Stel je even voor

1. ‹ Ouder
  2. 2 jaren geleden

Hallo allen,

wij zijn Pim & Samira en gaan samen een tiny house bouwen. Het eerste plan was om een huisje te bouwen alleen om in te reizen, maar die plannen zijn inmiddels herzien. Voor het reizen kopen we een (opknap) camper, en we gaan een tiny house bouwen om in te wonen.

Het idee is om veel gerecycled en eco materiaal te gebruiken. Verder zijn we ons vooral heel erg aan het oriënteren, omdat een tiny house om samen permanent in te wonen toch wel iets heel anders is dan een huisje van 7 m2 om in te reizen, zoals in ons oorspronkelijke plan.

Onze motieven voor tiny zijn groen van aard, maar onze plannen komen zeker ook voort uit de wens om samen iets te bouwen én om te laten zien dat er vele haalbare alternatieven zijn voor onder andere de huidige woningmarkt.

We hopen hier veel gelijkgestemden te ontmoeten waarmee we kennis, ervaringen maar zeker ook plezier kunnen uitwisselen :-)

hartegroet,
    Pim & Samira

3. Hoi, ik ben Josh (45) en al een tijdje gefascineerd door klein wonen met weinig spullen. Hoe, waar en wat is voor mij nog niet helemaal duidelijk. Maar dit forum geeft me indruk dat ik hier wel wat goeie ideeen op kan doen. Antwoorden op praktische dagelijkse zaken kan krijgen. Dus bij voorbaat al dank voor alle info en input op dit forum.

4. Bewerkt 2 jaren geleden door Judith G

Hoi! Gisteren is mijn 10-meter lange trailer toegekomen dus mijn avontuur kan beginnen! Ik ben 27 jaar, woon in West-Vlaanderen (België) en ben verpleegkundige en journalist van opleiding :) Samen met mijn vriend, die ook weinig bouwkennis heeft, volgen we toch ons hart en gaan we voor een Tiny House! We gaan zelf bouwen - en hopen af en toe te kunnen rekenen op kennissen met kennis - en vanzelfsprekend willen we het budget zo laag mogelijk houden, maar toch met deftige materialen werken. Ik ga veel zoeken op 2dehands en heb alvast via via gratis ramen op de kop kunnen tikken. Je zal me hier alvast veel horen ivm technisch advies. Alvast bedankt voor jullie input!
    Je kan ons volgen op https://www.facebook.com/hakunamatatatinyhouse/ .

5. Bewerkt 2 jaren geleden door Patrick de Vrij

Hallo allemaal! Even voorstellen? Zekers! :)

Patrick dus. Al geruime tijd ben ik geïnteresseerd in een meer oorspronkelijk, minimalistischer leven en in het vernuftige en doelmatige van Tiny Houses en van mobile homes, inclusief de vaak multifunctionele inrichtingselementen ervan. Een van de YouTube-kanalen waarvan ik kan genieten, is die van Kirsten Dirksen, waarop ze "FairCompanies" belicht middels videobeelden! Hier in de omgeving, Noord-Groningen, zijn plannen voor Tiny House projecten. Die projecten zijn gelanceerd naar aanleiding van burgerraadplegingen in verband met de op handen zijnde gemeentelijke herindeling en het inventariseren van toekomstdromen daarvoor. Dat betekent zoveel dat er óók hier een Tiny House movement op gang aan het komen is, als die er niet al was! Hoe sta ik hierin?

Een liefhebber van de natuur en van natuurlijke bouwmaterialen ben ik. Voor mijn gezondheid en welzijn doe ik een dagdeel per week vrijwilligerswerk op een biologisch-dynamisch tuinbouwbedrijf en ik ontwikkel veel initiatief qua plaatselijke Repair Cafés, die gezamenlijk het motto hanteren van de oprichtster, Martine Postma: "Weggooien? Mooi niet!" Ik heb een bouwkundige achtergrond, met name op het gebied van technisch tekenwerk en werkvoorbereiding in de houtskeletbouw, maar daarmee doe ik vrijwel niets meer of ik moet er toevallig al iets over tegenkomen wat me raakt, zoals bij... Tiny Houses!

Heel benieuwd ben ik naar hoe de ontwikkelingen binnen Nederland verder gaan en ik hoop er met jullie een bijdrage aan te kunnen leveren dat mensen hun (on)menselijke "voetafdruk" tot gepaste proporties gaan terugbrengen. Want echt, onze voorouders hadden meer wijsheid dan we tegenwoordig beseffen. En ja, het zou me een eer en genoegen zijn om hun wijsheid tezamen met de onze op te diepen en uit te dragen. Als "pioniers" gaan we het allemaal avonturen! Succes en hartelijke groeten! :)

6. Ik ben Marlies (27) wonend in Epe (Veluwe). Ik ben al lange tijd aan het nadenken wat voor mij een passende manier van wonen zou zijn als alleenstaande. Huren is veelal duur en voelt niet goed. Kopen is op één niet al te hoog salaris niet makkelijk. Weinig keus en kans dat het huis(je) echt bij mij past. Dat is vervelend hoor ik mijn omgeving zeggen, maar wel de realiteit voor iedereen. Maar daar wil ik mij eigenlijk niet bij neerleggen. Er zijn wel andere manieren, alleen deze zijn nog niet algemeen geaccepteerd door onze samenleving. Ik zou graag klein willen wonen, in een ruimte waar ik genoeg aan heb. Met spullen, waar ik genoeg aan heb. Met meer tijd en aandacht voor de belangrijke dingen in mijn leven. Familie, vrienden, muziek, creativiteit, natuur en genieten van de kleine dingen. Duurzaamheid, bewust en ecologisch leven heeft mij altijd geïnteresseerd. In hoeverre ik dat wil toepassen is nog een zoektocht. Helemaal tot het uiterste daarin gaan trekt mij niet. Het moet wel bij mij passen.

Ook ik kwam de Tiny House movement tegen en was gelijk geïnspireerd. Alles valt daarin samen. Ik ben mij nu aan het oriënteren of het iets voor mij kan zijn. Ik weet dat het erg onzeker is of je een woonplek gaat vinden en dat dit een lang proces is. Ik vind het daarom erg dapper dat velen gewoon beginnen met bouwen. Ik weet niet of ik dat zou kunnen.
    Tot op heden kan ik niemand vinden die in de omgeving van Epe soort gelijke plannen heeft. Ik zou het super vinden als diegene zich wil melden bij mij. Dan kunnen we samen op zoektocht en dit avontuur aangaan. Groetjes en succes iedereen !

7. Hi! Mijn naam is Lotte, ik ben 18 jaar en ik kom uit het drukke Westland. Ik heb mijn hele leven in de Randstad gewoond en ik ben er van overtuigd dat ik hier niet blijf. Het is me te druk. Ik kwam achter het idee van Tiny Houses toen ik een documentaire keek over minimalisme en de hele stroming sprak mij heel erg aan. Ik weet nog niet zo goed wat ik van plan ben te doen in deze community maar het leek me sowieso al een goed idee me aan te melden voor dit forum! Volgend jaar doe ik examen en daarna wil ik Engels gaan studeren op een nader te bepalen universiteit. Stiekem hoop ik dat ik het Tiny House-concept ook al kan toepassen zodra ik het huis uit ga. Al is het alleen maar een klein overzichtelijk appartementje om aan de hele situatie te wennen. Ik ben voor nu geïnteresseerd in mogelijkheden in een Tiny House.
    Liefs!

8. HeyHoi,

Ik ben Marieke, 27 jaar, moeder van Thomas (4) en we zijn met z'n tweetjes woonachtig in Gorinchem. Ik volg alles rondom de Tiny Houses in Nederland al geruime tijd en van voorzichtig geïnteresseerd werd ik steeds enthousiaster. Tijd voor de volgende stap: onderzoeken of dit écht iets voor ons is. In het nieuwe visieplan van de gemeente zijn drie plekken voor Tiny Houses opgenomen...het kan bijna niet mooier op z'n plaats vallen.

Doodeng vind ik het, maar ik ga ervoor!

Mooi om om deze plek ervaringen te kunnen delen! Tot snel.

Liefs!

9. Hallo allemaal,

Mijn naam is Els (50), woonachtig in Breda. Zo'n anderhalf jaar geleden ben ik mij gaan verdiepen in TH. Na enige tijd is het wat naar de achtergrond geschoven en sinds een half jaartje ben ik weer actief.
    TH Living past qua persoonlijkheid heel goed bij mij. Het tiny gaan wonen en ontspullen staat op mijn lijf geschreven. Duurzaamheid heb ik heel hoog zitten en zelfvoorzienend zijn, daar kan ik tot nu toe alleen maar van dromen vanuit mijn stadsappartement. Al draag ik mijn steentje bij door alleen maar eetbare dingen in potten op mijn balkon te hebben.
    Sinds 15 jaar heb ik een permanente loopbeperking wat inhoud dat ik, om zo onafhankelijk mogelijk te zijn, voor mijn dagelijks leven een scootmobiel en een elektrische fiets nodig heb. Ik kan lopen en traplopen.
    Ik zit nu in de fase van het puzzelen voor een plekje voor beide vervoersmiddelen in mijn (hopelijk) toekomstig TH en het (waarschijnlijk) extra prijskaartje dat daar aanhangt.
    Hoe en waar zie ik mijzelf in een TH in mijn dromen? Ergens in midden Brabant of zuid Gelderland op een permanente plaats, Of in ieder geval toestemming van een gemeente om er heel wat jaren te mogen staan in een THOW maatje XL (binnenmaat 9m lengte) vanwege een inpandige schuur, alleen aangesloten op water dat ik pas zal gebruiken als al mijn opgevangen water op is. Op een veld met bv 4 tot 6 andere TH om samen te delen, zoveel mogelijk zelfvoorzienend te zijn en elkaar te helpen waar nodig. Ik droom voor mezelf niet van een straatje, allemaal netjes op een rij in allemaal hetzelfde TH.
    DREAM BIG, EVENTUALLY SMALL NEEDS!!

10. Hoi, ik ben Miranda, woon in Alkmaar en op zoek naar Tiny House-mogelijkheden voor mijn gezin van vijf personen in omgeving Alkmaar/Bergen. Ik ben geïnteresseerd in off-grid, ecologische, nul-op-de-meter woningen. Ik hoop dat ik hier inspiratie kan opdoen.

11. Verwijderd 2 jaren geleden door Leo
  12. Hallo!

Mijn naam is Avital, ik ben 26 jaar. Momenteel ben ik aan het afstuderen voor een master aan de TU Delft en ben ik moeder van een 1-jarig jongetje!

Als industrieel ontwerpster is mijn passie altijd uitgegaan naar duurzaamheid, het ontwerpen van ‘nuttige producten (vooral voor ontwikkelingslanden)’, en ben ik erg geïnteresseerd in circulair economy. Ik heb namelijk grote afkeer tegen de consumptiemaatschappij waarin wij leven. Daarnaast ben ik een doe-het-zelf-er in hart en heb ik het getroffen met twee ‘rechterhanden’ ;P.

Op dit moment woon ik met mijn zoontje in een studio van 30m2 en dat bevalt me eigenlijk heel goed, beter dan gedacht. Al zou ik graag wel twee aparte slaapgelegenheden willen hebben/creëren. Alle opgeslagen spulletjes mis ik eigenlijk niet, behalve m’n juicemachine! Het is mijn visie om kinderen vanaf de jonge jaren bewuster te leren leven, hoe we goed voor onze aarde kunnen zorgen, en laten zien dat wij helemaal niet zo veel spullen nodig hebben! (Wat je goed aan leert hoef je immers later ook niet meer af te leren)

Het zelf ontwerpen en bouwen van mijn eigen Tiny House (+/- 40 m2) voor mij en mijn zoontje is een grote droom. Als niet, mijn grootste droom. Dit het liefst een (semi-) permanente plek in de omgeving van Amsterdam (i.v.m. familie, vrienden, werkgelegenheid). In mijn meest ideale wereld zou ik graag met andere Tiny House bewoners in een woongroep willen wonen (met moestuintje etc).

Maar wat zijn de juiste stappen om deze droom te realiseren? Ik hoop middels deze website een stukje verder te komen in het creëren van een netwerk & kennis, om dit te kunnen waarmaken.

13. hoi, Allemaal

Stond een article in het AD vandaag. had al eens meer gekeken naar wonen in een Tiny house. wil graag meer doen en weten over de mogelijkheden. klein huisje met de dingen die ik belangrijk vind.

of een groep/community die graag samen willen gaan werken om een stapje te nemen om uit het gehaaste leven een nieuw begin te maken. meer vrije tijd, meer zelfvoorzienend , minder lasten, minder werken/of deels gezamenlijk inkomen verdien...etc. ( omgeving utrecht/woerden)

ieder geval ga een kijkje nemen op de Jamboree.

14. Via via is mijn interesse gewekt in tiny houses door mn het niet willen kopen van een stenen huis om verschillende redenen.
    Als adviseur heb ik om de zoveel maanden een opdracht bij een andere klant ergens in NL. Nu reis ik vanuit Zwolle heen en weer en kan ik niet overal opdrachten aannemen, maar met een Tiny house is er geen grens aan waar ik kan werken en een paar maanden kan staan. Voor mij is dus mobiliteit de belangrijkste reden voor een tiny house en wel zoveel mogelijk off grid zodat ik hopelijk tzt ook in steden kan staan op braakliggend terrein of wisselplekken in tiny house communities in steden en niet alleen op campings. Als stadsbewoner en full time werker wil ik wel graag dicht bij bepaalde voorzieningen zitten en niet overal voor in mijn auto te stappen.
    Maar ik moet nog even sparen dus momenteel alleen aan het dromen, tekenen en mezelf informeren over alle (on)mogelijkheden omtrent tiny houses.

15. Goedendag,
    Mijn naam is Jan Craenen en mijn belangstelling voor de TinyHouseWorld is beroepsmatig.
    Ik ben werkzaam voor Fontanot, een grote trappenbouwer uit Italie en lever een breed pakket trappen, waaronder ruimtespaartrappen.
    Op de website www.trappen-fontanot.nl staat een compleet overzicht compleet met verkoopadressen en showrooms in Nederland.
    Niet alle trappen voldoen aan het Bouwbesluit 2012, maar dat is, de foto's bekijkend, voor vele bouwers geen bezwaar.
    Mocht je vragen over trappen en balustrades hebben, wil ik je daar graag bij helpen.
    Reageer dan naar info@jcraenenagenturen.nl.
    vriendelijke groet.
    Jan. 0622443541

16. Hallo, ik ben Nicolien, 55 jaar.Zou graag in ckntact komen met mensen uit deT iny house groep Gooise Meren.Wie kan nij vertellen of de Gemeente Weesp een plek heeft aangewezen voir TH of is er misschien iemand bezig met een aanvrasg hiervoor?

17. Mijn naam is André ik heb veel belangstelling in een tiny house project in de buurt van Nederhorst den Berg of Weesp. Hopelijk kan ik iets realiseren, hoewel de grondprijs in deze omgeving erg hoog is. Daarom zou ik een groter stuk grond willen waar meerdere zelfvoorzienende huisjes op kunnen bij voorkeur met ruimte voor groentetuin om helemaal "groen" te kunnen wonen.

18. Hoi allemaal,

Ik ben Jacqueline (51) en zeer geïnteresseerd in de TH-beweging. Soms moet je het leven weer even op z'n kop zetten om de juiste richting uit te gaan en in die fase zit ik nu dus. Ik ben me op dit moment nog vooral aan het oriënteren over de mogelijkheden die er zijn, dus lees graag mee naar alle ervaringen op sites als deze. Wie weet waar het toe leidt :D.

Groet,
    Jacqueline

19. Hallo,
    Ik ben Rutmer. Samen met Susanne en onze 3 kinderen hebben we het afgelopen jaar een wereldreis gemaakt (nadat we ons reguliere huis verkocht hadden en onze baan opgezegd). Dit om uit te vogelen hoe en waar we willen wonen, vooral voor de kinderen.
    Speerpunten: eenvoudiger leven, verbonden met de natuur, meer aandacht voor elkaar, homeschooling.
    Nadat we het afgelopen half jaar gekampeerd hebben, kwamen we tot de conclusie dat we weinig binnenruimte nodig hebben, en daarom gaan we deze herfst zelf een tiny house bouwen (als je zin hebt om te helpen, laat maar weten). De locatie wordt Bulgarije, we hebben daar een mooi plekje gevonden in een kleine homeschoolende community, aan de rand van een mooi natuurgebied.
    We willen een relatief groot tiny house, circa 9 meter met 2 slaaplofts, zoveel mogelijk zelfvoorzienend met een paar zonnepanelen en een zonneboiler. Verder zoveel mogelijk natuurlijke materialen.

20. Hallo Allemaal,

Ik heet Frans en ik ben geinterreseerd in tiny houses omdat ik geen gewone woning kan betalen. Daarnaast spreekt het me enorm aan om eenvoudig en kleinschalig te leven. Ik weet alleen nog niet zo goed hoe ik zoiets kan aanpakken. Ik weet bijvoorbeeld niet hoe ik aan een geschikte bouwkavel moet komen. Ik hoop meer te weten te komen via dit forum over hoe ik dit kan aanpakken.

Groeten,
    Frans

21. Hi, ik ben Ayes (41) en heb afgelopen mei 2017 mijn koopwoning van 117m2 ingeruild voor een kamer van 12m2. Op dit moment ben ik druk bezig met de plattegronden en maquette van mijn droomhuisje op wielen. Ik hoop mijn huisje in de toekomst naar Schotland te verrijden naar een mooi plekje in de ruige natuur.
    Voor nu schijt ik dagelijks 80 kleuren stront omdat ik het best wel spannend vind om na 16 jaar geen koopwoning meer te hebben, na 12 jaar grafisch vormgever te zijn geweest van carrière te veranderen en na ruim 41 jaar te besluiten helemaal compleet en ongekend opnieuw te beginnen met mijn vier lieve kitties.

22. Nieuwer ›

of Meld je aan om te reageren!