Rijbewijs B, B+ of BE?

1. 2 jaren geleden

Ik ben een beetje aan het oriënteren op het gebied van Tiny Houses On Wheels (THOW). Nu zocht ik informatie over het type rijbewijs dat nodig is om een THOW te vervoeren met een massa van minder dan 3500 kg.

Ik las daarover het volgende op de website van het RDW:

"In Nederland mag u in een aantal gevallen een aanhanger of caravan trekken als u in het bezit bent van alleen een rijbewijs B.

Daarvoor gelden echter twee voorwaarden:

De aanhangwagen mag totaal (massa leeg voertuig + laadvermogen) niet zwaarder zijn dan 750 kg, of
    De aanhangwagen mag zwaarder zijn dan 750 kg. Voorwaarde is dat de toegestane maximum massa van de totale combinatie (trekkend voertuig plus aanhangwagen) niet meer dan 3500 kg is
    ."

Ik kreeg na het kijken van een aantal YouTube filmpjes rondt dit onderwerp, het idee dat mensen denken (waaronder ikzelf ook in eerste instantie) dat het totale gewicht van enkel de trailer + huisje 3500 kg mogen zijn. Maar zoals ik het lees, is die 3500 kg dus mét het gewicht van de auto/pickup die het huisje trekt meegerekend.

Is mijn manier van lezen correct? zo nee, waarom niet? en zo ja, is het behalen van een BE of B+ rijbewijs lastig/duur?

2. Rijbewijs B personenauto met aanhanger van max. 750 kilo.

Rijbewijs B maximum massa van (auto+aanhanger) 3.500 kg.
    De aanhanger mag in dit geval dus zwaarder dan
    750 kilo wegen.

Rijbewijs BE Wanneer het gewicht van de totale massa (auto+aanhanger)
    zwaarder is dan 3.500 kilo.

Daarom heb je bij een THOW altijd het laatste nodig is, tenzij je huis bijna niks weegt. Een beetje auto komt al ruim boven de 1000Kg.
    Er zijn genoeg mensen die al een BE rijbewijs hebben èn een dikke zware auto, zij kunnen ons huis dan verplaatsten. Wij vinden het onzin om dan zelf een BE rijbewijs te halen, dan zouden we ook die dikke auto aan moeten schaffen, zonde van het geld, het milieu en de moeite voor die paar keer dat ons huisje verplaatst wordt.

3. Hmm, het is iets complexer :). Ik was één van de eerste personen die een B rijbewijs kreeg. Toch heb ik in een ver verleden met zware combinaties gereden. Toentertijd was het als volgt:

Een beremde aanhanger die inclusief lading meer woog dan 750 kg mocht getrokken worden, mits het totaal niet meer is dan de auto aan kon (zie specs). De meeste personenauto's kunnen geen 3.500 kg trekken. Nu had mijn vader een zware jeep en die kon veel meer dan 3.500 kg trekken. Op dat moment gold de eis dat ik slechts 3.500 kg als aanhanger plus lading mocht trekken. Tezamen met de jeep zat dat ver boven de zes ton :).

Ik heb een paar jaar geleden het weer eens opgezocht en toen was het mij niet duidelijk of bovenstaande nog steeds klopt. Maar zojuist leverde een zoektocht een duidelijk verhaal op. Ofwel Yvette heeft gelijk. Ik gok dat ergens in de kleine regeltjes ook nog zal staan dat de aanhanger plus lading niet meer mag zijn dan wat de auto aankan...

4. @Yvette en @hvdkamer bedankt voor jullie reacties.

Ik ben het inderdaad met je eens Yvette, het is ook eigenlijk onzin om zelf zo'n pickup of dergelijk capabele auto aan te schaffen. Echter is zo'n rijbewijs misschien nog niet zo'n slecht idee. Het kan er voor zorgen dat je in principe onafhankelijk ben van de goede wil en vrije tijd van een kennis. Je kunt immers dan zelf gewoon een pickup huren voor een dag. Mede daarom mijn vraag omtrent moeilijkheidsgraad en gemiddelde kosten m.b.t. het halen van een BE rijbewijs.

5. 'Aanhanger trekken met rijbewijs BE
    Heeft u rijbewijs BE? Dan mag u met een auto:

een aanhanger trekken van maximaal 3.500 kilo (lege gewicht + laadvermogen);
    onder bepaalde voorwaarden een aanhanger of oplegger trekken van meer dan 3.500 kg (lege gewicht + laadvermogen).
    Let op: De regels voor rijbewijs BE zijn op 19 januari 2013 veranderd. Heeft u het rijbewijs BE gehaald voor 19 januari 2013? Dan gelden voor u andere regels. U mag iedere aanhanger of oplegger gebruiken. Er is geen grens aan het lege gewicht + laadvermogen. Let wel op dat uw trekhaak het gewicht aan kan. Dit heet de maximale trekhaaklast. Die moet groter zijn dan wat de aanhanger met lading samen wegen. De maximale trekhaaklast staat vermeld in het kentekenbewijs of instructieboekje van de auto. Of op de website van de RDW bij de voertuiggegevens.'

Dit zegt de internet pagina van de rijksoverheid er over.

6. Grappig. Ik had het er net met mijn broer over die net zoals ik ooit alleen een B kreeg. Hij heeft jaren terug dus een BE gehaald en zij dus dat hij veel meer dan die 3.500 kg mocht rijden, mits de auto het maar aan kon. Hetgeen bovenstaande dus bevestigd.

7. Dit is bepaald niet het juiste forum voor deze vraag, maar lees ik nu goed tussen de regels door dat je met een BE rijbewijs van voor 2013 hebt gehaald, dat je ook 100 ton mag trekken, als je voertuig en trekhaak het maar aankunnen? Dat zou mij toch wel erg vreemd in de oren klinken.

8. In Nederland mag je met een normale trekhaak (bol) nooit meer dan 3500 kg trekken. En een BE trekker geschikt voor een oplegger met schotel heeft meestal een trekgewicht van 7000 kg.

9. Ik heb net contact gehad met een dame van de rijksoverheid. Daarbij heb ik haar het volgende voorgelegd:

"Stel, ik heb een pick-up truck van 2500kg (wat gangbaar is) hoe zwaar mag het totale gewicht van mijn trailer + lading dan zijn?"
    Het antwoord hierop was: "1000kg."

Met een BE rijbewijs, mag je trailer incl. lading en auto, gezamenlijk niet meer wegen dan 3500kg.

Oftewel, als je een pick-up truck rijdt, kun je een THOW bouwen van max 1000kg incl trailer.

10. @koene Ik heb net contact gehad met een dame van de rijksoverheid. Daarbij heb ik haar het volgende voorgelegd:

"Stel, ik heb een pick-up truck van 2500kg (wat gangbaar is) hoe zwaar mag het totale gewicht van mijn trailer + lading dan zijn?"
    Het antwoord hierop was: "1000kg."

Met een BE rijbewijs, mag je trailer incl. lading en auto, gezamenlijk niet meer wegen dan 3500kg.

Oftewel, als je een pick-up truck rijdt, kun je een THOW bouwen van max 1000kg incl trailer.

Dan ben ik bang dat die dame het niet helemaal begrepen heeft.

Dit staat er immers op de internet pagina van rijksoverheid.nl

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/rijbewijs/vraag-en-antwoord/met-welk-rijbewijs-mag-ik-een-motorvoertuig-met-aanhangwagen-besturen

Aanhanger trekken met rijbewijs BE
    Heeft u rijbewijs BE? Dan mag u met een auto:

een aanhanger trekken van maximaal 3.500 kilo (lege gewicht + laadvermogen);
    onder bepaalde voorwaarden een aanhanger of oplegger trekken van meer dan 3.500 kg (lege gewicht + laadvermogen).

11. Een andere interessante optie volgens mij:
    Tractor rijbewijs (niet moeilijk te halen) en dan kan je aanhanger 3 meter breed zijn. Een tractor is eenvoudig te huren of een boer vragen je te helpen voor een dagje in de winter.

12. @Rutmer Een andere interessante optie volgens mij:
    Tractor rijbewijs (niet moeilijk te halen) en dan kan je aanhanger 3 meter breed zijn. Een tractor is eenvoudig te huren of een boer vragen je te helpen voor een dagje in de winter.

Let op dat ook die eisen voor langzaamverkeer vanaf 2020 of 2025 gaan veranderen zodat ook dan de aanhanger en lading maximaal 255cm breed mag zijn. Dit in overeenstemming met de rest van Europa. Nederland is nu nog een buitenbeentje met die 300cm breedte voor langzaamverkeer. Je mag in naburige landen daar nu al niet meer mee rijden.

13. Verwijderd 2 jaren geleden door Paul
  14. Bewerkt 2 jaren geleden door Vrijbuiter

Nog een andere optie. Haal gewoon je C-E rijbewijs, bouw een TH van 4 * 5 meter los op een dieplader en je mag na ontheffing verlening gewoon exceptioneel transporteren.

15. @Rutmer Een andere interessante optie volgens mij:

maximale breedte 3,5 meter, en maximaal totaalgewicht 50 ton met een landbouwvoertuig.

of Meld je aan om te reageren!