Off Grid of hybride?

1. 2 jaren geleden

Zijn er Tiny House bezitters die ervaring hebben met zonnepanelen? Geheel off-grid, of hybride?

2. Eigenlijk zijn alle off-grid huisjes hybride. Tenminste, wij hebben aansluitmogelijkheden op stroom van buitenaf. Welliswaar alleen om de accu's bij te vullen, dus het systeem (met maximale capaciteit) blijft hetzelfde.
    Met water doen we hetzelfde, slang aansluiting van regenwater vervangen door aansluiting van buiten en je kunt ervan genieten.
    Maar off-grid gaat over nog veel meer aspecten: WC zonder rioolaasluiting (compost toilet), afvalwaterzuivering met helofytenfilter (rietplanten), eigen warmtebron (houtkachel) en warm water (warmtewisselaar in kachel en elektrisch element in boiler).
    En om jezelf volledig zelf voorzienend te kunnen noemen heb je eigenlijk nog een groentetuin nodig.

3. Wij hebben zonnepanelen en kunnen bijladen met een extern stroompunt. Wat is je vraag hierover?

4. Ik was benieuwd naar jullie ervaringen. Elektriciteit is toch een beetje een basis-behoefte. In het algemeen heb je met zonnepanelen 's zomers ook stroom "te veel". Het lijkt erop dat Jan Willem hier een oplossing voor heeft gevonden. Misschien wil je erover uitweiden? Zelf worstel ik met de regeling dat alleen de stroom die te veel is opgestookt wordt in de boiler en niet de complete accu-inhoud.

5. Ik heb nog geen ervaring met het gebruiken van "te veel" aan stroom. Maar ik kan me voorstellen dat je met eenvoudige soft- en hardware zoals de Arduino iets zou kunnen programmeren zodat bijvoorbeeld slechts 5% van de batterij naar warmte gaat als de batterij 100% vol is.

of Meld je aan om te reageren!