Ventilatie met warmteterugwinning

1. 2 jaren geleden

Is ventilatie met warmteterugwinning nodig?

2. Als jij het nodig vind wel.

3. Nodig is het zeker niet. Een goed geisoleerd tiny house heeft geen baat bij warmterugwinning.

En stel het zou technisch nuttig zijn, dan is er het probleem dat, zover ik weet, de huidige warmtepompen en warmteterugwinning, geschikt zijn voor modale huizen, niet voor tiny houses. Ofwel, volledige overkill.

Pas als er units met een beperkt vermogen (=beperk woonoppervlakte) komen, heb je er financieel helemaal niks aan.

4. Als je iets wil doe met wtw in een zeer kleine woning kijk dan eerst eens naar de "decentrale wtw" die is vaak al groot genoeg voor een TH en natuurlijk ook veel goedkoper dan een woning wtw voor 500m3/uur

5. Een warmtepomp met 2000W geleverde warmte ( = een gewone airco van 700w opgenomen vermogen, prijs € 300,- lijkt me zeker geen overkill en een ventilatie met warmte-terugwinning is daar een goede aanvulling bij. Zeker voor de prijs (van een paar tientjes tot € 150).

6. Kun je een voorbeeld geven van zo'n 700W warmtepomp? De zuinigste die ik heb kunnen vinden zijn ver boven de 1 kw. Bij 500W en een COP > 3 zou ik het super vinden voor een off the grid huisje. Dan heb je eigenlijk geen houtkachel ter ondersteuning meer nodig. En voor die prijs? Huh?

7. Bewerkt 2 jaren geleden door Paul

Bijna alle moderne airco's kunnen ook warmte leveren. Het verwarrende is dat ze het afgegeven vermogen opgeven. Kijk bij de gegevens naar het verbruik. Als je een inverter type neemt (tegenwoordig ook standaard) maakt het maximum geleverde vermogen ook niet veel meer uit. De airco levert gewoon naar behoefte. Met warmte terugwinning bedoelde ik trouwens dat de leiding van de luchtventilator (blaast) uitmondt in de ingang van de airco (buitenunit). Verse lucht wordt meestal door de kiezen aangezogen ;)

8. Ik kwam vandaag een mooi apparaat tegen. Voorwaarde is natuurlijk wel dat je dan luchtdicht isoleert.

-image-

http://www.grijsnaargroen.nl/besparen-en-opwekken/warmte-terugwinning/warmte-terugwinning-ventilatielucht/99-warmte/warmte-terugwinning/warmte-terugwinning-ventilatielucht/389-decentrale-wtw

of Meld je aan om te reageren!