aanhanger vs landbouwvoertuig

1. 2 jaren geleden

Hoi allemaal!

Ik ga deze zomer in Rotterdam starten met de bouw van een tiny house. Nu heb ik een vraag over de trailer. Mijn 'default optie' is om net als de meeste anderen een vlemmix trailer te nemen van 6,6 of 7,2 m. Nu betekent deze optie natuurlijk wel behoorlijk puzzelen met het gewicht en waarschijnlijk veel extra kosten of bepaalde concessies ivm lichtere bouwmaterialen. Ik wil daarom ook nog de optie onderzoeken om het tiny house op een zwaardere trailer te bouwer en te vervoeren achter een trekker (als landbouwvoertuig). Ik ken een aantal mensen met het juiste rijbewijs en wellicht ook wel iemand die zelf een trekker heeft. De kosten voor vervoer zullen dan denk ik wel meevallen, plus dat ik niet verwacht het huisje vaker dan eens per jaar te vervoeren en liever natuurlijk minder. Ik zie al een aantal keer deze suggestie voorbijkomen op het forum, maar krijg daarmee het hele plaatje nog niet duidelijk.

Mijn vraag is wat in dat geval de opties zijn voor een trailer? Waar kan ik dat kopen, hoe duur is zoiets, wat zijn de opties qua afmetingen en vooral qua hoogte van de trailer zelf? Zijn er al mensen die voor deze optie gaan? En waarom zou je dit wel/niet aanraden?

Alvast dank voor jullie advies!

groetjes Jente

2. @Jente de Vries Mijn vraag is wat in dat geval de opties zijn voor een trailer? Waar kan ik dat kopen, hoe duur is zoiets, wat zijn de opties qua afmetingen en vooral qua hoogte van de trailer zelf? Zijn er al mensen die voor deze optie gaan? En waarom zou je dit wel/niet aanraden?

Ik ben zelf deze optie aan het onderzoeken ter voorbereiding over een mogelijk scenario over twee jaar. De belangrijkste reden voor mij is een aparte werkruimte. Ofwel ik denk aan 7 meter woonruimte en 3 meter gescheiden werkplaats. Qua verdere afmetingen gleden dezelfde eisen als de Vlemmix trailer: 2,55 meter breed en maximaal 4 meter hoog. Qua gewicht mag het allemaal een stuk zwaarder ofwel gemakkelijker keuzes qua bouwmaterialen plus de langere lengte.

Het grootste probleem op dit moment is banden. De Vlemmix trailer komt op maximaal 500 kg per strekkende meter. Ik denk dat 800-1000 kg veel meer mogelijkheden geeft. Ofwel dat wordt dan 8-10 ton. Met vier banden zit je dan op 2,5 ton per band en dat zijn flinke jongens. Een bouw met twee assen dicht bij elkaar achter en één voor -- schamel wagen -- wordt het al redelijker qua keuzes. Waar ik me nog niet in verdiept heb is remmen, maar zag wel assen waar dit via pneumatisch kan. En dat is volgens mij met een trekker geen probleem.

Hoe duur? Tja, dat zal afhangen van het ontwerp. Waarschijnlijk allemaal wat zwaarder dan de Vlemmix trailer, duurdere assen (gewicht), langer en constructie schamel. Voorlopig gok ik op twee keer zo duur als de Vlemmix. Elke goede smederij kan het verder wel in elkaar lassen is mijn idee. Wellicht dat de makers van de Vlemmix het ook kunnen? Ik zit te denken aan een bedrijf dat ervaring heeft met landbouwvoertuigen...

Tot slot ga ik niemand iets aan- of afraden. Iedereen moet zelf uitmaken wat belangrijk is en waarom men voor de gemaakte keuze is gegaan. Ik denk dat er geen maatwerk bestaat.