Maximale afmetingen, gewicht en wielen

1. 2 jaren geleden
    Bewerkt 2 jaren geleden door Maureenbooijink

Beste,

Weet iemand wat de maximale afmetingen zijn voor een Tiny house (lengte, breedte, hoogte) en wat het maximale gewicht is? Ik zag namelijk dat de lengte 12m, de breedte 2,55 m en de hoogte 4 meter maximaal mag zijn, maar kan dit ook groter?

Daarnaast vroeg ik me af of een Tiny house wielen moet hebben als je een vergunning wilt aan vragen.

Vriendelijke groetjes, mareen

2. Bewerkt 2 jaren geleden door Vrijbuiter

De maximale afmetingen buitenwerks is 13,60 meter lang, 2,60 meter breed en 4,0 meter hoog bij een totaalgewicht van ongeveer 40 ton. Dan zit je aan de maten van een koeloplegger, dus zal je het hele spul wel met een vrachtwagentrekker moeten vervoeren. Maak je gebruik van een dieplader, dan kan je tot een een lengte komen van zo'n 13,60 diep, 2,55 breed en 3,6 meter hoog.

3. Hartelijk dank voor uw reactie. Weet u zeker dat het niet langer is? Ik vond namelijk het volgende

Combinatie trekker – oplegger.

A Totale lengte trekker oplegger met ondeelbare lading 22,00 meter.
    B Vooroversteek 4,30 meter voor hart vooras.
    C Achteroversteek 0,5 x lengte x hart koppeling tot
    achterzijde voertuig met een
    maximum van 5,00 meter
    vanaf hart achteras.
    Breedte 3 meter.
    https://www.rdw.nl/SiteCollectionDocuments/Ontheffingen%20%28TET%29/Themasite%20Ontheffingen/Handleidingen/2%20B%201097b%20Overzicht%20maten%20en%20gewichten.pdf

Zou dit niet betekenen dat het huisje 18 meter lang mag zijn, en 3 meter breed?

4. Vanaf datum x mag alles in NL nog maar 2.55 breed zijn conform EU regels dus als je nu iets op 3.00 gaat bouwen ben je vanaf die datum ontheffingsplichtig...

5. Verwijderd 2 jaren geleden door Vrijbuiter
  6. Bewerkt 2 jaren geleden door Vrijbuiter

@Maureenbooijink Hartelijk dank voor uw reactie. Weet u zeker dat het niet langer is? Ik vond namelijk het volgende

maximum van 5,00 meter
    vanaf hart achteras.
    Breedte 3 meter.
    https://www.rdw.nl/SiteCollectionDocuments/Ontheffingen%20%28TET%29/Themasite%20Ontheffingen/Handleidingen/2%20B%201097b%20Overzicht%20maten%20en%20gewichten.pdf

Ja, dat weet ik zeker. En als je die pdf goed had gelezen, dan had je gezien dat mijn woorden werden bevestigd (pagina 2 en 3).

Jij hebt het namelijk over een ondeelbare lading, terwijl ik het over de wettelijke maten van een standaard oplegger had (hoewel ik daar nog wel een fout in maakte).

7. en met een convoi exceptionelle?

8. @hanneke en met een convoi exceptionelle?

Dan moet je een vergunning aanvragen om te mogen transporteren, maar is eigenlijk haast oneindig. In theorie zou je de Johan Cruijff ArenA op een paar diepladers mogen zetten en die dan verplaatsen.

9. @prensel Vanaf datum x mag alles in NL nog maar 2.55 breed zijn conform EU regels dus als je nu iets op 3.00 gaat bouwen ben je vanaf die datum ontheffingsplichtig...

Heb je het nu over een trailer of over ondeelbare lading?

10. vorig jaar

@Maureenbooijink Hartelijk dank voor uw reactie. Weet u zeker dat het niet langer is? Ik vond namelijk het volgende

maximum van 5,00 meter
    vanaf hart achteras.
    Breedte 3 meter.

Hi everyone,
    I need to go from France to the Netherlands with my tiny house. Does anyone know what are the regulations on the road (maximum dimensions, maximum weight, licence BE)?
    The PDF link (in the message above) does not work...
    Many thanks in advance !

11. Hi,
    Tiny house is not allowed to be wider than 2,55m (unless you can decouple from the trailer then its 3m and you need signs). You need a special license for such a large trailer, but the regulations are overcomplicated. A good rule of thump is that if you are allowed to drive it in France then you are allowed to drive it here.

12. @Jan-Willem Heb je het nu over een trailer of over ondeelbare lading?

Goede vraag, dat maakt nogal een groot verschil. Stel dat je in 2025 al een Tiny House bezit van 3meter breed, mag je het dan alleen nog maar transporteren als convoi exceptioneel?

13. Volgende maand wordt onze trailer gemaakt, deze is 9,5 meter x 3 meter breed en valt onder langzaamrijdend/landbouwverkeer.
    Ook wij zaten met de vraag van 'wat in 2025'. Helaas weten de meeste carrosserien het antwoord niet en de RDW geeft ook geen duidelijk antwoord. Onze bouwer gaat er voor nu vanuit dat het voor bestaande trailers niet echt een probleem wordt, eventueel een ontheffing vragen.

14. Hé TinyXL, dank voor je antwoord. Hoeveel gewicht mag deze trailer dragen? Wordt deze speciaal voor jullie gemaakt of is deze binnenkort voor iedereen te bestellen?

15. Deze trailer wordt speciaal voor ons gemaakt bij een landbouwaanhanger bedrijf. Helaas is dit er nog niet standaard, dit had ons maanden werk, uitzoeken en waarschijnlijk ook een hoop geld gescheeld. We hebben wel bij verschillende bedrijven aangegeven dat, als ze zo'n trailer actief zouden gaan promoten, ze waarschijnlijk best een gat in de markt zouden kunnen opvullen, maar ze komen bijna allemaal wel om in het werk tegenwoordig dus ik heb het idee dat ze niet echt intentie hebben om zich er verder in te verdiepen. Het gewicht kan in totaal 7500kg dragen (rijdend), dit is inclusief de trailer zelf welke wel een stuk zwaarder is dan die van bijvoorbeeld Vlemmix. Eenmaal op de standplaats ondersteund kan je er nog wel wat meer gewicht op kwijt.

16. Mag ik weten wat jullie betalen voor deze custom made trailer en waar deze gebouwd wordt? Dan kan ik eventueel dankbaar gebruik maken van alle moeite wat jij/jullie hiervoor gedaan hebben. Mocht je het liever niet hier typen, dan mag je ook mailen naar Sennadezwemmer@gmail.com

17. Verwijderd vorig jaar door TinyXL

of Meld je aan om te reageren!