Installatie houtkachel

1. 2 jaren geleden

Mwah, mijn buurman heeft de schoorsteen een centimeter of 30 boven de nok uit, maar die trekt prima.

2. Bewerkt 2 jaren geleden door Paul

Mijn opa heeft altijd gerookt, nooit zijn veiligheids gordels gebruik, nooit gesport, altijd te zout gegeten, en is 90 geworden. Met dat soort argumenten win je elke discussie.

3. Ik begrijp niet goed wat jouw opa nou met een schoorsteen te maken heeft, maar het kan aan mij liggen.

4. @Paul Dat jouw buurman zegt dat 30 cm schoosteenpijp voldoende trek geeft zegt mij niks, net zo min als dat mijn opa rookte en geen kanker kreeg, enz.
    Kom bv. met een site waarin schoorsteenlengtes berekend worden of zoiets en waarin staat dat 30cm voldoende trek geeft.

Even citeren wat we eerder bespraken, geef ik je erna antwoord.

@Vrijbuiter Een schoorsteenpijp die een meter boven de nok van je woning uitkomt is in principe voldoende. Er zitten wel wat mitsen en maren aan betreffende de omgeving, maar in principe is het voldoende.

@Paul De mitsen en maren zijn onder andere dat die "meter" boven de daknok is ;)

@Vrijbuiter Hoezo is dat een probleem? Dat is toch buiten!

@Paul Maar dat is niet genoeg, een schoorsteen moet trekken en ook bij wind. Daarvoor moet een schoorsteen minimaal één meter boven de nok van een huis uitsteken. Waarom denk je dat fabrieks-schoorstenen zo hoog waren?

@Vrijbuiter Mwah, mijn buurman heeft de schoorsteen een centimeter of 30 boven de nok uit, maar die trekt prima.

@Paul Dat jouw buurman zegt dat 30 cm schoosteenpijp voldoende trek geeft zegt mij niks, net zo min als dat mijn opa rookte en geen kanker kreeg, enz.
    Kom bv. met een site waarin schoorsteenlengtes berekend worden of zoiets en waarin staat dat 30cm voldoende trek geeft.

Om weer terug te komen op die mitsen en maren. In principe is die meter boven de nok voldoende om goed te trekken. Maar afhankelijk van de situatie heb je soms andere oplossingen nodig. Bij "jouw" fabriek is een hoge schoorsteen noodzakelijk, terwijl bij mijn buurman die 30cm al voldoet.

Persoonlijk hecht ik meer waarde aan de praktijk ter plaatse als aan een rekenformule die bepaald hoe hoog een schoorsteen moet zijn.

5. Een schoorsteen van 10 cm kan inderdaad al voldoende zijn, maar in de meeste gevallen zou ik ook voor een schoorsteen van 1 meter kiezen.

Een schoorsteen centraal in de woning maakt ook dat je de kachel/haard centraal in de woning heb, wat weer als voordeel heeft dat je woning optimaal verwarmt wordt.