Pallet hout

1. vorig jaar

Kun je een Tiny house maken van pallet hout? Of is het hout te zwaar/vocht opneembaar.

2. Ja, dat kan.

Weet niet waarom pallet hout te zwaar zou zijn?

Vocht trekt vooral in hout als je het op de grond legt. Op een THOW onderstel valt het wel mee, anders relatief eenvoudig op te lossen door een rand grind om je woning te leggen (daar loopt het regenwater makkelijk in weg).

3. Pallethout kan ontzettend leuke resultaten leveren in woningen, zeker aan te raden als je veel tijd hebt (slopen en verwerken kost veel tijd). Ik heb één van de aardehuizen in olst mogen bezoeken die in de afwerking binnen heel veel pallethout heeft toegepast. Voor deze functie zou ik het dan ook willen aanraden. Pallethout buiten onbehandeld toegepast, daarvan schat ik dat de levensduur niet denderend goed is, en hout chemisch na-behandelen is een soort ecologische misdaad, niet doen! Ik zou het ook niet constructief toepassen, het is te dun daarvoor denk ik. Maar dat is slechts een gevoel. Wellicht even overleggen met een constructeur.

Zorg dat wanneer je pallethout gebruikt voor binnentoepassingen de pallets geproduceerd zijn zijn vanaf jaar 2016. Europese regulering schrijft vanaf dit jaar voor dat de pallets slechts thermisch gemodificeerd mogen zijn. Deze hebben dus geen chemische behandeling ondergaan, wel zo fijn voor je gezondheid.

4. ohh, en nog even het antwoord op je vraag haha. misschien even deze pagina bestuderen https://nl.wikipedia.org/wiki/Eigenschappen_van_hout#Vochtopnemend_vermogen

en vervolgens proberen te achterhalen welke houtsoorten toegepast worden voor het maken van pallets.

Mijn gevoel zegt dat je geen rekening hoeft te houden met vocht-opneembaarheid. Zolang je goed ventileerd

5. Hartstikke bedankt voor de informatie! :) heb het even doorgelezen!

of Meld je aan om te reageren!