Tiny appartementencomlex

1. 2 jaren geleden

Om een hoop leeswerk te besparen, begin ik met mijn vraag en zal ik daaronder het idee omschrijven.
    De vraag:
    Zou er een 'markt' zijn voor een Tiny House appartementencomplex? Dus kleine appartementen die al met 'slimme' meubels zijn ingericht.
    Ook voor feedback en/of vragen sta ik natuurlijk open.
    Let wel; het is een hobby matig idee (ik vind het leuk om te ideeën op papier uit te werken). Ik ben (op dit moment) niet echt bij machte om dit idee ook daadwerkelijk in de praktijk uit te werken. Dus lees alleen verder als je het leuk vind, anders zou het zonde van de tijd zijn :-).

Het idee:
    Ik ben (hobbymatig) bezig met het inrichten (ontwerp) van een Tiny House. Ik ben nog maar op 30% van een ontwerp wat ook daadwerkelijk gebruikt kan worden als bouwplan, maar minstens 80% zit zeker wel goed in me hoofd.
    Ik heb het gevoel dat een appartementencomplex van Tiny Houses een plausibel idee is.

• Je bespaart kosten door het seriematige werk.
    • Je bespaart kosten door de kleine oppervlakte.
    • Je bespaart kosten door in de hoogte te werken (verdiepingen).
    • Je kan voldoen aan isolatie en constructie eisen (niet aan de afmetingen, maar dat is een blijvend pijn punt).
    • De woningen kunnen tijdelijk of permanent aangeboden worden aan mensen die wel het gemak van 'goedkoop' wonen willen hebben, maar niet de financiën om hier in te investeren.

Nadeel

• Het is natuurlijk minder milieuvriendelijk in bouwmaterialen omdat er met beton e.d. word gewerkt.
    • Het is niet verplaatsbaar.
    • Je leeft dicht bij andere mensen (veel genieten toch het meeste van het 'los van de wereld' idee).

Na een ruwe berekening kwam ik uit op een huurprijs van ongeveer €250,- / €350,- per maand (afhankelijk van de locatie, grond is duur).

Dit is het netto te betalen bedrag voor een woning van 3,45m breed, 5,8m lang en 3m hoog. Dit is inclusief ongeveer 80% van de meubels gezien deze ingebouwd zitten in het ontwerp. Wel is in het ontwerp wel mogelijk om de meubels aan te passen aan wat de huurder nodig heeft. Het idee; Je hebt 4 uitschuifbare elementen. 1 is afwijkend waarin een tafel (hoogte verstelbaar dus salon en eettafel) zit en een hoop opslag ruimte.
    De andere 3 delen kan dan gekozen worden per individu. 1 deel bestaat dan uit:

• Combi Enkel bed (90x200cm) - Opslag ruimte (90x200x30cm) of;
    • Twinsize bed (180x200cm) of;
    • Combi Enkel bed (90x200cm) - Bank (laag) - Opslag ruimte (30x200x30cm) of;
    • Combi Enkel bed (90x200cm)- Bank (laag) - Bank (hoogte voor eettafel) of;
    • Combi Bank (laag) - Bank (hoogte voor eettafel) - Opslag ruimte (30x200x30cm) of;
    • Opslagruimte (90x200x50cm)
    • Stapelbed (2 keer 90x200cm)

Overige meubels die inclusief in het ontwerp zijn:

• 4 ruime keuken kasten (2 boven, 2 onder) plus smalle keukenkast zonder deur.
    • Ruimte voor oven/kookplaat combinatie, hoge koelkast, vaatwasser en wasmachine (deze apparaten zitten niet in de huur mee, maar kunnen dus wel door de huurder geplaatst worden) Deze ruimte kan natuurlijk ook als kast/opberg ruimte fungeren.
    • 2,3m³ extra kastruimte in te delen in lades, (schuif) deuren, hangruimte, plankruimte, etc.
    • 1,1m³ extra opbergruimte in de vloer.

Verder heb ik in mijn ontwerp rekening gehouden met:

• Leiding en kabel werk (inclusief CV en meters)
    • Aansluitingen voor wasmachine en vaatwasser

Hieronder een plaatje van het ontwerp tot dusver:

-image-

2. @Jan-Willem, bedankt voor je toevoeging.
    In het ontwerp wat ik nu heb geschetst heeft een appartementen complex met 3 verdiepingen en 60 appartementen:
    2 trappenhuizen; 2 gezamenlijke woonkamers (ook te gebruiken voor een feestje dus); gezamenlijke fietsenstalling; Recycle hok (voor het vuilnis ed.);
    Ik heb verder geen rekening gehouden met buiten ruimte. Juist omdat grond in Nederland (vooral in en rond de randstad) prijzig is en het idee voornamelijk om goedkope woningen gaat. Een optie is wel om een hek om het dak te doen en deze te gebruiken voor een gezamenlijk (moes) tuintje, zonnepanelen, etc. Hoewel dit wel wat extra kosten met zich mee brengt, zijn deze relatief weinig en kunnen snel terug verdient worden.

@Vrijbuiter,
    Metaal is ontzettend lastig voor zowel geluid als temperatuur isolatie. Het geld wat je uitspaart met een standaard container kopen, ben je weer kwijt aan materiaal en manuren om dit allemaal goed te isoleren en af te werken volgens mij.
    Hout is voor mij nog een twijfelgebied. Vooral als je met 3 of meer verdiepingen werkt. Hout ruwbouw lijkt mij ontzettend duur en arbeidsintensief tegenover bijvoorbeeld kanaalplaten en kalkzandsteen voor de ruwbouw. Mogelijk is het in het leggen van leidingen e.d. een stuk makkelijker. Dat weet ik niet, vandaar mijn twijfel. Desondanks een ongebruikelijke materiaal voor een appartementencomplex.

Over de figuurlijke zin van het woord Tiny House heb je helemaal gelijk. Het is niet landelijk en open zoals vele mensen prefereren. Milieu vriendelijk is het ook niet. Hoewel het verschil groot is, is het denk ik minder groot dan vele doen voorkomen als je het onderhoud erbij rekent. Desondanks niet te vergelijken met het figuurlijke concept van 'Tiny house'.
    Het bouwbesluit is ook een gedoe. In mijn ontwerp voldoet alleen de keuken niet aan de eis om 2,6m hoog te zien gezien de vloer verhoogt is. Het scheelt 'maar' 20 centimeter. Oplossing is om de ruimte 20 centimeter te verhogen. Dit geeft alleen wel heel veel onnodige en niet gebruikte/benutte ruimte en daarbij weer extra bouwkosten. Maar een aanpassing hierin is wel mogelijk.

De meubels zijn ook oplossingen nodig. Sowieso is 90% van duurzaam materiaal waarvan ook weer een groot gedeelte van dezelfde kwaliteit als bijvoorbeeld een keuken is. Vervanging is dus niet vaak nodig. De overige 10% is wel een puntje. Bijvoorbeeld de kussens van de bank zullen bij wisseling van huurder vaker vervangen moeten worden. Ik moet toegeven dat ik het vervangen van deze spullen niet in de huurprijs heb meegerekend. Dus hier zullen dus extra kosten bovenop komen. Ik schat zo'n €50,- á €75,- per maand.

Het is weer een lang verhaal geworden. Maar ik ben weer tevreden met de feedback. Mocht je zover zijn gekomen, bedankt voor het lezen! Als ik multimiljonair word zal ik dit idee hoogst waarschijnlijk uitvoeren. Tot dan is het een leuke hobby om uit te denken.

3. @hvdkamer:
    Ik zie vaak op diverse websites ontzettend veel appartementen tussen 35m² en 60m². Mogelijk is er nog steeds een tekort ondanks het aanbod, maar dit heeft dan vaak ook te maken met de huurprijs.

Natuurlijk is het mogelijk om de grote van de woning aan te passen. De maten die ik heb gebruikt zijn op basis van standaard en veel gebruikte materiaal maten in de bouw. Hoewel het natuurlijk alsnog mogelijk is om de maten te vergroten en dat dit niet heel veel druk zal leggen op de bouw kosten, echter zal dit wel veel extra kosten voor grond. Grof afgerond: Voor elke 10% extra vloeroppervlakte, komt er ongeveer 5% extra kosten bij de huurprijs. Een huur van €300,- word €330,-. Te overzien, maar om dit alleen maar te doen voor een wet die vierkante meters bepaald, vind ik zelf een lastig.

@Ep:
    Heel mooi idee. Ik vraag me af of dat, gezien het aantal mensen, haalbaar is. Je moet wel alle 59 andere buren dusdanig vertrouwen dat je het niet erg vind dat jou post door hun handen kan gaan of dat de energie kosten die gedeeld worden wel op een eerlijke manier gaat.
    Je gaf zelf aan dat er een risico in zit dat dit een treurige achterbuurt kan worden. Hoewel ik denk dat dit door goede regels voorkomen kan worden, is de kans groot dat er maar net 1 of 2 tussen zitten die interessante enveloppen/pakjes van andere opent of een hoop elektriciteit verbruikt woord voor wat voor doeleinde dan ook...
    Mogelijk kan je wel 3 of 4 woongroepen per verdieping doen om dit risico te beperken.