Ik heb mijn ontwerp, hoe nu verder!?

1. 2 jaren geleden

Hoi Allemaal,

Na een dikke week SketchUp-pen, staat mijn tiny house op mijn netvlies gebrand, is ie virtueel gerealiseerd en zit ik nu met een oncomfortabel gevoel van "Wat nu!?".

Het down-sizen gaat goed en de financiën zijn geregeld. Mijn huis is verkocht, en de overstap van 117 naar 12m2 voelt fantastisch!
    Dat "Wat nu!?" blijft echter knagen en er borrelen heel veel vragen op over hoe ik nu vanuit een ontwerp stadium de overstap kan maken naar het realiseren. Vandaar deze post.

• Zijn er misschien ook mensen hier die in eenzelfde stadium zitten, tussen ontwerp en realisatie, en ook behoefte hebben aan een brainstorm over je ontwerp? En, is het een idee om een keer samen te komen?
    • Zijn er mensen die al een huisje hebben laten bouwen die hun bouwer kunnen aanraden? En hebben jullie ook tips over waar ik op moet letten in mijn zoektocht naar een bouwer?

Vrolijke groet,
    Ayes

2. Hoi Ayes. Spannend. Wij zitten ongeveer op hetzelfde punt. Tussen 23 aug en 15 sept. Zijn we even in Nl. Misschien leuk om eens af te spreken.

3. Hi Rutmer,

Wat leuk! Graag.
    Ik kan tot de 31e in Augustus.

4. Je kan ook eens langsgaan bij de architectenwinkel. Zie Dat zijn architecten die gratis advies geven. Ik heb er iig wat nuttige tips gekregen.

5. Als je je TH ontworpen heb, kan je een start gaan maken met bouwen.

6. Ik heb ongeveer een uur ervaring met Sketchup, dus nagel me niet vast als ik iets doms zeg. Wat ik heb gezien is dat je met Sketchup heel leuk het uiterlijk ontwerpt, het is zo ver ik weet geen technisch ontwerp. Als dit klopt, is het de vraag of je wilt uitbesteden of zelf wilt bouwen. Met uitbesteden heb je een grote zak geld nodig, met zelf bouwen wat minder, maar veel tijd, geduld en een plek om te bouwen.

Lees je in op het onderwerp 'framing' . Dit wordt in de VS nog altijd veel gebruikt en alle documentatie in het engels sis een goudmijn. Ik heb uiteindelijk slechts twee plaatjes gebruikt waarin staat hoe je een muur moet framen met deur en kozijn. Meer heb je eigenlijk niet nodig. Teken van elke muur de basis, dus hart op hart om de 600mm een balk, onderste balk, bovenste balk, en dan ga je de kozijnen tekenen. Het is vrij simpel allemaal, zeker als je het gestructureerd aanpakt. Succes!

7. Dank je voor de tip Petra!

8. Ha ha Stefan, Ik begrijp wat je bedoelt hoor =D En ik ben het met je eens dat het geen technisch ontwerp is. Dat is ook eigenlijk waar ik nu op gestuit ben: hoe ga je van schetsontwerp in SketsUp naar een zo accuraat mogelijke constructietekening toe. Ik heb bijvoorbeeld geen idee hoe dik wanden moeten worden wil er een solide draagconstructie ontstaan. Ik wil mijn huisje kunnen verrijden naar Schotland en mogelijk ook naar andere landen.

Dank je voor de hart-op-hart en framing tip!

Het wordt een bijzonder 'gestructurreerd' weekend dit weekend =D

9. Wat de dikte van de wanden betreft moet je rekening houden met twee zaken, gewicht en isolatiedikte. Je weet het maximumgewicht wat je trailer aan kan en in principe wil je zoveel als mogelijk isolatie. Goed, afhankelijk van welke isolatie gebruikt kun je nogal wat muurdikte weghalen, maar tenzij je voor pir gaat, zit je met steenwol/glaswol/isovlas allemaal met ongeveer dezelfde isolatiewaarde. Dus dikte van de wand is dikte van je frame plus folies plus binnenwand plus buitenwand. Ik heb balken van 100mm en dus ook isolatie van 100mm. Wellicht een beetje overkill, maar het is een keuze.

Teken eerst het geraamte uit van je frame van een wand, bereken dan het gewicht wat je bij een bepaalde balkdikte gaat krijgen en beslis dan of je meer of minder isolatie wilt. Ik heb veel tiny houses op die Vlemmix trailer voorbij zien komen met een 89mm balkenframe.

Bedenk wel, hoe beter de isolatie, des te minder heb je last van temperatuurschommelingen. Massa komt hier ook bij kijken, maar daar zijn we met de vlemmix trailer zeer in gelimiteerd.

10. vorig jaar

Goed bezig allemaal! Wij zijn een producent van constructieve profielen (framing). Als iemand al zover is om de mogelijkheden met staalskeletbouw profielen te willen bekijken, dan kun je mij een mailtje sturen: t.vanderlee@leebo.nl. Wij produceren frames/profielen met een breedte van 60 tot 300 mm. Wij hebben een showroom. Veel succes met het ontwerpen!

11. Dank! Een kleine misschien heel domme vraag... maar hoe zit het met metaal en bliksem veiligheid... Ik ben niet zo dol op gratis elektra van boven namelijk.

12. Domme vragen bestaan niet. In een metalen frame ben je het allerbest beschermd tegen bliksem.

13. Een metalen frame is heel veilig!...maar waarom? Net als een auto werkt het frame als een beschermende kooi. Dit het de kooi van Faraday ( de ontdekker van dit fenomeen). Kijk maar op deze link: https://nl.wikipedia.org/wiki/Kooi_van_Faraday

14. oh ja! Thanks das waar ook =D

15. Wordt een heel stuk aantrekkelijker!!

16. Bewerkt vorig jaar door KlaasDroog

Goedemorgen iedereen. Wij zijn een fabrikant van houtskeletbouw woningen. Wij zijn inmiddels 2 jaar bezig met een systeem waarmee je een woning kan bouwen in 1 dag. We onderzoeken momenteel of het een leuk idee is om tinyhouses te bedenken die door iedereen zelfgebouwd worden. Hierdoor krijg je een soort tinyhuis dat je als een Ikea pakket heel eenvoudig met beperkt gereedschap in elkaar kunt zetten. Met of zonder hulp.
    Het concept zou dan zijn:
    BYOP Bring your own plan
    BENF Build enviroment friendly
    BYOH Build your own house
    BHPY Be Happy

Is dit een heel stom idee? Wat vinden jullie van zo'n idee?

Voorbeeld van een tinyhouse XL: www.flexhomefh1.nl

Gr klaas

17. Is dit het?

of Meld je aan om te reageren!