Strak verschil met woonwagens

  1. ‹ Ouder
  2. 2 jaren geleden

    Als er in feite geen verschil zit tussen een THow en een woonwagen. Is dit dan niet hét moment voor woonwagenbewoners om alle mogelijkheden voor THow te gebruiken voor hun eigen woningen? Is het niet juist een goede ontwikkeling voor woonwagenbewoners dat wetten en regels versoepeld worden door de TH beweging?
    Is een oprechte vraag, bedoel er geen negativiteit mee.

  3. Bewerkt 2 jaren geleden door magnet44

    @Marvin Als er in feite geen verschil zit tussen een THow en een woonwagen. Is dit dan niet hét moment voor woonwagenbewoners om alle mogelijkheden voor THow te gebruiken voor hun eigen woningen? Is het niet juist een goede ontwikkeling voor woonwagenbewoners dat wetten en regels versoepeld worden door de TH beweging?
    Is een oprechte vraag, bedoel er geen negativiteit mee.

    Dat moet dan nog blijken Marvin, maar dan nog waarom kan het dan nu wel voor THoW bewoners en al meer dan 100 jaar zo moelijk voor ons woonwagenbewoners en zelfs dat een groot aantal gemeenten een uitsterfbeleid voeren/voerden jegens woonwagebewoners, maar wel de mogelijkheid aan THoW Bewoners geven. Strookt niet met artikel 1.

    Stukje geschiedenis:
    In het begin van 1900 waren er 550 woonwagenbewoners in Nederland, toen dacht de overheid ons met de woonwagenwet van 1918 klein te krijgen.
    En wat gebeurde er? Jaja we groeiden tot 1940 tot we met meer dan 5.000 waren.

    In de jaren 60 wilde de regering door ons het reizen te verbieden en door ons op vaste centra te plaatsen laten inkrimpen, maar we groeiden langzaam aan door tot 20.000....

    In de jaren 80 wilde men ons decimeren door het deconcentratie beleid, de centra te verkleinen, maar wat gebeurde er? Inderdaad we groeiden door na 30.000.

    In 1999 werd de woonwagenwet afgeschaft en daarmee dacht de overheid ons wederom klein te krijgen, maar de populatie groeide naar 35.000.
    Toen bedacht de overheid het uitsterfbeleid en dachten het ultieme middel tegen ons te hebben uitgevonden, maar (het word nu wel een beetje eentonig) we zijn momenteel met ongeveer 45.000 hier in dit koude kikkerlandje en we groeien steeds maar door.

    Zoals de geschiedenis laat zien proberen de overheid en instanties elke iets uit de hoge hoed te toveren, maar wij zijn er en laten nu ook onze stem horen, meer dan ooit te voren!

  4. Verwijderd 2 jaren geleden door magnet44
  5. Zoals de geschiedenis laat zien proberen de overheid en instanties elke keer iets uit de hoge hoed te toveren, maar wij zijn er en gaan ook niet meer weg. Wij laten nu ook onze stem horen, meer dan ooit te voren!

  6. Ik proef een hoop bitterheid. En dat begrijp ik, niet alleen van jou verhaal, maar van vroegere kennissen die zelf in woonwagens wonen.
    Ik snap dat de regels niet altijd eerlijk zijn. Daarom de vraag, wat maakt dat je de voordelen die aan THow bewoners gebruiken/krijgen, niet als woonwagenbewoner kan gebruiken?
    In een naam zit ook veel kracht. Mogelijk is dit een vraag die veel emotie naar boven brengt, maar ik wil hem toch graag stellen. Wat zou je moeten doen of loslaten als je je als woonwagen bewoner een THow bewoner gaat noemen? Zou dat helpend zijn?
    Begrijp me niet verkeerd, ik probeer niet te provoceren of kwaad te doen. Ik wil alleen kijken of je deze hele TW beweging in je voordeel kan gebruiken.

  7. Bewerkt 2 jaren geleden door magnet44

    Niet zo zeer bitterheid maar meer ongeloof en verontwaardiging. Waarom het wel mogelijk is voor hipsters in een niche-markt? Alles voor mogelijk gemaakt wordt en de helpende hand wordt toe gestoken?? Standplaats te kort bij ons woonwagenbewoners is 2 tot 3 keer langer dan voor een reguliere woning. Gemiddeld 15 jaar voor ons, laat ze dat dan ook oplossen. Waarom kunnen er wel allemaal projecten en ruimte gemaakt worden voor THoW? Dat is geen bitterheid, maar puur een gelijkheidsbeginsel vergelijking. We moeten zien en afwachten wat de THoW beweging voor ons als woonwagenbewoners zou kunnen gaan betekenen. Ik en met mij alle woonwagenbewoners zullen nooit onze afkomst verlochen en dit brengt ook veel emotie teweeg ja. Wij zullen ons nooit THoW bewoners noemen en THoW zullen nooit woonwagenbewoners zijn en worden. Wij hebben onze eigen cultuur, geloof, gewoonten/gebruiken en levensmanieren. Dat is wat ons woonwagenbewoners maakt! Wij leven in famillie verband. Begrijp welke kant je op wil Marvin en neem je niks kwalijk, maar onze cultuur is er al een tijdje en die overleefd de TH ook.

  8. Bewerkt 2 jaren geleden door magnet44

    Er zijn interessante ontwikkeling gaande o.a. dat gemeentes veroordeeld worden voor het voeren van een uitsterfbeleid/stilstaandbeleid jegens woonwagenbewoners, Roma en Sinti. Op de achter grond zijn wij als gemeenschap druk bezig en kan je vertellen dat de Staat der Nederlanden dit jaar nog gedaagd gaat worden. Daar zullen de ontwikkelingen van de THoW zeker in mee genomen worden en denk een prominente rol in gaan krijgen.

  9. @magnet44 VGoed dat je de moeit heb genomen de sites te bezoeken. Heb je dus gelezen dat wij als woonwagenbewoners niet ons leven kunnen leiden zoals wij dat willen. Doordat gemeenten een uitsterfbeleid of stilstand beleid voeren ten aanzien van ons en dat dit discrimantie is. Nu willen jullie als THoW feitelijk in een woonwagen gaan leven en krijgen alle hulp bij de voorzieningen, plekken en standplaatsen. Dat is in strijd met Artikel 1. Het ondertekenden van verdragen door de nederlandse staat in zowel europa en alsmede bij de Verenigde Naties heeft Nederland zichzelf verplicht de woonwagencultuur van ons echte woonwagenbewoners, Sinti en Roma in stand te houden, maar laat dit aan alle kanten na. Kortom ze zijn verplicht woonwagencentra aan te leggen en onze cultuur zo in stand te houden. Duidelijk antwoord! en als je dat niet begrijp, dan steek je je kop in het zand, want dan wil je het ook niet begrijpen. De ene groep die al decennia en soms wel 100en jaren zo leeft uitsluiten en voor een stel hipsters in een niche-markt alles mogelijk maken. Is in strijd met Artikel 1 van onze grondwet

    Jouw standpunt over discriminatie tussen woonwagenbewoners en THOW bewoners is zeker duidelijk, daar heb ik weinig op aan te merken omdat je feitelijk gelijk heb. Linksom of rechtsom, er zouden gewoon standplaatsen voor woonwagenbewoners beschikbaar moeten zijn. En dan laat ik het even in het midden of de grond gehuurd, danwel gekocht is.

    Maar ik heb nog steeds geen antwoord gehad mijn vraag over welke voorzieningen woonwagenbewoners zouden moeten krijgen. Want behalve dat stukje grond heb ik daar nergens iets over kunnen vinden.

  10. Je hebt de hele tijd al antwoord gehad en al paar keer uitgelegd aan je. Voorzieningen dat ze geen woonwagencentra en bijbehorende dingen aan willen leggen, door een uitsterfbeleid of stilstand beleid te voeren. Waar al tig gemeentes voor zijn veroordeeld voor. Waar de oveheid en het verlengde de gemeentes nu nalatig zijn en discrimineren door niet in voorzieningen te voorzien voor woonwagenbewoner, Roma en Sinti. Zich wel toe hebben verplicht doordat ze verschillende verdragen zowel op europees niveau als wereld niveau hebben getekend. Kan je allemaal terug vinden op de sites die ik heb aangedragen. Zoals je zient al meerdere keren je het antwoord geven.

  11. Ze zijn gewoon verplicht die voorzieningen aan te leggen en dan maak het niet uit volgens die zelfde verdragen en veroordelingen of het nu koop of huur is. Zal wel bijde moeten denk, reguliere bouw is dat ook beschikbaar. Verder is het contrast met TH in het algemeen en THoW in het bijzonder dat de overheid en gemeentes deze mensen wel overal bij helpt op zijn zachts gezegd twijfelachtig, maar heb je het in feite over rechtsongelijkheid en raakt dit Artikel 1 in ze hart! Ze stellen voorzieningen zoals standplaatsen en bijbehorende dingen beschikbaar aan TH/ThoW , dan wel koop of huur, tijdelijk of permanent, maakt in deze niet uit. Wij leven al decennia/eeuwen zo en nu gaan ze voor hipsters in een nuche markt alles mogelijk maken.

  12. Verder is er bij een zaak die nu aanhanging is niet alleen een gemeente, maar ook de staat in de vorm van de minister van Wonen en Rijksdienst gedaagd. Met name de staat voor haar gebrekkige uitvoering van artikel 22, 2de lid, GW wat tot gevolg heeft dat er onvoldoende woongelegenheid is voor woonwagenbewoners. Uitspraak volgt nog.

  13. Als je het zo bekijkt zie je dat er een weg wordt vrijgemaakt waar ook de woonwagenbewoners profijt van kunnen hebben. Je zegt immers zelf dat er geen onderscheid gemaakt mag worden.
    Je mag die "hipsters in een nuche markt" dan wel eens wat positiever benaderen in plaats van je neus optrekken voor de mensen die, net als woonwagenbewoners, op hun eigen manier willen leven.

  14. @magnet44 Het is me nu duidelijk dat je met 'voorzieningen' een stuk grond bedoeld. Ik dacht eigenlijk meer aan infrastructuur om maar iets te noemen. Als het daarom ging had ik niet ingezien waarom een woonwagenbewoner bevoordeeld zou moeten worden ten opzichte van iemand die in een "gewone" woning woont. Maar goed, dat is niet van toepassing.

    Persoonlijk vind ik dat de overheid zich niet moet bemoeien hoe burgers willen wonen. Als jij een stuk bouwgrond koopt, danwel huurt, moet je daar de woning op kunnen zetten die jij als individu wilt, onder de voorwaarde dat het constructief veilig is, het niet schadelijk is voor het milieu en niet te groot voor het stukje grond. Een woonwagen lijkt mij persoonlijk prima aan die voorwaarden te voldoen.

  15. @Yvette Als je het zo bekijkt zie je dat er een weg wordt vrijgemaakt waar ook de woonwagenbewoners profijt van kunnen hebben. Je zegt immers zelf dat er geen onderscheid gemaakt mag worden.
    Je mag die "hipsters in een nuche markt" dan wel eens wat positiever benaderen in plaats van je neus optrekken voor de mensen die, net als woonwagenbewoners, op hun eigen manier willen leven.

    Bovendien is het vreemd voor iemand die zich beledigd en uitgescholden voelt als je hem 'kamper' danwel 'zigeuner' noemt.

  16. Ik ben bij een bijeenkomst geweest van Tiny House Nederland in Ede waar letterlijk gezegd werd dat ze niet met kampers geassocieerd wilden worden.Dat vond ik nogal stuitend om te horen dat er geprobeerd wordt om exclusieve rechten te verwerven ten koste van een ander.
    Ik ben trouwens niet zo bang dat er exclusieve rechten komen die niet te definiëren zijn.Laten we samen proberen een vrijer en betaalbaarder leven te kunnen leiden zonder dat dit ten koste gaat van elkaar en Moeder aarde. ;)

  17. Ik ga dit topic sluiten. Conclusie is dat we niet op zoek hoeven te gaan naar strakke verschillen met woonwagens om het wonen in een THOW mogelijk te maken.

 

of Meld je aan om te reageren!