Stel je even voor

1. ‹ Ouder
  2. 3 jaren geleden

Ik ben Linda (28) uit Katwijk. Ik woon op dit moment in een huisje van ongeveer 32 m2. Ik had niet gedacht dat zo'n klein woonoppervlak me zou bevallen. Ik ging erin met de gedachte 'dit is een tussenoplossing', maar nu heb ik het er prima naar mijn zin. Het enige wat mij niet bevalt is de vide als bovenverdieping. Hier slaap ik en er staat een kledingkast. Je kunt er niet rechtop staan, dus in het begin heb ik mijn hoofd vaak gestoten tegen de balken. Ook is het niet fijn voor je rug dat gebuk elke dag. Ik zou toch wel een normale slaapkamer willen waar je rechtop kunt staan in mijn volgende huisje. Wat ik ook jammer vind aan mijn huisje is de locatie. De randstad is mij veel te druk en er is maar weinig natuur. Gelderland trekt mij veel meer, dus ik zou ooit die kant op willen verhuizen.

Ik heb een vriend en die is niet zo minimalistisch als ik, dus hij zou niet in zo'n klein huis kunnen wonen. We hebben afgelopen weekend in een 2-persoons bungalow gezeten van 50 m2 en hij zei dat hij dat wel een mooi woonoppervlak vindt. Echt tiny is het niet, maar daar zou ik happy mee zijn. Wat ik hier dus kom doen is inspiratie opdoen, mij oriënteren op de mogelijkheden (voor een klein, goedkoop, vast huis in de natuur) en de ervaringen lezen van andere mensen die al tiny wonen.

3. Hallo allemaal,

Even voorstellen: ik ben Sabine (27 jaar) en ik woon nu in Wageningen. Duurzaamheid en met zorg voor mens en natuur, dat zijn absolute kernwaarden van Wageningen en haar bewoners. Toen ik hierheen kwam om te studeren vond ik dat allemaal maar overdreven en zo ontzettend geitenwollensokken-in-sandalen. Na bijna 10 jaar hier te wonen, ben ik het steeds meer gaan waarderen. Gedurende mijn opleiding en werk aan de universiteit heb ik een heleboel geleerd over mijzelf en durf ik steeds meer mijn eigen weg te kiezen. Deze weg zal me niet leiden naar meer geld en meer bezittingen, omdat ik daar weinig mee heb. Familie en vrienden zijn belangrijker dan wat dan ook en dat wil ik dan ook als prioriteit stellen. Om dat mogelijk te maken zie ik mezelf minder werken en leven in een duurzaam tiny house.

Lange tijd droom ik al stiekem van leven in een yurt in het bos al dan niet met eigen mini gemengd boerenbedrijf. Alle grote beren op de weg naar deze droom hielden mij van het verwezenlijken van deze droom. Deze droom bleef in stand totdat ik op tv van onze eigen Ivo Niehe een reportage over tiny houses langs zag komen. Een nieuwe droom werd geboren! Dit is wat ik wil! Na de informatieavond in Ede, ben ik nog zekerder. Mijn droom is nu een verrijdbare tiny house van ongeveer 30 vierkante meter wonend ergens op een mooie plek in het bos (ik droom nu van Vierhouten of iets in de omgeving van Wageningen, maar zeker gelderland!). Ik zou het liefst aansluiting hebben op water en stroom, maar wel met zonnepanelen op het dak en een pony in de tuin. Het ontwerp zit al in mijn hoofd en ik vind het heel spannend om mijn omgeving in te lichten over mijn droom. Ik hoop dat ik hier mede-dromers kan treffen die met mij willen discussiëren over mijn beren op de weg en experts die mij advies willen geven over de meer praktische zaken!

4. Hoi allemaal!
    Ik ben Gerwin, 31 jaar en woon in Rijssen.
    Samen met m'n vrouw hebben we het idee opgevat om een Tiny House te bouwen.
    Tot nu toe is het ideeën verzamelen, tekenen, ontwerpen en uitwerken in 3D.

Is er op het forum al een plek waar we ontwerpen en / of tekeningen kunnen uitwisselen?

5. Dag!
    Ik ben Eelste, 26, woonachtig bovenin Drenthe bij mijn ouders, onlangs afgestudeerd van een master in Zweden en dus net weer terug in Nederland. Mijn project op het moment heet 'Eelste's Vardo', en houd in dat ik uiteindelijk graag wil rondtrekken met een woonwagen, paarden ervoor, hond erbij. Mensen kunnen dan meereizen tegen betaling, en ik maak van allerlei creatieve dingen om te verkopen, zodoende mijn onderhoud te voorzien. In de winters kan ik bij wooff projecten of andere projecten verblijven om daar tegen kost en verblijf te werken.
    Ik ben dus nu een woonwagen van 2 bij 4 aan het bouwen, ben het ontwerp stadium voorbij, al is het ontwerp nog steeds aan het verfijnen, en ben nu een werkplaats aan het maken.
    Er zijn meningsverschillen of dat van mij een tiny house is of niet, maar het is klein en wordt mijn huis, dus in dat opzicht is het een tiny house. Mijn inspiratie kwam niet van de tiny house movement, maar uiteraard valt er veel inspiratie vandaan te halen. Ik ben vooral geinterseerd in het uitwisselen van technische dingen mbt het bouwen.

6. Bewerkt 3 jaren geleden door Paul

Hallo, ik ben Paul en sinds de jaren '70 bezig met de eco-beweging, eerst bij De kleine Aarde, toen de kraakbeweging, enz. Omdat ik in Nederland mijn ei niet kwijt kon hebben we in '90 in Frankrijk een station gekocht waar ik haar hartelust allerlei projecten kon realiseren. De regelgeving in Frankrijk is namelijk een stuk soepeler, er zijn bijvoorbeeld geen eisen aan constructies < 20m² en geen bevolkingsregister.

Als eerste heb ik daar een treinwagon verbouwd, daarna een eco camper gebouwd op een MB508 chassis, een Tiny House van 20m² en een nul-energiehuis (140m²) ontworpen en gebouwd , dit geheel zelfvoorzienend met eigen waterbron en moestuin.
    Nu ben ik weer een luxe eco-camper aan het bouwen die 2 weken geheel zelfvoorzienend vrij kan staan. Na die twee weken moet ik wel weer water tanken en lozen.

Na diverse vooropleidingen ben ik uiteindelijk afgestudeerd als Ingenieur Industrieel Ontwerpen aan de TU Delft en importeur geworden van SMEG en Boretti keukenapparatuur.

In 2014 zijn we definitief naar Frankrijk verhuisd na 8 jaar in onze zelfvoorzienende camper gereisd en geleefd te hebben.
    Tegenwoordig geef ik advies over aanschaf, verbouwingen, isolatie, elektra, zonnepanelen afvalwaterverwerking, financiering, enz. van onroerend goed in Frankrijk (ook Tiny Houses) en binnenkort ook in Zuid-Spanje.

Gezien mijn vooropleiding zie ik een Tiny House als een industrieel product dat zo goedkoop en milieuvriendelijk gebouwd moet gaan worden. Mijn inziens gaat dat het beste door als basis een ready-made te gebruiken zoals bijvoorbeeld een zeecontainer, autobus, treinwagon, verhuiswagen, caravan, schaftwagen, enz. en deze te verbouwen naar de wensen van de toekomstige bewoner. De buiten structuur staat er dan al.

7. Kwam deze post zojuist pas tegen, vandaar dat ik al wel even gereageerd heb zonder mij voor te stellen.

Ik ben Gerjan en woon in een chalet met vrouw en kind. Tinyhouse is voor ons niet bepaald van toepassing, maar het idee erachter past daar wel weer in.

Als timmerman denk ik iets te weten over het bouwen van een houten huisje, als bushcrafter denk ik iets te weten over het leven en als vrachtrijder weet ik nog wel iets over transporten.

Voor de rest, vragen staat vrij.

8. Hallo allen,
    ik zie zojuist dat eerst voorstellen hier een (overigens goede) gewoonte is, maar te laat! Ik had net al ergens gereageerd.

Op dit moment heb ik helaas weinig tijd en ik moet aanstonds op pad, ik zie echter dat ik dit kan nabewerken, dus dat doe ik dan vanavond of morgen wel.

9. Hallo allemaal,

Ik ben Paul, woon in de buurt van Tiel en begin deze week samen met mijn vriendin aan mijn/ons eerste tiny-house project.

We hebben een houten chalet/stacaravan uit 1990 gekocht die we volledig gaan strippen en demonteren en met die materialen een 'nieuw' mobiel tiny-house opbouwen. Dus hergebruik van alle bestaande materialen tenzij slecht of rot, dan wordt 2e hands gekocht en als dat niet kan dan wordt het nieuw materiaal.

Uiteraard worden ook de afmetingen en het model geheel anders. De huidige maten van de stacaravan zijn 11.5*3.8 en we willen naar 10*3 gaan om zo binnen de grenzen van langzaam verkeer te blijven.

De bedoeling is dat ons tiny-house uiteindelijk richting Den Haag of directe omgeving gaat.

Groeten,

Paul & Marjolein

10. Hoi,

Mijn naam is Marco. Afgelopen herfst heb ik een fietstochtje gemaakt, via een omweg van NL naar Athene. Heb een aantal dingen geleerd, onder andere dat ik ‘de luxe thuis en spullen’ totaal niet gemist heb. Terug in NL ben ik me gaan verdiepen in de tiny house beweging.

Wat mij aanspreekt is het ‘off grid’ idee. Het nomadische aspect is voor mij heel belangrijk. Mijn ideale tiny house is geschikt om mee te reizen én ‘uitvouwbaar’ (als ik besluit ergens een half jaar te blijven). Eigenlijk zoek ik naar een soort hybride van een ecologische camper - zonnepanelen, composttoilet - en een Mongoolse tent. In mijn hoofd zweven diverse ontwerpen en concepten. Ik hoop op dit forum kennis te verwerven om concrete stappen te kunnen zetten. Vanzelfsprekend zal ik mijn kennis delen.

Ik besef, ik zit nog in de droomfase; het liefste zou ik de nomadische trip in de USA beginnen. Daarnaast hoop ik mijn kennis van web-development in te zetten voor ‘global tiny housing’.

11. Hallo,

Mijn naam is Stan Borns, 22 jarige student aan de NHL. Momenteel ben ik bezig met een project waar wij een product maken wat het probleem van de leegstaande panden kan gaan oplossen. Dit product zal een modulaire en incrementele infrastructuur in ruimte worden, die de basis behoeften kan voorzien en waaruit nieuwe activiteiten kunnen ontstaan. Aangezien de Tiny Houses erg interessant zijn voor ons project zouden wij graag een kijkje willen nemen in een Tiny House in Nederland. Zijn hier misschien mensen geïnteresseerd om een groepje van 4-5 studenten te ontvangen voor een rondleiding?

12. Mijn naam is Bart, 61 jaar en wonende in Terneuzen. Ik ben al jaren lid van de Tiny House organisation in Amerika, waarom zou je zeggen, nou toch lang de gedachte gehad om uit Nederland weg te trekken na mijn 65ste, maar ze blijven dat maar uitstellen, verdikkeme. Mijn plannen waren om richting Uganda te vertrekken en daar met een 4 tal containers een huis te bouwen. Maar ja, plannen. Misschien maar gewoon thuis blijven en een leuk tiny house bouwen in een deel van mijn tuin...
    B

13. 2 jaren geleden
    Bewerkt 2 jaren geleden door Melanie

Hey hallo!
    Ik ben Melanie en heb van het weekend de uitzending van Marjolein bekeken op SBS6. Mijn man en ik zijn helemaal enthousiast en wij hebben vandaag meteen wat dingen uitgezocht. Wij wonen nu in het mooie maas en waal (tussen nijmegen en tiel) en zouden daar ook graag willen blijven. Graag in een TH! Ben benieuwd of er al mensen zijn hier in de buurt. Ik ben van huis uit vormgever en ben een online bedrijf met mijn man daarmee aan het opzetten. Wij houden van reizen en vrijheid in de natuur, dus wij vinden dit een mooi alternatief voor hier in nederland. We gaan ermee aan de slag.

14. Hallo iedereen!
    Wij zijn Yanick en Ylvie, sinds 2010 woonachtig in Lunteren (op de Veluwe). Ylvie, van oorsprong ecologe en al haar hele leven besmet met het paardenvirus, heeft hier haar eigen stal opgezet vanuit een duurzaam en paardvriendelijk perspectief. Nu het paardengedeelte klaar is en onze paarden een natuurlijk paardenleven kunnen leiden in een zogenaamd paddock-paradise, is onze volgende stap het ontwikkelen van ons recreatieterrein. Wij hebben een recreatiebestemming op het terrein en momenteel staan er een paar oer-oude chalets op het terrein die we voor langere termijn (seizoen) en kortere termijn (week/weekenden) verhuren. Ons plan is uiteindelijk over te stappen op 100% duurzame recreatie-accommodaties. Ook denken we aan de optie om sta-plaatsen te verhuren aan mensen met hun eigen huisje. Eigenlijk delen we onze plek het liefst niet met de doorsnee-recreant, maar met mensen die onze visie voor duurzaamheid en wonen in de natuur delen. We zijn net begonnen met het onderzoeken van de mogelijkheden om zelf tiny houses neer te zetten om te verhuren, of een aantal mensen met hun eigen tiny houses bij ons op het terrein te laten verblijven (een mini-tiny house community wellicht?). We zullen in de komende weken hierover moeten praten met de gemeente (wat mag wel en niet) en een duidelijk plan gaan opstellen. We zouden graag in contact komen met mensen die al een tiny house hebben of van plan zijn op korte termijn er een te gaan bouwen en die op zoek zijn naar een (tijdelijke?) sta plaats op de Veluwe. Ook zouden we graag contact leggen met mensen die ervaring hebben met het bouwen van (verplaatsbare) tiny houses.

15. Hoi lotgenoten,

Ik ben Simon Kuiper,
    Redelijk technisch onderlegd en nog fit genoeg, voor verandering.
    Ik ben al een hele tijd geinteresseerd in alternative woonvormen,
    en onderzoek dat ook.
    bijvoorbeeld een Tiny house, behalve een vermindering van overdadig
    gebruik van grondstoffen,overbodige luxe, die onze aarde versneld onbewoonbaar
    maken, wil ik ook lagere vaste woonlasten, zodat ik veel minder hoef te werken, en
    daardoor tijd krijg voor zelfvoorziening, zelfontplooing en hulp aan anderen, die dat ook
    willen.
    Ik sta open voor alles, en omdat ik verder alleen ben, kan ik flexibel zijn.

16. Bewerkt 2 jaren geleden door Guy

Hallo,

ik ben Guy,zaakvoerder van een Belgisch bedrijf in bedrijfswageninrichting.
    Ik heb onlangs een grote trailer gebouwd voor mijn eigen voorziening in transport en in de zoektocht naar een gepast chassis heb ik het idee Tiny house ontdekt.
    Aangezien de wachttijd voor een chassis erg lang was,heb ik in die tijd voor mezelf de mogelijkheid uitgezocht om wettelijk zelf een chassis te bouwen en dat is gelukt.
    Ondertussen is dat project uitgevoerd en staat de 7.5 meter lange trailer er en hij doet zijn taak perfect zoals gepland.
    Nu heb ik met die bouw best wel wat ervaring opgedaan in materialenkennis en gebruik van isolatie en profielen.
    Ik zou graag het idee Tiny house willen aanbieden in de vorm van chassis en de nodige materialen om een moderne versie ervan te bouwen.Dit wil zeggen met naadloze zijkanten in thermisch geisoleerde sandwichpanelen,die eventueel achteraf nog kunnen bekleed of bestickerd worden.
    Dit is een grote gewichtsbesparing aangezien er daardoor maar beperkt gebruik van frame nodig is en het gedeelte frame buiten de chassis is volledig in aluminium,waardoor een trailer van 7.5 meter lang inclusief opbouw van 1.8 breed en 2 m hoog slechts 1400 kg weegt,met 3 assen. In 2-assige vorm kan dit nog 100 kg minder worden.
    Wie interesse heeft om dit concept mee uit te bouwen,is welkom om op deze post te reageren.

17. Hoi, ik ben Iris en ik studeer nog in Delft. Over 2 à 3 jaar wil ik in een Tiny House gaan wonen (ik weet nog niet of ik zelf ga bouwen) met mijn 2 katten. Ik ben zeer geïnteresseerd in de TH's door de ecologische voordelen (ik ben ook vegan), de betaalbaarheid en de vrijheid die een huis op wielen geeft. Ik ga de komende paar jaar ook bij de gemeente Delft proberen het voor elkaar te krijgen dat in TH's inschrijven mogelijk is!

18. Hoi! Ik ben Eline, ik woon in Amsterdam West in een appartementje en werk in Leiden.

Ik heb op dit moment nog geen concrete plannen voor een TH in (omgeving van) Amsterdam, maar wil graag leren wat er kan en wat er gebeurt. Mijn ideaal zou een huisje zijn dat ik heb laten ontwerpen en bouwen, meer in de natuur dan in de stad, maar wel dichtbij de stad of op een rustige plek in de stad. Zodat er ook een moestuintje en een paar kippen kunnen komen. Een mens kan dromen :-). En dat samen met andere tiny houses en hun bewoners!

19. Hoi, ik ben Nina en ik woon in Amsterdam. Ik speel al lang met het idee om in een tiny house te gaan wonen maar zie weinig initiatieven voorbij komen in de buurt van Amsterdam. Ik wil in de regio blijven, vnl ivm werk, familie en vrienden.
    Mijn droom is een klein huisje wat meer in de natuur, misschien iets van een "farm" met bv een gezamenlijke wasmachine etc (zoals nu in Oostwolde). Helemaal off the grid kost mij denk ik iets te veel energie (vooral in de Nederlandse winters), maar iets wat er tussenin zit lijkt mij ideaal. Tevens ben ik het zat om te werken voor het betalen van mijn rekeningen en wil ik meer genieten van mijn salaris ipv zo weinig over te houden na mijn vaste lasten dat ik nauwelijks nog andere dingen kan doen. Vrijheid, dus.
    Ik ben gek op dieren en wellicht is dat met een huisje meer in de natuur ook beter te realiseren. Ik weet alleen niet zo goed waar ik moet beginnen. Ik ben alleenstaand, niet technisch onderlegd en heb niet zo veel vrije tijd. Ik denk dat krachten bundelen noodzakelijk is. Ik hoop dan ook dat ik via dit forum iets verder kom!

20. @Ylvie Hallo iedereen!
    Wij zijn Yanick en Ylvie, sinds 2010 woonachtig in Lunteren (op de Veluwe).

Wij hebben een recreatiebestemming op het terrein en momenteel staan er een paar oer-oude chalets op het terrein die we voor langere termijn (seizoen) en kortere termijn (week/weekenden) verhuren.

Ben benieuwd waar jullie dat terrein hebben!

21. @Vrijbuiter Ben benieuwd waar jullie dat terrein hebben!

Wij zitten in Lunteren, Gld. Momenteel hebben we de oude huisjes te huur aangeboden staan op www.paardenvakantielunteren.nl (oude website, wanneer ons nieuwe plan klaar is komt daar natuurlijk een nieuwe website bij!).

22. Nieuwer ›

of Meld je aan om te reageren!