H

hvdkamer

Lid

Laatst actief 2 jaren geleden

  1. 2 jaren geleden
    zo 28 mei 2017 16:16:20 CEST

    Er zijn denk ik geen voordelen voor de gemeente. Zij baseren hun inkomsten op de WOZ waarde en dan moet je heel veel kleine huisjes hebben. Dat kost waarschijnlijk meer moeite dan een straat met grotere huizen.

    Ik denk dat we de omslag niet krijgen door wetgevers. Zij lopen vaak enorm achter de feiten aan. De wereld verandert continue en dat dicteert uiteindelijk de regelgeving. Wat is er aan het veranderen? Dat voert ver terug. Ooit waren we jagers/verzamelaars. Een hard bestaan, waarbij nauwelijks tijd voor andere dingen overblijft. Vervolgens werden we boeren en dat is tot een paar honderd jaar terug zo gebleven. Toen ontdekten we goedkope energie -- eerst ontbossing, toen steenkool en vervolgens olie -- en dan kan het leven een heel stuk gemakkelijker worden. Een paar honderd jaar terug werkte 98% in de landbouw en dat is via fabrieksarbeider naar dienstverlening verschoven. Nu komt de volgende verschuiving, want dienstverlening wordt steeds meer geautomatiseerd. Waarheen is nog niet echt duidelijk. Ik heb wel ideeën, maar dat voert te ver...

    Door de goedkope energie kan steeds meer geproduceerd worden tegen steeds goedkopere prijzen. Nu de olie op begint te raken, komt daar een einde aan. Het zal nog even duren voordat wetgevers en bankiers dat ook zien, maar dat is een ander verhaal. Omdat de rest van de wereld dankzij internet goed weet hoe er elders in de wereld geleefd wordt, willen zij dat -- terecht -- ook. Alleen kan onze wereld dat waarschijnlijk niet aan...

    En dat alles is de reden dat je de laatste jaren alternatieve ideeën over onze toekomst ziet ontstaan. Bijvoorbeeld het basisinkomen, want als er nauwelijks meer werk is, hoe gaan we dan verder? Ook het steeds minder consumeren is logisch als de hele wereld dezelfde levenstandaard wil. Onze woning heeft een grote impact, ofwel kleiner wonen is een logisch gevolg. En zodra dat alles in Den Haag duidelijk is, komt er echte regelgeving. Totdat het zover is, gewoon proberen hip te zijn. Of die maffe wetgevers negeren en gewoon doen wat goed voelt.

  2. za 27 mei 2017 18:43:24 CEST
    H hvdkamer postte in Rijbewijs B, B+ of BE?.

    Hmm, het is iets complexer :). Ik was één van de eerste personen die een B rijbewijs kreeg. Toch heb ik in een ver verleden met zware combinaties gereden. Toentertijd was het als volgt:

    Een beremde aanhanger die inclusief lading meer woog dan 750 kg mocht getrokken worden, mits het totaal niet meer is dan de auto aan kon (zie specs). De meeste personenauto's kunnen geen 3.500 kg trekken. Nu had mijn vader een zware jeep en die kon veel meer dan 3.500 kg trekken. Op dat moment gold de eis dat ik slechts 3.500 kg als aanhanger plus lading mocht trekken. Tezamen met de jeep zat dat ver boven de zes ton :).

    Ik heb een paar jaar geleden het weer eens opgezocht en toen was het mij niet duidelijk of bovenstaande nog steeds klopt. Maar zojuist leverde een zoektocht een duidelijk verhaal op. Ofwel Yvette heeft gelijk. Ik gok dat ergens in de kleine regeltjes ook nog zal staan dat de aanhanger plus lading niet meer mag zijn dan wat de auto aankan...

  3. do 18 mei 2017 13:53:13 CEST
    H hvdkamer postte in aanhanger vs landbouwvoertuig .

    :oops:

    Ik las in eerste instantie het achteraf hilarische bericht van de levering. Maar ik zi nu een ouder bericht over de koop zelf met meer informatie:

    totale lengte: 12 m (inclusief dissel, exclusief is 10 m?)
    lengte diepe deel: 6,5 m
    maximaal draagvermogen: 6 ton

    Is het geheel beremd? Is meen ik een eis voor alles boven de 750 kg?

  4. do 18 mei 2017 13:37:25 CEST
    H hvdkamer postte in Minimale hoogte Tiny House.

    Ik ben vrij lang en zou dus voor minimaal 2,1 m gaan. Bij mijn weten zijn er geen eisen aan een THOW. ALs het een gewoon huisje wordt, is het bouwbesluit van belang. Daarin staat voor de woonkamer een hoogte van 2,6 m als ik het goed herinner. En minimaal 2,4 m voor alle overige ruimtes als douch, WC, keuken etc.

  5. do 18 mei 2017 13:33:28 CEST
    H hvdkamer postte in aanhanger vs landbouwvoertuig .

    Dank voor de foto's. Zoiets zit dus in mijn gedachten. Tweedehands moet ik even over gaan nadenken. Hoe goed is het onderstel nu? Wat te doen qua bescherming? Je wilt niet dat het onderstel wegroest :).

    Heb je toevallig nog wat meer technische details? Op de blog zag ik een afstand van 6,5 meter tussen beide plateaus? Hoe lang is het inclusief deze? Verder zag ik iets over het feit dat de plateaus hoger zijn. Hoe hoog is het nu geworden met de gekochte versie? Zijn er gegevens bekend qua maximale aslast die het geheel kan hebben? En kunnen de huidige banden dat aan?

    Veel vragen, maar ik zie nu iemand die de route gaat waar ik over aan het nadenken ben :).

  6. di 02 mei 2017 10:46:26 CEST
    H hvdkamer postte in Zelf <3500kg onderstel maken.

    @obiwanjacobi De nederlandse wetgeving rekent niet in voet - ik zou dus niet klakkeloos Amerikaanse maten overnemen.

    Dat doe ik ook niet :). Ik verwijs naar een Amerikaans filmpje waarin ik een THOW zie zonder veel maffe toevoegingen die het geheel superzwaar maken. In het filmpje noemen ze maten die overeenkomen met wat er op de Vlemmix trailer mogelijk is, maar een gewicht dat een stuk zwaarder is. Met 3.500 kg (incl. inrichting) wordt het een enorme rekensom plus allerlei gedwongen beperkingen om het te halen. Persoonlijk denk ik dat je beter iets zwaarder kunt gaan voor meer vrijheden en uiteindelijk dus een betere constructie...

    @obiwanjacobi Wanneer je zelf een trailer gaat maken, bedenk dan goed waar de krachten spelen (hint: de muren) en waar die krachten moeten worden opgevangen op de trailer (hint: de buitenkant/rand) en naar de assen (en dissel) geleid worden

    Mijn idee was naar een bedrijf gaan waar ze (landbouw)aanhangwagens maken en dan inderdaad aangeven dat het meeste gewicht op de randen zal rusten. Omdat gewicht via de trekker (landbouw) route geen rol speelt, is wat over dimensioneren geen probleem. Wederom dus een betere constructie...

  7. ma 01 mei 2017 12:43:28 CEST
    H hvdkamer postte in Zelf <3500kg onderstel maken.

    @Jan-Willem Even voor de volledigheid, de trailer mag max 2,55m breed zijn.

    Klopt. Ik zie nu dat ik met het omrekenen van de foot iets te groot wordt. Ik heb de indruk dat de breedte en hoogte in Amerika hetzelfde is als hier. Maar misschien dat het net ietsje meer is...

    @Jan-Willem Ik ben benieuwd of je de zelfbouw trailer goedkoper voor elkaar kan krijgen dan Vlemmix. Dus ik zou graag je proces ergens volgen als dat kan?

    Als je in mijn hoofd zou kunnen kijken :). Ik ben aan het nadenken over mijn toekomst. De afgelopen 21 jaar had een geweldige baan, maar dat is door de veranderde maatschappij gestopt. Alles moet steeds goedkoper en dat is met het minimumloon onmogelijk. Vanwege de vrijheid die ik had pas ik niet goed meer in een normale baan. Ofwel ik wil een stuk goedkoper gaan wonen -- drie kwart van wat ik nu nodig heb, en dat is volgens sommigen al ontzettend weinig, gaat op aan vaste lasten -- zodat ik weer kan doen wat mij boeit. Ergens dit jaar wil ik de knoop doorhakken. Als dat een tiny house wordt, duurt het nog zeker een jaar voordat ik kan beginnen omdat ik eerst het huidige huis moet verkopen om de fondsen te verwerven...

  8. ma 24 apr 2017 11:03:27 CEST
    H hvdkamer postte in Zelf <3500kg onderstel maken.

    Zojuist deze video bekeken. Ergens rond de vier minuten worden de afmetingen genoemd: 25 x 8,5 x 13,5 foot. Ofwel 7,5 meter lang, 2,6 meter breed en 4 meter hoog. Geheel vergelijkbaar met wat hier mag en op de Vlemmix trailer kan. Echter het gewicht is 14.000 pound ofwel bijna 6.500 kg. In de rondleiding zie ik een zware koelkast, oven en kachel die zo te zien op een betonnen voet staat. Maar zelfs als ik daarvoor riant 2.000 kg reken zit je nog steeds boven de 3.500 kg die hier op een BE rijbewijs mag...

    Op het forum is het gewicht al vaak aan de orde geweest. Die 3.500 kg eis zorgt voor de nodige beperkingen. Het kan, maar wat zwaarder geeft veel meer mogelijkheden...

  9. di 18 apr 2017 14:17:39 CEST
    H hvdkamer postte in Zelf <3500kg onderstel maken.

    Helaas is veel van wat op de weg mag niet super duidelijk. Al helemaal niet als het mogelijk via het RDW moet. Mijn suggestie is eens gaan praten met een aanhangwagen bouwer. Ik denk dat zij wel weten hoe of wat. Verder zou het RDW ook eerlijk -- al is dat lastig aan te nemen -- moeten kunnen vertellen wat wel en niet gekeurd moet worden...

  10. wo 12 apr 2017 14:46:22 CEST
    H hvdkamer postte in aanhanger vs landbouwvoertuig .

    @Jente de Vries Mijn vraag is wat in dat geval de opties zijn voor een trailer? Waar kan ik dat kopen, hoe duur is zoiets, wat zijn de opties qua afmetingen en vooral qua hoogte van de trailer zelf? Zijn er al mensen die voor deze optie gaan? En waarom zou je dit wel/niet aanraden?

    Ik ben zelf deze optie aan het onderzoeken ter voorbereiding over een mogelijk scenario over twee jaar. De belangrijkste reden voor mij is een aparte werkruimte. Ofwel ik denk aan 7 meter woonruimte en 3 meter gescheiden werkplaats. Qua verdere afmetingen gleden dezelfde eisen als de Vlemmix trailer: 2,55 meter breed en maximaal 4 meter hoog. Qua gewicht mag het allemaal een stuk zwaarder ofwel gemakkelijker keuzes qua bouwmaterialen plus de langere lengte.

    Het grootste probleem op dit moment is banden. De Vlemmix trailer komt op maximaal 500 kg per strekkende meter. Ik denk dat 800-1000 kg veel meer mogelijkheden geeft. Ofwel dat wordt dan 8-10 ton. Met vier banden zit je dan op 2,5 ton per band en dat zijn flinke jongens. Een bouw met twee assen dicht bij elkaar achter en één voor -- schamel wagen -- wordt het al redelijker qua keuzes. Waar ik me nog niet in verdiept heb is remmen, maar zag wel assen waar dit via pneumatisch kan. En dat is volgens mij met een trekker geen probleem.

    Hoe duur? Tja, dat zal afhangen van het ontwerp. Waarschijnlijk allemaal wat zwaarder dan de Vlemmix trailer, duurdere assen (gewicht), langer en constructie schamel. Voorlopig gok ik op twee keer zo duur als de Vlemmix. Elke goede smederij kan het verder wel in elkaar lassen is mijn idee. Wellicht dat de makers van de Vlemmix het ook kunnen? Ik zit te denken aan een bedrijf dat ervaring heeft met landbouwvoertuigen...

    Tot slot ga ik niemand iets aan- of afraden. Iedereen moet zelf uitmaken wat belangrijk is en waarom men voor de gemaakte keuze is gegaan. Ik denk dat er geen maatwerk bestaat.

Bekijk meer