Zonnepanelen NIET op het dak.

1. 3 jaren geleden
    Bewerkt 3 jaren geleden door obiwanjacobi

Ik had een idee: Waarom zou je de zonnepanelen niet op een apart frame plaatsen?
    Dan kan je huis in de schaduw staan en je zonnepanelen in de zon? Je kan ze makkelijk richten en makkelijk schoonmaken.
    Het enig nadeel dat ik nu zie is dat je een kabel hebt lopen van het frame naar je huisje en als je veel panelen hebt je waarschijnlijk meerdere frames wilt maken - anders worden ze te zwaar.

Gedachten?

2. Dat kan natuurlijk, ik zie niet in waarom niet. Wij willen alles zoveel mogelijk op of aan het huis ivm met verplaatsen, maar als je ergens vast staat kunnen panelen prima ergens anders.

3. Als je gaat verplaatsen kan je de frames opklappen en binnen (vast) zetten...

4. Dat kan ook prima, je ziet dat wel bij Amerikaanse huisjes zoals deze

5. Dat is zeker een optie. En als ze dan verstelbaar zijn in hoogte kun je ze het hele jaar bijstellen naar de optimale hoek. Het enige nadeel dat ik erin zie is dat het bijdraagt aan de "verrommeling" van de omgeving van het huisje.
    Misschien de frames dan zo vormgeven dat het kleine berghokken zijn voor bijvoorbeeld gereedschappen, haardhoutopslag, watertanks, enz...

6. Uiteraard kan het, het probleem zal je Voltage-drop zijn. Afhankelijk hoeveel meter kabel er tussen je zonnepanelen en je omvormer zit en wat voor systeem je hebt, kun je het wel of niet overwegen. Uiteraard is het de vraag of het handig is om de instraling van zon te blokkeren, zeker in Nederland. De winst aan warmte hoef je niet bij te stoken. Tiny houses hebben niet mega veel isolatie. Ik zou het eerder niet op het dak doen omdat je minimaal 5 cm ruimte verspeelt.

Als je nou een leuk stukje bos heb waar je je tiny house wilt zetten, zou ik eerder een windturbine zetten, als je het geld hebt, met verticale as.

7. Windturbines leveren weinig tot geen stroom, kijk naar testen.

8. Het verstelbaar maken van zonnepanelen kost meer dan een paar extra panelen.
    Een veranda met zonnepanelen als dakbedekking is prima te doen. Wel de accu's en omvormer (230V) in de buurt plaatsen vanwege de verliezen in de zwakstroom leidingen.

9. Heeft er wel eens iemand gedacht aan een as in het huisje, zodat het hele huis kan draaien?
    Ik sprak in utrecht bij de metaalkathedraal iemand die dat mogelijk achtte, wat denken jullie?

10. Bewerkt 3 jaren geleden door Paul

Natuurlijk is dat mogelijk, maar je moet ook kijken wat dat kost.
    En wat dan de meeropbrengst is ten opzichte van gewoon blijven staan en er wat meer panelen bijplaatsen om weer aan eenzefde opbrengst te komen.
    Ik denk dat meer panelen een goedkoperer oplossing is.

of Meld je aan om te reageren!