De voor en nadelen van diverse bouw materialen

1. 2 jaren geleden

Hoi,

Wij gaan bezig met het zoeken van een stuk kaal land in Spanje, Griekenland, Albanie of Kroatie. In deze voorbereiding zijn we daarom met tal van diverse onderwerpen.

Na aankomst zullen we een klein huisje bouwen en daarom zijn we zoekende naar een overzicht van diverse bouwmaterialen van een huisje. Zo weten we bijvoorbeeld dat je ook met zakken zand kan bouwen, naast hout en beton. Heeft iemand hierin mogelijk meer en heldere informatie over?

Met vriendelijke groet,
    Youri en Isa
    www.ithaka.im

2. Bewerkt 2 jaren geleden door Paul

Ik zou van staalprodulten, metaal produkten maken, aluminium is ook een prima bouwmateriaal.

Steen heeft een grote warmtecapaciteit en dus duurt het dagen voordat een stenen muur warm is en je behagelijk woont. Het isoleert wel net iets beter dan een tentdoek, dus een net zo groot stenen huis krijg je wel warm met een houtkachel, mits je de tijd hebt. Het voordeel is wel dat het nog ff warm blijft als je kachel uit is.

3. @Paul Steen heeft een grote warmtecapaciteit en dus duurt het dagen voordat een stenen muur warm is en je behagelijk woont.

Heb je ooit je hand wel eens gelegd op een stenen muur die een dag in de zon heeft staan bakken? Die warmte blijft juist dagen hangen

4. vorig jaar

Precies, een steen muur heeft een grote warmtecapaciteit en blijft dus lang warm. Daarintegen duurt het ook erg lang voordat die steen muur warm wordt.

5. Steen heeft 2 enorme nadelen. In de winter blijft steen lang koud, terwijl het in de zomer lang warm blijft.

6. Ik bouw met riet hout en leem. Ik doe houtskeletbouw. Riet heeft dezelfde isolatiewaarde als stro als het maar ingepakt wordt in lemen wanden. Ik gebruik gebrand hout als buitenafwerking.
    Riet krijg ik van een dakdekker, gratis.
    Ik heb prima leem gevonden ergens in Belgie. 15 euro/kuub+ transportkosten. 1v0 kuub besteld.
    Zand haal ik uit de grond en bij de buren, die van het uitgegraven zand af willen.
    Hout heb ik zelf verzameld bij het dunnen van een loofbos. Ik laat het door een mobiele zagerij verzagen. Ik gebruik takken en (licht)leem voor de binnenmuren.
    Fundering op stoeptegels.
    Riet hout en leem zijn overal goed verkrijgbaar. Riet is beter dan stro in mijn ogen, want het schimmelt bijna niet en bevat geen zaad, wat bij strobouw wel het geval is. Denk aan muizen....