Tiny House huren of leasen?

1. 2 jaren geleden
    Bewerkt 2 jaren geleden door Jan-Willem

Zijn er Tiny Houses te huren of leasen?
    Ben bezig met een plan om ergens een boerderij te kopen en om te bouwen naar trainings- en meditatiecentrum. Daarbij wil ik een aantal huisjes plaatsen. In eerste instantie om te kunnen verhuren aan recreanten, uiteindelijk maken deze onderdeel uit van het centrum.
    Weet iemand of er een bedrijf is dat bouwt en verhuurt?
    Dank en groet, A. van Veldhoven

2. De titel regel kreeg ik niet gevuld.....

3. Mijn tiny house is hopelijk klaar over 2 maanden. Ik ben in gesprek met een Belgisch project om het te verhuren voor de zomerperiode. Ik heb wel oren naar leasen/verhuur.

4. Dat bouwen zal het probleem niet zijn, dat verhuren wordt wat lastiger denk ik.

5. Ha Stefan, snap niet helemaal wat je bedoelt. Ben zelf op zoek naar huisjes die ik kan leasen of huren van de bouwer. Ga ze dan vervolgens zelf verhuren, ze maken dan onderdeel uit van een groter project waar ik mee bezig ben, hartelijke groet, Amrita

6. Ik zou interesse hebben in huren! Totdat ik mijn eigen TH heb gebouwd ;)

7. Ik zie een handeltje haha

8. Dag Amrita of Monkvel,

Ik wil heel graag tiny housjes gaan bouwen! ik heb mezelf net voorgesteld op deze website (forum even voorstellen) en ben juist op zoek naar mensen die een huisje gebouwd willen hebben. In eerste plaats dacht ik aan in opdracht bouwen, maar het idee van bouwen en dan verhuren klinkt ook interessant.

9. @Frodo

Het bouwen en verhuren klinkt leuk, maar is in de praktijk niet te doen. Je komt in dat geval al gauw op een huur van circa €1.000,- in de maand uit om het rendabel te maken. Daar gaat niemand intrappen.

10. @Vrijbuiter
    Hoe kom je uit op 1000 euro per maand om het rendabel te maken? Van welke tiny house-prijs ga je dan uit? Een van de leuke aspecten/ voordelen van een tiny house lijkt me dat de kosten (per maand) juist lager zijn dan bij een conventioneel huis.

11. Zeer ruwe kosten berekening:
    Kosten van een gemiddelde Tiny House zijn www.hetkanwel.net tussen de 25k en 40k euro. Huurprijs berekenen uitgaande van €25.000,-
    Een normaal terugverdien model voor een huis is 30 jaar. Bij een Tiny house vraag ik me af of dit rendabel is. Ik zou dan rekening houden met 20 jaar.

Dan heb je nog grond nodig. Die zijn zeer verschillend, tussen de €200,- en €400,- per m² (woongrond). Gemiddeld zal je denk ik €250,- per m² betalen. Dat maal... laten we zeggen 50m² wat je totaal nodig hebt. Er van uit gaande dat je zo'n klein stukje kan kopen...) maal 20 jaar. en weer delen door het aantal maanden = €52,- per maand.

Daarna heb je dus 25.000 / 20(jaar) / 12(maanden) = €104,- per maand
    Als je verhuurt moet je verzekeringen, belastingen, onderhoud, etc. erbij optellen. Laten we een bedrag uit de lucht pakken van €100,- per maand

Totaal zit je dus op ruim €256,- per maand en dan verdiend de projectontwikkelaar geen cent.

De projectontwikkelaar wilt natuurlijk wat verdienen en hij zal ook af en toe zijn tijd eraan moeten besteden, bijvoorbeeld bij het wisselen van bewoner, het opnemen van schade en het incasseren van de huur. Ik zou dus zeggen dat een losstaande Tiny House op z'n minst €300,- aan kale huur zal zijn.
    Reëel bedrag zou eerder tussen de €400 en €500 per maand liggen.
    Daar komen al je vaste lasten en gemeentelijke belastingen (water en vuil) nog bij.

Dit is een ruwe calculatie. Ik zal er vast op een paar punten naast zitten. Maar wie weet kan iemand die later nog corrigeren.
    Lijkt me wel een hoog bedrag om goedkoop te wonen.

12. @Frodo @Vrijbuiter
    Hoe kom je uit op 1000 euro per maand om het rendabel te maken? Van welke tiny house-prijs ga je dan uit? Een van de leuke aspecten/ voordelen van een tiny house lijkt me dat de kosten (per maand) juist lager zijn dan bij een conventioneel huis.

Ik ga van de zakelijke kant uit.

Een THOW van €50.000,- die in 5 jaar economisch moet worden afgelost + enige vorm van rente.

De redenatie van 20 jaar is een onredelijke redenatie, want een hypotheek afsluiten is niet mogelijk op roerende zaken.

13. @Vrijbuiter De redenatie van 20 jaar is een onredelijke redenatie, want een hypotheek afsluiten is niet mogelijk op roerende zaken.

De redenatie gaat niet uit van hypotheek maar op rendement uit een vastgoed investering voor een woningbouw. Dit kan echter anders zijn in de praktijk, maar daar heb ik geen verstand van.
    met een THOW van €50.000,- kom je op een veel hoger huur bedrag van €1.000,- per maand uit als je dit in 5 jaar terug wilt hebben. Zeker als de grondprijs er nog niet bij zit. Hoe dan ook, tenzij er serie matig word gewerkt op een kleine oppervlakte is het inderdaad niet rendabel om Tiny Houses te verhuren.

14. @marvin @Vrijbuiter
    Dank voor jullie reacties en informatie.
    Als je het zo uitrekent is de lol er wel af. Wat een hoge bedragen!
    Ik wil geen projectontwikkelaar of tiny-housjes melker worden, met rendementen, verzekeringen en rente betalingen. Dit zou naar mijn gevoel ook het hele idee van vrijheid onderuit halen. Mijn interesse voor tiny houses gaat juist om vrijer te worden van het systeem van regels en geld.

15. @Marvin

Als je 5 jaar lang, €1.000,- per maand krijg, dan is dat na 5 jaar €60.000,-. Een simpele rekensom leert dat je dan een rendement hebt van 20%. Dat is wat aan de hoge kant, maar voor dat soort investeringen kan je gerust een rendement van 12% rekenen.

Al zou je op de door jouw berekende €500,- per maand aan huur uitkomen, dan vrees ik dat je nog steeds problemen met justitie kan krijgen omdat het gezien zal worden als huisjesmelker.

@Frodo

Zoals jij naar een TH(OW) kijkt, is ook mijn idee van tiny house. Als een manier van leven. Een TH huren hoort niet in dat concept thuis.

16. @Vrijbuiter Ik denk dat er een miscommunicatie is. Ik bedoelde met "Reëel bedrag zou eerder tussen de €400 en €500 per maand liggen." dat niet altijd voor constructies van 25k word gekozen, maar dat de aanschaf waarde hoger zal liggen. Dus €300,- pm voor een gebouw van 25k. €500,- voor een gebouw van meer dan 50k.
    Dus niet dat iemand even 250 euro per maand als winst op gaat strijken :-)

@Frodo Helaas zijn dit vaak wel zaken die spelen voor tot een idee van de grond komt. Iemand moet die Tiny houses eerst gaan maken/kopen voor ze verhuurt kunnen worden. Weinig mensen die hun investering niet terug willen hebben, nog minder die het doen zonder 'winst'.
    De lol ligt hem voor mij nog altijd in het dromen en uitdenken. Manieren vinden om ondanks de niet leuke dingen, toch de leuke dingen voor elkaar te krijgen.
    Wel heb ik de eigenschap dat ik vaak veel beren op de weg zie. Excuses als ik met mijn beertjes je lol heb weg genomen. Mijn commentaar was bedoeld als inzicht, niets anders.

17. Bewerkt 2 jaren geleden door Vrijbuiter

Ik denk dat er uiteindelijk geen andere keuze is dan zo'n TH(OW) zelf te bouwen met de middelen die je hebt. En geloof me, als je weinig eisen heb kan het heel goedkoop.

Huren of leasen (leasen = een duur woord voor huren) is gewoon niet aantrekkelijk.

18. 8 maanden geleden

Als je wilt weten of een Tiny House iets is voor je, dan heb ik de tip om eerst een tijdje zo'n Tiny house te huren. Want het klinkt altijd heel romantisch, maar je komt wel praktische dingen tegen, waar je vast nog niet bij stilgestaan hebt. Bijvoorbeeld hier kun je een Tiny house huren Weliswaar niet voor een hele lange periode, maar wel interessant voor de start van je orientatie.

19. Dank voor de link! Hier 'n nieuwe onderzoeker ohgv tiny houses. Dacht aan de komende week herfstvakantie, of 'n keer 'n lang weekend. Maar zie net dat het huisje achter de link ruim 200 euro per nacht is? Vind ik best pittig.

of Meld je aan om te reageren!