Wat is nou echt een Tiny House?

1. ‹ Ouder
  2. 3 jaren geleden
    Bewerkt 3 jaren geleden door Paul

Inderdaad als je bij een caravan nog steeds denkt aan dat "geval" dat je buren 50 jaar geleden parkeerden op de Veluwe, tja?

Maar er is een hoop veranderd in die 50 jaar en nu worden er veel van die oude caravans/bussen/vrachtwagens aangepast aan de huidige tijd, kijk maar eens op al die andere Fora en op Facebook.

In caravans heb je een hoop verschillen, een Kip kun je echt niet op een vergelijken met een Airstream.
    Je hebt bijzonder duurzame kunststof caravans (Lander), mode gevoelige merken (Eriba), zigeuner types (Tabbert), gestroomlijnde aluminium (Airstream), wintervaste caravans (Alde), enz. echt niet op één hoop te gooien.
    Ook een houten-DHZ-eco-op maat -THOW is voor de RDW gewoon een caravan.

En mochten jullie nog steeds denken dat een caravan/camper een soort krot is voor losers, dan worden jullie hierbij vriendelijk uitgenodigd om mijn camper (maatwerk!) eerst eens komen zien.
    Een stuk ecologischer dan de meeste THOW projecten die ik hier zie.
    (Bijna) volledig self supporting qua energie (incl. verwarming) op zonnepanelen en met een eigen septictank. Alleen het gasfornuis gebruikt nog fossiele brandstof (butaangas), de bus zelf rijdt op (gerecyclede) plantaardige frituurolie.
    Gebouwd in een (gerecyclede ;) ) aluminium/polyester schoolbus op chassis (extreem duurzaam, rijdt over 50 jaar nog) met een bijzonder duurzame motor (2.000.000 plus km) zonder elektronica.
    Alle comfort aanwezig, dikke isolatie, zonnepanelen, boiler met warmtewisselaar, mini "fosse toutes eaux" met extra beluchting, grote badkamer, thermostaatkranen, sanibroyeur, split-airco, gasfornuis, afwasmachine, wasmachine, dubbeldeurs koelkast, omgekeerd osmose-filter, elektrisch bed, 2x TV, internet, GPS, LED verlichting, USB stopcontacten, enz.
    Ecologisch leven hoeft niet persé in een hutje op de hei.

Wie heeft nou bepaald dat een caravan een recreatie aanhanger is? hoezo geen maatwerk? hoezo futuristisch plastic of golfplaten?

Als je nou woont in een caravan? Is een kant en klare THOW dan wel maatwerk?
    Waar staat dat alleen nieuwbouw in hout is toegestaan voor THOW? Hoe duurzaam is dat eigenlijk? 25-35 jaar? Wat is er mis met plastic of golfplaten? Waarom moet het een "Anton Pieck" uiterlijk hebben? Wat zijn dat voor voorschriften??

We leven toch in 2016 en dan gaat het toch ook om duurzaamheid (en dus ook recyclen)?
    Waarom mag je wel sloopmateriaal voor je TH gebruiken maar geen oude caravan/bus/vrachtwagen als basis voor je THOW gebruiken? Is dat dan geen recyclen?
    Doen ze het in de US dan fout door o.a. vrachtwagens, schoolbussen en stacaravans (Airstreams) als basis voor hun THOW te gebruiken?

Moet je die aan je persoonlijke (eco) wensen aangepaste caravan/camper nou opeens THOW gaan noemen om bij de club te horen? En dan wat is dan "aanpassen", een houtkachel, een zonnepaneel, een droogtoilet?

Is een THOW misschien geworden tot een stacaravan voor OSM, of moet je de ecologische gedachte als het belangrijkste beschouwen en iedereen de vrijheid laten om die zelf in te vullen naar eigen maatstaf, zonder te zoeken naar regels, onderscheid, categorieën en voorschriften.

3. Hoi Paul,

Je vroeg naar "het verschil met een gewone (sta)caravan". Ik moet erkennen dat ik niet heel veel weet over caravans en stacaravans. Mijn beeld daarvan wordt vooral bepaald door wat ik in de zomer om mij heen zie als ik met mijn tentje op een doorsnee camping sta. Misschien zit ik er naast maar ik heb niet de indruk dat daar veel maatwerk tussen zit, en de meeste daarvan lijken mij ook primair bedoelt voor recreatie en niet voor bewoning.

Het mooie van het citaat van Ryan Mitchell vind ik dat het heel ruim is. Zoals je jouw camper omschrijft zou ik niet weten waarom die er niet onder zou vallen.
    Er staat zelfs expliciet dat niet om een speciale stijl hoeft te gaan, ik vind ook helemaal niet dat een tiny house een Anton Pieck uiterlijk hoeft te hebben. Wat ik belangrijk vind is dat je een tiny house vorm geeft en inricht naar je eigen wensen, die wensen zijn erg divers, dus de tiny houses ook.

Ep

4. Bewerkt 3 jaren geleden door Paul

Kijk Ed, als jouw kennis over caravans/campers niet verder reikt dan wat je op campings ziet kan ik me wel voorstellen dat je een verkeerd beeld hebt van "THOW"caravans/campers, die komen namelijk nooit op campings.

THOW-campers zijn bijvoorbeeld nooit wit en staan altijd vrij, met "een low profile" ergens langs de openbare weg of op particulier terrein (bv. bij mij :) ), THOW-caravans, ook nooit wit, staan altijd op eigen terrein of bij vrienden.
    Dit soort eigen bouwsels bestonden al veel eerder dan de term THOW ;)

Kijk hier eens, groepen waar ik ook lid van ben ;) ,je hebt er van alles tussen maar ook juweeltjes, de meesten kunnen lang vrij staan.
    https://www.facebook.com/groups/eigenbouw/photos/
    https://www.facebook.com/groups/Touringcamper/photos/
    https://www.facebook.com/groups/100114477001154/photos/
    https://www.facebook.com/groups/136668099752673/photos/
    Kijk ook eens naar Airstream en Spartan caravans op Google.

Ik geef toe niet iedereen bouwt een eco camper/caravan, sommigen restaureren alleen of maken iets wat ze zelf leuk vinden.
    Maar vooral onder de wat oudere heb je veel verbouwers die, nadat ze hun huis verkocht hebben, gaan leven in hun eigen bouwsel en hiermee de wereld rondtrekken.

5. Bewerkt 3 jaren geleden door Jan-Willem

Als we er dan toch een terminologische discussie van beginnen te maken... Een tiny house is in essentie een Huis. Een camper is in essentie een voertuig. En een caravan een sleurhut, ook bedoeld om te reizen.
    Een tiny house op wielen is te vergelijken met een caravan, maar andersom niet. Misschien is de beste vergelijking op het water te vinden. Een waterwoning is een huis op water en een woonboot is een boot om in te wonen. Het gaat dus vooral om de essentie van de benaming.
    Een tiny house is gewoonweg een klein huis. En daarom heeft het ook de uitstraling van een huis. En omdat we nu in een tijd van pionieren leven wat tiny houses betreft zetten we deze op een trailer. Want dat maakt het een flexibeler concept. Waardoor het geschikter is om op tijdelijke locaties iets voor elkaar te krijgen. Pas als het bouwbesluit zich aanpast, kunnen we gaan nadenken over "vaste" tiny houses. Tot die tijd moeten we creatief omgaan met de regelgeving en bied een THOW de uitkomst. Noem het dus alsjeblieft geen caravan, want daarmee doe je de essentie ervan tekort.
    En dan nog het volgende:
    De term duurzaamheid wordt ook door veel mensen verkeerd gebruikt en verward voor het engelse woord: durability. Wat betekent dat iets lang mee kan gaan. Maar duurzaamheid zoals men het woord graag gebruikt gaat over Sociale, Ecologische en Economische aspecten. Dus als jij een huis bouwt van beton, dat na 5 jaar leeg komt te staan, omdat men er niet fijn in kan leven, dan is het geen duurzaam huis. Je moet het woord duurzaamheid zien ten opzichte van de maatschappij. Wij willen nog lang overleven op deze planeet, dus moeten goed ervoor zorgen waarbij we ook aan elkaar moeten denken. De Economie waar je in deze context over spreekt gaat niet over geld, maar over het efficiënt omgaan met de middelen die je hebt om iets voor elkaar te krijgen.

6. Bewerkt 3 jaren geleden door Paul

Ik geef toe dat het de bedoeling van een THOW is om erin te gaan wonen, maar dat is het van een stacaravan ook.
    Veel vrachtwagens, bussen en caravans zijn verbouwd om er permanent in te gaan wonen.
    Hele woonwagenkampen staan vol met bouwsels die de uitstraling van een huis hebben die om dezelfde reden als THOW ook op wielen staan.

Zijn dat nou allemaal THOW zo gauw je er een droogtoilet in en een zonnepaneel op plaatst en het iets van 20m² groot is?
    Of is het hele onderscheid de gedachte van de bewoners?

7. Bewerkt 3 jaren geleden door Paul

Laat iedereen zijn bouwsel maar noemen zoals hij dat wilt en laat anderen dat ook maar noemen zoals zij dat willen.
    De RDW noemt het toch allemaal "aanhanger of caravan".

Ik snap wel dat sommigen een eigen definitie van THOW willen, om dan met wat gelijkgestemden wat meer rechten te krijgen dan anderen (bv. caravan bezitters) op tijdelijke goedkope staanplaatsen op braakliggende terreinen. Maar het is naar mijn mening vrij zinloos. Alleen individuele aanvragen hebben, denk ik, een kans van slagen, zie Marjolein.

Eigenlijk willen velen hier alleen maar een koopje, een woning voor weinig, en hebben ze met het originele gedachte goed weinig van doen. Want als je echt vrij en goedkoop in je eigen ontworpen eco-woning wilt leven, zijn er nu al mogelijkheden genoeg.

8. Ik ben de draad van je betoog kwijt geraakt ben ik bang. Je begon met de vraag wat het verschil is met een gewone (sta)caravan. Als ik je goed begrijp vind je zelf ook dat een “gewone“ (sta)carvan iets anders is dan een tiny hous (al dan niet on weels).

Overigens ben ik het er helemaal mee eens dat iedereen zijn/haar bouwsel moet noemen zoals hij/zij zelf wilt. Ik vind het alleen interessant om erover na te denken wat voor mij de essentie van een tiny house is, en ik vind het ook interessant hoe anderen daar over denken. Voor vergunningen e.d. is het handig om duidelijke definities te hebben, maar voor de rest vind ik het juist hartstikke mooi als mensen lekker hun eigen gang kunnen gaan en datgene maken wat hun gelukkig maakt, welk label daar dan aan gehangen kan worden is een bijzaak.

9. Bewerkt 3 jaren geleden door Paul

Het antwoord op de vraag luidt dat er uiteindelijk geen verschil is, hoewel sommigen dat wel graag zouden willen.

Een Tiny House On Wheels blijkt gewoon een stacaravan voor OSM te zijn.

In het buitenland wordt gelukkig dat onderscheid niet gemaakt, maar daar is de regelgeving ook een stuk eenvoudiger en de grond een stuk goedkoper.
    Hierdoor kun je, in tegenstelling tot Nederland, wel overal je TH bouwen en hoef je niet moeilijk te doen en je in een bocht te wringen door je TH op een onderstel te plaatsen.

Want nou moet je jezelf gaan onderscheiden van gewone kampeerders, dak en thuislozen, gescheiden vaders, zigeuners, woonwagenbewoners, Oostblokkers, asielzoekers, enz, enz. ;) En dat wordt lastig, zo niet onmogelijk.
    Materieel is er geen verschil, dus moet je geestelijk een onderscheid gaan maken, bv. door te lid worden van een eco-kerk/vereniging/partij?

Mij niet gezien ;)

10. Bewerkt 3 jaren geleden door Jan-Willem

@Paul Hele woonwagenkampen staan vol met bouwsels die de uitstraling van een huis hebben die om dezelfde reden als THOW ook op wielen staan.

Blijkbaar hecht (iemand) totaal geen waarde aan de uitstraling van een object. Dat vind ik prima, maar velen van ons zien wel de waarde in van een mooi en goed ontwerp. Als ik naar mijzelf kijk, ben ik geen caravan aan het ontwerpen, maar een huis. Een volwaardig woonhuis met genoeg comfort en genoeg ruimte om in te leven. Toevallig staat het op wielen. En zolang ik het niet laat keuren door de RDW is het een "last" op trailer en geen caravan.
    Er is een overduidelijk materieel verschil tussen kleine huizen en caravans. In plaats van plastic plakstenen kiezen wij voor hout op de gevel. Om maar 1 ding te noemen. En je hoeft niet lid te worden van een eco partij. Je maakt deel uit van de tiny house movement, met de hele filosofie die daar bij hoort. Anders was ik wel in een eco-dorp gaan wonen. Dus als (iemand) zich niet kan identificeren met deze movement, dan vraag ik me af wat het doel is met deze discussies. Soms krijg ik het idee dat (iemand) ons belachelijk probeert te maken vanuit Frankrijk.
    Als ik naar de originele On-topic vraag kijk dan is het juist de bedoeling om de essentie helder te krijgen. En niet alles op 1 hoop te gooien.

11. Smaken verschillen, als iemand plastic plakstenen mooi vind dan moet diegene dat vooral helemaal zelf weten. Ik vind niet dat bepaalde materialen of vormgeving de essentie van een tiny house bepalen. (Er zijn bijvoorbeeld best een aantal verbouwde zeecontainers die wat mij betreft prima een tiny house mogen heten ook al is een zeecontainer lelijk en heeft het niet een eco uitstraling.)

Maar om nou te zeggen dat een tiny house hetzelfde is als een stacaravan vind ik wel heel kort door de bocht. Er is zeker een grijs gebied tussen de twee begrippen, maar in de kern zijn ze toch niet helemaal het zelfde. Het overgrote merendeel van de (sta)caravans zijn geen maatwerk. Ook zijn (sta)caravans primair bedoelt voor recreatie, een tiny house is primair bedoelt als woning (zelfs als comfortabele woning specifiek naar de wensen van de bewoner). Natuurlijk zijn er allerlei gevallen die niet precies het een en niet precies het ander zijn, maar daarmee betekenen de begrippen niet meteen hetzelfde. (Een schoen is niet hetzelfde als een laars, ook al zijn er schoen- of laarsachtige dingen waarvan je niet direct kan zeggen wat het is.) Het is mij nog steeds niet helemaal duidelijk welk punt Paul precies probeert te maken.

12. Ik krijg er zo'n 'een tekkel is een hond, maar niet elke hond is een tekkel'-gevoel van.
    Een caravan is (bij permanente bewoning) een Tiny House, maar niet elk Tiny House is een caravan. En ons idee van een TH(OW), is niet de caravan.

Om bij de schoenen te blijven. Bij een pagina over hoge hakken kom je ook niet met laarzen aanzetten, ook al is het allebei schoeisel.

13. Honden zijn misschien een duidelijker voorbeeld :-)
    Wat ik dan bedoel is: een tekkel is een hond, en een poedel ook. Ik weet heel weinig van honden rassen, maar wellicht bestaan er ook tekkels met krulletjes of poedels met korte pootjes, in die gevallen is het dan misschien lastig te bepalen wat wat is, maar dat betekend niet dat een tekkel en een poedel eigenlijk het zelfde zijn.
    Als je dan tekkel leest als caravan, poedel als tiny house en hond als huis/verblijfplaats/onderkomen o.i.d. dan heb je ongeveer wat ik bedoel.

14. Bewerkt 3 jaren geleden door Jan-Willem

Kijk Ed, het probleem zit hem hierin; "Waarom wordt er een bepaalde definitie voor een TH(OW) gezocht ?" , natuurlijk om een onderscheid te maken.
    Met dat onderscheid mag iemand wel op een braakliggend stuk grond van de gemeente met zijn "THOW" staan en ik niet. En waarom niet, omdat mijn camper "geen THOW " volgens die aanstaande definitie is. (iemand denkt dat zijn stacaravan het archetype van een THOW is, en laat geen ruimte voor andere benaderingen).
    Als jij met een verbouwde container (ook geen maatwerk) op onderstel daar ook wilt gaan staan, mag dat natuurlijk ook niet.

Even op de man spelen, hoort niet in een discussie, maar iemand doet dat door gebrek aan argumenten ook.

Ik vind dat iemand, en sommige anderen, niks van de TH-beweging snapt.
    Het is in beginsel een anarchistische beweging (net als krakers) die van al die huizenbouw regeltjes af wilden. Iedereen moest maar zelf weten hoe en waar die ging leven. Dus ZONDER kleinburgerlijke regeltjes en hokjes.
    Maar iemand is helaas te jong om dat allemaal te weten en meegemaakt te hebben.

En nog wat, ik hecht juist bijzonder veel waarde aan een goed ontwerp. Het is tenslotte mijn vak ( ingenieur "Industrieel Ontwerpen", TU Delft,).
    In dat licht gezien is een goed ontworpen tijdloze caravan (bv, Airstream) een veel mooier en beter ontwerp dan jouw stacaravan. Een aan de tijd aangepaste caravan kan een veel beter en mooier THOW opleveren dat jouw houten DHZ geknutsel. Ook in het licht van duurzaamheid overtreffen deze caravans houten THOW met tientallen jaren.

Dit is een caravan en geen THOW volgens iemand
    https://wandrlymagazine.com/wp-content/uploads/2015/06/Our-rig..jpg

Hier de gedachtes van een amerikaans echtpaar over de verschillen
    https://airdreaming.com/2016/10/16/tiny-home-vs-airstream/
    Citaat:
    If you’re looking for the community that goes along with owning a THOW, there are plenty of fellow Airdreamers out there chatting it up on forums and living The Airstream Dream.

EDIT: *iemand heeft dit bericht aangepast wegens TE persoonlijk gerichte uitspraken die niet gewenst zijn op dit forum en te veel off-topic gaan.
  15. Paul, 'Ed' heet al heel lang Ep en wil vast ook zo genoemd worden.

Overigens was Jan Willems allereerste vraag "Wat betekent een TIny House voor jou?". Dat is voor iedereen persoonlijk. Daar hoeft niemand mensen op aan te spreken. Daar is dit forum ook niet voor bedoeld. Het is er om ideeën uit te wisselen, niet om anderen te overtuigen van je mening.

Als we het toch in wettelijke termen willen houden, dan heb ik een aanhanger met lading. Maar wel een hele mooie lading.

16. Bewerkt 3 jaren geleden door Jan-Willem

@Yvette Als we het toch in wettelijke termen willen houden, dan heb ik een aanhanger met lading. Maar wel een hele mooie lading.

Kijk! Dat is nog eens mooi verwoord. Dat wettelijke uitgangspunt is goed om verder over te discussiëren in het andere topic over strakke verschillen . Kunnen we hier het inderdaad hebben over wat het voor iedereen persoonlijk kan betekenen, zonder persoonlijk te worden.

17. Bewerkt 3 jaren geleden door Paul

Ik wil helemaal niet persoonlijk worden, maar dan wil ik ook niet persoonlijk aangevallen worden. Laten we het op argumenten houden.

Dus als "een beheerder" niet genoemd wilt worden en zijn eigen naam in mijn bijdrage vervangt door "iemand" wil ik ook dat hij hetzelfde doet in zijn stukje over mij.
    Nog beter is om al die persoonlijke aanvallen op mij weg te laten, dan kan dan ook mijn persoonlijke aanvallen op hem.

Discussiëren doe je niet door uitzonderingen te noemen als eigenschap van iets en zeker niet door forumleden persoonlijk aan te vallen als je niet met hem eens bent.

Als "de beheerder" dat als "spelregel" hier handhaaft, dan hou ik mij daar ook aan en kan dit stukje ook weer weg.

Praktisch gezien wil ik dat ook wel zelf doen, als ik mijn stukje over hem ook "later" kan corrigeren, net als op Facebook, nu kan dat niet.

Ik vind het trouwens wel sportief van hem dat hij alleen zijn naam heeft vervangen. Zelf dacht ik dat gezien de giftigheid van mijn stukje alles wel weg gecensureerd zou worden en ik verbannen zou worden. Ik was behoorlijk pissig toen ik zijn stukje las en mijn reactie hierop schreef.

18. Bewerkt 3 jaren geleden door Jan-Willem

Beste (iemand), Ik wilde een heel betoog houden na jouw aanval, maar toen las ik het terug en besloot ik je bericht maar te censureren voor wat betreft de namen. Ik speelde met de gedachte om je bericht te verwijderen. Maar het leek mij beter om alles zoveel mogelijk te laten staan zoals het er staat. Dan kan het nog netjes teruggelezen worden. Ik heb jouw naam in mijn berichten veranderd door (iemand). Leek mij sportief. Ik ben alleen nog wel benieuwd naar je antwoord op de vraag wat je met de discussie wenst te bereiken. Sinds je vraag:

@Paul En nou het verschil met een gewone (sta)caravan??

is dit topic aardig ontregeld. Dus ik vraag me oprecht af wat je intentie was. Als dat helder is denk ik dat we weer in alle rust inhoudelijk verder kunnen met het onderwerp.

19. Bewerkt 3 jaren geleden door Jan-Willem

Bedankt voor de weizigingen.
    Het antwoord op de vraag wat het verschil is tussen een THOW en een stacaravan is dat ik die niet zie.
    Behalve dat ik dat niet zie, hbb ik nog bij NIEMAND een verschil gelezen dat hard gemaakt kon worden.
    Het enige verschil dat genoemd werd is gebaseersd op constructiemateriaal-vooroordelen van oudere caravans. Niet algemeen geldende kenmerken kunnen natuurlijk niet gebruikt worden om een ondescheid aan te geven. Ook de intentie van de bouwer is niet geschikt om onderscheid te maken.
    Dus als jij wel iets weet dat als een algemeen geldend onderscheidend kenmerk gebruikt kan worden?

EDIT: 2e deel van het bericht is bij strak verschil met woonwagens ondergebracht.

20. Ik wilde jouw intentie weten met het stellen van de vraag naar het verschil. Niet een antwoord op je eigen vraag. Maargoed, laten we het antwoord op die vraag maar verder behandelen in het andere topic over het strakke verschil. Dus back on topic hier, vraag voor iedereen:

Wat betekent een Tiny House voor jou? Met name de levensstijl.

21. Ok dat had ik niet begrepen, ik dacht dat het een vraag aan mij was inplaats van mij.
    (Ik wil wel van alles corrigeren/verwijderen, maar dat kan nu niet (meer))

Een vast Tiny House voor mij =(ons) is gewoon groot genoeg. Eenvoudig te bouwen, goedkoop, makkelijk schoonmaken, goed te verwarmen, enz.

We willen er twee, één voor de zomer in midden Frankrijk en één in Zuid-Spanje voor de rest van het jaar. Het wonen Zuid Spanje is goedkoper dan in Frankrijk alleen al omdat er niet gestookt hoeft te worden (en er ook dus geen isolatie tegen de kou nodig is).
    Maar 's zomers is het er te warm en dat is het weer in Frankrijk prima.

Daarnaast hebben we een luxe camper (THOW?) voor de rit heen en weer en die als woonruimte dient.
    In/bij die THs komt dus alleen wat we niet in de camper hebben, zoals in Spanje een zwembad/jacuzzi, groot terras, ruime zitkamer/bureau, werkplaats, fruit/groente tuin enz. In Frankrijk wordt die meer ingericht om gasten/klanten te ontvangen en misschien voor de verhuur.
    Die THs worden voorzien van aansluitingen voor de camper zoals in de US gebruikelijk is, namelijk water, riool/septic tank en satelliet TV/internet, stroom hebben wij niet nodig.

Wij werken nou nog wel maar volgend jaar heb ik mijn AOW en mijn vrouw haar pensioen en daar redden we het hier gemakkelijk mee. Misschien gaan we nog wat bijklussen, we zien wel.

22. Nieuwer ›

of Meld je aan om te reageren!