Help! Welke indeling...

1. ‹ Ouder
  2. 2 jaren geleden
    Bewerkt 2 jaren geleden door muis

Een fijne indeling is nogal persoonlijk. Ik ben zelf al ruim een jaar aan het nadenken.. Maar misschien kan je hier iets mee? Dus een loft in het midden met 2 bedden (met aan beide kanten een trap), het derde bed kan dan misschien gewoon op de begane grond? (of een slaapbank?) De badkamer en de keuken kan je onder de loft doen. Dit ontwerp is ongeveer 7 meter lang.

-image-
    -image-

Wordt je TH trouwens niet te zwaar als je 2 lofts hebt? Ik heb dat ook nog nooit gezien eigenlijk (in Nederland)...

3. Het huis van Anna heeft 2 lofts, 1 aan elke kant. Om te zorgen dat het geen hokjes worden moet je goed rekening houden met licht/ramen, anders wordt het zo'n opgesloten gevoel.
    http://www.50pluswijzer.nl/allereerste-tiny-house-in-bergen/

Ik weet niet wat het gewicht is van Anna's huisje, het wordt niet verplaatst dus daar is geen rekening mee gehouden.
    Maar met 8,40 moet je sowieso al flink gaan rekenen en heel goed letten op het gewicht.

4. Het is inderdaad heel persoonlijk wat een goede indeling is, dus ik vind het lastig om daarover mee te denken. Er zijn een hoop factoren die daarbij een rol spelen en het is best lastig om die allemaal in elkaar te puzzelen. Misschien kan je wat van je ontwerpen uploaden zodat wij wat makkelijker mee kunnen kijken.

Dat van die scheepskooien klinkt als een leuk idee. Is het misschien een optie om die als een soort aparte module te maken, die je aan de buitenkant tegen je huis schroeft? Natuurlijk wel zo dat je er via binnen in kan. Dat ding zal dan grofweg 1 bij 1 bij 2 meter groot zijn. Als je je huis verplaatst zal je dit apart op een aanhanger moeten vervoeren. Eventueel kan je het nog demontabel maken. En als je kinderen het huis uit ziijn kan je het gewoon afbreken.

5. Zo fijn dat jullie even meedenken. De schets van Muis vind ik ook wel een idee. Om de loft gewoon op te splitsen. Maar de derde slaapplek in de woonkamer heb ik liever niet.

Ik ga het huisje van Anna ook nog eens beter bekijken.

Zal binnenkort hier wat schetsen plaatsen. Die ik nu heb zijn niet echt plaatsen waardig, met al m'n geknoei erop.

@Ep; creatief idee! Ik ga daar eens verder over brainstormen.

Wat jullie al aangeven; het gewicht baart me inderdaad de meeste zorgen. Zal niet meevallen.
    Ik ga zo licht mogelijk bouwen met voornamelijk populieren en ook zeker niet te dik. Het interieur, inclusief de keuken ga ik demontabel maken. Ik ben niet van plan vaak te verhuizen en dan kan ik altijd het interieur apart vervoeren mocht ik boven de 3500 kg uitkomen.
    Verder ga ik de buitenkant niet eerst nog dichtplaten, maar meteen de rabat delen er op doen.

Dus van buiten naar binnen:

• houten rabat delen
    • frame (bestaande uit 69x44 geschaafd vuren)
    • 5 of 9 mm populieren plaatwerk

Ik probeer nog een constructeur te vinden die kan doorrekenen of het met 5 of 9 mm platen kan.

Dak, ga ik doen met aluminium platen. Ook om het licht te houden

Voor de ramen (glas is heel zwaar), ben ik bezig met kunststof isolatieglas.

6. Waarom zouden twee lofts het gewicht dramatisch verhogen? Ik kan niet inzien hoe dit kan. Ik heb het frame net af van mijn tiny house met twee lofts die een volledige meter uitsteken. En ja, een frame van 50x100. Misschien is dit overkill, maar 69x44 voelt wat meh aan en zoveel win je er niet mee. Het is al vaker geschreven op dit forum, even afgezien wat voor inhoud (koelkasten e.d.) je wilt plaatsen, het plaatmateriaal op je frame zal veruit het meeste je gewichtsbudget beinvloeden. Ik heb ook de keuze moeten maken om alleen binnen multiplex of populierenplaten te plaatsen en buiten alleen dampfolie en rabatdelen.

Glas is zwaar? Valt reuze mee. Ik heb kunststof kozijnen met dubbelglas en dat weegt echt niet bijzonder veel i.v.m. de rest.

Ik heb een persoon gehad die met twee kleine kinderen in een tiny house wilde wonen. Is allemaal geen probleem, maar je zult moeten accepteren dat iedereen een stuk minder privacy heeft. Dat heeft weinig met de bouw te maken, maar een consequentie van klein wonen. Afhankelijk van hoe groot je je woonkamer wilt hebben, zou je onder een van de lofts een full-size kamer kunnen maken. Onder de andere loft badkamer, keuken en gezamenlijke eetmogelijkheid/woonkamer. Een loft is voor jou en de andere loft voor de jongste. Je kunt best veel privacy creeren door dunne wandjes te maken met geluidsdempend materiaal en gordijntjes.

Of, als je wat inventief en handig bent, kun je een verrijdbare wand maken. Als je veel tijd hebt, zoek eens op Tiny House Nation en kijk zoveel als je kunt voor inspiratie.

7. Dank Stefan, ik zag je uitgebreide reactie pas net.

Heb jij enig idee op welk gewicht je uit gaat komen met 50x100? Je gebruikt h.o.h. van 60 cm neem ik aan?
    Ik vind 69x44 ook wat aan de slappe kant, maar ik overweeg dit nu wel te doen in combinatie met PIR isolatie platen (met alu laag aan beide kanten) en deze te lijmen tegen de multiplex platen van de binnenmuur. Dit geeft veel meer stijfheid denk ik.

PIR plaat is alleen niet zo milieu vriendelijk in de productie helaas. Echter voor de veel hogere R-waarde is ook wat te zeggen en in de loop der jaren geeft dat uiteindelijk minder Co2 uitstoot.

Voor de indeling ga ik nu inderdaad voor dubbele loft. Een loft met daaronder keuken en badkamer en onder de andere loft woonkamer met slaapbank. Privacy zal een kwestie van wennen zijn hoop ik.

8. Ik moet even kijken, maar het houtskelet was relatief weinig. Ik moet het even nakijken, maar in totaal was dat ruim onder de 700kg, terwijl dubbele OSB beplating (binnen/buit), wat in de VS standaard lijkt te zijn, verknalt net iets meer dan 1.000kg. Na een suggestie hier op het forum ga ik alleen binnen 4 mm triplex/multiplex doen en buiten direct rabat. De 50x100 heb ik overigens meer gekozen voor het gemak van isoleren plus wat makkelijker te nagelen met een nagelpistool. Dat het steviger is, is meteen een pluspunt.

Ik doe het in principe op 60 h.o.h., maar in de praktijk komt daar bijna geen ene fluit van neer. Dan lukt je echt alleen als je een supersimpele constructie ontwerpt, met de juiste maten kozijnen. Mijn kozijnen zijn 80x80, steunpilaren aan het eind van de lofts, de uitstekende lofts, het is stevig. Het is veel belangrijker om een fatsoenlijk verbinding te hebben met de trailer.

Ik zal over een weekje of twee wat foto's van mijn tiny house neerknallen. Ik moet nog de laatste bestelling doen.

Wat PIR betreft, ik ben overtuigd dat het uiteindelijk veel meer oplevert. Het probleem wat ik heb is mijn frame is relatief complex, ik zou eindeloos bezig zijn met pir op maat zagen. ISOvlas is duur, zeker ivm de isolatiewaarde. Het verhaal dat het de warmte beter zou opslaan komt op mij over als ridicuul. Het is geen PCM en verder kun je alleen in massa warmte opslaan. In de een wat beter dan de andere. Dat het misschien 'beter' is dan steenwol of glaswol, kan prima, maar ga er maar vanuit dat het product per vergelijkbare dimensies gewoon zwaarder zal zijn.

Anyway, het liefste zou ik ergens een kit vinden om pir/pur te spuiten, maar met van die kleinere spuitkits ben ik een eeuwigheid bezig. Isovlas klinkt alleen op papier goed, tenzij ik iemand kan vinden die het kan spuiten wordt het toch helaas isovlas in de verticale wanden, en pir in vloer en dak.

Wat milieuvriendelijkheid betreft, het hangt ervan af wat je mee wilt nemen in je vergelijking. Is het puur de productie? Afval? Levensduur? Verbruik van energie tijdens de levensduur? Comfort? Vergeet ook niet comfort. Wat je nu gewend bent in een stenen huis is heel wat anders dan dunne wandjes en wat isolatie. Totaal niet te vergelijken. In de bouw moet men volgens mij nu al minimaal R8 platen op de daken leggen. En ja dat is praktisch altijd PIR. En dan komen mensen aan met R2 en een beetje in alle vloeren en wanden? Ik kan je vertellen, dat is gewoon koud, punt. En dan leuk hout gaan stoken. Tuurlijk, superduurzaam als je je eigen bos hebt en je stookt minder dan dat erbij groeit. En niemand wil zo'n vergelijking zien, laat staan maken. Maar dat is wel een reeele vergelijking.

Wat betreft privacy, visueel is het allemaal prima te doen, geluid is gewoon anders. Je zult alles gaan horen.

9. Je kunt het hier krijgen, volgens mij is er ook een Belgische importeur. Gewoon vragen :)
    http://www.spray-insulation.co.uk/

10. @Paul Je kunt het hier krijgen, volgens mij is er ook een Belgische importeur. Gewoon vragen :)
    http://www.spray-insulation.co.uk/

Wow, ik heb dat jaren geleden eens proberen te zoeken, maar kreeg de indruk dat het 'illegaal' was. Wordt wel een duur grapje, bijna 57 vierkante meter aan verticale wanden die gespoten moeten worden. Dat zijn vier grote kits a 648 pond. Dat is dik 3.000 euro, exlusief shipping. Dat is een beetje absurd. Beetje behoorlijk. IK zal nog ff komende week zoeken naar goedkopere alternatieven, kan ik beter twee weken lang PIR platen op maat gaan zagen. Dan ben ik voor misschien 500 euro aan materialen klaar.

11. Je kunt ook een ander goedkoop plaatmateriaal nemen. Qua isolatiewaarden maakt het allemaal niet zoveel uit. Die monteer je dan met een PUR spuitpistool van een paar tientjes uit bv. de Bouwmaat. Dat is een spuitkop die je op speciale spuitbussen (€ 5?) monteert. Een goede montage zonder koudebruggen compenseert dan het eventuele verschil in isolatiewaarde van het materiaal.

12. Ik snap dat het hele plaatje moet kloppen en dat koudebruggen je gemiddelde omlaag helpen. Maar PIR is ruim 1,5 keer beter dan steenwol/isovlas/glaswol. 0,022 vs 0,036 meen ik zo uit mijn hoofd.

Ik snap even niet wat je probeert uit te leggen. Bedoel je andere isolatieplaat of houtplaat? Ik snap dat op maat gezaagde PIR-platen afgekit moeten worden met PUR. Of bedoel je dat niet?

13. Bewerkt 2 jaren geleden door hvdkamer

@iceskater77 Ik vind 69x44 ook wat aan de slappe kant

Als balkenlaag tussen verdiepingen is het inderdaad erg minimaal. Huizen in Amerika worden echter gebouwd met 2x4 (ruw) en dat is in werkelijkheid (geschaafd) 1,5x3,5 inch ofwel 38x89 mm. Ik heb hier beide liggen en eigenlijk heb ik meer vertrouwen in de 69x44 :). O ja, in Europa verliezen we 5-6 mm bij schaven ofwel een 69x44 is ruw 75x50.

@iceskater77 met alu laag aan beide kanten

Welke dikte? Genoeg om geen verdere afwerking nodig te hebben? Hier heb ik de keuken van binnenuit met dit soort platen geïosoleerd. Deze hadden aan één kant een laag aluminiumfolie en daar kraste je zo doorheen...

14. Ik bedoel goedkoper isolatie plaatmateriaal met dezelfde R waarde. Je verliest er wel een paar cm mee, maar nou en? Procentueel maakt het allemaal heel weinig uit

15. Je kan je tiny house ook bouwen zonder inboedel. Op die manier weegt het ding een stuk minder voor op de weg. Plaats je het ding op z'n plek, inboedel er in en wonen maar.

16. Is het niet handiger en lichter om gewoon met sandwitch panelen te bouwen (bv SAB, Tata, of Opstalan ed) is bijna koudebrug vrij, makkelijk lucht dicht, damp dicht. Gewoon een omhullende doos maken en dan gat zagen voor raam en deur. Als je de hoeken goed bevestigd heb je bijna geen aanvullende constructie nodig. En het wordt veel lichter dan met al die houten balken en platen enz.

17. Hout isoleert, dus is geen koudebrug.

18. Ja, maar wordt dat de lichtste constructie van je THOW?

19. Dat is afhankelijk van het houtsoort wat je gebruikt.

20. Toch nog altijd zwaarder dan een sandwich-paneel per m2

21. Geen idee wat een sandwich paneel weegt. Maar ik vind ze ook oerlelijk en bovendien zijn ze onnatuurlijk. Dus ik zou ze nooit gebruiken.

of Meld je aan om te reageren!