Zelf <3500kg onderstel maken

  1. 2 jaren geleden

    Hallo,

    Ik overweeg om zelf een <3500kg THOW onderstel te maken a la model Vlemmix.
    Aanschaf materialen en lassen is geen probleem maar waar ik nog niet heel veel duidelijkheid over heb is de RDW keuring/kenteken.
    Zoals ik het nu begrijp is onder het mom van 'zelfbouw' alleen vereist dat je binnen de gestelde maten valt, je de juiste verlichting hebt en een certificaat van goedkeuring hebt van de assen en de reminrichting/koppeling. Die laatste hoor je volgens mij gewoon bij nieuwkoop van de leverancier erbij te krijgen.
    Weet iemand hoe dit zit of heeft iemand deze weg al eens bewandeld ?

    Paul

  2. @obiwanjacobi Wanneer je zelf een trailer gaat maken, bedenk dan goed waar de krachten spelen (hint: de muren) en waar die krachten moeten worden opgevangen op de trailer (hint: de buitenkant/rand) en naar de assen (en dissel) geleid worden. Ik zou de vlemmix trailer niet als voorbeeld nemen. In mijn ogen is dit een boottrailer met wat aanhangels. Als ik naar die constructie kijk, zie ik niks dat erop duidt dat ze over gewichtsverdeling (anders dan assen-dissel) hebben nagedacht.

    Ik heb als 'voorbeeld' een onderstel van een stacaravan die de afmetingen heeft/had van 360cm * 1050cm. Dat is kwa gewichtsopbouw gelijk zoniet nog zwaarder (op de wanden) dan een TH volgens mij. Maar omdat daar geen goedgekeurde assen onder zitten kan ik dat onderstel niet zomaar gaan gebruiken. Mijn plan is dus om dat onderstel op de juiste maat te brengen, (smaller en korter maken) twee nieuwe 1800kg Knott assen eronder te zetten met een nieuwe dissel en lichtbalk en klaar is het. Denk ik... De vloeropbouw bestond oorspronkelijk uit 10x7cm houten balken om de 30cm lagen met daarop een laag 18mm OSB. Mijn idee is om op het frame eerst een folie/rubberlaag, dan betonplex van 5mm, dan dezelfde balken met 10cm (2x5) piepschuim ertussen en afwerken met 18mm OSB of Berkenmultiplex. In het laatste geval kan de vloer dan gewoon met een aantal lagen parketlak mooi afgewerkt worden. Als sandwichconstructie is dat dan veel stijver dan de oorspronkelijke vloer was.