Vloer isolatie

1. 2 jaren geleden

-image-

Joehoe, de trailer is binnen! Wat een gevaarte zeg... 8.40 is niet niks.

Het totale gewicht onder de 3500 kg houden zal een hele uitdaging worden.

Te beginnen bij de vloer. Mijn eerste plan was om deze als volgt op te bouwen:

• 4 mm populieren betonplex op het trailer frame
    • 69x44 mm vuren balken frame
    • vlas isolatie er tussen
    • 18 mm vloer

Om gewicht en hoogte te besparen overweeg ik nu het volgende:

• trailer frame isoleren met 70 mm PIR platen (alu dampdicht beide zijden), dus tussen de stalen liggers
    • 22 mm vuren latten lijmen op het metalen frame van de trailer
    • 18 mm vloer

Nadeel lijkt me de koudebrug en geleiding van kou door het stalen frame. Ook het voorkomen van optrekkend vocht is lastiger te voorkomen. Hier tegen misschien een sterke alu tape gebruiken?
    De hogere isolatie waarde van PIR alu isolatie compenseerd wellicht voor de koude bruggen en geleiding?

Heeft iemand ervaring met deze methode? Volgens Vlemmix wordt dit door een bouwer in Finland ook op deze manier gedaan en gaat het prima. De constructie van de trailer is immers al zelfdragend en een houten balkenlaag in de vloer is dus in principe overbodig.

2. Als je het uit zou rekenen wat de Rc van de vloer is met al de staal onderbrekingen dan blijft er niet veel over. Volgens mij kun je beter op het frame isoleren: plaat / isolatie / plaat met eventueel wat ribben in de vloer als de isolatie te weining druksterkte heeft en om wat door te koppelen naar het frame.