Balk berekening hulpvraag

1. 2 jaren geleden

Dag beste mensen.

Ik zit even met een dilemma. Ik heb namelijk een huisje gebouwd dat zo'n 1.5 meter uitsteekt over de achterkant van de landbouw kar waar het huisje op staat. De achterkant leunt nog op poten maar tijdens het rijden moeten die eronder uit.

Is er iemand die verstand heeft van het belasten van balken? Of weet waar ik moet zoeken voor deze informatie?
    Aan iedere zijde zit een balk van 17 cm hoog en 6 cm dik die dus 1.5m uitsteekt over de achterkant van de kar. (huisje is totaal 5.5m) Het gewicht dat op de overstekende balk leunt schat ik op hooguit 500Kg per balk.

Alvast bedankt voor de reactie...

2. Nee het is toch op de 150cm ipv 75 cm dat de kracht werkt naar mijn inzicht want zover hangt hij over. Maar hij heeft al gezweeft een paar centimeter, zonder kraken, maar is in een paar dagen weer tot de grond gezakt. Ik denk dat ik er gewoon nog balken onder ga hangen voor de zekerheid.
    De as kan vrij bewegen door de vering dus daar kan ik niets aan bevestigen.

Dank voor de reacties.

3. Dit soort dingen laat mij niet los :). Ofwel na wat zoeken vond ik deze . Jouw situatie is de cantilever beam met waarschijnlijk uniformly distributed load. Je hebt dan een shear force (breek) en moment force (buig). Vuren (pine) heeft met de nerf mee een E van 9 GPa (is 9 x 10^9 N/m2). Je zegt 500 kg -- beter 5000 N -- op 1,5 m en dat geeft een w van 3333 N/m.

De I is hier te berekenen voor een balk van 0,06 m breed en 0,17 m hoog. Ik denk dat we Iy nodig hebben ofwel 0,00000306 m4. Daarmee is de doorbuiging op het einde berekenen via w l^4 / 8 E I is 3333 * 1,5 ^4 / (8 * 9 x 10^9 * 0,00000306) is 0,077 m. Ofwel 7,7 cm en dat is veel meer dan de 1/20 maal de hoogte van de balk in een dakconstructie.

Ik maak vast ergens een denk- of rekenfout :).

4. Ik probeer de formule te snappen en ik denk dat ik de juiste getallen invul. Uit de tekeningen snap ik nu ook dat een overhangende balk meer te verduren heeft als één die twee steunpunten overbrugt.

Nu wil ik vaak dingen theoretisch snappen, maar controleer ik het vaak in de praktijk. Als je het nog eens overdoet, doe dan meerdere lange balken in de overhang. Nu zijn het maar twee balken, terwijl het er ook vijf hadden kunnen zijn. Met op beide uiteinden een korte balk in plaats van nu vele. Maar goed, dat si achteraf en nu ik de grafieken qua krachten heb gezien...