Hoofdstuk 4 - Bouwbesluit 2012

1. 3 jaren geleden
    Bewerkt 3 jaren geleden door Dennis

Hieronder kan worden gediscussieerd over hoofdstuk 4 van het Bouwbesluit 2012. Het is de bedoeling dat vragen, opmerkingen en knelpunten hier worden besproken. Via Google formulieren kan worden gestemd op bepaalde artikelen en kan er een opmerking worden geplaatst per artikel. Graag zoveel mogelijk stemmen op echte relevantie en artikelen waarvan de uitvoering niet makkelijk kan worden aangepast, zoals wanden, vloer, dak, ramen, deuren, isolatie, constructie e.d. Bij onzekerheid eerst via dit onderwerp reageren!

De wettekst is te vinden onder de volgende link:
    http://wetten.overheid.nl/BWBR0030461/2015-11-24#Hoofdstuk4 Hoofdstuk 4. Technische bouwvoorschriften uit het oogpunt van bruikbaarheid.

Wensen, knelpunten en relevantie voor tiny houses met betrekking tot dit hoofdstuk van het Bouwbesluit 2012 kunnen via de onderstaande link kenbaar worden gemaakt:
    https://docs.google.com/forms/d/1yFLztv0UZqAMyBnlG6J4rmcaKPJH9c1d316Rw-6IHTQ

2. Ik heb een vraag over de hoogte van het plafond en de hoogte van de doorgangen. Misschien dat iemand mij kan/wil helpen? In het bouwbesluit lees ik dat de hoogte van een toiletruimte minimaal 2 meter moet zijn. Voor andere verblijfruimtes is dit 2.1, als ik het goed heb begrepen. Echter zie ik bij de doorgangen dat die 2.3 meter moeten zijn. Lees ik dit nou goed en is dit een beetje vreemd of zit ik verkeerd te kijken?
    Ik ben aan het kijken of mijn getekende tiny 'villa' (30m2) wellicht in ieder geval qua afmetingen aan het bouwbesluit zou kunnen voldoen.

3. Bewerkt 3 jaren geleden door Dennis

Voor particulieren geldt afdeling 4.4 en artikel 4.21 (en de bijbehorende tabel) niet. De hoogte in het toilet is dus 2 meter, 0,6 breed en moet een minimaal oppervlakte hebben van 0,64 m2.

4. Bedankt Dennis voor je reactie. Mag ik dan logischerwijs concluderen dat de doorgang naar de wc minimaal 2 meter hoog moet zijn? En voor de overige ruimtes minimaal 2,1?
    Alvast bedankt voor het reageren!

5. Bewerkt 3 jaren geleden door Dennis

Technisch gezien mag als er geen restrictie is in de vrije doorgang deze misschien wel lager zijn, maar dan mag je dat oppervlak in de doorgang niet meerekenen in je totale oppervlakte, mocht dat nodig zijn. Al kom je dan wel op een rare oplossing uit, omdat het omliggende plafond wel die hoogte moet hebben: 2 m wc en 2,1 m de rest. Als je dus de doorgang op 2 m houdt voor de wc en de overige verblijfsruimtes (slaapkamer, keuken/eetkamer, woonkamer) op 2,1 m, dan zou het goed moeten zijn.

Wel interessant met de nieuwe regelgeving. Ik zal het geheel nog eens goed nakijken. Met 30 m2 kan je denk ik wel aan het bouwbesluit voldoen. Ik woon nu op 24 m2 in een studio/appartement.

of Meld je aan om te reageren!