Financiering en begroting

1. 2 jaren geleden

Hallo lieve mensen,
    Ik hoop dat jullie het niet vervelend vinden dat ik een paar vragen neerplant op dit forum. Ik hoop dat het vragen zijn waar anderen ook iets aan hebben.

Hier komt een saaie, maar belangrijke vraag: over de financiering.
    Ik zeg meteen maar even dat ik hier van nature heel slecht in ben (ik ben weer goed in andere dingen). Dus als ik domme vragen stel: sorry.

Ik heb een offerte aangevraagd voor een persoonlijke lening, bij een commerciële leningverstrekker. Maar dat is nattevingerwerk. Ik heb geen spaargeld dat ik in kan zetten (dat is opgegaan aan 14 jaar studeren en lang wonen in het buitenland. Ik heb geen spijt). Ik kan natuurlijk op de bonnefooi 45.000 euro lenen. Daar kan ik wel een huisje van bouwen. Maar misschien kan het ook wel voor minder. Of misschien kost het juist meer. Hoe kom ik daar achter? Hoe maak ik een begroting? En zijn er ideële leningverstrekkers die misschien specifiek interesse hebben in dit soort duurzame projecten en daar gunstige voorwaarden tegenover willen stellen?

Nu zeg je: je moet gewoon even offertes opvragen bij architecten en timmerlieden en TH-bouwers en zonnepaneleninstallateurs enzo. Ja, goed, maar hoe beoordeel ik die offertes? Stel een architect zegt tegen mij: "ik ontwerp jouw huisje voor X euro." Hoe weet ik dan of dat veel is, of verdacht weinig?

Daarnaast: welke kostenposten moet ik begroten? Wat mist er in het volgende lijstje?

• ontwerp/architect
    • bouw/timmerman
    • trailer
    • bouwmaterialen
    • zonnepanelen + accu's en omvormer enzo
    • boiler
    • loodgieter voor de waterleidingen (ik ben er nog niet over uit of ik mijn watervoorziening ook off-grid wil)
    • elektricien voor de bedrading
    • composttoilet
    • keuken
    • interieurinrichting
    • vervoer (ik heb zelf geen rijbewijs)
    • huur staplaats (op een camping kun je 150 m2 huren voor zo'n 2000 euro per jaar, afhankelijk van locatie, excl. faciliteiten en belastingen. Ik ga er vanuit dat huren bij een boer of particulier in elk geval niet duurder is dan dat, of vergis ik me?)

En op welk van deze posten kan ik eventueel bezuinigen? Is het bijvoorbeeld de moeite waard om tweedehands bouwmaterialen te sourcen? Zelf bouwen is natuurlijk goedkoop, maar in mijn geval tot falen gedoemd wegens twee linkerhanden en te weinig tijd.
    Over een tijdje, als mijn TH gerealiseerd is, zal ik mijn financiële kostenplaatje open en bloot delen, ter info voor anderen. Beloofd.

Daarnaast hoop ik een deel van de financiën, al is het maar een paar duizend euro, op ludieke wijze bij elkaar te sprokkelen door crowdfunding, pubquizzen, al m'n spullen verkopen, (halve) marathons te lopen of andere uitdagingen. Hoe lager het bedrag dat ik moet lenen, hoe beter, toch? Zijn er wat dat betreft tips?

Zoals gezegd, ik weet dat dit hele basic vragen zijn, maar ik voorzie dat ik mijn hoofd aan alle kanten ga stoten op dit gebied (ik ken mezelf...) dus ik maak heel graag gebruik van de wijsheid van anderen als dat mag.

Heel hartelijk dank! Elke tip wordt in dankbaarheid aanvaard, hoe klein ook.
    Marthe

2. Ondanks dat je twee linkerhanden heb, zou ik toch overwegen om zelf te gaan bouwen. Als je het werk uitbesteed aan een bedrijf dan is een dikke €10.000,- aan arbeidskosten helemaal niets.

Wat ook een mogelijkheid is, zoek een timmerman die graag een klusje bij doet en je ook wil helpen. De moeilijke dingen doet hij voor, legt hij uit en jij doet de rest. Dan bespaar je toch heel veel geld.

Het enige wat ik zeker niet zou doen is gaan rommelen met gas of elektriciteit. Als je daar geen kijk op hebt, laat het dan gerust een ander doen, want dat kan je enorme problemen geven.

3. kan je eigenlijk financiering krijgen voor een Tiny house .

gr,
    Tom

4. @tsip29 kan je eigenlijk financiering krijgen voor een Tiny house .

gr,
    Tom

Je kan het crowdfunden, of ik hoorde laatst ook over iets van "crowdlending" oftewel: in plaats van 1 grote lening bij 1 persoon, een aantal kleinere leningen bij meerder personen.

Verder ben je volgens mij vrij om naar een bank te stappen.

Maar ik denk dat je een Tiny House Hypotheek bedoeld... Er staat me iets bij dat Mill Home een dealtje had gesloten met de Rabobank, maar dat voorlopig alleen voor hun project in Friesland (dacht ik).

5. Aangezien lenen geld kost ga ik iig het komende jaar mijn spaarrendement opschroeven. Daarna ga ik kijken hoe ver ik ben gekomen en ga ik eens kijken naar manieren die mijn potje kunnen aanvullen. Misschien dat tegen die tijd ook financiële instellingen creatiever zijn in hun producten en is financiering voor een tiny house makkelijker te krijgen.
    Crowdlending klinkt ook interessant, maar ik zie ook nog risico's. Maar dat zoek ik tzt wel uit.

Voor het bouwen zit ik aan een combi van aannemer en zelfbouw te denken, maar heb nog niet alles doorgerekend. Dit is ook heel erg afhankelijk van het materiaal dat je gebruikt en of je dit zelf kan verwerken of dat er wat pre-assemblage nodig is of professionele hulp zoals een installateur. Voordat ik ga bouwen wil ik dit echter wel allemaal duidelijk hebben zodat ik ook weet hoeveel geld ik nodig heb. En natuurlijk voor het gewicht, want ik moet wel onder die 3500 kg blijven.

Ik heb geen haast en tijd kan ook zorgen dat bepaalde zaken goedkoper of makkelijker worden zoals installaties, veranderde wetgeving etc.

De Millhome huisjes staan volgens mij vast, dus daar zou je dan toch een hypotheek op moeten kunnen krijgen?

En een rijbewijs is een goede investering, ook al heb je zelf geen auto. Dan kan je iig makkelijk zelf de trekkracht huren om je huis te verplaatsen, afhankelijk van hoe vaak je dat gaat doen. Dan ben je ook niet afhankelijk van anderen daarvoor. Maar dat is een persoonlijke overweging.

6. Gewoon beginnen met een tweedehands camper/caravan, ondanks dat het hier klinkt als vloeken in de kerk zijn THOW ook gewoon caravans en campers volgens de wet. Waarom het wiel opnieuw uitvinden? Gewoon proberen en je ziet vanzelf wel of dat leven je bevalt en wat je mist.

7. THOW zijn, mits niet vastgebouwd aan de trailer, trailers met lading volgens de wet.

8. Bewerkt 2 jaren geleden door Paul

Dat is zo, maar dan gebruik je de stuctuur en sterkte niet van je trailer en ben je dus zwaarder uit. Ook het bevestegingsmateriaal weeg je mee en beperkt het laadvermogen. Niet verstandig lijkt me. Het is dan ook geen THOW maar gewoon een TH op een trailer.

9. Bestaat er niet al ergens een excel met iemands bouwbudget? Kan me haast niet voorstellen dat het nog niet bestaat. Je vind online al wel lege excel formats om een bouwbegroting te maken. Moet alleen aangepast worden.

10. Ik lees mee, ben benieuwd naar begroting en wat een TH daadwerkelijk heeft gekost (deel zelfbouw).

11. Ik heb vandaag ook gebeld met de Rabobank (GroenHypotheek) en de Triodos. En samen zijn er mee eens dat een Hypotheek vooralsnog onmogelijk is op een Tiny house. De grote factor blijft toch dat ie op wielen staat, en zo te verplaatsen is. Tiny houses, zoals die in Hardegarijp staan vast, is aangesloten, en mag de bank een hypotheek op verstrekken. Hun wisten mij zelfs te vertellen dat het in de nabije toekomst dat ook niet zullen zien veranderen. Wat mij opviel was dat de Rabobank hier in meer mee dacht, wat nog een mogelijk oplossing zou kunnen zijn, dan de Triodos bank.

Ik neem aan dat de meesten hier gewoonweg goed hebben gespaard, en of heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeele lieve ouders en of verzorgers hebben die deels mee betaald? ^^ :P

Groetjes Rick.

12. Op een camperbeurs zag ik ook een partij die leningen biedt als je een camper wil kopen, namelijk kampeerkrediet. Misschien ook tzt interessant om mee te gaan praten tbv financieren THOW. Heb de rente echter nog niet vergeleken met bijvoorbeeld die van banken voor dezelfde hoeveelheid.

13. vorig jaar

[deleted]

25 jul 2018
    Verwijderd vorig jaar door Jan-Willem

of Meld je aan om te reageren!