Voor vloer of dak heb je de balkenschuif . Die is voor jouw situatie mogelijk bruikbaar.
Wat je volgens mij wilt weten is het volgende? Neem een houten balk van 170x60 mm en steek deze 150 cm uit over een rand. Ofwel de rest van de balk zit vast en het breekpunt is waar de oversteek begint. Hoeveel gewicht mag ik op het uiterste puntje zetten. Toch?
Volgens mij is dit te vergelijken met een overspanning -- dus twee steunpunten -- van 300 cm. Want dan is het punt met de grootste doorbuiging 150 cm. Dat is vergelijkbaar met het platte dak op mijn huis. Dat zijn 9 balken (plus 2 op muur) van exact dezelfde maat als jij gebruikt. De overspanning is zes meter, maar in het midden wordt alles ondersteunt door een stalen balk en poot tot op de grond. Ofwel de overspanning is 3 meter. Op het dak lag 2,5 ton bitumen en grind. Dat geeft 1.250 / 9 is 138 kg op midden. Boorozver ik in andere berekeningen zie is dat waar ze grofweg vanuit gaan plus nog eens 110 kg sneeuwlast. Desondanks is het minder dan wat jij van plan bent?
Nogmaals ik kan het niet goed inschatten. Plus dat ik nooit dit soort berekeningen heb gemaakt. Bedenk ook dat tijdelijk niet ondersteunen een andere situatie is als nooit ondersteunen. Hout dat doorgebogen is, zal niet meer terugkeren naar de beginsituatie, maar altijd een deel van de doorbuiging behouden.
Persoonlijk zou ik gewoon een proefopstelling maken en dan kijken wat er gebeurt gedurende een langere periode.