Bewerkt 2 jaren geleden door Jan-Willem

Wat een grappige titel, want hout is altijd ecologisch. Ook als het van ver moet komen heeft een boom tijdens zijn levensduur de uitstoot van het vervoer gecompenseerd. Dat het dichter bij huis gehaald kan worden is natuurlijk wel fijner.
Wij hebben ook populieren multiplex en vuren constructie hout. De kozijnen zijn van grenen. Voor de gevel laat ik onbehandelde grenen rabatdelen komen. Ik heb begrepen dat douglas hout heel erg vervormd en scheurt.

Ik twijfel nog heel erg over de behandeling van het hout ter verduurzaming. In principe is alles ecologisch onverantwoord op (plantaardige) oliën na. Thermisch modificeren kost veel energie en warmte wat de CO2 vergroot. Tenzij de fabriek enkel gebruik maakt van zonneboilers ;) Het op druk inpersen van enige substanties kost ook weer energie en veel van die impregneermiddelen zijn giftig; zoals wolmanzout. Het branden van het hout zodat er een laagje op komt is ook weer onderhevig aan CO2 uitstoot vanwege de verbranding van gas. Toch neig ik naar deze laatste optie, die in combinatie met olie een leven lang bescherming biedt. Shou Sugi Ban