Hoe help je een gemeente op weg

1. 2 jaren geleden

De gemeenten die bezig zijn met het realiseren van plek voor tiny houses zijn vooral nog de mogelijkheden aan het onderzoeken.
    Misschien kunnen we hier wat informatie verzamelen om ze op weg te helpen!

Voor wat betreft het bestemmingsplan, daar kan een gemeente vrij gemakkelijk voor een periode van 10 jaar ontheffing voor verlenen vanuit de WABO/BOR.

Wabo

Die periode mag eenmalig verlengd worden met 5 jaar. Men kan er ook voor kiezen de omgevingsvergunning voor een kortere periode dan 10 jaar af te geven. Daarnaast moet er naar het bouwbesluit gekeken worden en daar een ontheffing voor verleend worden. Hoe dat in de praktijk gaat werken daar is mij nog niets over bekend, voor Alkmaar is daar een ambtenaar belast met bouwvergunning aanvragen mee bezig. Hoe Almere dat doet of gaat doen weet ook schijnbaar niemand. De gemeente Boekel heeft voor Ecodorp Boekel een experimentele status aangevraagd bij het rijk, als je dat hebt mag je praktisch alles. Onze werkgroep regelgeving is daar op aan het inzetten en gemeenten kunnen zich aansluiten, binnenkort is er een pdf beschikbaar met de details.

2. Ik wil per 1 november beginnen met de bouw van mijn eigen tiny house voor mijn gezinnetje en we wonen op dit moment in een appartement in een soort studentencomplex. Ik dacht eerst om in Plugin City Eindhoven te gaan staan, maar dat is geen city waar je daadwerkelijk mag wonen. Ik heb wel een gesprek met hun tijdens de DDW, dus wellicht dat ik het daar geregeld ga krijgen. Ik heb op vrijdag de 23e bij de gemeente Tilburg een afspraak omtrent tiny houses en wil uiteraard zo goed mogelijk voorbereid zijn. Ik merk dat iedereen in NL het wiel opnieuw wilt uitvinden en ik heb nog weinig materiaal gevonden die ik kan toevoegen in een tiny house 'klapper' voor de gemeente.

Hoe snel wordt die pdf beschikbaar? Is er wellicht al een mini-document met handvaten zodat ik de 23e niet van nul af aan hoef te beginnen?

3. De pdf is nu beschikbaar Stefan, zie de laatste blog post

4. En ik ben heel benieuwd naar je gesprek met de gemeente Tilburg, laat je weten hoe het gegaan is?
    Voor Eindhoven zou je Reinoud Boland van het Waterland Huisje kunnen benaderen, die zijn bezig met een TH project aldaar.

5. Thanks! Lekker kort en bondig! Dat zal ik zeker meenemen naar het gesprek.

Ik laat zeker weten hoe het gegaan is, ik zal denk ik ook wat meer algemene informatie erbij scharen en dat ook hier ergens achterlaten.

In dat Tiny House ga ik begin oktober overnachten, enerzijds als verjaardagscadeau aan mijn vriendin, anderzijds om even alles goed te inspecteren. Ik ben vooral benieuwd hoe gehorig het is, zeker omdat het midden op Strijp S staat. Ik weet in ieder geval wel al van Plugin City dat Reinoud een uitzondering heeft gekregen, dus wellicht kan ik iets weten te regelen voor nog een uitzondering.

To be continued.

6. Morgen geen gesprek... Ik moet ze morgen even bellen, wellicht dat dit doorgeschoven gaat worden naar stuurgroep stedelijke ontwikkelingen. Wordt vervolgd...

7. Nog een reactie via de mail ontvangen:

////
    Ja, er is zeker behoefte aan dit concept maar u moet zelf op zoek gaan naar locaties. Als het gaat om eventuele gemeentelijke locaties dan kunt u die bekijken op www.tilburg.nl/vastgoed . We kunnen vooraf niet aangeven welke locaties hier zich specifiek voor zullen lenen.
    Als u een particuliere locatie zoekt dan kunt u op zoek via makelaars.

Als er via de ene of andere weg een locatie in beeld is kunt u via kerngroep/stuurgroeptraject laten beoordelen of de functie op die locatie gewenst is. Hiervoor worden leges in rekening gebracht à € 425,--.

///////

8. Nou dat bied mogelijkheden, op zoek naar een mooie locatie en een groep mensen bij elkaar krijgen dus Stefan! En dan eens met een groene partij gaan praten, die leges dat slaat natuurlijk nergens op. Ze moeten dit toejuichen! Maar daar is misschien wat overredingskracht voor nodig. Daar kan een groen partij bij helpen, wellicht.

9. Hallo Marjolein,

Ik zie op http://www.tinyhousenederland.nl/regelgeving/werkgroep-regelgeving-thn/ geen link naar een PDF.

Groet,
    Eric

10. Hallo Marjolein,

Wat een goede en informatieve site heb je om de tiny house zaak in Nederland vooruit te helpen!

Zoals zovelen ben ook ik geinteresseerd om in een tiny house te gaan wonen.

Naast de technische kant ben ik zeer geinteresseerd in de kant van de wet- en regelgeving.

Indien en voor zover jullie in de werkgroep dat niet al bekijken - het lijkt me erg nuttig om ook de mogelijkheden van (1) een tiny house op eigen grond en (2) de illegale weg goed uitgezocht te hebben. Zodat potentiele tiny house bewonders qua plek en qua juridische situatie de hele range van mogelijkheden inzichtelijk krijgen en kunnen afwegen.

Ga vooral zo door, tiny houses kunnen velen bevrijden van het juk van huur of hypotheek en velen de kans bieden om deels zelfvoorzienend te leven.

Met hartelijke groet,

Eric Groen

11. Ik heb ook maar even mailbericht naar de gemeente Heerlen en de gemeente Vaals gedaan met de vraag wat hun standpunt is t.o.v. tiny houses.

Is het wellicht een idee om een met zijn allen een brief te maken, en dan elke gemeente in Nederland aanschrijven? Ze kunnen wel lang met hun vingers in de oren lopen, maar dan zal er toch wel iets losgeweekt kunnen worden. Ik heb al artikelen gelezen dat het in de VS allemaal net zo stroef loopt.

Linksom of rechtsom, ik ga het in ieder geval op mijn eigen oprit in Heerlen zetten, uiteraard wel fatsoenlijk aangekleed, en dan eens kijken hoe en wat. Ik frustreer me enorm dat dit soort dingen onmogelijk gemaakt worden terwijl er jarenlang gedoogde woonwagenkampen overal in Nederland zijn geweest. Soms heb ik de indruk dat we het gewoon maar moeten doen, dan zien ze vanzelf wel hoe het is...

12. Is er overigens een lijst met gemeentes waar het wel wordt toegestaan? Dat mis ik namelijk ook. Ecodorpen of wat dan ook, waar dit mogelijk zou kunnen zijn.

13. In de handige links pagina op deze website kun je woonlocaties vinden Stefan. Er zijn er nog niet veel hoor, en die er wel zijn, zijn nog in ontwikkeling. Er gebeurt wel al heel veel hoor, het gaat relatief erg snel! Dus houd moed :)

Dankjewel Eric!

14. Hallo,

Ik ben me ook aan het voorbereiden op het gaan wonen in een Tiny House. Alleen, ik heb behoefte aan wat meer concrete info over hoe je je gemeente het beste kunt benaderen. Wat ik tot nu toe opmaak uit de topics op dit forum is:

• De gemeente kan/moet sowieso een ontheffing verlenen voor de beperkingen van het Bouwbesluit 2012, alhoewel nog niemand weet hoe dat in zijn werk gaat...
    • De gemeente kan, indien nodig, een ontheffing verlenen voor het bestemmingsplan via de Wabo/Bor. Dit kan al dan niet een tijdelijke ontheffing zijn (voor een periode van 10 jaar)
    • Nog beter: de gemeente kan zich aansluiten bij jullie werkgroep regelgeving om een experimentele status te krijgen van het Rijk. Als je die hebt, mag je praktisch alles. De volgende sluitingstermijn hiervoor is in maart 2017.

Ok, dat Bouwbesluit en de bestemming van de locatie zijn idd belangrijke zaken. Maar hoe pak je het aan om je gemeente überhaupt te benaderen? Bel je gewoon het algemene nummer en vraag je dan naar degene die over - ja wat eigenlijk? - gaat? Heb je van tevoren een soort marketingplan met informatie nodig? Zo ja, wat is dan belangrijk/handig om daarin te hebben staan? En hoe heeft je plan de beste kans van slagen?

Alvast heel erg bedankt voor het plaatsen van dat soort praktische info!
    Dilian de Bruin

15. P.s. Die brief naar alle gemeenten in Nederland, dat is eigenlijk een heel goed idee van Stefan! Daarmee zetten we de TH beweging in 1x in heel Nederland op de kaart. En dat is toch precies wat we willen? Het voorkomt ook dat iedereen idd zelf opnieuw het wiel moet uitvinden en in zijn eentje loopt te modderen.

Zou het mogelijk zijn om via de werkgroep regelgeving, evt met hulp van Stichting Stroom Nederland, een soort open brief of pamflet te maken met daarin de redenen voor gemeenten om THs mogelijk te maken en die dan aan alle gemeenten van Nederland aan te bieden? Evt. starten we een handtekeningenactie en voegen we zoveel mogelijk handtekeningen bij! Ook kunnen we bij de grotere gemeenten of gemeenten waar mensen al THs aan het bouwen zijn, wellicht wat media-aandacht genereren met een 'officiële aanbieding' van de brief met de handtekeningen aan een burgemeester of wethouder ofzo...

Ik zie kansen ;)
    Dilian

16. Oeps, zie nu de post van Marjolein 'Tips omgang gemeenten' op het kanaal 'Woonlocaties'. Die beantwoord al veel van mijn vragen. Toch blijven reacties/tips/aanvullingen welkom!

17. Hey Dilian. Niet om over een kam te scheren, maar gemeentes zijn traag. De gemeente Vaals heeft na drie weken nog niks van zich laten horen, de gemeente Heerlen belde binnen een week en ze stonden er redelijk open voor, maar het bestemmingsplan kwam weer in het gesprek naar voren, maar ik vroeg specifiek voor een jaar of twee ontheffing of in ieder geval een tijdelijke toestemming. Ook op eigen grond mag heel weinig in Nederland.

Sowieso is het komen van een groep concreet geinteresseerde naar een gemeente veel beter dan dat elke individu het zelf moet doen, zoals het nu een beetje is. Als een enkele burger naar de gemeente stapt met een 'nieuw idee', wordt het behandeld als lastig en het brengt ook erg veel werk met zich mee.

Ik wilde nog de Wijk van Morgen in Parkstad Heerlen (op bedrijventerrein Avantis) contacteren, maar ik wacht eerst even het contact met gemeente Heerlen af.

Ik ben er ook nog altijd voor dat een massa-mailing het een en ander teweeg kan brengen. Maar dan is het eigenlijk een brief met nul mensen erachter. Plus gemeentes zijn er nog lang niet op voorbereid op 'gemeente hoppers', wat eigenlijk in de huidige arbeidswereld een logische conclusie is. Een-jarige contracten en dan weer verder. Nu ben je gebonden aan een huurhuis, koophuis, enz.

We zullen vooral de voordelen voor een gemeente in kaart moeten brengen. Misschien een samenwerking tussen een groep gemeentes die plugin tiny house dorpjes hebben. Om de huidige regelgeving niet te zeer hoeven buigen of overschrijden gewoon zorgen dat je in een van de aaneengesloten gemeentes ingeschreven bent zodat het met gemeentebelasting onderling geregeld kan worden. Een stuk makkelijker voor die gemeentes en burgers.

Ik wil best helpen, ik heb een beetje ervaring met gemeentes, maar ben een techneut in hart en nieren. Dus wie dit kan of wil oppakken, ik wil in ieder geval helpen.

18. Bewerkt 2 jaren geleden door ria simons

In Tiel zijn we via Groen Links bij de gemeente binnen gekomen. Eerst gebruik gemaakt van het spreekrecht wat elke ingezetene van een gemeente heeft, daarna een projectplan gemaakt. Dat gaan we aanbieden aan de wethouders: 21 november as. In de tussentijd gaan we samen met GroenLinks een motietekst voor Tiel opstellen. De motie wordt hopelijk medio november ingediend. Daar moeten dan minimaal 50% van de politieke partijen JA op gaan zeggen. Dus dat is lobby-en... Dan kunnen we eigenaren van grond aan gaan spreken en verder............tsja. Het is een hele route. Gelukkig hoef ik het niet alleen te doen. Woondromers van het CVJO staan steeds paraat om te helpen en met nieuwe ideeën klaar! En we gaan stug en soepel vooruit!

of Meld je aan om te reageren!