Wat is nou echt een Tiny House?

1. ‹ Ouder
  2. 3 jaren geleden

Ik wilde jouw intentie weten met het stellen van de vraag naar het verschil. Niet een antwoord op je eigen vraag. Maargoed, laten we het antwoord op die vraag maar verder behandelen in het andere topic over het strakke verschil. Dus back on topic hier, vraag voor iedereen:

Wat betekent een Tiny House voor jou? Met name de levensstijl.

3. Ok dat had ik niet begrepen, ik dacht dat het een vraag aan mij was inplaats van mij.
    (Ik wil wel van alles corrigeren/verwijderen, maar dat kan nu niet (meer))

Een vast Tiny House voor mij =(ons) is gewoon groot genoeg. Eenvoudig te bouwen, goedkoop, makkelijk schoonmaken, goed te verwarmen, enz.

We willen er twee, één voor de zomer in midden Frankrijk en één in Zuid-Spanje voor de rest van het jaar. Het wonen Zuid Spanje is goedkoper dan in Frankrijk alleen al omdat er niet gestookt hoeft te worden (en er ook dus geen isolatie tegen de kou nodig is).
    Maar 's zomers is het er te warm en dat is het weer in Frankrijk prima.

Daarnaast hebben we een luxe camper (THOW?) voor de rit heen en weer en die als woonruimte dient.
    In/bij die THs komt dus alleen wat we niet in de camper hebben, zoals in Spanje een zwembad/jacuzzi, groot terras, ruime zitkamer/bureau, werkplaats, fruit/groente tuin enz. In Frankrijk wordt die meer ingericht om gasten/klanten te ontvangen en misschien voor de verhuur.
    Die THs worden voorzien van aansluitingen voor de camper zoals in de US gebruikelijk is, namelijk water, riool/septic tank en satelliet TV/internet, stroom hebben wij niet nodig.

Wij werken nou nog wel maar volgend jaar heb ik mijn AOW en mijn vrouw haar pensioen en daar redden we het hier gemakkelijk mee. Misschien gaan we nog wat bijklussen, we zien wel.

4. Bewerkt 3 jaren geleden door Vrijbuiter

Leuke discussie, die of een TH en een caravan verschillend zijn.

Ik wil er verder niet al te veel over zeggen, maar als ik kijk hoe een TH wordt opgebouwd en een caravan, dan zie ik weinig tot geen verschillen. De materiaalkeuze doet daar niet vanaf, die verschilt ook niet.

Dat een TH is om in te wonen en een caravan om in te recreëren, dan is dat een vrij zwak argument als je bedenkt dat in een TH prima gerecreëerd kan worden en dat er '4 seizoenen' caravans gebouwd worden.

Los van het "fundament" zie ik "fysiek" helemaal geen verschil tussen een TH en een caravan. Werkelijk alle argumenten voor en tegen worden in beide gevallen toegepast.

Voor mij staat 'tiny house' voor een manier van leven. Een leven van eenvoud, tevredenheid en dankbaarheid.

5. Als iemand op de showroom afdeling van dit forum foto's zou plaatsen van een Kip caravan, zouden die daar dan op hun plek zijn of niet?

6. Voor zover ik weet bouwt Kip geen 4 seizoenen caravans, maar Adria en Bailey wel. Als iemand daar in leeft, niet voor een maand, maar jaar in, jaar uit, dan is het in mijn ogen een TH en past die caravan daarmee in de showroom afdeling.

Ga je uit van een houten TH, waar ik ook vanuit ga, dan past die Kip er uiteraard niet tussen. Maar de caravans van Van Arragon daarentegen passen, mijns inziens, prima in de showroom afdeling.

7. Oké, dus het moet wel gaan om een 4 seizoenen caravan, daar kan me al wel meer in vinden. En ik neem aan dat je die dan vergelijkt met een tiny house on weels (de begrippen tiny house en THOW lopen in deze discussie ook een beetje door elkaar, voor mij hoeft een tiny house niet perse op wielen te staan).
    Klopt het dan dat jij (en misschien ook Paul), vinden dat er geen verschil is tussen een 4 seizoenen caravan en een THOW?

En maakt het dan nog uit hoe die 4 seizoenen caravan is ingericht? Of is het meteen een THOW zodra hij uit de fabriek komt?

Zoals ik in mijn eerste bijdrage aan deze discussie al schreef vind ik maatwerk ook een belangrijk aspect. Het gaat er niet alleen om dat een huisje klein is, het is niet zo ingewikkeld om iets te bouwen van minder dan 25 m2 waarin gewoond kan worden. Het is wel een uitdaging om iets zo klein mogelijk te bouwen en er toch prettig in te kunnen leven.
    Ik ben zelf nu zo'n ¾ jaar bezig met het bouwen van mijn huisje. Daarvoor ben ik 2 jaar bezig geweest met nadenken over het ontwerp en de indeling, en terwijl ik aan het bouwen ben ben ik nog steeds bezig met de details van de indeling. Het nadenken over hoe ik ruimte gebruik en hoe ik dat zo slim mogelijk kan doen vind ik een essentieel onderdeel van het proces. (Net zoals ontspullen een onderdeel is van het proces.) Omdat iedereen andere wensen en gewoontes heeft heb ik moeite met iets wat gestandaardiseerd is een tiny house te noemen.
    Mijn huisje is zo'n 12,5 m2, dat is zelf voor een tiny house vrij klein, en dan heb ik ook nog eens schuine wanden en geen vide om op te slapen. Ik ben nog niet helemaal klaar met alles, ik ben nu aan het proefdraaien, maar ik durf al wel te zeggen dat alles wat ik bedacht had aan inrichting goed werkt. Het huisje is klein, maar het voelt niet klein. Er is weinig ruimte, maar er is nergens gebrek aan ruimte.
    Ik vind dan ook dat slim (op de persoon toegespitst) ruimte gebruik een aspect een tiny house is.

8. Een hele hoop mensen hebben geen idee van wat ze willen en ook natuurlijk niet of dat praktisch is en realiseerbaar, dus ik denk dat de meeste Tiny Houses gewoon seriewerk worden. Het grote voordeel van een nieuwbouw caravan is dat de bouwers al een tiental jaar ervaring hebben hoe dat moet gebeuren en dat ook voor een relatief lage prijs kunnen produceren. Als er vraag komt naar houten selfsupporting caravans zullen die er heus wel komen.

Een auto is niet altijd hetzelfde, je hebt rijdende wrakken, Yougo's, Mercedessen, Ferrari's, klassieke auto's zoals Bugatti's, enz enz. Allemaal auto's, maar toch niet allemaal onder een noemer samen te vatten.
    Dit heb je ook bij caravans, een Kip is geen Airstream, een uitgewoond lijk uit de jaren '80 is niet representatief voor alle caravans.
    Van een Fith Wheel heeft waarschijnlijk hier nog niemand van gehoord, kijk daar eens naar ;) Vergelijk dat eens met je idee van een Kip caravan. Misschien niet direct jouw smaak, maar daar gaat het hier niet om.
    http://www.doityourselfrv.com/ultimate-diy-rv-project-custom/
    Als je dat een beetje ecologisch aanpast heb je toch een THOW?

Naar mijn idee kun je prima bijvoorbeeld een Airstream als uitgangspunt nemen, alles er uit slopen, isoleren en voorzien van een nieuw interieur en zonnepanelen, het resultaat een prachtige THOW die aan alle eco eisen voldoet. Dit gebeurt trouwens al tientallen jaren, kijk maar onder anderen op de linken die ik bijgevoegd heb in de vorige bijdragen.
    Ik krijg trouwens de indruk, gezien de steeds terugkomende vragen/opmerkingen, dat niemand de moeite neemt ernaar te kijken.

9. Ik snap het punt van de discussie niet. Het is, zover ik weet, geen geregistreerd merk of gedefinieerd begrip met consensus, dus het is puur persoonlijk. Ik heb al jaren een blokhut in Zweden en ik heb het nooit een tiny house genoemd. Het is grotendeels persoonlijk, voornamelijk de eerste aanraking met 'tiny houses'. Voor mij is dat de serie Tiny House Nation, uit de VS. Dus voor mij staat tiny house gelijk aan THOW. Terwijl dat helemaal niet zo hoeft te zijn. Maar puur omdat dat mijn eerste contact was, en de huisjes waren altijd op wielen, is dat voor mij een tiny house.

Hierboven kwam ook meer het levenswijze naar voren en dan het niet per se duurzaam hoeft te zijn kan ik me ook al in vinden. Dus wat is echt een tiny house? Dat bepaalt gewoon iedereen zelf en ik heb er weinig moeite mee. Ik zie soms claims wat betreft duurzaamheid waar ik wat moeite mee heb, maar als iedereen leeft zoals ie wilt en kan leven zonder anderen tot last te zijn. Mijn stem heb je.

In het kort voor mij is het enerzijds fysiek kleiner wonen (mijn blokhut van 12 m2 is best groot na een aantal maanden), een deel mobiliteit, maar ook vooral goedkoper. Je bent een Nederlander of je bent het niet ;) Daaruit voort rolt voor mij een (semi)automatische sprong naar duurzaam leven.

Dus ja, in feite als iemand lekker het hele jaar in een caravan van nog geen 1.000 kg leeft op een stukje bos is dat ook een tiny house in de praktijk. Pipowagens tot blokhutten in de biesbos. Wat maakt het uit.

10. @Ep (Eps Huisje) Klopt het dan dat jij (en misschien ook Paul), vinden dat er geen verschil is tussen een 4 seizoenen caravan en een THOW?

Ik zie tiny house vooral als een manier van leven.

Of je dat nu in een caravan van Kip doet, in tipitent of in een 'THOW', het is mij om het even.

In het programma Joris' Showroom van Joris Linssen was ooit een man die in een caravan woont. Heb de schakel naar YouTube even voor je opgezocht. Kijk even rustig en beoordeel zelf. Mijns inziens is dit tiny house, maar goed, daar kan jij anders over denken.

11. Mooi portret, maar ik weet niet direct of ik nou vind dat dit veel met een tiny house te maken heeft inderdaad. Blijkbaar hebben we een andere opvatting hierover, en dat is uiteraard helemaal prima. Ik vind het ook eigenlijk wel mooi dat iedereen zijn eigen invulling geeft aan het begrip tiny house. Dat ik er over door vroeg is ook vooral omdat ik het interessant vind om te begrijpen hoe anderen het zien, en niet om mensen te overtuigen van mijn visie of zo.

Dit is in ieder geval een hele andere invulling van het begrip caravan dan wat ik tijdens de vakantie op (meestal Duitse) campings zie :-)

12. Daarom is tiny house voor mij ook een manier van leven. Met de kennis van nu heb ik als kleine jongen van een jaar of 10 al besloten dat ik 'later-als-ik-groot-ben' in een 'tiny house' wilde gaan wonen. Ik woon inmiddels bijna 8 jaar in mijn "tiny house", terwijl ik het begrip nog geen jaar ken.

Toen ik de term voor het eerst hoorde was het voor mij vooral een vorm van herkenning.

13. Tiny slaat voor mij op de kosten van het huisje om het echt mijn eigendom te noemen. Of dat nu een alle seizoenen caravan, THOW of traditioneel huis is, maakt dan weinig uit. Tegenwoordig is het heel gebruikelijk dat een derde van je loon opgaat aan huur of hypotheek. Bij dat laatste heb je ook nog eens de stress als om wat voor reden het aflossen in gevaar komt. Denk aan opeten eigen huis in de bijstand.

Waarom moet een goedkoop huis al snel 150.000 euro kosten? Het minimum maandloon is 1.500 ofwel een factor honderd. Onze overgrootvader kon een huis kopen (pag. 24) tussen de 300-500 gulden. Hij verdiende per maand zo'n 20 gulden ofwel een factor 15 tot 25. Nu waren eieren, brood, boter en vlees een heel stuk duurder, maar dat is een ander verhaal :-).

De rente is momenteel laag, maar dat was anders . Ik denk dat 5% een goed gemiddelde is om mee te rekenen. Met maximaal 500 per maand voor rente en aflossing kom je met een huis van 120.000 niet eens toe aan aflossen. Als we de factor 25 nemen komen we op een huis van 37.500 euro uit. Die is dan na acht jaar afgelost. In Duitsland -- in Nederland is hierover gesproken -- is het heel gebruikelijk dat maximaal 70% gefinancierd kan worden. Met de genoemde 120.000 is dat al 36.000 euro uit eigen zak.

Voor 35.000 euro kan je volgens mij een fraai tiny house laten bouwen. Ik wil zeker niet terug naar de tijd van mijn overgrootvader. Maar qua kosten voor een huis hadden ze het toen heel wat beter voor elkaar.

14. Begrijpend lezen ben ik nooit heel goed in geweest. Hoofdrekenen daarentegen.

Als je een hypotheek van €150.000,- afsluit met een looptijd van 30 jaar, tegen 3% rente, dan heb je na 30 jaar €285.000,- voor dat huis betaald. Het is eerder de vraag of je bereid ben je voor zo'n bedrag wil laten oplichten.

15. 2 jaren geleden

Valt een DAF XF 106 ook onder tiny house?

Ze worden immers gebouwd om in te werken en wonen.

-image-

16. @ moderator: volgens mij moeten we de vraag veranderen in: wat is voor JOU nou echt een Tiny House. Het is leuker en zinvoller om persoonlijke argumenten voor persoonlijke keuzes / dromen te delen. Anders wordt het een soort van "Tiny House" beoordeling groep die op zoek is naar voordrachten van voorbeelden om beoordeeld te worden.

17. Ik merk ook dat de meningen nogal uiteenlopen. Persoonlijk heb ik bijvoorbeeld minder met het off-grid idee en wielen. Dat zie ik meer als kamperen, ook leuk, maar voor mij gaat een tiny house om wonen.

Zo klein mogelijk wonen. Milieuvriendelijker, betaalbaarder en met minder spullen, maar wel comfortabel en met alles wat je nodig hebt. Niet voor korte tijd vanwege woningnood of iets dergelijks, maar langdurig als bewuste keuze. Vrijstaand op een eigen kavel, met een echt adres en aangesloten op waterleiding, riolering, elektriciteitsnet enzovoorts.

De woonlasten van tegenwoordig zijn idioot. Een tiny house zou voor mij een manier zijn om dat te omzeilen en er een statement tegen te maken. Het lijkt me ook gewoon leuk en praktisch voor mij, want ik ben alleenstaand en wil geen kinderen.

Ik woon nu in een huurappartement van 90 m2 en dat is veel meer dan ik nodig heb als ik eerlijk ben. Het is ook meer dan ik wil. Daarom wil ik wanneer ik een huis ga kopen, kiezen voor een tiny house.

18. Ik denk dat Tiny House een beweging is van mensen die graag minimalistisch willen leven.
    Het gevolg hiervan zijn kleine woningen, doch voor ieder persoonlijk
    Duurzaamheid is hier ook een gevolg van.

19. Als ik bovenstaande samenvat is er geen eenduidig antwoord op de vraag wat een Tiny House is, want ze lijken lang niet allemaal op een huis en zijn lang niet altijd duurzaam of off-grid, kunnen van hout of kunststof zijn. Een TH(OW) is heel persoonlijk.

Voor mijzelf wil ik kleiner gaan wonen omdat ik betaal voor ruimte die ik niet gebruik, minder afhankelijk wil zijn van (energie)bedrijven en vrijer wil wonen zonder buren en meer natuur/groen. Bijvoorbeeld de wc spoelen met regenwater ipv drinkwater. Wielen hoeven er niet onder, liefst niet, als ik het wil verplaatsen huur ik wel een dieplader. Het liefst bouw ik van bestaande materialen, dus tweedehands hout, maar niet per se schapenwol of hennep tussen de muren, glaswol mag ook. Of het eruit zien als een mini-huis doet voor mij niet ter zake, alle voorbeelden die ik voorbij zag komen in Tiny House Nation of op de bouwexpo in Almere zagen er ook niet uit als een huisje. Ik droom van een ruime veranda en een dakkapel met knus leeshoekje, van een vide met veel licht, van een eigen atelier-zolder.

20. @Paul Wie heeft nou bepaald dat een caravan een recreatie aanhanger is? hoezo geen maatwerk? hoezo futuristisch plastic of golfplaten?

Als je nou woont in een caravan? Is een kant en klare THOW dan wel maatwerk?
    Waar staat dat alleen nieuwbouw in hout is toegestaan voor THOW? Hoe duurzaam is dat eigenlijk? 25-35 jaar? Wat is er mis met plastic of golfplaten? Waarom moet het een "Anton Pieck" uiterlijk hebben? Wat zijn dat voor voorschriften??

Precies! Op de Bouwexpo Almere was er een THOW met de vorm van de kip, waren er minstens twee huisjes met kunststof houtlook buitenkant en de Snug had aluminium of staal golfplaat aan de buitenkant. Veel TH's werden aangeboden door commerciële spelers, dus je koopt je TH kant en klaar. De meeste hadden niet eens de vorm van een huis, soms een buis, soms een kubus of een soort piramide, heerlijk toch die variatie? De scheidslijn tussen woonwagen/(sta)caravan en THOW wordt daarmee erg dun, eigenlijk overlappen deze, nou en.

Maar een innovatief TH, al dan niet op wielen, kun je niet natuurlijk niet vergelijken met de gemiddelde witte caravan zoals deze met honderden dezelfde op een camping staat, waar mensen drie weken per jaar gebruik van maken.

21. Het valt me best op dat er regelmatig "strijd" is over de definitie "Tiny Houses"

Men lijkt toch graag in hokjes te willen stoppen. Ik volg de Tiny House Movement ook al verschillende jaren. Ooit had ik een plekje voor mezelf (naast een huurwoning met mijn partner) een stacaravan op een bosrijke camping. Het voelde voor mij echt als mijn eigen kleine huisje....een Tiny House? Nee, niet zoals uit de VS overgewaaid is, maar was dat niet eigenlijk uit woningnood vanwege een hypotheekcrisis?

Willen we misschien een paradijsvogel zijn, duurzamer, willen we rust, vrijheid, goedkoper leven? Maakt het eigenlijk wat uit? Gaat het in de basis niet om een vrijer leven uiteindelijk? Dat is volgens mijn de belangrijkste OVEREENKOMST in plaats vanalle verschillen te benoemen. Ik hoor ook steeds meer geluiden inderdaad over het recyclen van oude stacaravans, misschien wel more cradle-to-cradle dan een nieuw tiny house, die ook weer bomen kosten (meestal) . Tja wat is wijsheid?

Voor mij persoonlijk zou dat een klein huisje zijn, een beetje Scandinavisch uiterlijk, met veel minder energieverbruik, goedkoper, vrijer en vooral ook minder onderhoud dan het koophuis wat ik nu heb.

Ik kan me inderdaad ook voorstellen dat woonwagenbewoners die met het uitsterfbeleid geconfronteerd worden en al vele generaties in een woonwagen leven, verschillend zullen denken over de TH movement. Het is gewoon niet in een hokje te plaatsen en dat moet ook vooral niet!

Laat mensen in hun waarde, des te mooier wordt de aarde :-)

of Meld je aan om te reageren!