(Kunst)rubber tussen hout en ijzer?

1. 2 jaren geleden

Binnenkort begin ik met het bouwen van een woonwagen, dus iets anders dan een tiny house maar qua techniek heeft het veel overeenkomsten. Vandaar dat ik hier een vraagje heb voor jullie. Ik heb een aanhanger frame (ATAF) waar ik op ga bouwen. Nu heb ik op een andere blog van iemand die hetzelfde bouwt gelezen dat die ivm vocht-problemen bij de vorige poging, nu kunstrubber tussen hout en ijzer doet. Dus tussen hout en bout, maar ook tussen het frame en het hout wat erop komt.

Ik vroeg mij af of hier mensen daar ervaring mee hebben, of dat jullie er misschien een idee over hebben? Ik vraag me af of dit nodig is, want het zal behoorlijk wat extra werk en kosten geven, maar als het veel scheelt in het voorkomen van houtrot is het natuurlijk zeker de moeite waard.

Ben benieuwd!

2. Bewerkt 2 jaren geleden door Yvette

Wij hebben, net als veel andere bouwers, tussen de trailer en de opbouw van die rubberen tegeldragers. Die doormidden snijden en om de zoveel centimeter een plakje op het frame lijmen.

3. Ik weet niet of ik het helemaal goed voor me zie, maar ik vermoed dat het probleem is dat die bouten koudebruggen zijn, ze zijn dus snel koud omdat ze in direct contact met buiten staan. En omdat ze koud zijn condenseert vocht er op. Als dat vocht in het hout kan trekken gaat hout hout uiteindelijk rotten.
    Het lijkt mij zeker geen overbodige luxe, ook al is het veel werk. Als je later problemen hebt met houtrot op plekken waar je moeilijk bij kan is dat nog veel meer werk.

4. Top dank voor jullie antwoord. Ik denk inderdaad Ep, dat dat het idee erachter is.
    Die tegeldragers is ook een goeie, die kende ik nog niet.

Alleen een vraag - gaat kunstrubber niet langer mee dan echt rubber? Want zeker als het rubber nat wordt, gaat dat uiteindelijk toch ook eraan onderdoor?

5. Ik ben niet bekend met kunstrubber, maar het grootste probleem van rubbers is dat ze na loop van tijd uitdrogen en afbrokkelen. Ik had er niet eens aan gedacht om iets tussen het hout en het frame te doen, maar ik zit nu te denken over iets in de richting van vilt of helemaal niets. Het hangt er ook van af hoe je de opbouw gaat doen, gebruik je de diepte van het aanhangerframe ook voor iets, of ga je er echt op bouwen. En houd je rekening dat het vervangen moet worden in 10 jaar? Het makkelijkste om deze koudebrug te omzeilen is om bijv. een PIR-plaat eerst te gebruiken voordat de rest opgebouwd wordt. Misschien niet voor de muren, maar wel voor de rest van de vloer.
    Koudebruggen omzeilen is overigens een beetje overkill als je geen fatsoelijke isolatiewaarde in de rest van je wanden, vloer en plafond hebt. Onder de R=4 zou ik er geen moeite voor doen.

6. Als je goed (kook) watervast multiplex als bodem neemt of betonplex heb je voorlopig geen last.
    Onder de bout aan de binnenkant een kunststof ring plaatsen met daarboven een kunststof kap helpt ook iets tegen die koudebrug.

of Meld je aan om te reageren!