Minimale hoogte Tiny House

1. 2 jaren geleden

Hallo,

Ik vroeg mij af wat de minimale hoogte van een tiny house moet zijn? (gemeten van bovenkant vloer tot onderkant plafond) ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.

2. Bouwbesluit zegt: 2,6m voor standaard woning en 2,1m voor particulier eigendom of tijdelijk bouwwerk. Het is aan te raden om de Tiny House Notitie door te lezen van Woonpioniers.

3. Ik ben vrij lang en zou dus voor minimaal 2,1 m gaan. Bij mijn weten zijn er geen eisen aan een THOW. ALs het een gewoon huisje wordt, is het bouwbesluit van belang. Daarin staat voor de woonkamer een hoogte van 2,6 m als ik het goed herinner. En minimaal 2,4 m voor alle overige ruimtes als douch, WC, keuken etc.

4. Bewerkt 2 jaren geleden door Paul

Inderdaad zijn er voor THOW geen wettelijke normen, behalve dat het volgens de RDW keumeester op een caravan moet lijken en degelijk en veilig gebouwd moet zijn.

5. Ik kan verwijzen naar de Tiny House Notitie van Woonpioniers die heel duidelijk de knelpunten tussen RDW en bouwbesluit op een rijtje hebben gezet. Voor particuliere en tijdelijke bouw gelden soepelere regels.
    Je hoeft niet aan de regels van een caravan te voldoen als je huisje beschouwd kan worden als "last" op trailer. Komt er in feite op neer dat je huisje weer los van de trailer gehaald kan worden.

6. Dank voor de link! Meteen maar even veilig gesteld in mijn map met documenten rondom dit onderwerp :).

Los halen van de trailer is op veel manier uit te leggen. Ik zit te denken aan een constructie waarbij ik het geheel zonder koude brug op het frame kan vastmaken. Dat is dan ook weer terug te draaien. Vervolgens kan het geheel op een frame van vloerbalken gehesen worden als er ooit permanente kavels beschikbaar komen. Als ze het zo uitleggen...

7. vorig jaar

@Jan-Willem

In de notitie staat over het bouwbesluit "Toch bestaat er hier en daar wel een zekere ruimte, afhankelijk bijvoorbeeld van de “subgebruiksfunctie” die een gebouw met woonfunctie heeft. Zo gelden voor tijdelijke woningen (max 15 jaar), woningbouw onder particulier opdrachtgeverschap en woonwagens soepeler regels dan voor reguliere nieuwbouw".

Klopt het dat als ik helemaal zelf een eigen tiny house zou gaan ontwerpen en bouwen dit gebouwtje onder geen van de bovengenoemde woonfuncties valt?

of Meld je aan om te reageren!