Verwarming

1. ‹ Ouder
  2. 3 jaren geleden

Ja, leuk zeg, en lekker klein die CUBIC woodstove. maar wat ik altijd mis bij een houtkachel: de luchttoevoer.
    Een houtkachel trekt per uur 50 kubieke meter lucht naar binnen !!!!!
    Vuur verbruikt veel zuurstof: Zorg dus voor goede luchtaanvoer, via ventilatieroosters of een open raam.
    (tekst is te bekijken op: https://www.stokertje.nl/info/houtkachel-stooktips )
    Daar zit je dus al snel aan in je Tiny House. Over dit probleem lees ik nooit iets. Een pelletkachel heeft als voordeel dat er een luchtpijp en een afvoerpijp van rookgassen is. Lijkt me dus wel veiliger.

3. Een houtkachel (natuurlijk ook alle andere kachels zonder luchttoevoer) zijn inderdaad eigenlijk voor een TH(OW) ongeschikt. Kachels zonder schoorsteen helemaal en ook nog eens levensgevaarlijk door de mogelijke productie van CO.
    Dit geldt ook voor het gasfornuis.

Als je toch zo'n kachel/fornuis gebruikt, zorg voor voldoende ventilatie (150cm² onder waarvan 100cm² afsluitbaar en 200cm² boven waarvan 100cm² afsluitbaar, Franse voorschriften bij open vuur (gasfornuis) in de keuken).

Veilig zijn pelletkachels, Truma (enz.) gaskachels, diesel-kachels, elektrische kachels en warmtepompen (het allerzuinigst).

4. Waarom bestaan er eigenlijk geen houtkachels met luchttoevoer van buiten? Zo ingewikkeld kan het toch niet zijn om daarvoor een buis aan te leggen?

5. Die zijn er. Ik weet niet of het helemaal hetzelfde is als bij gesloten systemen van gaskachel of geisers, maar het bestaat wel. Bij gesloten systeem gaskachels of geisers wordt dezelfde buis gebruikt voor aan- en afvoer. Heel prettig voor kleine ruimtes.

6. Ik ga ook koken op het kacheltje dus ik denk erover om voor The Traveler Stove te gaan.

7. Een houtkachel in een tiny house kan prima. Gaat al jaren goed in mijn eigen blokhut in Zweden en daar heb ik een flinke houtkachel in staan, geen mini-kacheltje. Het enige wat ik doe is zorgen dat het vuur uit is voordat ik naar bed ga. En mijn blokhut is 12m2. Je moet weten wat je aan het doen bent. Een minikacheltje van max 4kw lijkt me het verstandigste en uiteraard als je een luchtinlaat kunt maken, is het helemaal super. Ik heb een hele goedkope kachel op het oog die een inlaat heeft, maar hij is best groot. En zo moeilijk is het toch niet om als de kachel aanstaan, een ventilatieroostertje een beetje open te zetten? En als je helemaal angstig bent, dan twee roostertjes tegenoverelkaar voor meer dan voldoende luchtstroming.

Koken op hout is perfect voor de winter, gas is het makkelijkste en elektriciteit gaat alleen als je of een goede aansluiting hebt of veel accu's en je strak houd aan je elektrisch verbruik i.c.m. veel zonnepanelen. Zolang gasflessen in Nederland spotgoedkoop zijn, zal op gas koken gewoon het praktische zijn. Zelfs off the grid is het eenmaal slepen met een gaskachel in de zoveel tijd geen enkel probleem.

8. Als je maar goed ventileert is er niets aan de hand. Het probleem is dat sommigen dat als tocht ervaren en alles gaan afsluiten.

9. Een goede houtkachel is het milieuvriendelijkste en goedkoopste wat je kan hebben. Milieuvriendelijk omdat bomen niet meer CO2 uitstoten dan ze hebben opgenomen en goedkoop omdat je altijd wel aan "gratis" hout kan komen.

10. 2 jaren geleden

Ik ga in de herfst een tiny house voor ons gezin van 5 bouwen in Bulgarije. Gezien de heftige winters wordt verwarming een serieus issue. Om een beetje off the grid te leven, wil ik naast een klein houtkacheltje graag vloerverwarming, verwarmd door water uit een zonneboiler (en koeling met rivierwater in de zomer) aanleggen.

@Fred Ziet er mooi uit, die vloerverwarming, ik kom graag eens kijken.

11. Je zou er ook nog naar kunnen kijken om naast die zonneboiler, de vloerverwarming warm stoken met je houtkachel. Dan werkt de vloerverwarming ook als er te weinig licht is.

12. Een goede manier om je tiny house te verwarmen zou kunnen zijn met een houtkachel die zijn warmte opslaat, bijvoorbeeld een tegelkachel. Dit is een heel oud en beproefde manier van verwarmen die veel gebruikt wordt in de koude landen om ons heen.
    De tegelkachel wordt een uur gestookt op hout en blijft vervolgens 6 tot 8 uur heerlijke stralingswarmte afgeven.
    Ze hoeven helemaal niet zo groot te zijn, kijk maar eens bij

13. Het klinkt heel efficiënt, maar ze zijn niet geschikt voor een THOW. Zo'n kachel weegt 600 kilo!
    Voor een vast huisje zou het kunnen.

14. @Yvette Het klinkt heel efficiënt, maar ze zijn niet geschikt voor een THOW. Zo'n kachel weegt 600 kilo!
    Voor een vast huisje zou het kunnen.

Hoezo niet? Als je die midden boven je assen zet tijdens het vervoer is er niets aan de hand.

15. 600kg is relatief een grote hap uit de 3500kg die de meeste THOW mogen wegen, maar gewoon ge warmte opslaan in iets anders dat je toch meeneemt is prima te doen, dingen zoals je schoon- en vuil-watertanks en houten meubels/bekleding/isolatie zijn hiervan voorbeelden.

16. Bewerkt 2 jaren geleden door Yvette

@Vrijbuiter Hoezo niet? Als je die midden boven je assen zet tijdens het vervoer is er niets aan de hand.

Wat Paul zegt. Ik zou zo'n kachel moeten inruilen voor ons dak, bij wijze van, om weer uit te komen met het gewicht.

17. @Yvette Wat Paul zegt. Ik zou zo'n kachel moeten inruilen voor ons dak, bij wijze van, om weer uit te komen met het gewicht.

Hoeft niet. Laat je TH(OW) verplaatsen achter een vrachtwagen en het hele gewichtsprobleem is in 1 klap opgelost.

18. Hai Yvette, de kleinere tegelkachels wegen zo'n 400 kg.
    Nog steeds een gewicht om rekening mee te houden ivm transport maar daar staat tegenover dat ze een enorm comfort leveren en slechts een fractie aan hout verbruiken tov een 'gewone' houtkachel.
    Heerlijk toch dat een kachel warmte blijft leveren ook als je een aantal uur weg bent..

19. @Vrijbuiter Hoeft niet. Laat je TH(OW) verplaatsen achter een vrachtwagen en het hele gewichtsprobleem is in 1 klap opgelost.

Van een vrachtwagen wordt mijn trailer niet sterker. Er is dan nog steeds een gewichtsbeperking.

@Hdekk. 400 kg klinkt al wat beter. We zijn al voorzien maar het klinkt als een optie om te overwegen voor bouwers.

20. Naast het probleem hoe je verwarmt, ben ik bezig met waar je de energie daarvoor vandaan haalt. Zonnewarmte is natuurlijk het mooist, een biomeiler spreekt me ook aan (basically een composthoop met een slang erdoorheen). Hoe verwarmen jullie je water?

21. Bewerkt 2 jaren geleden door Stefan

Ik weet nog niet wat ik precies ga doen, mijn tiny house komt eerst bij mij op de oprit zodat ik hem af kan maken en bewoonbaar maken. Omdat ik geen grote warmwaterbehoefte heb denk ik dat ik in eerste instantie begin met een kleine elektrische boiler waarmee ik eenmaal een douchebeurt kan doen. Dan kan ik de boiler uitzetten als ik naar het werk ben.
    Een 'mini'ketel op een gasfles was eigenlijk mijn eerste plan, maar slepen met gasflessen is niet mijn favoriete bezigheid, maar dit zal afhankelijk zijn waar het tiny house uiteindelijk terecht gaat komen.

Zonneboiler zie ik wel zitten, MAAR dan zul je de warmwateropslag op de grond doen (=niet op in het THOW frame). Ik moet eerlijk bekennen dat ik de cijfers niet weet, maar ik heb nog geen zonneboilersysteem gezien met een klein vat voor water (<100 liter). Opslag kost gewicht.

Composthoop zou kunnen, de winters zijn hier zo mild, dit zou best wel eens goed gecombineerd kunnen worden met een compost-WC . Voor mij persoonlijk zit ik dan een beetje met een ruimte-probleem. Ik heb de vierkante meters, alleen aan de verkeerde kant van mijn oprit. Ik denk niet dat het lekker is om een composthoop aan de straatkant te hebben. Ik heb voorlopig geen tijd om enige berekeningen te doen, maar hier zit wel potentieel in en alleen omdat ik de compost WC sowieso ga doen. Ik denk niet dat je met een gezin van 3 of 4 genoeg compost afval genereerd om een douchebeurt per week te doen. Plus de vraag is of het dan ook douchetemperatuur is die goed genoeg is voor jou. Of gebruik het als voorverwarmd water.

Linksom of rechtsom vermoed ik dat voor dit soort kleinschalige systemen flink wat zelfbouw komt kijken. Maar ik kan het mis hebben. Of bestaande kleine elektrische boilers aanpassen zodat je een sort-of-hot-fill elektrische boiler krijgt. Om legionella te voorkomen kun je nog een gesloten circuit met koelmiddel in de GFT hoop stoppen ipv direct water. Of met chloortabletten werken. Risicoafdekking, zeker met ons milde klimaat.

Je zou ook nog een houtkachel kunnen hebben met geintegreerd boiler-warmtewisselaar, maar dat betekent dat je voor elke douche, ook in de zomer, even de kachel aan moet zetten. Prima voor in de winter, niet zo leuk in de zomer.

De ideale situatie is dus voor iedereen anders. Het is een spel van afwegingen, comfort, gewenning, kosten, etc. Wat wil je, wat kun je en wat mag het kosten.

Ik zou dolgraag die composthoopverwarmer willen gaan bouwen, maar vanwege tijdgebrek zal ik waarschijnlijk een goedkope elektrische boiler kopen en dan stapsgewijs kijken hoe en of ik een composthoop kan creeeren van voldoende temperatuur zonder de omgeving tot last te zijn.

@Rutmer, bedankt voor de naam Biomeiler. An sich niks nieuws voor mij, maar wat wel nieuw voor me is is dat ze de composthoop isoleren. Eigenlijk best logisch als je een composthoop construeert voor de warmte ipv composteren (okay een beetje hetzelfde), maar dat had ik nog nooit eerder gezien. Thanks!

22. Nieuwer ›

of Meld je aan om te reageren!