Tiny appartementencomlex

1. 2 jaren geleden

Om een hoop leeswerk te besparen, begin ik met mijn vraag en zal ik daaronder het idee omschrijven.
    De vraag:
    Zou er een 'markt' zijn voor een Tiny House appartementencomplex? Dus kleine appartementen die al met 'slimme' meubels zijn ingericht.
    Ook voor feedback en/of vragen sta ik natuurlijk open.
    Let wel; het is een hobby matig idee (ik vind het leuk om te ideeën op papier uit te werken). Ik ben (op dit moment) niet echt bij machte om dit idee ook daadwerkelijk in de praktijk uit te werken. Dus lees alleen verder als je het leuk vind, anders zou het zonde van de tijd zijn :-).

Het idee:
    Ik ben (hobbymatig) bezig met het inrichten (ontwerp) van een Tiny House. Ik ben nog maar op 30% van een ontwerp wat ook daadwerkelijk gebruikt kan worden als bouwplan, maar minstens 80% zit zeker wel goed in me hoofd.
    Ik heb het gevoel dat een appartementencomplex van Tiny Houses een plausibel idee is.

• Je bespaart kosten door het seriematige werk.
    • Je bespaart kosten door de kleine oppervlakte.
    • Je bespaart kosten door in de hoogte te werken (verdiepingen).
    • Je kan voldoen aan isolatie en constructie eisen (niet aan de afmetingen, maar dat is een blijvend pijn punt).
    • De woningen kunnen tijdelijk of permanent aangeboden worden aan mensen die wel het gemak van 'goedkoop' wonen willen hebben, maar niet de financiën om hier in te investeren.

Nadeel

• Het is natuurlijk minder milieuvriendelijk in bouwmaterialen omdat er met beton e.d. word gewerkt.
    • Het is niet verplaatsbaar.
    • Je leeft dicht bij andere mensen (veel genieten toch het meeste van het 'los van de wereld' idee).

Na een ruwe berekening kwam ik uit op een huurprijs van ongeveer €250,- / €350,- per maand (afhankelijk van de locatie, grond is duur).

Dit is het netto te betalen bedrag voor een woning van 3,45m breed, 5,8m lang en 3m hoog. Dit is inclusief ongeveer 80% van de meubels gezien deze ingebouwd zitten in het ontwerp. Wel is in het ontwerp wel mogelijk om de meubels aan te passen aan wat de huurder nodig heeft. Het idee; Je hebt 4 uitschuifbare elementen. 1 is afwijkend waarin een tafel (hoogte verstelbaar dus salon en eettafel) zit en een hoop opslag ruimte.
    De andere 3 delen kan dan gekozen worden per individu. 1 deel bestaat dan uit:

• Combi Enkel bed (90x200cm) - Opslag ruimte (90x200x30cm) of;
    • Twinsize bed (180x200cm) of;
    • Combi Enkel bed (90x200cm) - Bank (laag) - Opslag ruimte (30x200x30cm) of;
    • Combi Enkel bed (90x200cm)- Bank (laag) - Bank (hoogte voor eettafel) of;
    • Combi Bank (laag) - Bank (hoogte voor eettafel) - Opslag ruimte (30x200x30cm) of;
    • Opslagruimte (90x200x50cm)
    • Stapelbed (2 keer 90x200cm)

Overige meubels die inclusief in het ontwerp zijn:

• 4 ruime keuken kasten (2 boven, 2 onder) plus smalle keukenkast zonder deur.
    • Ruimte voor oven/kookplaat combinatie, hoge koelkast, vaatwasser en wasmachine (deze apparaten zitten niet in de huur mee, maar kunnen dus wel door de huurder geplaatst worden) Deze ruimte kan natuurlijk ook als kast/opberg ruimte fungeren.
    • 2,3m³ extra kastruimte in te delen in lades, (schuif) deuren, hangruimte, plankruimte, etc.
    • 1,1m³ extra opbergruimte in de vloer.

Verder heb ik in mijn ontwerp rekening gehouden met:

• Leiding en kabel werk (inclusief CV en meters)
    • Aansluitingen voor wasmachine en vaatwasser

Hieronder een plaatje van het ontwerp tot dusver:

-image-

2. Ik vind het wel een interessant gedachte experiment. Maar ik heb ook wel meteen een kanttekening.
    Het antwoord op je vraag of er markt voor is is ongetwijfeld "ja". Mijn vraag zou dan zijn: hoe voorkom je dat dit een treurige achterbuurt wordt?
    De meeste mensen die hierin interesse zullen tonen zullen mensen zijn die in eerste instantie naar de kosten ervan kijken. Dat is begrijpelijk want betaalbare woonruimte is zeer schaars. Ik denk dat geld een slechte drijfveer zijn om in een tiny house gaan wonen, dat geldt voor tiny houses in het algemeen, maar zeker voor een complex als dit.

Het is best een lastig probleem. Het huidige bouwbesluit dwingt sommige mensen om groter te wonen dan wat ze nodig hebben. Maar als mensen door economische redenen gedwongen worden om kleiner te wonen dan wat ze nodig hebben is dat denk ik problematischer.

3. Hoezo moet een appartement van beton zijn? Dat kan ook van hout. Of van oude zeecontainers.

Daar komt bij dat je het wiel overnieuw aan het uitvinden bent. Er bestaan al jaren container woningen voor studenten.

4. Hartelijk dank voor de feedback.
    Vrijbuiter:
    Kan absoluut van andere materialen. Misschien niet handig om beton hierin te noemen, er zullen vast andere bouwmaterialen voor lange termijn bouwwerken, kosten/tijd efficiënt zijn en voldoen aan alle isolatie eisen. Dat is ook op het moment niet mijn focus punt. Ik maak me bij houtbouw en zeecontainers wel zorgen om de isolatie (vooral geluid). Wel heb ik op basis van beton makkelijk een ruwe schatting van de kostprijs kunnen maken. Voor een gebouw van 3 of meer verdiepingen heb ik te weinig kennis over andere materialen om een kostenberekening te kunnen maken.
    Hetgeen wat dit in mijn optiek onderscheid van container woningen voor studenten is dat een groot deel van de meubels al standaard erin zitten. Een studentenwoning word, op keuken en badkamer na, vaak kaal opgeleverd. En op de plekken waar een soortgelijke woning wel met meubels word opgeleverd, ken ik er geen een waar de slimmigheidjes van een Tiny House worden toegepast.
    Met meubels in acht genomen, sta ik natuurlijk open voor informatie/weblink naar een soort gelijk 'wiel'. Ik wil hier graag van leren.

Ik dacht eerlijk gezegd ook bij andere doelgroepen voor zo'n woning. Ik ken bijvoorbeeld mensen die een kamer huren van 15-20m² met gedeelde badkamer en keuken omdat ze net zijn gescheiden. Mensen die niet kunnen doorstromen vanuit begeleid woonvormen en dus min of meer verplicht in een (dure) instelling verblijven omdat er elders geen plek is. Of mensen die om andere redenen niet direct in aanmerking komen voor een sociale huurwoning omdat de wachtlijsten (te) lang zijn. Natuurlijk horen daar ook studenten bij. Er zijn denk ik ook andere mensen die graag een goedkope woning willen omdat zelfs een sociale huurwoning duur kan zijn of omdat ze geld liever in andere dingen kunnen steken.

Ep:
    Dat is inderdaad een punt waar ik me ook zorgen over maak. Het punt is, als de regels dusdanig zijn aangepast waardoor Tiny Houses op wat voor manier makkelijk zijn voor de mainstream, zal dit in elke vorm een risico zijn. Op het moment is het wonen in een Tiny House relatief exclusief. Dat is op zich geen ramp. Maar op de website en dit forum zie ik wel heel veel wensen om regelgeving te versoepelen.
    Ik heb me eerlijk gezegd te weinig verdiept in alternatieve regels die het wonen in een Tiny House makkelijker maakt, maar massa productie door bedrijven voorkomt.
    Er zijn ook veel Tiny Houses waar ik me zorgen maak over de lange termijn kosten als het om standplaats, onderhoud, etc. gaat in verhouding met bijvoorbeeld een gemiddeld appartement.

Nogmaals bedankt voor de feedback.

5. @Marvin

Ik denk dat ik wel begrijp wat je bedoel. Ik ken wel de containerwoning van buiten, maar van binnen ben ik nooit geweest, dus ik heb geen flauw idee.

Geluid is bij houtbouw geen probleem, dat is wel weg te isoleren. Hoe het bij zeecontainers is weet ik niet, maar ik denk dat het ook daar wel op te lossen is.

Hoe dan ook. Als je 'tiny house' in de letterlijke zin van het woord neemt zullen er zeker mogelijkheden zijn en reken maar dat gemeenten daar voor open staan. Het gaat in dat geval immers om veel woningen op relatief weinig grond. Daar zegt iedere gemeente ja tegen.

Neem je 'tiny house' in de figuurlijke zin van het woord en zie je het als manier van leven, dan past een flat daar, naar mijn idee, absoluut niet in.

Eerlijkheidshalve denk ik dat het inrichten van een woning met meubels geen ideale oplossing is. Ik ben bang dat er toch teveel gesloopt zal gaan worden om daar uiteindelijk een succes van te maken.

Als laatste, we hebben in Nederland iets als een bouwbesluit. En ik ben bang dat daar het grootste knelpunt zal gaan liggen.

6. Ik zie het zelf ook voor me om het concept van klein wonen toe te passen op appartementencomplexen. Maar dan moet wel het volledige concept erbij betrokken worden. Daarmee doel ik op de buitenruimte die je meer zult gebruiken. Anders krijg je gewoon de standaard flats, waar niemand gelukkig van kan worden.

7. @Jan-Willem Ik zie het zelf ook voor me om het concept van klein wonen toe te passen op appartementencomplexen. Maar dan moet wel het volledige concept erbij betrokken worden. Daarmee doel ik op de buitenruimte die je meer zult gebruiken. Anders krijg je gewoon de standaard flats, waar niemand gelukkig van kan worden.

Mag het wat gedetailleerder?

8. @Jan-Willem, bedankt voor je toevoeging.
    In het ontwerp wat ik nu heb geschetst heeft een appartementen complex met 3 verdiepingen en 60 appartementen:
    2 trappenhuizen; 2 gezamenlijke woonkamers (ook te gebruiken voor een feestje dus); gezamenlijke fietsenstalling; Recycle hok (voor het vuilnis ed.);
    Ik heb verder geen rekening gehouden met buiten ruimte. Juist omdat grond in Nederland (vooral in en rond de randstad) prijzig is en het idee voornamelijk om goedkope woningen gaat. Een optie is wel om een hek om het dak te doen en deze te gebruiken voor een gezamenlijk (moes) tuintje, zonnepanelen, etc. Hoewel dit wel wat extra kosten met zich mee brengt, zijn deze relatief weinig en kunnen snel terug verdient worden.

@Vrijbuiter,
    Metaal is ontzettend lastig voor zowel geluid als temperatuur isolatie. Het geld wat je uitspaart met een standaard container kopen, ben je weer kwijt aan materiaal en manuren om dit allemaal goed te isoleren en af te werken volgens mij.
    Hout is voor mij nog een twijfelgebied. Vooral als je met 3 of meer verdiepingen werkt. Hout ruwbouw lijkt mij ontzettend duur en arbeidsintensief tegenover bijvoorbeeld kanaalplaten en kalkzandsteen voor de ruwbouw. Mogelijk is het in het leggen van leidingen e.d. een stuk makkelijker. Dat weet ik niet, vandaar mijn twijfel. Desondanks een ongebruikelijke materiaal voor een appartementencomplex.

Over de figuurlijke zin van het woord Tiny House heb je helemaal gelijk. Het is niet landelijk en open zoals vele mensen prefereren. Milieu vriendelijk is het ook niet. Hoewel het verschil groot is, is het denk ik minder groot dan vele doen voorkomen als je het onderhoud erbij rekent. Desondanks niet te vergelijken met het figuurlijke concept van 'Tiny house'.
    Het bouwbesluit is ook een gedoe. In mijn ontwerp voldoet alleen de keuken niet aan de eis om 2,6m hoog te zien gezien de vloer verhoogt is. Het scheelt 'maar' 20 centimeter. Oplossing is om de ruimte 20 centimeter te verhogen. Dit geeft alleen wel heel veel onnodige en niet gebruikte/benutte ruimte en daarbij weer extra bouwkosten. Maar een aanpassing hierin is wel mogelijk.

De meubels zijn ook oplossingen nodig. Sowieso is 90% van duurzaam materiaal waarvan ook weer een groot gedeelte van dezelfde kwaliteit als bijvoorbeeld een keuken is. Vervanging is dus niet vaak nodig. De overige 10% is wel een puntje. Bijvoorbeeld de kussens van de bank zullen bij wisseling van huurder vaker vervangen moeten worden. Ik moet toegeven dat ik het vervangen van deze spullen niet in de huurprijs heb meegerekend. Dus hier zullen dus extra kosten bovenop komen. Ik schat zo'n €50,- á €75,- per maand.

Het is weer een lang verhaal geworden. Maar ik ben weer tevreden met de feedback. Mocht je zover zijn gekomen, bedankt voor het lezen! Als ik multimiljonair word zal ik dit idee hoogst waarschijnlijk uitvoeren. Tot dan is het een leuke hobby om uit te denken.

9. Technisch heb je alles wel goed uitgedacht denk ik, maar ik ben wel benieuwd naar een verdere uitwerking van de sociale kant van dit idee.

Om in een tiny house te kunnen wonen vereist een bepaalde levensstijl, dat het goedkoper is is mooi meegenomen maar niet waar het om gaat. Hoe voorkom je dat dit complex vooral mensen aantrekt die in eerste instantie naar de kosten kijken maar verder niks hebben met de levensstijl?
    Dat het zulke mensen aantrek is overigens geen tekortkoming van jouw idee, maar meer een tekortkoming van onze maatschappij, waarin betaalbare woonruimte erg moeilijk te vinden is. Maar het is wel een probleem denk ik. Mensen die niet de juiste levensstijl hebben zullen snel ruimte tekort komen, dat leidt weer tot druk op de algemene ruimtes die bijvoorbeeld als clandestiene opslag in gebruik zullen worden genomen, dat leidt weer tot conflicten tussen bewoners, en als je er een paar foute types tussen heb zitten kan dat de sfeer in zo'n complex behoorlijk verzieken. Dan wordt het een treurige achterbuurt.

Misschien moet je denken aan een systeem waarbij de bewoners veel in zelfbeheer doen en ook zelf nieuwe bewoners kiezen als er een appartement vrij komt. Ik denk dat er dan misschien ook meer gemeenschappelijke ruimtes moeten komen. Het wordt dan meer een woongemeenschap of centraal wonen achtige opzet. En ik denk dat je dan ook al voordat je gaat bouwen een bewonersgroep moet hebben die meedenken over de bouwplannen. Misschien is het dus beter als je niet zelf multimiljonair wordt, maar dat je via crowd funding o.i.d. de benodigde miljoenen bij elkaar krijgt :-)

10. @Ep; Bedankt voor je feedback.
    Het idee is ontstaan uit een eigen behoefte om woning te kopen, maar dat er verschillende 'ruimtes' zijn waarvan ik dacht, die heb ik niet elke dag nodig, dus waarom niet delen. Er zijn veel stappen gemaakt om uiteindelijk tot het huidige concept te komen. De stap voor het idee dat hierboven beschreven is, is een ontwerp die ik heb van een complex met 3 volledige woonhuizen samen met zo'n 15 'Tiny House' formaat woningen en ongeveer 5 gezamenlijke ruimtes en 3 ruimtes bestemd voor een bedrijfje waar bewoners deel van uit kunnen maken. Hier zitten nog meer wensen en ideeën bij die ik even achterwegen laat om het verhaal in te korten. Kortweg; het idee hiervan was dat dit inderdaad een woongemeenschap zou worden.

De reden dat ik dit idee en niet het vorige idee hier heb gepost, is omdat ik wil weten hoe mensen erop reageren en waar ik mijn eigen woonwensen van wil uitsluiten.

Desondanks is het in huidige concept inderdaad een punt met 'wat doe je als mensen ...' (en vul de rest zelf maar in). Zelfs als je mensen uit kan kiezen is er geen garantie dat dingen niet gebeuren. Het is inderdaad een soort mind-set wat mensen die met elkaar wonen moeten creeëren. Een gemeenschappelijke keuze in wie wel en wie niet, samen huisregels opstellen, samen bepalen wat wel en niet gebeurt. Dit in combinatie met een huisbaas die streng maar rechtvaardig optreed lijkt me inderdaad de beste oplossing.

Als het gaat om de uitwerking en crowdfunding ed. Ik denk dat het bedrag in combinatie met de 'return' en risico iets te hoog is voor crowdfunding tenzij er genoeg mensen zijn die geen haast hebben om geld terug te verdienen. Het huurbedrag is gebaseerd op een return van 30 tot 40 jaar. Inflatie meegerekend. Dus als jij mij €10.000,- voor dit idee geeft, zou je pas na 40 jaar je geld (+3,5% rente per jaar wat ik mee heb gerekend voor een lening) terug hebben. De totale kosten inclusief grond zouden grofweg op 3 miljoen uitkomen.

11. @Vrijbuiter Mag het wat gedetailleerder?

Ik dacht de buitenruimte in de vorm van kassen betrekken bij de woningen. Dient meteen als bufferruimte voor de warmte, als je daar lucht-warmtepompen aan koppelt. Gebruik van kassen als een soort van "gaten" in de volume breekt met de verschijningsvorm van een flat. Een daktuin kan uiteraard niet ontbreken. Daar kun je ook weer compostbakken plaatsen om de ontlasting te composteren. Urine aangelengd met water is ook fijn voor de planten. Zo kun je veel van je natuurlijke afvalstromen direct hergebruiken. Een gezamenlijke "woonkamer, keuken" is handig voor grotere gezelschappen. En een gedeelde wasruimte brengt meer sociaal contact met zich mee. Zo kun je ook denken aan een gedeelde brievenbus. Het zoeken en sorteren zorgt ook weer voor contact met je buren. En zo kan ik nog wel verder gaan. Ik zou heel graag de kans krijgen om hier met een ontwikkelaar mee aan de slag te gaan.

12. Duidelijk! Maar denk wel dat je er een bepaald publiek voor moet hebben, want niet iedereen wil zo wonen.

13. Om een antwoord op de vraag van Marvin te geven: zeker is hier markt voor (tenminste één iemand ;-) Ik loop zelf tegen het 'feit' aan dat de meeste huizen mobiel zijn. M.i. is dit zeker leuk voor landen als Amerika, Scandinavië, Nieuw Zeeland, etc., waar je de ruimte hebt om op mooie afgelegen plekken te gaan staan zonder dat je direct gedoe hebt met de boswachter/ambtenaar/buren/etc.

Nu zijn dit soort plekken er ook wel in Nederland als je goed zoekt (aan de zeedijk, Veluwe, Limburg, etc.), maar persoonlijk is dat het allemaal net niet. Ik onderschrijf zeker de filosofie van Tiny Wonen (ik heb nu 40 m2 en heb ruimte over), maar hoef zeker niet een mobiel huis. Aan de ene kant omdat ik veel outdoor materiaal heb (ski's, mountain bike, etc.), maar ook gewoon omdat ik graag in/op fietsafstand van de stad/intercity station woon.

Een woontoren van bijv. Sustainer Homes - of bijv. het idee van Marvin - is dan ook veel meer hetgeen waar ik naar op zoek ben dan de mobiele huisjes die voorbij komen. Dus, mocht er richting Utrecht het e.e.a. in de planning staan dan houd ik me zeker aanbevolen ;-)

14. In Utrecht staan bij de campus van het UMC van die container woningen voor studenten. Is dat niet wat?

15. Bewerkt 2 jaren geleden door hvdkamer

@Marvin voor een woning van 3,45m breed, 5,8m lang en 3m hoog

Ik vroeg me een jaren terug al af waarom woningen zo groot moeten zijn. Het antwoord: bouwbesluit. Nu is die zeer lastig leesbaar en zijn in de nieuwe versie ook wat oppervlakte vretende zaken vervallen. Maar wat jij hier schetst valt volgens mij niet binnen de eisen ofwel mag je niet bouwen :-(.

Dit is het beste antwoord dat ik een half jaar geleden kon vinden dat voldoet aan de eisen uit 2012. Ofwel je hebt een verblijfsgebied van minimaal 18 m2 plus 1,1 m2 voor toilet, 1,6 m2 voor douche en 5 m2 voor berging. Daarnaast nog minimaal 4 m2 buitengebied. Die laatste eis is denk ik makkelijk, maar ik kom dan op 25,7 m2 en een breedte van minimaal 3,3 m. Aan dat laatste voldoe je, maar met 20,1 m2 is het te tiny volgens onze altijd beter wetende overheid...

16. @hvdkamer , bedankt voor de feedback.
    Ik vrees dat je gelijk hebt. Ook lastig dat het toilet niet in een aparte ruimte is. Volgens mij tegenwoordig ook de eis. Toilet mag wel in de badkamer, maar er moet sowieso een aparte ruimte voor het toilet zijn.
    Vierkante meter is eventueel haalbaar mits de gezamenlijke ruimtes meegenomen mogen worden. Ik denk alleen niet dat dit mag.
    Gezien de beperkingen alleen liggen op gebied van maatvoering en niet op gebied van veiligheid of isolatie, denk ik wel dat het makkelijker is om in speciale gevallen af te wijken hiervan. Gemeentes mogen uitzonderingen maken als het bijvoorbeeld als een experiment word aangemerkt. Dus een projectleider met goede gemeentelijke contacten, zou op basis van deze uitzondering ver kunnen komen denk (hoop) ik..

17. En als je het als onzelfstandige eenheden ziet? Zoals bij woongroepen, of studentenhuizen van mijn part. Ik weet niet wat de regels daaromtrent precies zijn, maar ik kan me voorstellen dat het daarbinnen beter in te passen is. En je hebt al gezamenlijke ruimtes in je plan, dus zo gek is het niet om daar van uit te gaan.

18. Ook ik wil vaak de regels aan laten passen omdat ze meestal onzin zijn. Maar of dat in dit geval zinnig is? Het voorstel komt uit op 20,1 m2 terwijl de wet graag 25,7 m2 ziet. Dat verschil is niet gigantisch. Een stukje extra muur of dak zijn niet de grootste kosten. Ofwel waarom niet gewoon een huisje met een iets groter vloeroppervlak? Dat is al een heel stuk kleiner dan het gemiddelde in 2013: 120 m2 voor een eengezinswoning en 80 m2 voor een appartement.

Wie echt voor zichzelf bouwt, wil misschien zo efficiënt mogelijk. Maar dit is een project voor nu nog onbekende mensen en wat zij graag willen. Ofwel het is dan veel efficiënter om wat meer opties in te bouwen. We zien nu een trend naar steeds meer alleenstaanden met eventueel een kind. Bovenstaande woningen zijn dan vaak te groot en te duur. Met 50 m2 maak je woningen al een flink stuk kleiner dan wat nu de norm is. En het geeft je ruimte om wat meer mogelijke gebruiksscenario's in te bouwen. Ofwel twee slaapkamers, iets meer ruimte in de douche, plaats voor een extra bureau etc.

19. @hvdkamer:
    Ik zie vaak op diverse websites ontzettend veel appartementen tussen 35m² en 60m². Mogelijk is er nog steeds een tekort ondanks het aanbod, maar dit heeft dan vaak ook te maken met de huurprijs.

Natuurlijk is het mogelijk om de grote van de woning aan te passen. De maten die ik heb gebruikt zijn op basis van standaard en veel gebruikte materiaal maten in de bouw. Hoewel het natuurlijk alsnog mogelijk is om de maten te vergroten en dat dit niet heel veel druk zal leggen op de bouw kosten, echter zal dit wel veel extra kosten voor grond. Grof afgerond: Voor elke 10% extra vloeroppervlakte, komt er ongeveer 5% extra kosten bij de huurprijs. Een huur van €300,- word €330,-. Te overzien, maar om dit alleen maar te doen voor een wet die vierkante meters bepaald, vind ik zelf een lastig.

@Ep:
    Heel mooi idee. Ik vraag me af of dat, gezien het aantal mensen, haalbaar is. Je moet wel alle 59 andere buren dusdanig vertrouwen dat je het niet erg vind dat jou post door hun handen kan gaan of dat de energie kosten die gedeeld worden wel op een eerlijke manier gaat.
    Je gaf zelf aan dat er een risico in zit dat dit een treurige achterbuurt kan worden. Hoewel ik denk dat dit door goede regels voorkomen kan worden, is de kans groot dat er maar net 1 of 2 tussen zitten die interessante enveloppen/pakjes van andere opent of een hoop elektriciteit verbruikt woord voor wat voor doeleinde dan ook...
    Mogelijk kan je wel 3 of 4 woongroepen per verdieping doen om dit risico te beperken.

of Meld je aan om te reageren!