Stel je even voor

1. ‹ Ouder
  2. 2 jaren geleden

@Esmee-B Hoi, ik ben Esmee en 19 jaar geleden lieten we een huis (175m2) in Zuid-Frankrijk bouwen. Gedurende de bouw woonde wij in een caravan op het terrein. Dat beviel heel erg goed. Toen na 2 jaar het huis klaar was en onze spullen arriveerde ( die in de opslag stonden), hadden we daarvan nix gemist. Dan gaan je ogen wel open. Sinds bijna 2 jaar wonen we in een, van afvalmateriaal, zelfgebouwd TH. (huis + grond verkocht maar zelf 2000m2 gehouden waar we zelf wonen) Het huis is 23m2 en heeft alles wat we willen. Zijn volledig off-grid. (internet uitgezonderd) We genieten volop van ons TH en de natuur om ons heen. Onze vaste lasten zijn 198€ per jaar (tax terrein) en 240€ per jaar internet. Ik hoop hier bij te dragen om een TH voor andere mensen ook mogelijk te maken.

Dag Esmee,
    Ik zou graag eens met je willen babbelen over mogelijkheden!

3. @Sanne081974 Hoi Allemaal,

Ik ben Sanne (42 jaar) en ik ben al een tijdje op zoek naar een "andere manier van leven".
    Nu woonachtig midden in het centrum van Amsterdam maar ik merk dat de drukte en de hoeveelheid "prikkels" me te veel begint te worden (zal wel een midlife dingetje zijn ofzo).
    Een paar jaar geleden zag ik voor het eerst een TH op youtube voorbij komen en het laat me niet los.
    Wat mij te gek lijkt is om een groepje mensen te vinden die net als ik "anders" willen leven zonder daarbij gelijk in het extreme "geitenwollen sokken" stereotype te gaan.
    Een groep mensen die samen met mij aan een nieuwe plek willen werken...samen zoeken naar een plek, samen huisjes bouwen, samen moestuin e.d. maar wel ruimte om allemaal ook je eigen ding te doen.
    Het bestaat vast al maar ik kan het nog niet echt vinden in de manier die ik zoek...dus ik hoop hier mensen te vinden die het zelfde denken als ik.
    Ik ben er zelfs nog niet eens over uit of dat perse in Nederland zou moeten zijn.
    Land in bijv. Portugal is goedkoop en de regels daar zijn een stuk flexibeler heb ik het idee...maar misschien zit ik er wel helemaal naast hoor...dus ik hoop hier vooral sparrings partners te vinden en ideeen op te doen.

Groetjes
    Sanne

Hoi Sanne,
    Ik, vr. 37, heb veel gemeen met je, als ik je verhaal zo lees...als je wilt en dit leest, bericht me dan even! Lieve groetjes

4. vorig jaar
    Bewerkt vorig jaar door Tessa

Hallo allemaal,
    Ik en mijn man willen erg graag een 'small' house (40 - 50 m2) in omgeving Schiedam/Vlaardingen/Rotterdam. Tiny is net wat te tiny voor ons en onze activiteiten, ook omdat m'n man 2 meter is. Ons ideaal is een kleine wijk van ecologische huisjes met gedeelde faciliteiten (wasmachine/auto/gereedschap/etc.). Het liefst willen we grond kopen maar dit is best lastig. Niet alleen financieel maar ook door hoe de markt in elkaar zit. Inmiddels zijn we zover dat we ook open staan voor een tijdelijke locatie waarvan uit we hopelijk in de toekomst kunnen doorgroeien naar een eigen stukje aarde. Of misschien zijn we dan zo gewend aan 't idee dat we opnieuw tijdelijk gaan staan.
    We wonen nu in een koop appartement van 90m2 waarvan we minstens de helft niet gebruiken en alleen vol staat met meuk die we al jaren niet bekeken hebben. Heel concreet zijn onze plannen nog niet maar 2018 wordt Small! Eerste stap: ontspullen (fijijijijn!) en op zoek naar een lokatie. Want een huisje bouwen of kopen lijkt mij vooralsnog de meest eenvoudige stap ;)

5. Hoi allemaal,
    Mijn naam is Gerdine Vermeer, 39 jaar en momenteel woonachtig in Diepenveen (bij Deventer) op een leegstandsboerderij. Prachtige buitenplek! De boerderij deel ik met 2 anderen. Ik ben gewend 'klein' te wonen en faciliteiten te delen. Helaas komt aan deze woonplek een einde, over, naar verwachting, een (anderhalf) jaar. Mijn wens is zoveel mogelijk 'buiten' te blijven wonen, dichtbij de natuur.
    Sinds 2 weken heb ik mezelf ondergedompeld in de wereld van tiny houses. Het ontwerp van tumbleweed spreekt me aan met hier en daar een aanpassing naar mijn wens.
    Intentie is zoveel mogelijk gebruik te maken van sloop-/tweedehandsmateriaal en 'groen'/ecologisch verantwoord materiaal en het huisje volledig off-grid te krijgen. In verband met kostenbesparing wil ik zoveel mogelijk zelf doen. Uiteraard met hulp van handige mensen anders red ik het niet (zelfkennis).

Ik overweeg een trailer te kopen van Vlemmix van 6,60 m. Tot nog toe heb ik niet veel andere aanbieders gevonden van trailers speciaal voor tiny houses. Mochten er betere of goedkopere opties zijn dan hoor ik graag tips!
    Wat ik belangrijk vind, is dat dit huisje zeer duurzaam is, zowel in levensduur als in materiaal gebruik dat zo min mogelijk impact zal hebben op het milieu.
    Ik zal voor mijn huisje een plek zo dicht mogelijk bij de natuur willen hebben. Uiteraard een zoektocht! Maar hoe meer mensen ervan weten, hoe meer info-bronnen bereikt worden!
    Ook sta ik open voor gezamenlijke initiatieven die staan voor ecologisch verantwoord, goede sfeer en ook... behoud van privacy ;)

Grtz! /G/

6. Bewerkt vorig jaar door Matje

Hallo allemaal! Jullie lijken me gezellige nette mensen. Ik krijg niet de indruk dat hier alleen maar luide agressieve zigeuners rondhangen. Ja ik durf mensen in te delen in stereotypen, schokkend. Zelf ben ik introvert maar zeker niet verlegen. Dwz dat ik durf te zeggen wat ik denk maar graag op mezelf ben. Ik ben 27 jaar, ICT'er en woon al een tijd zelfstandig in een studio in Eindhoven. Een hobby van me is wildkamperen en heb al vaak ervaren hoe hard maar uitdagend de natuur kan zijn.

Toch wil ik graag in de natuur verblijven met de luxe van een klein gebouwtje, container, camper of caravan. Een lokatie met voornamelijk bomen om mij heen ipv andere woningen geeft me vrijheidsgevoel. De grootste uitdaging: de legaliteit daarvan. Lijkt me onmogelijk in Nederland want gemeenten zullen iedereen wel op een klein kluitje willen gooien. Lees: een woonwagenkamp creëren. Maar ik word graag hierin fout bewezen!

Als het mogelijk is om ergens een stukje grond te kopen en daar legaal permanent iets kleins op te zetten "wat niet voldoet aan het bouwbesluit", maar waar je je wel mag inschrijven, stuur me dan aub een bericht <3

7. Ik ben Frederiek, Haarlemse, 3 volwassen kinderen die nu uit huis zijn. Ik ben gek op de natuur (ja, wie niet) en ook gek op fietskamperen. Dat doe ik zo gauw het lekker weer wordt en ik geniet ervan om slechts het noodzakelijke op mijn fiets te laden en gaáaaan…. Ik heb daardoor ervaren dat het zó’n vrijheid geeft om weinig spullen met je mee te slepen en tòch prima in je levensonderhoud te kunnen voorzien en het naar je zin te hebben. Zo ontstonden bij mij nog voor ik over Tiny Houses had gehoord, dromerijen over permanent klein wonen en liefst in een groene omgeving.
    Het liefst zou ik samen met anderen in een Tiny House straatje/dorpje wonen waar met elkaar projecten worden opgezet, zoals bv een moestuintje/volkstuintje, andere projecten die het leven duurzamer en mooier maken met zorg voor elkaar en voor de natuur, auto’s delen, elektrische apparaten zoals wasmachine, gereedschap etc. delen. Eigenlijk een beetje terug naar het dorpse van vroeger misschien, waar je was opgenomen in een gemeenschap, en niet zoals nu vaak de realiteit is, allemaal achter je eigen voordeur en soms niet eens weten wie er naast je woont.
    Maar hoe dat valt te realiseren?
    In oktober ben ik op de Jamboree in Almere geweest. Ook sta ik ingeschreven bij Tinyhouse Nederland. Veel kennis heb ik nog niet opgedaan. Ik weet wel dat er 2 km bij mij vandaan op de Zwemmerslaan Tiny Tim’s komen.
    Zelf wil ik graag in Noord-Holland wonen, zeg maar ca. van Haarlem waar ik nu woon tot de provinciebrede grens van ongeveer Alkmaar, maar mijn wensen hebben wat dat aangaat nog geen vaste vormen aangenomen. Wel ben ik er uit dat ik op eigen grond wil wonen met nutsvoorzieningen zoals in ieder geval water.
    Na half maart 2018 zijn we van plan om met een paar mensen te gaan kijken bij Mill Home. Op de site van Mill Home kan je lezen dat je je kan aanmelden als je belangstelling hebt voor een straatje in je buurt en dat zij (van Mill Home) gesprekken aangaan met gemeenten om dat mogelijk te maken. Ook is er voor de huisjes van Mill Home in principe een (groene)hypotheek mogelijk.
    Reageer even als je graag met ons mee zou willen. Vooraf een kennismaking bij LaPlace Haarlem (Dreefzicht). Datum en tijd volgt nog. Hartelijke groet, Frederiek

8. Hoi,

Ik ben Rednew en woon samen met mijn dochter zelf in een stukje bos in het buiten gebied bij Zwolle. En ben ik op zoek naar gelijkgestemden die interesse hebben om bv op mijn perceel 1 of 2 tiny houses te bouwen. Waarbij er gekeken kan worden (uiteraard bij over en weer klik) om in een tiny house bij mij op het terrein voor (een periode?) te wonen. Zelf zou ik graag een tiny house bouwen in die samenwerking en die in Zeeland plaatsen. Omdat het toch zou kunnen zijn dat ik ooit op termijn richting Zeeland wil gaan verhuizen. Mochten er mensen zijn die interesse hebben om te brainstormen of om mogelijkheden te bekijken. Dan hoor ik het graag.

9. hoi,

Ik ben Esther, 53 jaar en woon samen met mijn zoon van 11 jaar en onze Jack Russel in Apeldoorn.
    Ik werk als zorgaanbieder WMO, ben ZZPer, hou van het ondernemen;-)
    IK woon in een erg leuk huurhuis, met een mooie tuin. Toch heb ik interesse in anders wonen , anders leven.
    Het kleiner wonen spreekt me erg aan, minder spullen,(ik ben er aan toe minder spullen, minder schoonmaken) duurzaam, zelfvoorzienend zo veel als mogelijk en minder kosten. Maar ook je eigen huisje te kunnen ontwerpen, lijkt me zo leuk!
    Ik ben in een orienterende fase en zou in de toekomst met andere gelijkgestemde mensen in een buurtje willen wonen van Tiny houses. Waarbij we oog hebben voor elkaar en spullen kunnen delen/moestuin en dicht bij de natuur.
    DIe toekomst mag nog duren, ik heb geen haast.. maar ik zou wel graag mensen ontmoeten met soortgelijke plannen, in mijn omgeving. Ik zie mezelf ook op deze manier ouder worden met gelijkgestemde mensen om me heen.

10. Na 4 decenia zoektocht naar vrijheid, welk mij door veel banen en landen hebben gebracht, heb ik de vrijheid daar gevonden waar ik ze nooit had gezocht of verwacht, in mijzelf, in de verbinding met mezelf, onze (oer)menselijke natuur, onze aarde en het universum. Vrij zijn, en gelukkig zijn als mens in balans met anderen en met de natuur.
    Eindelijk los van status, carriere, geld, en verwachtingen van mijzelf en anderen om me heen. Nu vrij door spiritualiteit, inzicht, bewustzijn en verbinding met onze natuur, onze aarde en onze bestaan. Mental, emotioneel en spirituel heb ik deze stap al gezet van Ego naar Eco. Nu wil ik dit materieel omzetten. leifst samen met gelijkgestemnden.
    Ik ontmoet graag meer mensen die in de omgeving Eindhoven-Helmond (ik heb een locatie al) deze stap ook durven te zetten en in de vorm van een ecosysteeem/community (of hoe je dat ook wil noemen), voor een gezonde leven en wonen willen gaan.

11. Hoi,
    Ik ben Judith en woon in Rotterdam.
    Hulpverlener in de zorg en een zeer actief leven in de natuur.
    Zojuist heb ik mij aangesloten om mee te participeren bij Vlaardingen/Schiedam/Rotterdam

Het tinyhouse concept maakt mij erg enthousiast en Vind het mooi om er een gezamenlijk iets van te maken.
    Alleen zou ik niet goed weten waar te beginnen.

12. Hoi,
    Wij zijn Dirk en Sanne en we wonen nu in Rotterdam
    Samen hebben we bedacht om een treinstel om te bouwen tot woning, en zoeken hier een mooie plek voor. Allereerst een plek om het ding te verbouwen, daarnaast om er in te gaan wonen.

Op onze website www.wonenineentrein.nl kan je de vorderingen volgen.
    Ook al het uitzoekwerk wordt daar gepubliceerd.

Voor nu hoop ik hier wat aanknopingspunten te vinden op het gebied van regelgeving.

13. Hee zal mee eens even voorstellen,

Ik ben Dennis, 27 jaar en woonachtig hartje Den Haag. Ik heb een tijd in Nijmegen gewoond en daarvoor woonde ik 23 jaar in Roosendaal ( Noord-Brabant).

Ik heb het Tiny House virus flink te pakken en ben van plan om daar natuurlijk ook iets mee te gaan doen. Aangezien ik geen enkele ervaring heb met bouwen ben ik me daar momenteel flink in het verdiepen.

Bij deze wil me ook vrijwillig aanbieden om mee te helpen waar en wat het ook is. Als je dus een extra hand nodig hebt met wat dan ook, wil ik graag vrijwillig komen helpen! (bedrijven die dat ook zien zitten mogen natuurlijk ook contact opnemen, zo leer ik ook wat. Ben alleen wel door de weeks in de avond uren beschikbaar en in het weekend)

Neem contact op via mijn mail: dennisjongmans@gmail.com en ik zal snel reageren.

Hopelijk tot snel en hopelijk ook dat ik eens hier wat kan posten van mijn eigen Tiny House.

14. Hoi!

Ik ben Claudia, 22 jaar en heb een tiny house gebouwd van een oude paardentram/ bruiloftswagen. Deze kan door zowel trekpaard als trekker getrokken worden. Ik zoek een plekje waar ik alles kan samenbrengen: mijn honden, wagen, paard, moestuin en atelier/ workshopruimte. Een heel eind op weg al en sinds ik hem heb ben ik er niet uit weg te slaan (behalve nu met de kou, ik heb nog geen houtkachel...). Ik deel graag mijn opgedane kennis en zoek mensen om mee samen te werken om een echt vrije plek te realiseren in de buurt van Zwolle, waar ik werk. Waar je je in mag schrijven, maar het niet aan de eisen van een huis hoeft te voldoen. Dus geen camping, geen woonwagenkamp, geen nieuwbouw.... Waar landbouw, nijverheid en wonen samen kan komen en we elkaar kunnen ondersteunen.

Dus.....
    Ik hoor graag reacties! Groetjes, Claudia

15. Hallo, mijn naam is Leo (59) en ik en mijn vrouw willen graag nog eenmaal verhuizen en dan kleiner en goedkoper wonen. Wonen nu in een tussenwoning maar willen graag vrijstaand gaan wonen met een lapje grond (zelfvoorzienend). Dit kan een tiny house zijn maar ook een containerwoning behoort tot de mogelijkheden. Ben van plan om het zelf te bouwen. Zoeken in de gemeenten Opsterland/Smallingerland.

16. Hoi Allemaal,
    Ik ben Carola uit Rotterdam. Zelfstandig verpleegkundige en na jaaaaren weer terug in Nederland. Ik heb voornamelijk in Indonesie gewoond. Ik ben een redelijke nieuwe tiny house liefhebber en zou graag mogelijkheden ontdekken in Zuid Holland. Het liefst natuurlijk, zoals bijna iedereen, in de natuur, zelfvoorzienend en klein. Ik ben heel benieuwd waar deze reis naartoe gaat!

17. Hoi Allemaal,

Ik ben Stefan uit de buurt van Rotterdam. Op dit moment nog student, maar bijna klaar met de studie. Sinds een half jaar ben ik mij gaan interesseren in Tiny houses. Vooral de vrijheid en de lage kosten spreken mij erg aan. Als het er ooit van komt hoop ik mijn huisje helemaal zelf te bouwen en daar samen met mijn vriendin in te gaan wonen.

18. Bewerkt vorig jaar door Anjanas

Hi allemaal!

Anja hier: 32 jaar, 2 katten, ICT-er en ik kom uit Den Haag. Sinds twee weken woon ik in Veenoord, Drenthe. Samen met een vriendin (Marlies) ga ik op zoek naar gelijkgestemden in de omgeving Emmen om samen naar de gemeente te gaan voor een locatie en hopelijk ook samen te bouwen.

Eerst ga ik hier beginnen met mijn nieuwe baan, mijn rijbewijs halen, auto regelen en ondertussen heel hard sparen! Hopelijk kan ik over 6 - 10 maanden beginnen met bouwen. Ik heb er 2 jaar voor uitgetrokken: in de zomer van 2020 wil ik erin kunnen wonen (helemaal af hoeft nog niet).

Onze website is nog niet live, maar ik heb wel mijn persoonlijke blog: My Tiny Home (page) . Hier kan iedereen mijn avontuur volgen.

Woon je in Drenthe / omgeving Emmen? Laat het ons weten! Misschien dat we iets met elkaar kunnen ondernemen :) info@anjavanhagen.nl

19. Hallo allemaal,

Ik ben HansMPL. Getrouwd met Karin. Wij willen als jong-gepensioneerden een klein TH kopen en deze als vaste woonlocatie gaan gebruiken. Meer met minder. Ook komt onze huidige woning dan beschikbaar voor de jongere mensen <doorstromen, plaats maken>. Wij zijn op zoek naar een lijst van gemeentes - als die er al is - waar je een TH permanent mag bewonen en dus mag inschrijven op die locatie. Wij stellen ons flexibel op m.b.t. de locatie, maar hebben een lichte voorkeur voor Limburg, Zuid Brabant en Zeeland. Licht, dus ook elders zijn wij in geïnteresseerd. Wens: aansluiting op nutsvoorzieningen als riool, water, elektriciteit.

20. Hallo iedereen,

Mijn naam is Luuk, ben 22 jaar oud en woon / werk (als webdesigner) in Arnhem. Ik ben al een tijd geïnteresseerd in het onderwerp en het plan is ook om in de toekomst mijn kamer in te ruilen voor een Tiny House. Nog geen idee hoe en waar ik dit ga realiseren, maar ik hoop via dit forum in ieder geval kennis op te doen en mensen met hetzelfde idee te leren kennen.

Als er iemand meer info heeft over Tiny House projecten in de omgeving van Arnhem dan hoor ik het natuurlijk graag!

21. Groetjes van Patrick (37) & Wilma (34) uit Schiedam, ook wij zijn al ruim 2 jaar aan het oriënteren en fantaseren een Tiny House. Halverwege dat proces en die gedachten werden wij verblijd door gezinsuitbreiding en ,belande onze Tiny House droom even in de vriezer. Het is nu dus Patrick, Wilma & Jaina (1,5) uit Schiedam geworden ;)

De tijd is nu;

Onze dochter is nu bijna 1,5 jaar oud en wij hebben een langetermijnplan voor de komende 10 jaar opgezet. Wij zetten ons huis deze maand te koop, hebben hobby's de deur uit gedaan en alles wat er nu nog in onze woning staat heeft voor ons geen waarde meer. Ook is de financiering gedekt en hebben wij een tijdelijke verblijfplaats bij familie weten te bemachtigen.

Alles is nieuw en alles is spannend, en we krijgen veel kritiek over ons heen vanuit onze directe omgeving. Toch laten wij ons niet belemmeren en gaan we alles op alles zetten dit een realiteit te maken die perspectief, en vrijheid voor de toekomst van onze dochter biedt.

We staan aan het front van een nieuw begin en nemen jullie graag mee tijdens deze reis, er komt binnenkort een website en een vlog en zullen hierin trachten een concrete documentatie te maken.

Ik heb de neiging om een wall-of-tekst te schrijven dus voor nu moet ik het hierbij laten.

Bedankt voor dit forum en al jullie toekomstige reacties, tips en wijsheden.

Met bijzondere groeten,
    Jaina, Wilma & Patrick

JWP.

22. Nieuwer ›

of Meld je aan om te reageren!