Verwarming

1. ‹ Ouder
  2. 3 jaren geleden

Er is een subsidie in 2016 te krijgen op de aanschaf van een PELLET kachel.

Vanaf 500 euro subsidie voor pelletkachel in 2016. bij MilieuCentraal.nl.
    Een pelletkachel is een geavanceerde houtkachel, die brandt op geperste houtkorrels (pellets). De subsidie is alleen beschikbaar voor pelletkachels die automatisch werken, een gesloten voorkant hebben, en voldoen aan andere technische eisen. Een huishouden kan 500 euro subsidie krijgen, en wat meer als het gaat om pelletkachels met grote capaciteit.

Is een pelletkachel nu een slimme keuze voor een Tiny house ? Bijvoorbeeld minder co2 uitstoot. Veilig in huis, je kunt hem aanlaten en gewoon weggaan.
    En waarom kiezen toch velen voor de houtkachel ?

gr anne.

3. Een nadeel van een pelletkachel voor een tiny house lijkt mij de relatief grote opslag van pellets die je nodig hebt. Op zich geldt dat natuurlijk ook voor een houtkachel, maar een stapel gekloofde stammetjes ziet er toch wat sfeervoller uit dan een silo met pellets. Maar als je een goeie oplossing kan verzinnen voor die silo is het misschien best een goed idee.
    Een voordeel van een pelletketel is dat je hiermee ook voor warm water kan zorgen, iets waarvoor ik nog steeds geen echt handige oplossing voor mijn eigen huisje heb gevonden. Ik weet alleen niet in welke uitvoeringen dat soort ketels leverbaar zijn, ik kan me voorstellen dat je voor een tiny house al snel een enorme overcapaciteit hebt.

Gr.

Ep

4. Ik heb een voorbeeld gezien van de pelletkachel in een werkstudio. Het opslaan van de pellets is inderdaad een lelijk gezicht. Maar zoals Ep dat zei, dat is eenvoudig op te lossen.

Het grootste nadeel van de pelletkachel vind ik dat het gebruik maakt van stroom. De warmte wordt daarna omgezet in warme lucht die eruit blaast. Dus eigenlijk een soort van grote föhn. Persoonlijk hou ik meer van stralingswarmte. En stel dat je zonder stroom zou komen te zitten (die kans is aanwezig in de winter met een off-grid systeem) dan heb je meteen ook geen warmte.

En tja, een houtkachel vind ik lekker sfeervol. Ik kan uren kijken naar hoe een stuk hout brand. Het is eventueel nog mogelijk om een warmtewisselaar in een kachel te verwerken om zo voor warm water te zorgen. Maar daar ga ik me nog in verdiepen.

5. Zulke kachels heb ik zelf nooit gezien. De pelletkachels zoals ik ze ken werken eigenlijk net als een gewone cv ketel, alleen dan gestookt op pellets i.p.v. gas. Je kan er dus bijvoorbeeld radiatoren of vloerverwarming op aansluiten.
    Er bestaan ook pelletkachels die meer als een gewone houtkachel functioneren, maar dan met wat meer gebruikersgemak.

6. 2 jaren geleden

Ik heb mijn Hobbit houtkacheltje nog niet hoeven gebruiken, maar kan niet wachten! Hij is klein, uber schattig en ik houd er gewoon van om naar een vuurtje te staren :) Ik heb altijd al een houtkacheltje willen hebben, nu heb ik er gewoon een woohooo!! :D

Kleine pelletkachels zijn zo lelijk! En inderdaad, verbruiken stroom en maken ook geluid heb ik begrepen. Maar.. wel efficienter dan een houtkachel en kunnen de hele nacht doorgaan als het nodig is.

7. Een goede houtkachel blijft ook de hele nacht branden. In Frankrijk moet je op het label "feux continue" letten.

8. bestaan er houtkachels waar je ook een vloerverwarming op kan aansluiten, lijkt me lekker in een tinhouse.

9. Ik denk wel dat het houtkachels bestaan waar je vloerverwarming op kan aansluiten (in Scandinavië bijvoorbeeld), maar ik vermoed dat dat behoorlijk grote dingen zijn, te groot voor een tiny house in ieder geval.
    Ik overweeg zelf om iets met elektrische vloerverwarming te gaan doen. Een beetje lastig in off grid situaties, maar op dit moment is dat voor mij toch (nog) niet aan de orde. Het voordeel van elektrische vloerverwarming is dat het goedkoop is in aanschaf en makkelijk te installeren. Het nadeel is normaal gesproken dat het duur is in gebruik, maar dat lijkt me bij een tiny house niet aan de orde omdat je maar heel weinig vermogen nodig hebt.
    Daarnaast lijkt het met heel fijn om ook een houtkachel te hebben, het een sluit het ander niet uit.

10. Waarom niet gewoon vloerverwarming via een combiketel. Dat hebben wij ook gemaakt en als je een droog bouw systeem neemt heb je maar een opbouwhoogte van 3 cm. In de isolatieplaten heb ik sleuven gefreesd en daarin aluminium geleide lamellen geplaatst met de buis er door. De afwerkvloer gaat weer over de lamellen heen. -image-

11. Voor een Tiny House tussen de 20 en 50m2 zal het interessant zijn. Maar bij kleinere huisjes, vooral THOW, gaat het opwarmen heel langzaam. Als de deur dan open gaat ben je heel snel de warmte kwijt. En moet je weer wachten op de warmte.
    Ik heb er niet voor gekozen vanwege het vele werk en extra gewicht. Ik ben wel benieuwd naar de ervaringen van degenen die dit toegepast hebben of gaan toepassen.

12. Daar ben ik het dus 100% niet mee eens. Onze kamer/keuken is 21m2 en als de deur open gaat is niet gelijk alle warmte weg. Het systeem warmt zeer snel op omdat de buizen in aluminium lamellen liggen en dat geleid de warmte zeer goed naar boven. En het gewicht valt reuze mee, nog geen kg per m2.
    En wij hebben het systeem hier in werking.

13. Ik zou een leem kachel bouwen die demontabel is.Ik heb er eerder één in mijn huis gebouwd die ik twee keer per dag opstookte ( zo'n 30 min.) en die door zijn massa 12 uur warmte af gaf.Een hele hoge verbrandings-temperatuur gecombineerd met massa om de warmte te accumuleren is b.v. ook deels het principe van een Rocket Mass Heather.
    Door de verbrandingsruimte van vuur vaste stenen/beton te maken en deze te bekleden met stroleem en af te werken met leem ,krijg je een veilig en verplaatsbare kachel.
    Je zou wel ter plaatse in je Tiny House de vloer moeten verstevigen/ondersteunen.

14. Een demontabele leemkachel klinkt interessant, heb je daar een voorbeeld van (op internet)? Ik ben wel benieuwd hoe zoiets er uit ziet.

15. Ik denk dat je beter de manier van verwarmen in je hele tiny house ontwerp moet meenemen. Niet los denken, maar alles aan elkaar aanpassen. Een elektrische vloerverwarming heeft niet heel veel zin als je van plan bent om volledig off the grid te wonen en een houtkachel heeft geen zin als je gewoon stroomaansluiting hebt. Ook heeft een houtkachel weinig zin als je een dunwandige muur hebt. Lokaal leem/steen plaatsen is leuk maar als je dan moet opletten of je frame het houd ben je al ver van huis. Plus nog dat alle kachels gewoon veel te veel vermogen hebben voor een tiny house. Dan heb ik het nog niet eens over gewicht.

Vloerverwarming is ideaal, combiketels zijn ook niet geschikt voor een te kleine ruimte tenzij die speciaal afgesteld kan worden. Bekijk het dus samen met isolatie, wanddikte (thermische massa) en je situatie. Ik zie af en toe heel veel over duurzaamheid voorbij komen, maar wat is duurzaamheid nog als je wel met superduurzame isolatie werkt, een isolatiewaarde van niks hebt en je je dus kapot moet stoken? Pir klinkt misschien vies en niet duurzaam, maar het isoleert bijna twee keer zo goed. Vooral de vloer isoleren is heel veel waard in een tiny house, want in principe heeft je vloeroppervlakte ook contact met de buitenkou en niet met aarde of een kruipruimte die enigzins voor een buffer zorgt.

Mijn tip, bekijk het totaalconcept, niet elk onderdeel apart.

16. Ik kreeg een tip van iemand op mijn blog over dit kacheltje, het lijkt mij een goede aanvulling op mijn houtkacheltje voor als ik eens een nachtje van huis ben maar mijn huisje toch wil beschermen tegen vrieskou. Wat denken jullie hier van?

Het is natuurlijk niet de milieuvriendelijkste brandstof, maar voor een off-grid situatie zou ik niet zo snel een andere oplossing weten in aanvulling op een houtkachel.

http://www.zibrowebshop.com/zibro-laserkachel-lc-30-tot-120-m3.html#reviewslink

17. Bewerkt 2 jaren geleden door Paul

Het is maar wat je wilt, een aardoliederivaat verstoken zonder schoorsteen waardoor je steeds die uitlaatgassen inademt ? Een elektrische kachel op zonnepanelen of gewoon op het net lijkt mij een goedkopere en gezondere oplossing :)

18. Stefan, een logisch verhaal, een prima gedachte :)

19. @Fred Daar ben ik het dus 100% niet mee eens. Onze kamer/keuken is 21m2 en als de deur open gaat is niet gelijk alle warmte weg.

Mja, misschien overdrijf ik de open deur wel iets teveel, haha! Maar dan hoop ik wel dat je nog voor een paar procentjes met me eens ben dat ik voorbeelden zou willen zien van tiny houses met vloerverwarming ;)

20. Dan moet je even bij ons langs komen, je bent welkom.

21. @Marjolein :Als bij verwarming is een standkachel ook een optie.Gebruikt buitenlucht als verbrandingslucht en de uitstoot gaat ook naar buiten.Ze kunnen op diesel branden hebben een ruimte-thermostaat en zijn redelijk zuinig met brandstof.Worden o.a.in boten en vrachtwagens en campers gebruikt.http://www.fabertronics.nl/webasto-standverwarming?gclid=CLnz7o3x5M8CFQWdGwod2D0BFw

22. Nieuwer ›

of Meld je aan om te reageren!