Zelf <3500kg onderstel maken

1. 2 jaren geleden

Hallo,

Ik overweeg om zelf een <3500kg THOW onderstel te maken a la model Vlemmix.
    Aanschaf materialen en lassen is geen probleem maar waar ik nog niet heel veel duidelijkheid over heb is de RDW keuring/kenteken.
    Zoals ik het nu begrijp is onder het mom van 'zelfbouw' alleen vereist dat je binnen de gestelde maten valt, je de juiste verlichting hebt en een certificaat van goedkeuring hebt van de assen en de reminrichting/koppeling. Die laatste hoor je volgens mij gewoon bij nieuwkoop van de leverancier erbij te krijgen.
    Weet iemand hoe dit zit of heeft iemand deze weg al eens bewandeld ?

Paul

2. Helaas is veel van wat op de weg mag niet super duidelijk. Al helemaal niet als het mogelijk via het RDW moet. Mijn suggestie is eens gaan praten met een aanhangwagen bouwer. Ik denk dat zij wel weten hoe of wat. Verder zou het RDW ook eerlijk -- al is dat lastig aan te nemen -- moeten kunnen vertellen wat wel en niet gekeurd moet worden...

3. Zojuist deze video bekeken. Ergens rond de vier minuten worden de afmetingen genoemd: 25 x 8,5 x 13,5 foot. Ofwel 7,5 meter lang, 2,6 meter breed en 4 meter hoog. Geheel vergelijkbaar met wat hier mag en op de Vlemmix trailer kan. Echter het gewicht is 14.000 pound ofwel bijna 6.500 kg. In de rondleiding zie ik een zware koelkast, oven en kachel die zo te zien op een betonnen voet staat. Maar zelfs als ik daarvoor riant 2.000 kg reken zit je nog steeds boven de 3.500 kg die hier op een BE rijbewijs mag...

Op het forum is het gewicht al vaak aan de orde geweest. Die 3.500 kg eis zorgt voor de nodige beperkingen. Het kan, maar wat zwaarder geeft veel meer mogelijkheden...

4. Even voor de volledigheid, de trailer mag max 2,55m breed zijn. De ondeelbare lading (het huisje) mag 3 meter breed zijn. Er moet dan wel gereden worden met gestreepte vierkanten.

Ik ben benieuwd of je de zelfbouw trailer goedkoper voor elkaar kan krijgen dan Vlemmix. Dus ik zou graag je proces ergens volgen als dat kan?

5. @Jan-Willem Even voor de volledigheid, de trailer mag max 2,55m breed zijn.

Klopt. Ik zie nu dat ik met het omrekenen van de foot iets te groot wordt. Ik heb de indruk dat de breedte en hoogte in Amerika hetzelfde is als hier. Maar misschien dat het net ietsje meer is...

@Jan-Willem Ik ben benieuwd of je de zelfbouw trailer goedkoper voor elkaar kan krijgen dan Vlemmix. Dus ik zou graag je proces ergens volgen als dat kan?

Als je in mijn hoofd zou kunnen kijken :). Ik ben aan het nadenken over mijn toekomst. De afgelopen 21 jaar had een geweldige baan, maar dat is door de veranderde maatschappij gestopt. Alles moet steeds goedkoper en dat is met het minimumloon onmogelijk. Vanwege de vrijheid die ik had pas ik niet goed meer in een normale baan. Ofwel ik wil een stuk goedkoper gaan wonen -- drie kwart van wat ik nu nodig heb, en dat is volgens sommigen al ontzettend weinig, gaat op aan vaste lasten -- zodat ik weer kan doen wat mij boeit. Ergens dit jaar wil ik de knoop doorhakken. Als dat een tiny house wordt, duurt het nog zeker een jaar voordat ik kan beginnen omdat ik eerst het huidige huis moet verkopen om de fondsen te verwerven...

6. De nederlandse wetgeving rekent niet in voet - ik zou dus niet klakkeloos Amerikaanse maten overnemen.

Wanneer je zelf een trailer gaat maken, bedenk dan goed waar de krachten spelen (hint: de muren) en waar die krachten moeten worden opgevangen op de trailer (hint: de buitenkant/rand) en naar de assen (en dissel) geleid worden. Ik zou de vlemmix trailer niet als voorbeeld nemen. In mijn ogen is dit een boottrailer met wat aanhangels. Als ik naar die constructie kijk, zie ik niks dat erop duidt dat ze over gewichtsverdeling (anders dan assen-dissel) hebben nagedacht.

7. @obiwanjacobi De nederlandse wetgeving rekent niet in voet - ik zou dus niet klakkeloos Amerikaanse maten overnemen.

Dat doe ik ook niet :). Ik verwijs naar een Amerikaans filmpje waarin ik een THOW zie zonder veel maffe toevoegingen die het geheel superzwaar maken. In het filmpje noemen ze maten die overeenkomen met wat er op de Vlemmix trailer mogelijk is, maar een gewicht dat een stuk zwaarder is. Met 3.500 kg (incl. inrichting) wordt het een enorme rekensom plus allerlei gedwongen beperkingen om het te halen. Persoonlijk denk ik dat je beter iets zwaarder kunt gaan voor meer vrijheden en uiteindelijk dus een betere constructie...

@obiwanjacobi Wanneer je zelf een trailer gaat maken, bedenk dan goed waar de krachten spelen (hint: de muren) en waar die krachten moeten worden opgevangen op de trailer (hint: de buitenkant/rand) en naar de assen (en dissel) geleid worden

Mijn idee was naar een bedrijf gaan waar ze (landbouw)aanhangwagens maken en dan inderdaad aangeven dat het meeste gewicht op de randen zal rusten. Omdat gewicht via de trekker (landbouw) route geen rol speelt, is wat over dimensioneren geen probleem. Wederom dus een betere constructie...

8. @Jan-Willem Even voor de volledigheid, de trailer mag max 2,55m breed zijn. De ondeelbare lading (het huisje) mag 3 meter breed zijn. Er moet dan wel gereden worden met gestreepte vierkanten.

Ik ben benieuwd of je de zelfbouw trailer goedkoper voor elkaar kan krijgen dan Vlemmix. Dus ik zou graag je proces ergens volgen als dat kan?

Die ondeelbare lading vind ik toch wel een dingetje want wat betekent dat nu echt ?
    Goed de aanhanger zelf is max 255cm, dat snap ik. Maar is een ondeelbare lading iets wat geschroefd zit of met spanbanden bevestigd of op een andere manier bevestigd ? En moet het afneembaar zijn en zo ja hoe snel ?
    Rijden met die vierkanten is natuurlijk geen probleem. Wel als je dan verplicht (maar dat is volgens mij niet zo) je met transportbegeleiding moet gaan rijden, dus zon geel/rood gestreepte auto ervoor en achter met zwaailampen...

Goedkoper: ja dat denk ik wel omdat ik al het staal al heb liggen en apparatuur om te lassen etc ook. Het enige wat ik echt nieuw moet kopen zijn twee Knott assen in de maximale breedte, een dissel met reminrichting en remkabels en een lichtbalk. Alles dit voorzien van de nodige certificaten uiteraard.
    Mijn initiele vraag hoe dan de keuring bij de RDW gaat heb ik nog geen 100% duidelijkheid over. Moet je als zelfbouw trailert ook berekeningen kunnen overleggen of is het alleen een kwestie van voorrijden, een VIN nummer door de RDW laten inslaan, de nodige certificaten overleggen en klaar is het ?

9. @obiwanjacobi Wanneer je zelf een trailer gaat maken, bedenk dan goed waar de krachten spelen (hint: de muren) en waar die krachten moeten worden opgevangen op de trailer (hint: de buitenkant/rand) en naar de assen (en dissel) geleid worden. Ik zou de vlemmix trailer niet als voorbeeld nemen. In mijn ogen is dit een boottrailer met wat aanhangels. Als ik naar die constructie kijk, zie ik niks dat erop duidt dat ze over gewichtsverdeling (anders dan assen-dissel) hebben nagedacht.

Ik heb als 'voorbeeld' een onderstel van een stacaravan die de afmetingen heeft/had van 360cm * 1050cm. Dat is kwa gewichtsopbouw gelijk zoniet nog zwaarder (op de wanden) dan een TH volgens mij. Maar omdat daar geen goedgekeurde assen onder zitten kan ik dat onderstel niet zomaar gaan gebruiken. Mijn plan is dus om dat onderstel op de juiste maat te brengen, (smaller en korter maken) twee nieuwe 1800kg Knott assen eronder te zetten met een nieuwe dissel en lichtbalk en klaar is het. Denk ik... De vloeropbouw bestond oorspronkelijk uit 10x7cm houten balken om de 30cm lagen met daarop een laag 18mm OSB. Mijn idee is om op het frame eerst een folie/rubberlaag, dan betonplex van 5mm, dan dezelfde balken met 10cm (2x5) piepschuim ertussen en afwerken met 18mm OSB of Berkenmultiplex. In het laatste geval kan de vloer dan gewoon met een aantal lagen parketlak mooi afgewerkt worden. Als sandwichconstructie is dat dan veel stijver dan de oorspronkelijke vloer was.

of Meld je aan om te reageren!