Is er een uitzondering op 3500kg Be rijbewijs??

1. 2 jaren geleden

Hallo allemaal,

Ik ben sinds een paar dagen achter het concept gekomen van "Tiny houses". Nou heb ik al redelijk veel informatie in me opgenomen kwa regelgeving.

Maximale lengte aanhanger + dissel: 12 meter.
    Maximale lengte auto + aanhanger: maximaal 18 meter (of is dat max 18m incl lading?) Stel ik zou het huisje Laten oversteken.
    Maximale breedte aanhanger: 2,55 meter.
    Maximale breedte lading (Tiny house): 3 meter. (Al heb ik tot nu toe gelezen dat je maximaal 10 cm aan beide kanten van de aanhanger mag overschrijden. (Dus 2,75 zonder bordjes) wat is het maximale met bordjes?
    Maximale lengte overschrijding aanhanger achter: 1 meter

Nou vraag ik me af...

Zijn er uitzonderingen kwa maximale gewicht? (+3500)

Zijn er bijvoorbeeld uitzonderingen op de regel door gebruik van bijvoorbeeld een schamelwagen van 12 meter. Dat je daar een hoger gewicht op mag transporteren?

Zo ja, hoeveel gewicht mag je dan vervoeren. Ik heb het hier dan nog steeds over een be rijbewijs..

Tevens denk ik hierbij aan een Tiny house die van de aanhanger is los te koppelen. Al is dat niet de bedoeling, maar puur voor verzekerings werk.

Groetjes Balutchi,

2. De enige uitzondering hierop is als je dat BE rijbewijs voor 19 januari 2013 hebt gehaald, dan geldt er geen grens aan het lege gewicht + laadvermogen. Na die datum zit je met een BE vast aan die 3500 KG.

3. Yvette, bedankt voor je reactie. Dat is spijtig om te horen, want het gewicht is op het moment mijn grootste struikelblok.

Ik weet dat je met een C1e rijbewijs een aanhanger mag trekken tot 4000 kilo lediggewicht + lading. Dus tot zover lijkt dit mijn enige uitgangspunt.

4. Je lading mag wel oversteken, een TH, dat denk ik niet. Zit immers vast aan je voertuig en is daarmee geen lading.

Als je een rijbewijs gaat halen, dan kan je beter je C rijbewijs halen. Dat C1 rijbewijs kost net zoveel en uiteindelijk kan je er niets mee. Met een C rijbewijs kan je tenminste nog je boterham verdienen.

5. Als je TH op je trailer is gebouwd en er in theorie zo af kan wanneer je wat bouten los draait, dan is het wel lading. Als de trailer is verwerkt in je TH, dan is het geen lading.

6. Gewoon CE halen, lagere school als vooropleiding is voldoende, en een trailer kopen. Goedkoop en geen gewichtbeperking.

7. vorig jaar

Wanneer je kiest voor een BE trailer (of fifthwheel) dan mag je 1500 kilo extra trekken met be rijbewijs.
    Gewicht was voor mij ook een issue en daarom kies ik voor een fifthwheel (in amerika ook wel gooseneck trailer genoemd). Deze trailer zijn wel veel duurder en als je boven de 3500 kilo komt moet hij ieder jaar gekeurd worden ivm de rem installatie ed.

of Meld je aan om te reageren!