aanhanger vs landbouwvoertuig

  1. 2 jaren geleden

    Hoi allemaal!

    Ik ga deze zomer in Rotterdam starten met de bouw van een tiny house. Nu heb ik een vraag over de trailer. Mijn 'default optie' is om net als de meeste anderen een vlemmix trailer te nemen van 6,6 of 7,2 m. Nu betekent deze optie natuurlijk wel behoorlijk puzzelen met het gewicht en waarschijnlijk veel extra kosten of bepaalde concessies ivm lichtere bouwmaterialen. Ik wil daarom ook nog de optie onderzoeken om het tiny house op een zwaardere trailer te bouwer en te vervoeren achter een trekker (als landbouwvoertuig). Ik ken een aantal mensen met het juiste rijbewijs en wellicht ook wel iemand die zelf een trekker heeft. De kosten voor vervoer zullen dan denk ik wel meevallen, plus dat ik niet verwacht het huisje vaker dan eens per jaar te vervoeren en liever natuurlijk minder. Ik zie al een aantal keer deze suggestie voorbijkomen op het forum, maar krijg daarmee het hele plaatje nog niet duidelijk.

    Mijn vraag is wat in dat geval de opties zijn voor een trailer? Waar kan ik dat kopen, hoe duur is zoiets, wat zijn de opties qua afmetingen en vooral qua hoogte van de trailer zelf? Zijn er al mensen die voor deze optie gaan? En waarom zou je dit wel/niet aanraden?

    Alvast dank voor jullie advies!

    groetjes Jente

  2. @Jente de Vries Mijn vraag is wat in dat geval de opties zijn voor een trailer? Waar kan ik dat kopen, hoe duur is zoiets, wat zijn de opties qua afmetingen en vooral qua hoogte van de trailer zelf? Zijn er al mensen die voor deze optie gaan? En waarom zou je dit wel/niet aanraden?

    Ik ben zelf deze optie aan het onderzoeken ter voorbereiding over een mogelijk scenario over twee jaar. De belangrijkste reden voor mij is een aparte werkruimte. Ofwel ik denk aan 7 meter woonruimte en 3 meter gescheiden werkplaats. Qua verdere afmetingen gleden dezelfde eisen als de Vlemmix trailer: 2,55 meter breed en maximaal 4 meter hoog. Qua gewicht mag het allemaal een stuk zwaarder ofwel gemakkelijker keuzes qua bouwmaterialen plus de langere lengte.

    Het grootste probleem op dit moment is banden. De Vlemmix trailer komt op maximaal 500 kg per strekkende meter. Ik denk dat 800-1000 kg veel meer mogelijkheden geeft. Ofwel dat wordt dan 8-10 ton. Met vier banden zit je dan op 2,5 ton per band en dat zijn flinke jongens. Een bouw met twee assen dicht bij elkaar achter en één voor -- schamel wagen -- wordt het al redelijker qua keuzes. Waar ik me nog niet in verdiept heb is remmen, maar zag wel assen waar dit via pneumatisch kan. En dat is volgens mij met een trekker geen probleem.

    Hoe duur? Tja, dat zal afhangen van het ontwerp. Waarschijnlijk allemaal wat zwaarder dan de Vlemmix trailer, duurdere assen (gewicht), langer en constructie schamel. Voorlopig gok ik op twee keer zo duur als de Vlemmix. Elke goede smederij kan het verder wel in elkaar lassen is mijn idee. Wellicht dat de makers van de Vlemmix het ook kunnen? Ik zit te denken aan een bedrijf dat ervaring heeft met landbouwvoertuigen...

    Tot slot ga ik niemand iets aan- of afraden. Iedereen moet zelf uitmaken wat belangrijk is en waarom men voor de gemaakte keuze is gegaan. Ik denk dat er geen maatwerk bestaat.

  3. Wij hebben een landbouw aanhanger gekocht, een dieplader. Op onze blog wijgaantiny.blogspot.com kun je de foto's zien. We hebben veel aanhangers bekeken, vooral 2e hands, maar op de site van mascus uiteindelijk de trailer gevonden, daar staan er veel op.
    We hebben gekeken naar platte trailers met plateau, daar was eerst ons ontwerp ook op gemaakt. Het lastige daarvan was, dat het plateau vaak hoger is dan 1 meter en dat je met een totale hoogte van 4 meter dan krap uitkomt met een slaapzolder. Er zijn wel te vinden van 90 cm ofzo, maar dan kom je met 1,8 m onder de slaapzolder en 1 meter zithoogte boven je bed toch krap met de dikte van het dak. Het kan wel denk ik, als je de juiste vindt, of misschien zelfs wel met kleinere wielen, daar heb ik niet naar gekeken. We hebben uiteindelijk gekozen voor een dieplader vanwege het lagere plateau, dat 50cm boven de grond ligt. We hebben trouwens geen 2e gevonden van die we nu hebben.

    Voor de eisen moet je de volgende link maar lezen:
    https://www.cumela.nl/verkeer-en-vervoer-veilig-landbouwverkeer-voertuigeisen/overzicht-van-eisen-aan-landbouwvoertuigen

    Een geremde aanhanger moet dan wel als je boven de 3500 kg komt.

  4. Dank voor de foto's. Zoiets zit dus in mijn gedachten. Tweedehands moet ik even over gaan nadenken. Hoe goed is het onderstel nu? Wat te doen qua bescherming? Je wilt niet dat het onderstel wegroest :).

    Heb je toevallig nog wat meer technische details? Op de blog zag ik een afstand van 6,5 meter tussen beide plateaus? Hoe lang is het inclusief deze? Verder zag ik iets over het feit dat de plateaus hoger zijn. Hoe hoog is het nu geworden met de gekochte versie? Zijn er gegevens bekend qua maximale aslast die het geheel kan hebben? En kunnen de huidige banden dat aan?

    Veel vragen, maar ik zie nu iemand die de route gaat waar ik over aan het nadenken ben :).

  5. :oops:

    Ik las in eerste instantie het achteraf hilarische bericht van de levering. Maar ik zi nu een ouder bericht over de koop zelf met meer informatie:

    totale lengte: 12 m (inclusief dissel, exclusief is 10 m?)
    lengte diepe deel: 6,5 m
    maximaal draagvermogen: 6 ton

    Is het geheel beremd? Is meen ik een eis voor alles boven de 750 kg?

  6. Het onderstel ziet er goed uit, niet doorgeroest. We gaan de planken eraf halen, waarschijnlijk zandstralen en spuitlakken, beetje afhankelijk van de kosten. Anders schuren en zelf spuiten. We hebben via via een adresje van iemand die kan zandstralen en lakken, en die kan ons ook vertellen of de banden evt vervangen moeten worden. De reminrichting moet wel worden nagekeken.
    Het diepe deel is 50 cm. Voor meer vragen kun je ook via mijn blog persoonlijk even contact opnemen hoor.

    Zoals ik eerder meldde: Een geremde aanhanger moet dan wel als je boven de 3500 kg komt.

  7. Als je gaat investeren in een trailer en bouwmaterialen kan het de moeite zijn om in Tsjechië je inkopen te doen. Je bespaart hier heel veel geld mee. Vanuit de Yurt en Tiny House Enclave in Hejnice kan ik je mogelijk van dienst zijn.

 

of Meld je aan om te reageren!