Het verrijden van een Tiny House On Wheels

1. vorig jaar

Afgelopen zaterdag heb ik voor een forumlid zijn THOW vanaf de werkplaats naar een nieuwe lokatie mogen brengen. Een afstand van een kleine 200 km.

Daar ik in mijn dagelijks werk ook met groot materiaal op de weg zit, dacht ik dat het met een THOW ook wel kon. En inderdaad, binnen de bebouwde kom ging dat uiteraard prima.

Maar op de autosnelweg. Een THOW van een meter of 10 lang en 4 meter hoog en twee assen in het midden, dat is echt levensgevaarlijk. Boven de 60km/u rijden was niet te doen, daarmee zou ik mijn eigen leven en dat van mijn mede weggebruikers in gevaar brengen.

Als je echt langere afstanden wil afleggen waarbij je over de autosnelweg moet, bouw dan zeker niet te groot, maar hou het zo klein mogelijk.

Als de THOW movement echt massaal uitgroeit, dan voorspel ik nu al dat er met enige regelmaat weer een THOW aan stukken over de autosnelweg ligt. En dat er regels gaan komen hoe groot een BE aanhanger eigenlijk mag zijn (zoals die er voor het vrachtverkeer allang zijn).

2. Terecht dat je hiervoor waarschuwt, het lijkt mij ook een hele uitdaging (al ben ik wel van plan zoiets te bouwen). Die snelweg was natuurlijk niet nodig, als je die 200 km over binnenwegen had gereden was je misschien een uurtje langer onderweg geweest, maar zonder het gevoel levensgevaarlijk bezig te zijn.
    Zelf ben ik niet van plan veel te gaan reizen met mn THOW, maar spreekt me meer de mogelijkheid aan een keer per paar jaar een nieuwe plek te zoeken.

3. Als je zegt niet te groot, mbt tot wegveiligheid doel je dan op de totale omvang of bv met name de hoogte? Ik ben met mijn ontwerp bezig voor een THOW van 2,55 bij 7,20 en 3,80 hoog (incl trailer). Ik wil hem naar Schotland kunnen rijden. Advies is meer dan welkom aangezien ik nu nog een een ontwerpfase zit =D

4. @Rutmer Terecht dat je hiervoor waarschuwt, het lijkt mij ook een hele uitdaging (al ben ik wel van plan zoiets te bouwen). Die snelweg was natuurlijk niet nodig, als je die 200 km over binnenwegen had gereden was je misschien een uurtje langer onderweg geweest, maar zonder het gevoel levensgevaarlijk bezig te zijn.

Uiteraard ben ik direct weer van de autosnelweg afgegaan en ben over N wegen gereden. Dat uurtje waren er wel 2á3, maar dat was mij het wel waard.

5. @Ayes Als je zegt niet te groot, mbt tot wegveiligheid doel je dan op de totale omvang of bv met name de hoogte? Ik ben met mijn ontwerp bezig voor een THOW van 2,55 bij 7,20 en 3,80 hoog (incl trailer). Ik wil hem naar Schotland kunnen rijden. Advies is meer dan welkom aangezien ik nu nog een een ontwerpfase zit =D

Ik heb het over het THOW chassis wat geproduceerd wordt door Vlemmix, maar in essentie gaat het om iedere tandemasser waar een THOW op gebouwd wordt. Het probleem zit'm met name in de lengte, met de hoogte ontstaat vooral het risico op kantelen. De breedte doet er niet toe.

Voor in het verkeer is het veel veiliger om je THOW op een schamelwagen te bouwen, dan ontstaat dit probleem niet.

6. Het is een hele grote en lichte windvanger, in relatieve termen. En zelfs al was je 80 gaan rijden, autos die met 130+ voorbij komen rijden vormen het grootste probleem. Over snelwegen zoals wij dat kennen zou ik aanraden om alleen in de nachten te rijden, met wat extra lichten.

Overigens zou ik bij de Vlemmix trailer de kentekenplaathouder omdraaien, dat is echt wel een must wil je een beetje normaal over drempels rijden. Bij mij (ons) was ie dus gaan schrapen en heeft uiteindelijk een kabel afgesneden. Lekker provisorisch repareren op een bushalte is niet hoe je je tiny house transportdag wilt spenderen. ;)

7. admin

30 aug 2017 Beheerder

Verdeling van gewicht is ook heel erg belangrijk:

8. De verdeling van het gewicht is inderdaad ook een heel belangrijke, maar dat was afgelopen zaterdag niet zo'n groot probleem. Het gewicht lag ook op de aanhanger, dus daar ontstond ook geen probleem.

of Meld je aan om te reageren!