Stel je even voor

1. ‹ Ouder
  2. 3 jaren geleden

Tja, ik ben geïnteresseerd in de tiny houses, maar meer om andere redenen dan alléén de eco green redenen.
    Mijn grote reden is het te mogen wonen in een VRIJSTAAND huisje met eigen grond er om heen, wegens ontbreken van het contact geluid overlast, tussen de woningen van de buren in de conventionele woonvorm, zoals rijtjeswoningen, flats, appartementen, enz. , waar ik gek van wordt !
    Daar een gewoon vrijstaand huis met grond onbetaalbaar is voor een laag inkomen, zie ik dit als een mogelijkheid om vrij te kunnen wonen, als “gewone”man, zonder dat je bij de Elite behoeft te horen en eigenlijk miljonair moet zijn, om vrij te kunnen wonen. Maar de insteek van de kleine huisjes is blijkbaar alleen de eco green, dus voor dat andere is dan geen plaats?
    Daarbij ben ik een oudere, heb ik dan een kans? b.v. je hebt ook kant en klare tiny houses die er in een dag gebouwd kunnen worden, dus hoeft dan niet zelf te bouwen, hoewel ik heel handig ben met twee rechter handen, maar het zware werk zal me niet meer lukken. Ik wil later niet wegkwijnen in zo’n vreselijke verzorgings-tehuis, waar je ook veel last hebt van geluidsoverlast, van om 07 uur s’morgens al de slaande deuren, de rollators die tegen de deuren knallen, de lift die herrie maakt en het eeuwige geklets op de gang, wat je gewoon in je kamer hoort. Ik weet het van het verzorgingshuis waar mijn moeder in zat. En heb voor tijdelijk ook een paar maanden in zo'n seniorenflat gewoond en ben wegens deze geluiddovelast gillend weggevlucht. Nooit meer in zoiets wonen Vreselijk….. Woon nu in een gehorige flat op 4 hoog in Amsterdam en zal in de nabije toekomst naar beneden moeten. Maar wil niet doodliggen in zo'n vreselijke zorgflat ! .vandaar die belangstelling voor deze nieuwe woonvorm.

3. Hallo Theddy, welkom op het forum. Het kiezen voor een Tiny House is op zichzelf al "eco green". Een klein huis betekent minder warmte die je hoeft op te wekken, minder materialen die je erin verwerkt en minder van alles eigenlijk. Als je in hout bouwt ben je voor een groot deel al weer groen bezig. Dus de vraag of het ook anders kan hoef je je geen zorgen over te maken. Tenzij je een plastic met teer besmeurde wand gaat toepassen of een vloer van lood en een chemisch toilet.
    Een vrijstaand huis met een stuk grond eromheen dromen we allemaal van. Maar die grond moet je wel eerst zien te kopen, of anders bij een boer op het veld kunnen staan. Hoewel de movement sterker begint te worden is er nog een hoop onzeker en onduidelijk. De locaties waar nu huisjes staan zijn voornamelijk op tijdelijke basis (5 jaar) of op bijvoorbeeld een camping. Het is dus nog flink pionieren voordat de huisjes als woonvorm geaccepteerd zullen worden.

4. Hallo

Ik ben Fred en samen met mijn vrouw zijn wij nu 2,5 jaar aan het werk om ons huisje op wielen te realiseren. Sinds 3 jaar wonen we in onze camper, waarvan het laatste jaar steeds meer in ons huisje op wielen omdat er steeds meer in gebruik genomen kan worden. Wij zijn een oplegger, na restauratie, aan het inbouwen. Het totale vloeroppervlak is 31 m2.
    Het is de bedoeling m te gaan reizen als het geheel klaar is.
    Over de voortgang hou ik een blog bij.
    Hier is een dia show te zien over de sloop en restauratie.
    En een dia show over de inbouw tot nu toe.

5. Ben Stefan en zal samen met mijn vriendin vanaf november een eigen tiny house gaan bouwen en dan hopelijk ergens in het voorjaar erin te gaan wonen. We gaan gebruik maken van een Vlemminx trailer, de enige echte serieuze optie, mijn inziens. Ik ben meer 'bezorgd' over of we een plek kunnen vinden, dan het bouwen van ons huisje zelf. Het ontwerp wat ik op dit moment voor ogen heb geeft ons ruim 29 vierkante meter aan intern woonoppervlakte. En op dit moment wonen we op 38 m2, dus we gaan er nauwelijks op achteruit.

Als alles goed gaat, wil ik ook casco en/of ruwbouw tiny houses gaan bouwen voor andere mensen. Ik hoef gelukkig niet te veel eraan te verdienen als de tiny house bouwers uit de VS, dus ik ga voor uitstekende prijs/kwaliteit inclusief een volledige off the grid tiny house voor de ultieme liefhebbers.

Ik wil ook graag helpen met het organiseren cq structureren van informatie en mogelijkheden over tiny houses in Nederland. Op dit moment lijkt het enorm versnipperd en is het meer zoeken dan lezen. Ik zou graag mee willen werken aan een puur informatief document, zonder levensverhalen e.d. Uiteindelijk hebben we er alleen maar zelf baat bij. Hoe meer mensen in een tiny house willen wonen, hoe sneller gemeentes er iets aan willen doen.

6. Hallo allemaal, ik ben Anne en woon in Limburg. Ik woon in een veels te duur huurhuis in een
    volkswijk. Mijn dochter studeert in Rotterdam aan de Willem de Koning ABK. In 2017 gaat de hele straat in mijn buurt op de schop vanwege herstructurering. Het enige groen rond mijn huis wordt gerooid en de oude huisjes gesloopt, dat gaat heel veel overlast geven. Het zal nog jaren duren voordat de gehele wijk is vernieuwd. Ik heb geen zin om dit voor de komende jaren mee te maken. Er zijn vele mooie, grote bomen slachtoffer geworden van deze nieuwbouw. Ook het lawaai en de drukte van de stad staan me tegen. In mijn leven ben ik meer dan 15 keer verhuisd. Het lijkt voor mij een goed idee om een einde te maken aan 'het verhuizen'. Een huisje dat je meeneemt is voor mij de oplossing. Het moet ook een stukje rust gaan brengen. Dus ik ben in de oriënterende fase en zoek goede raad en mensen die mij verder kunnen helpen.

7. Goedendag, ik ben Lennard en woon in Eindhoven.
    Mijn droom is om eind 2017 met mijn vrouw in een tiny house in (omgeving) Rotterdam te gaan wonen. Nu alleen nog uitzoeken waar dat kan :)

8. Hallo allemaal, ik ben Margot en ik woon momenteel in Twente.
    Ik wil al een paar jaar in mijn eigen tiny house wonen en ben bijna zover om te gaan bouwen, maar ik moet de eerste stap nog zetten :)

9. Hallo,

Wij zijn Gerbrand en Natasja, 32 en 34 jaar, uit Den Haag. We wonen nu met drie katten in een huurhuis van zo'n 75 vierkante meter, maar willen dit graag verruilen voor een tiny house. Het verlagen van onze maandlasten, leven met alleen die spullen die we nodig hebben én een groen en duurzaam leven is wat ons hierin aanspreekt.

We staan nu nog aan het begin van ons tiny-house-avontuur en houden hierover een blog bij op www.vangrootnaarklein.nl

We volgen Tiny House Nederland en Marjolein al een tijdje met veel interesse en hopen hier in contact te komen met gelijkgestemden om informatie en ervaringen uit te wisselen en gemakkelijk op de hoogte te blijven van een mogelijke locatie voor ons tiny house.

10. Wat leuk @Gerbrand&Natasja! Ik zal Koen vragen jullie website toe te voegen aan onze 'handige links' pagina :) Goed kaartje ook, ik wil al een hele tijd een kaart op THN waar we mogelijke woonlocaties kunnen aangeven. Gaat nog wel gebeuren hoor, hopelijk snel! :)

11. Mijn naam is Jorien, woonachtig in Utrecht. Ik ben zeer geïnteresseerd om 'tiny te gaan wonen' (liefst in Utrecht). Nu zit ik in de fase van "groots klein dromen, kijken op websites & youtube, schetsen & veranderen.
    Weet iemand trouwens iets van de mogelijkheden in Utrecht?

12. Hela!
    Ik ben Sarina en ik woon momenteel in Gouda.. De Tiny house movement vind ik super inspirerend. Vooral de laatste maanden denk ik veel na over wat ik zelf zou willen qua woonsituatie en ondanks dat ik op een super leuke plek midden in de oude stad woon, mis ik de natuur en zou ik graag met mijn vriend het roer om willen gooien. kleiner, minder spullen, minder kosten en daarom meer tijd voor meer kunst en natuur.. Hoe meer tiny houses ik bekijk, hoe enthousiaster ik wordt..!!

Om mijn vriend ook een beetje hiervoor "op te warmen" zouden we heel graag eens bij 1 of 2 huisjes te kijken. Heeft iemand enig idee of dat ergens kan .. Of dat een huidige bewoner voor zoiets open staat?

Groetjes!
    Sarina

13. Ons huisje is nog niet af, maar je bent van harte welkom om te komen kijken (in Bergen). Als je dat de 1e zaterdag van de maand doet, kun je gelijk door naar Marjolein in Alkmaar die dan (meestal) een open dag heeft. Het is wat uit de slinger, maar wel gelijk 2 in 1.

14. Dank, @MarjoleinJonker :) We zagen de link al staan, super! We komen trouwens ook graag een keertje bij jou kijken; we zijn erg benieuwd hoe jouw huisje er in het echt uitziet.

15. Dat kan hoor @Gerbrand&Natasja en @Sarina ! Ik heb iedere eerste zaterdag van de maand open huis van 13:00 tot 16:00 uur, het adres is Helderseweg 28 in Alkmaar. Misschien tot ziens! :)

16. Hoi,

Ik ben Moniek (31) en ik heb me hier aangemeld om meer te leren over wat er allemaal bij komt kijken als je in een tiny house wilt wonen. Mijn interesses: off-the-grid leven, self-sustainability, permacultuur, natuur(behoud). Wonen in een tiny house zou dus mooi in mijn leven passen. Ik heb echter zelf geen kennis of ervaring qua bouwen, dus ik kom hier rondkijken naar andere mogelijkheden.

Het lijkt mij ook leuk om bij anderen hun TH te mogen komen bewonderen, dus ik kom binnenkort langs bij een open dag Marjolein! :)

17. We komen binnenkort graag langs, @MarjoleinJonker :)

18. Verwijderd vorig jaar door Gerbrand van der Weg
  19. Ik ben Linda (28) uit Katwijk. Ik woon op dit moment in een huisje van ongeveer 32 m2. Ik had niet gedacht dat zo'n klein woonoppervlak me zou bevallen. Ik ging erin met de gedachte 'dit is een tussenoplossing', maar nu heb ik het er prima naar mijn zin. Het enige wat mij niet bevalt is de vide als bovenverdieping. Hier slaap ik en er staat een kledingkast. Je kunt er niet rechtop staan, dus in het begin heb ik mijn hoofd vaak gestoten tegen de balken. Ook is het niet fijn voor je rug dat gebuk elke dag. Ik zou toch wel een normale slaapkamer willen waar je rechtop kunt staan in mijn volgende huisje. Wat ik ook jammer vind aan mijn huisje is de locatie. De randstad is mij veel te druk en er is maar weinig natuur. Gelderland trekt mij veel meer, dus ik zou ooit die kant op willen verhuizen.

Ik heb een vriend en die is niet zo minimalistisch als ik, dus hij zou niet in zo'n klein huis kunnen wonen. We hebben afgelopen weekend in een 2-persoons bungalow gezeten van 50 m2 en hij zei dat hij dat wel een mooi woonoppervlak vindt. Echt tiny is het niet, maar daar zou ik happy mee zijn. Wat ik hier dus kom doen is inspiratie opdoen, mij oriënteren op de mogelijkheden (voor een klein, goedkoop, vast huis in de natuur) en de ervaringen lezen van andere mensen die al tiny wonen.

20. Hallo allemaal,

Even voorstellen: ik ben Sabine (27 jaar) en ik woon nu in Wageningen. Duurzaamheid en met zorg voor mens en natuur, dat zijn absolute kernwaarden van Wageningen en haar bewoners. Toen ik hierheen kwam om te studeren vond ik dat allemaal maar overdreven en zo ontzettend geitenwollensokken-in-sandalen. Na bijna 10 jaar hier te wonen, ben ik het steeds meer gaan waarderen. Gedurende mijn opleiding en werk aan de universiteit heb ik een heleboel geleerd over mijzelf en durf ik steeds meer mijn eigen weg te kiezen. Deze weg zal me niet leiden naar meer geld en meer bezittingen, omdat ik daar weinig mee heb. Familie en vrienden zijn belangrijker dan wat dan ook en dat wil ik dan ook als prioriteit stellen. Om dat mogelijk te maken zie ik mezelf minder werken en leven in een duurzaam tiny house.

Lange tijd droom ik al stiekem van leven in een yurt in het bos al dan niet met eigen mini gemengd boerenbedrijf. Alle grote beren op de weg naar deze droom hielden mij van het verwezenlijken van deze droom. Deze droom bleef in stand totdat ik op tv van onze eigen Ivo Niehe een reportage over tiny houses langs zag komen. Een nieuwe droom werd geboren! Dit is wat ik wil! Na de informatieavond in Ede, ben ik nog zekerder. Mijn droom is nu een verrijdbare tiny house van ongeveer 30 vierkante meter wonend ergens op een mooie plek in het bos (ik droom nu van Vierhouten of iets in de omgeving van Wageningen, maar zeker gelderland!). Ik zou het liefst aansluiting hebben op water en stroom, maar wel met zonnepanelen op het dak en een pony in de tuin. Het ontwerp zit al in mijn hoofd en ik vind het heel spannend om mijn omgeving in te lichten over mijn droom. Ik hoop dat ik hier mede-dromers kan treffen die met mij willen discussiëren over mijn beren op de weg en experts die mij advies willen geven over de meer praktische zaken!

21. Hoi allemaal!
    Ik ben Gerwin, 31 jaar en woon in Rijssen.
    Samen met m'n vrouw hebben we het idee opgevat om een Tiny House te bouwen.
    Tot nu toe is het ideeën verzamelen, tekenen, ontwerpen en uitwerken in 3D.

Is er op het forum al een plek waar we ontwerpen en / of tekeningen kunnen uitwisselen?

22. Nieuwer ›

of Meld je aan om te reageren!