Zelf afbouwen

1. 3 jaren geleden

Beste allemaal,

Ik zag op de belgische site van http://www.tinyhouseprojects.org/diy dat zij een lege 'Schelp' kunnen bouwen, om daarna zelf in te richten/ afbouwen voor € 15000.
    Maar is dat wel zo handig ? goedkoop is vaak duurkoop zeggen ze in Nederland. Bovendien zonder zonnecollectoren en installatie kun je er ook niet 'alvast in gaan wonen'. Om pas daarna het interieur af te bouwen. Wie heeft hier een idee over ?

gr anne, maastricht

2. Als je zelf handig bent, en je hebt tijd genoeg, om het zelf af te bouwen kan dit een goeie optie zijn. Maar als je zelf iemand moet gaan inhuren om het voor je te doen schiet je er weinig mee op waarschijnlijk.

3. Het is ideaal voor de mensen die niet weten waar ze moeten beginnen en toch een beetje handig zijn. Maar als je die schelp weer moet openbreken omdat je elektra kabels wilt aanleggen, dan is het geen oplossing. Ik ben er zelf ook over aan het nadenken om op deze manier casco's te gaan aanbieden. Maar dat soort praktische zaken moet je wel inbouwen. Uiteindelijk zal ieder huisje maatwerk moeten worden aangezien iedereen andere wensen heeft. Het is dus nog de vraag of het aantrekkelijk genoeg is zodat er een markt voor zal ontstaan.

4. Hangt ervan af hoe casco, casco is. Zoals Jan-Willem al zegt, moeten er genoeg praktische zaken vooraf al ingebouwd worden. Ik denk dat er redelijk wat gestandaardiseerd kan worden, en ik ga het in ieder geval proberen met mijn eigen tiny house. En dan kijk ik wel of er mensen geïnteresseerd in zijn.

Wat betreft de prijs, 15.000 euro is belachelijk hoog. Persoonlijk denk ik op een prijs van minder dan 10.000 euro uit te komen voor een ruwbouw tiny house.

5. Maar waarom zou je er zonder zonnecollectoren en installatie nog niet kunnen wonen? Dat soort dingen neem je toch ook niet mee als je gaat kamperen?

6. Als je nog geen stroom nodig hebt, dan kun je prima een tijdje zonder de installatie. Maar om je huis daarna af te maken heb je wel eerst stroom nodig. Die zou je dan ergens anders vandaag moeten halen, vaak lukt dat wel.
    Wij werken en studeren naast de bouw en daarbij is wel stroom nodig. We hebben daarom gekozen om wel alles af te hebben voor we erin gaan wonen.

7. De keuze om je huisje eerst af te bouwen alvorens er in te wonen is in dat licht bezien zo gek nog niet. Nu is een houten huisje nog wel te bouwen zonder elektriciteit, daar je voor het timmeren en zagen geen elektriciteit nodig heb. Maar het wonen in op een bouwplaats is al niet praktisch en je huisje moet je toch al bijna af hebben als je er in kan gaan wonen. Dan kan je beter even wachten.

Overigens vind ik €15.000,- voor een casco tinyhous absurd veel geld. Als je het zelf doet kan je daar zeker €10.000,- op besparen.

8. Prijzen bepalen heb ik ook gedaan door uit te rekenen hoeveel materiaal ik nodig heb (adhv 3d model) en via een webshop de prijzen berekend.

Voor de ruwbouw heb ik onderstaande uitgerekend:

Trailer € 3.500,00(ish?)
    Plaatmateriaal muren € 1.230,32
    Houten frame muren € 381,68
    Vloeren + Plafond € 748,62
    Totaal € 5.860,62

Hier moet nog wel bevestigingsmateriaal bij opgeteld worden.

Maten zijn
    10*2.55*4
    2 lofts 3*3

9. 2 jaren geleden

Een tweedehands dubbel-as trailer van een caravan is veel goedkoper. Ik denk dat je die al hebt voor € 500

10. Het nadeel is dat je dan in totaal maar 1200-1500 kg mag hebben aan gewicht. Dan moet je het al met sandwichplaten opbouwen. Hout is dan al veel te zwaar.

11. Wat mankeert er aan sandwichplaten? Waarom moet dat hout zijn? Qua duurzaamheid zijn sandwichplaten veel beter.

12. Hoi allemaal, ik woon in zuid limburg en wil heel graag THOW's bouwen zodat iedereen een eigen huis kan hebben en niet langer afhankelijk zijn van de kneuterige maatschappij waarin we leven.

Gerwin, die berekening is echt top. Als dat de prijs is voor een casco THOW dan wil ik deze bouwen met hefdak, kijk ff op Facebook : Tiny house zuid limburg. Groet Bram

13. De genoemde prijzen lijken wellicht represant, maar je vergeet een heleboel. Aanschaf/huur zaag, spijkers, spijkerpistool, loods, reiskosten naar en van loods. Maar goed, het is een ruwbouw zonder isolatie, buitenafwerking, waterdicht dak, de juiste dampopen/dampdichte folies etc.etc. Als je alles gratis kunt krijgen en ook een gratis loods, tuurlijk, dan is het best heel goedkoop te doen.

14. Ok dus je bedoelt niet casco, maar dat is de prijs voor het skelet?

Ben jezelf al aan het bouwen?

15. Dat is voor het skelet, met zeer weinig fratsen. Ik ben al een tijdje aan het bouwen, ik plaats vandaag mijn laatste order voor hout en plaatmateriaal, folies e.d. en dat is al bijna € 2.500 euro. En de trailer is € 3.750. Prima, ik heb dan een fatsoenlijke nagelpistool gekocht uit de VS, maar dat scheelt tijd. Ik doe het part-time en om dan veel met de hamer te gaan doen is best leip. Het kan prima, maar het is best veel werk. En hoe meer dingen als kozijnen en lofts je hebt, hoe meer werk het wordt. Als je alles van te voren exact weet en je hebt het gelijk dat al je materiaal inclusief trailer maatvast zijn met een uiteindelijke tolerante van <10mm (wat het allemaal niet is) dan besteed je een volledige dag met zagen en misschien twee dagen met het in elkaar timmeren van het frame. Uiteraard heb je dan een loods met voldoende ruimte. Een tweede persoon is handig, vooral om delen of hele muren verticaal te leggen. Ik doe alles in mijn eentje en dat kost af en toe wat extra hout en moeite, maar het kan.

16. Heb je foto's?

of Meld je aan om te reageren!