Stel je even voor

1. ‹ Ouder
  2. vorig jaar

In a nutshell....wij zijn Antoon en Alexa en ons eerste tiny house was een WIBO 930 zeiljachtje, daar woonden wij op. Toen gingen we een maatje groter, geheel zelf gebouwd en daarop is onze zoon geboren. Daarna hebben wij vijf jaar in Zuid Afrika gewoond. Niet tiny, wel basic. Nu alweer 10 jaar in NL (was wat veiliger op dat moment), maar nu willen wij een tiny house project op ons land in Portugal beginnen. We spreken jullie graag en iedereen heel veel succes met alle ideeën en het bouwen!

3. Hallo.
    Mijn Naam is Arjan E.
    Mijn ideaal is een Tiny house ergens in het oosten van het land. minimaal 10 meter boven de zeespiegel. Ook heb ik samen met gelijkgestemden Ecodorp plannen. We werken en leven vanuit de Antroposofie. De websites www.wortelvanleven.nl en www.ecodorpgelderland.nl worden vernieuwd. Er zijn weer nieuwe plannen. Mede door dat er nu meer mogelijk is met Tiny house.
    Noem me maar Elbert. mag ook.

4. Hallo, ik ben Joost. Ik woon nu in een rijtjeshuis in Breda, maar ben aan het denken over een Tiny House. Enerzijds vanwege het milieu en anderzijds om mijn financiële lasten te verlagen. Het zou ideaal zijn als ik met de overwaarde op mijn huidige huis ergens hypotheekvrij in een Tiny House zou kunnen wonen. Met uiteraard zonnepanelen voor stroom, warmte en koken zodat ik alleen nog afhankelijk ben van water en riolering.
    Ben wel een beetje bezorgd of ik met mijn lengte van 1.95 in een Tiny House pas :-) Ik wil overal kunnen staan zonder te bukken.

5. Hoi, ik ben Ellen en samen met mijn man en onze bijna 3 kinderen (in november wordt de derde geboren) gaan wij een Tiny house bouwen.
    We zitten nog in het begin van het proces, nu eerst de maten en soort trailer bepalen.
    Ik kom graag in contact met andere gezinnen met meer kinderen voor wat inspiratie;)

6. Hallo,
    Ik ben Mariëlla en woon in Eindhoven. Nadat ik van de Portugese Camino ben teruggekomen heb ik besloten dat ik het roer echt om wil gooien, ik wil de natuur in in een klein huisje waar alles in zit wat ik nodig heb. En dat is helemaal niet veel, zo ondervind je als je weken uit een backpack leeft.
    Nu dus eerst aan het ontspullen, en ik wil echt stappen gaan zetten om een tiny house te realiseren voor mezelf, om rustig de overgang te maken rondom Eindhoven. Ik lees dat er initiatieven zijn in de regio, dus dat stemt me hoopvol!

7. Hi iedereen!

Mijn naam is Janneke, getrouwd met B en moeder van 2 dochtertjes (1,5 en 2,5 jaar oud). Momenteel wonen we in het prachtige Noord-Groningen in een grote huurwoning met vrij kleine tuin. Mijn partner en ik zijn van het avontuur en na 2,5 jaar lang doen wat er van nieuwe ouders verwacht wordt zijn we er klaar mee... We zijn onze "wilde haren" niet verloren en vergeleken met de gezinnen om ons heen zijn we nogal alternatief.

Echt voldoening halen we uit onze "knutsel"projecten, zoals een moestuin, naar een speeltuin gaan, met onze kinderen in de modder spelen, samen met onze kinderen boekjes lezen. We zijn op zoek naar duurzamere alternatieven dan het kopen van een bestaande woning. Willen/ kunnen we off grid? Willen we een mobiele Tiny House, zoals ie bedoeld is? Of willen we toch settlen? We zijn dus nog erg zoekende en daarom lees ik ook met veel plezier dit forum door.

8. Hallo allemaal,

Mijn naam is Remi (v), ik ben 27 en woon in Utrecht. Eigenlijk is dit forum voor mij de eerste stap om mijn droom te gaan verwezenlijken in een tiny house te wonen. Vooral ook om uit te zoeken waar te beginnen. Ik heb altijd in de stad gewoond, maar begin de ruimte van het buiten zijn steeds meer te missen. Ook een reden waarom ik afgelopen jaar van baan ben geswitcht om buiten te werken ipv de hele dag binnen te zitten. Hierbij ben ik een BBL opleiding bos- en natuurbeheer begonnen en kom zo steeds meer te weten over de natuur. Het liefst zou ik in een gemeenschap komen te wonen, ik had al gezien dat er steeds meer verschijnen over heel Nederland. Komt om, echt iets om naar uit te kijken voor de komende jaren.

Groetjes

9. Bewerkt vorig jaar door Gege

Ik ben Gea en ben sinds enkele maanden bezig met een Tiny house en wil in mijn mooie dorpje in de achterhoek blijven wonen. Ik heb al een gesprek gehad met de woningstichting en de gemeente het is nu afwachten tot de volgende vergadering en dan hoop ik meer te horen.

10. Zo, hier ben ik dan: Rene, 38, Single. Van origine ben ik half-Tiroler / half-Nederlander en ben mijn hart verloren op Schouwen-Duiveland (Zeeland). Zou hier ook graag willen blijven, maar dan Tiny. Heb nu een best groot (en ook best mooi) koophuis en kan het ook wel betalen, maar ja... ik leef en werk bijna uitsluitend voor het huis. Veel onderhoud, schoonmaak, hoge kosten (jaren 30 huis, dus vraag niet naar isolatie) en omdat je alle ruimte hebt ook veel meer spullen dan nodig en geen overzicht meer.

Een jaar of drie geleden ben ik via de minimalisme-beweging gaan volgen - en heb daar nog een heel eind te gaan. Uiteraard op YouTube opgezocht hoe anderen dit aanpakken en zo kreeg ik dan gauw de eerste Tiny House videos getoond en ik was direct verkocht.

Onafhankelijk, voordelig, vrij en ook nog eens duurzaam. Mijns inziens de weg naar de toekomst en de oplossing voor vele grote problemen die wij hier hebben.

Maar al gauw bleek, dat men in Nederland / Europa algemeen nog niet zo ver is. Van de verkaveling begonnen (kleinste lap grond op Schouwen is 200k+ EUR) over de bouwbedrijven (kennen het niet / kunnen het niet) tot regelgeving (mag gewoon - nog - niet) toe. Een grote ramp, wat ik zo ver kon vinden.

Het is m.i. dus nog wachten. Als het dan zo ver is, ga ik dus volgens plan met de opbrengst van mijn huis een Tiny House kopen en daar mijn pensioen doorbrengen. Het liefst helemaal passief en off-grid. Van niemand afhankelijk zijn behalve mezelf. Hout, steen en glas als materialen, met een mooie veranda erbij en een schuurtje ernaast, waar ik lekker met mijn hobbies (oa houtbewerking en analoge fotografie) bezig kan zijn. Tenminste zo hoop ik mijn pensioen door te kunnen brengen. Als ik dat dan met misschien 70 jaar een keer mag... ;-)

11. Hallo allemaal,
    Mijn naam is Suzanne en ik ben 43 jaar oud. Ik loop al een paar jaar met het idee rond om in een tiny house te gaan wonen. En toen ik een brief kreeg van de woningstichting dat ze over 2 jaar m’n appartement gaan afbreken en ik dus een vervangende woonplek moet gaan zoeken, werd het idee ineens een serieus plan. Ik ben een groot fan van de minimalistische levensstijl, dus dit past absoluut bij mij. Maar zoals velen weet ik niet goed waar te beginnen. Zoveel vragen en onduidelijkheden. Dus ik hoop via dit forum wat duidelijkheid te krijgen en hopelijk wat antwoorden. Ik woon zelf in Drenthe en als er een groep is die in deze omgeving wat wil opstarten dan wil ik mij graag aansluiten en helpen om iets van de grond te krijgen

12. Bewerkt vorig jaar door TinyXL

Hii,

Wat een leuke berichten allemaal:)
    Ik wilde al langer iets posten op het forum maar tot nu toe nog niet echt de tijd voor genomen.

wij zijn een stel van rond de 30 jaar en hopen einde van het jaar tiny te gaan wonen op een vaste standplaats voor een periode van ruim 9 jaar.

De bouw van ons TinyHouseXL start over ongeveer 6 weken.. Waarom XL?;) Omdat onze trailer 9,5x3 meter is en daarmee ietsje groter dan de meeste trailers. Nog steeds klein, maar ik kan me voorstellen dat mensen ons huisje naast een huisje van 7 meter een soort villa op wielen vinden.

Onze grootste wens was om ons eigen bed mee kunnen nemen en een slaapruimte te hebben waarin je kan staan. Hoe stom misschien, ik zag het niet zitten om ’s avonds kruipend via een smalle trap over mijn man heen, die uren eerder naar bed gaat, mijn bed in te moeten kruipen. Daarbij moet onze slaapruimte gescheiden zijn van het woongedeelte wegens het afwijkende werk en slaapritme tussen mij en mijn man.

Na vele ontwerpen, met veel puzzelen en schuiven, bleek toch dat dit niet echt mogelijk was met de standaard rijbewijs BE-trailers, qua grootte en qua gewicht niet. Een hoge slaapkamer betekent dat je hier de badkamer niet onder kwijt kunt, deze moet je er dan weer naast plaatsen.

De zoektocht naar een trailer van deze grootte, en de bijbehorende regels, was niet gemakkelijk, dit heeft maanden in beslag genomen. Uiteindelijk is dit gelukt bij een landbouwcarrosserie. Gelukkig, want onze slaapkamerwens is voor ons doorslaggevend geweest in het wel of niet tiny wonen.
    Voordeel van deze landbouwtrailer is, dat je ook minder rekening hoeft te houden met het gewicht, we kunnen er rijdend tot 7500kg totaal op plaatsen.

Wij zijn super blij met het ontwerp van ons huisje hoe het nu is, met een slaapkamertje op ongeveer 1,00m hoog, hieronder een kruipruimte voor alle techniek, waar de waterfilters, de accu’s en een horizontale zonneboiler etc. netjes zijn weggestopt.
    Het badkamertje komt naast de slaapkamertrap en hiernaast is het woon/keukengedeelte. Wat ons betreft kan het niet snel genoeg zover zijn!

Groetjes:):)

13. Hoi! ik had me ook nog niet helemaal voorgesteld ;)
    Ik ben Nathalie, 22 jaar en woon sinds deze maand volledig in mijn zelf gebouwde Tiny House On Wheels. Mijn huisje staat in Alkmaar op het weiland en het woont erg fijn. Het voelt groter dan ik had gedacht :). Vorig jaar december heb ik besloten om samen met mijn vader een eigen huisje te gaan bouwen. Mijn vader is erg handig en de andere optie was om te gaan huren (wat erg duur is op het moment).
    Zelf werk ik bij de bank/verzekeringskantoor en we zijn in de avonduren en de weekenden gaan bouwen. Erg veel gehad aan deze facebookgroep en veel inspiratie kunnen vinden. Afgelopen weken was het dan eindelijk zover om er in te kunnen wonen. Veel mensen zijn ook al langs geweest om te kijken en ik verbaas me over het enthousiasme.
    Ik heb recentelijk ook een instagram account aangemaakt (https://www.instagram.com/tinyhousenathalie/ ) en ben nog bezig met mijn website (www.nathaliesombroek.com ).
    Neem gerust een kijkje! :)

14. Hoi, ik ben Ton 57 jr een globetrotter of te wel een wereldfietser. 3 jr geleden heb ik een lange fietsreis door Z.Amerika kunnen maken en bij terugkomst was mijn huis die verkoop stond verkocht en het gekochte appartement die in aanbouw was is tijdens mijn reis gestaakt door de aannemer. Bij terugkomst had ik geen huis meer, maar ja als je over de wereld trekt volsta je met een tentje die niet groter is dan 1.20 bij 2 (1100 gr) waarom ook dan niet tijdelijk in een tent en later in oud caravan van 4,5 bij 2 wonen, uiteindelijk 2,5 jaar gedaan tot dat ik mijn huis gebouwd was en kijk er graag op terug die mooie tijd. Sinds vorig jaar ben ik op zoek naar een mooi plekje ergens in de Achterhoek, Drenthe en Limburg naar een Tiny houses. Het concept van MillHomes staat mij goed aan. Al dat grote wat ik nu bezit doe ik niks mee vindt het zonde van tijd en geld en kan met weinig tevreden zijn. Ik sluit mij graag bij een ander aan of samen zoeken, overleggen met gemeente voor een plek energie neutraal.
    De komende maand vertrek ik naar Afrika, wederom genieten van een kleine ruimte.
    groet, Ton

15. Beste,

Heeft u nog interesse in een soort 'Tiny House'?

Mijn naam is Arjan van de Watering, 21 jaar en woonachtig in Bergen op Zoom. Ik ben twee jaar geleden gestart met het idee om van zeecontainers (tijdelijke) huisvesting te maken. Uiteindelijk heb ik samen met mijn compagnons Jorn van Daele en Nathan Blommerde het voor elkaar gekregen om het idee te realiseren.

Naar aanleiding van jullie berichten op dit forum neem ik contact op, omdat ik denk dat wij kunnen helpen! Ik zou ons product / bedrijf graag in het kort willen toelichten.

Als startup genaamd Guwa hebben wij de intentie de markt te betreden met een innoverende manier van huisvesting, namelijk: containerwoningen. We willen ons onderscheiden door middel van duurzaamheid en keuzevrijheid. Inmiddels is dit product uitgewerkt en zitten we in een vergevorderd stadium wat betreft onderhandelingen met leveranciers. Dit betekent dat wij als bedrijf zo goed als klaar zijn om te beginnen. Met de containerwoningen spelen we in op het tekort van huisvestingsprobleem voor onder andere huisvesting.

Guwa maakt containeroplossingen op maat. Zowel voor tijdelijke projecten als voor permanente gebouwen werken wij realisaties uit. Het is een nieuw woonconcept dat meegroeit met de samenleving of krimpt als dat noodzakelijk is. Wij bouwen dynamisch, met ongekende mogelijkheden. Gebaseerd op de gewenste situatie, aantal bewoners, comfort en design. Maar ook eindeloos aanpasbaar en blijvend inzetbaar. Ondernemen met oog voor de omgeving. Door de mobiliteit en functionaliteit van het product spelen wij eenvoudig in op elke situatie.

Een van de voordelen is dat deze containerwoningen geen gebruik maken van gas. Dit betekent dat dit een milieuvriendelijke manier van wonen zal zijn. Daarnaast komt duurzaamheid naar voren in de keuze van de materialen die gebruikt worden voor de containerwoningen en het gebruik van LED-verlichting. Door middel van de gestandaardiseerde maat, zal de containerwoning gebruik maken van schroeffundering om de containerwoning eenvoudig te verplaatsen. Wij voldoen tevens aan de normen van het bouwbesluit.

Ondanks dat een containerwoning een gestandaardiseerde afmeting heeft, bestaat er nog veel keuzevrijheid voor de klant. Zo is het uiterlijk van de woning volledig te bepalen door de klant, heeft de keuken meerdere apparatuur- en kleurmogelijkheden en is de betegeling van de badkamer en vloer naar wens in te richten. Tevens kunnen er, wanneer de klant dit wenst, raamdecoratie en zonnepanelen geplaatst worden.

Ik hoop dat wij jullie voldoende hebben geïnformeerd over ons idee en zouden deze ideeën graag in een persoonlijk gesprek nader toelichten (waar nodig). Jullie initiatief om circulair economische huisvesting te realiseren is fantastisch, waarbij wij graag willen kijken hoe wij jullie hiermee verder kunnen helpen!

www.guwahomes.com

Met vriendelijke groet,

Arjan van de Watering

16. Hallo tinyhousers,

Ik ben Wouter en ben op zoek naar een standplaats om te huren/ kopen in de regio Utrecht - Amsterdam - Almere. Een tijdje geleden heb ik behalve mijn fiets, al mijn spullen weg gedaan en ik merkte dat ik heel blij werd van de vrijheid en verlossing van allerlei papierwerk etc. Ik werk zelfstandig als fietsgids, artiest, geef workshops, lessen wiskunde en heb geen schulden of wat dan ook voor onnodige ballast.

Graag kom ik in contact met andere enthousiastelingen, mensen die al offgrid wonen, of bezig zijn met een nieuwe woongemeenschap en veel natuurlijkere manier van samenleven

Met vriendelijke groet,
    Wouter
    instagram.com/guidewouter

17. Bewerkt vorig jaar door Charliefox

Beste mensen,

Ik ben Raymond, 58 jaar en woon samen met mijn vrouw, dochter en pleegdochter, beiden 17 jaar. Onze oudste dochter van 20 is sinds 'n jaar uitwonend en studerend in onze stad Amsterdam. Just ter info: Zij betaalt nu 508 euro voor 'n kamer van 6m2 op hospita basis, gezamenlijk gebruik van woonkamer/keuken en sanitair. Achterom kijkend leef ik eigenlijk al m'n hele leven tiny, vanaf mijn slaapkamertje in het ouderlijk huis.

Ook nu wonen we alweer bijna 25 jaar in het 3-hoog achter 3-kamer appartementje van 55 m2 in de pijp Amsterdam. Geen enkel probleem. Onze dochters zijn er geboren en getogen. Buiten ons stulpje in Amsterdam hebben we in de weekenden en vakanties 15 jaren in 'n oude gepimpte stacaravan op het aloude camping Bakkum vertoefd.

Sinds 2 jaren hebben we dat opgegeven en hebben er nu 'n tuinhuis van 25m2 op 300m2 grond voor in de plaats. Ongeveer 20 min fietsen van huis. Jaarkosten grond 'n schamele 600 euro. We kunnen er 365 dagen per jaar in, waarvan 6 maanden ook slapen. Geen riool, wél 'n septic tank. Voor gasfornuis en geiser hebben we gasflessen. Water hebben we van Waternet. Stroom, momenteel nog 12V, hebben we van zonnepanelen. Nu vooral in gebruik voor smartphones en tablet. Verder 'n lekkere houtkachel met oventje en buiten natuurlijk 'n grote vuurpot en BBQ.

Kijkend naar onze eigen toekomst, van de ouders samen en de beide dochters afzonderlijk, volg ik al enige tijd de TH ontwikkelingen. Vind het zeer interessant en ook goed t.o.v. beschikbare ruimte en vooral ook de consumptie maatschappij. Less is more, vind ik.

Ik denk dat de overstap naar 'n TH om permanent in te gaan wonen, voor ieder van ons geen grote stap zal zijn. Veel dingen uit het TH gebeuren doen we in feite al, incluis het leven op 'n klein oppervlak.

Met vriendelijke groet,

Raymond alias Charliefox

18. Hoi allemaal,

Ik ben Joost en erg geïnteresseerd in zelfvoorzienend of-the-grid leven. Een tiny house past hier perfect bij en ben dan ook actief opzoek naar mogelijkheden. Via dit forum hoop ik meerdere gelijkgezinden tegen te komen en eventueel mooie Tiny House projecten in Nederland te bezichtigen.

Zelf leef ik regelmatig off-the-grid met mijn zelfbouw buscamper. Ik heb meerdere off-the-grid projecten in Nederland en Portugal bezocht welke mij enorm geïnspireerd hebben.

Wie weet tot ziens!

Joost

19. Hallo!

Ik ben Stan, 30 jaar uit Eindhoven en zou dolgraag een Tiny House willen realiseren. Mijn inziens is het DE oplossing om de woonlasten te verlagen en daarbij ook een flink steentje bij te dragen aan de energietransitie / terugdringen van broeikasgassen. En een Tiny House past binnen de flexibiliteit ten aanzien van werk/carrière en daarmee kan ik tevens mijn droom uit laten komen om mijn 'eigen huis' te bouwen/ontwerpen. Zoveel redenen om dit te realiseren.

Ik heb het idee om een Tiny House te maken die met een normale vrachtwagentrailer te transporteren is, een lading die voldoet aan de wettelijke eisen. Bovendien moet deze uit te breiden zijn naar een groter woonhuis mocht dat in ons leven passen vanwege bv. kinderen in de toekomst en uiteraard zo energie efficiënt mogelijk.

Op dit moment woon ik met zn 2en in een rijtjeshuis van 42 m2 voor €875,- per maand. Maar een andere kant kan ik voorlopig niet op, hopelijk biedt een tiny house een mogelijkheid/toekomst. Probleem wat ik nu zie is ruimte en hypotheek/financiering, zelf ben ik natuurlijk aan het sparen maar dat gaat niet snel genoeg.

Groet,

Stan

20. Hi,

Ik ben Yvon uit Lochem, 30 jaar en momenteel bezig met het ontwerpen van mijn TH. Momenteel woon ik ook al klein, maar niet op de plek waar ik graag zou willen wonen: in het groen en aan de goede kant van de IJssel.
    Eerst maar eens het ontwerp af en dan verder met de precieze locatie.

21. 5 maanden geleden
    Bewerkt 5 maanden geleden door nathalie19966

Hallo allemaal!

Ik ben Nathalie :). Ik woon op het moment in mijn eigen gebouwde Tiny House in Alkmaar. Nu hebben we het plan om nog een Tiny House te maken maar dan ingericht als werktuimte/praktijkruimte ipv een woning. Het gaat sowieso gebeuren en deze gaan we ook verhuren aan beginnende ondernemers. Het plan is om deze in de toekomst meer te gaan maken.

Vind je het een leuk idee en wil je ons helpen om de tiny thuispraktijk te realiseren?
    Je kan gemakkelijk €5 of meer doneren --> www.nathaliesombroek.com/tiny-thuispraktijk/
    Alles is welkom. Ook kan je langskomen in mijn al bestaande Tiny House of kijken tijdens de bouw van de Tiny Thuispraktijk.

of Meld je aan om te reageren!