We zijn (weer) begonnen..

1. 2 jaren geleden

Na een eerdere start (en stop) van de bouw van onze THOW ben ik weer begonnen. Na alles (weer en meerdere keren) overwogen te hebben toch maar besloten om de maatvoering drastisch aan te passen (te verkleinen) zodat de THOW achter een 'gewone' auto kan op de 'gewone' weg in alle 'gewone' landen :-)
    Dus uiteindelijk wordt het maximaal 3500kg gewicht, 255cm breed en de lengte 780 cm.

Omdat ik zelf wat andere ideeen heb wat betreft opbouw van de bodem en de daarop steunende constructie kon ik me niet erg vinden in de 'standaard' THOW/boot onderstellen zoals die aangeboden worden.
    Zo wil ik bijv voor en achter het assenstelsel de vloer laten zakken zodat er daar meer totaalhoogte beschikbaar komt. Ook de versterking/ladderframe van de bodem komt niet onder het onderstel maar aan de bovenkant en wordt in de muren verwerkt.
    De buitmaat van de bodem komt op 250cm breed zodat er nog een paar cm overblijft voor de buitenafwerking. De (buiten)muren steunen dan ook af op de buitenrand en niet op de vloer zoals de meeste het nu opbouwen. Kwa muurconstructie twijfel ik nog over om die of in hout of in staal op te bouwen. Ik heb ergens gelezen dat uiteindelijk in staal wat lichter is dan hout en de maatvoering is in staal veel beter.

Gisteren uiteindelijk alle basis ingredienten voor het nieuwe onderstel in Duitsland opgehaald. Nieuwe Knott assen, Knott oploopremsysteem, velgen, banden, verlichting etc. Inclusief remberekening voor de RDW, alles nieuw voor ongeveer de helft wat een 'standaard' THOW onderstel hier kost.

De komende tijd wordt het zagen, lassen en slijpen en dan naar de RDW voor het kenteken.

2. Terwijl de 'fundering' van de THOW in de maak is verdiep ik me ondertussen in de mogelijkheden voor de opbouw. Zoals eerder aangegeven overweeg ik om een staalskelet of staalframe opbouw te gaan maken. Bij veel THOW projecten in New Zealand zie ik veel staalframe opbouw omdat het zeer licht en sterk is. New Zealand heeft dezelfde beperkende eisen kwa aanhangers als die in Nederland gelden (max 3500kg, max 2.50 breed). In Nederland wordt die fabricagetechniek ook aangeboden (Frame-Factory en LeeFrame/LeeConstruct) maar toch heb ik niet het idee dat hier echt naar die bouwtechniek wordt gekeken als het om bouwen van een THOW gaat. Is daar een reden voor ? Prijs misschien of nog te onbekend ?

of Meld je aan om te reageren!