Rechten pipo/zigeuner wagen.

1. 2 jaren geleden

Lieve mensen!

Al een lange tijd ben ik informatie aan het verzamelen omtrent tiny house/pipo wagen,
    en laten we eerlijk zijn, dankzij google kom je héél veel mooie plaatjes te zien. Echter ben ik van mening dat de charme in de Nederlandse tiny houses nog beetje ver van af is. En dan bedoel ik niet de ruimte, maar meer de bouw zelf.. maar vaak grijs en steriel. Sorry!!! Daarom ben ik mijzelf meer gaan focussen op Pipo/zigeuner wagens. Vaak zijn deze makkelijker in te richten, en hebben meestal al een mooie ietwat donkere warme kleuren. Maar vraag echter luid; krijgen deze wagens nou de zelfde toekomstige privilege's als een Tiny house? Of wordt door onze overheid een Tiny house op den duur gekenmerkt als een volwaardige woning, en een pipo/zigeuner wagen niet. (Dat terwijl je er theoretisch alles in hebt als bij een Tiny house)

Alvast bedankt voor jullie reactie mensen en keep the spirit up!!!

2. Als jij het verschil kan uitleggen tussen een pipowagen en een THOW ben je een hele kerel. Persoonlijk vind ik dat niet te doen.

Dus ik denk dat je er geen problemen mee krijgt.

3. Nou het verschil kan zitten in de architectuur, Tiny house is een relatief nieuw concept, het ziet volstaat aan praktisch aan alle eisen als dat van een normaal huis. Een pipo wagen heeft meestal standaard geen toilet noch douche.

Tevens de afmetingen zijn anders, waarbij een pipo wagen meestal langer is dan een Tiny house.
    Dan erbij kunnen er ook nog andere gronden zijn waarop de gemeente lastig kan doen, neem bijvoorbeeld de vergelijking tussen de hedendaagse kamp bewoners en dat van een pipowagen. Het kunnen juist die vergelijkingen zijn waardoor de gemeente op zijn beurt een stop teken kan geven.

4. @Rick Nou het verschil kan zitten in de architectuur, Tiny house is een relatief nieuw concept, het ziet volstaat aan praktisch aan alle eisen als dat van een normaal huis. Een pipo wagen heeft meestal standaard geen toilet noch douche.

Tevens de afmetingen zijn anders, waarbij een pipo wagen meestal langer is dan een Tiny house.
    Dan erbij kunnen er ook nog andere gronden zijn waarop de gemeente lastig kan doen, neem bijvoorbeeld de vergelijking tussen de hedendaagse kamp bewoners en dat van een pipowagen. Het kunnen juist die vergelijkingen zijn waardoor de gemeente op zijn beurt een stop teken kan geven.

Je begon zo goed, want dat de architectuur is precies het enige verschil.

Een 'Tiny House' is geen relatief nieuw concept, maar een hedendaagse naam voor iets wat al eeuwenlang bestaat. Daar komt bij dat het aan geen enkele eis van een "normaal" huis voldoet, want dan zaten er geen wielen onder, maar een fundering. Als jij een douche en toilet in jouw pipowagen bouwt heeft de wagen waar het om gaat, jouw pipowagen, wel standaard een douche en toilet.

Dat de afmetingen van een 'pipowagen' anders zijn als van een 'tiny house' klopt. Maar de afmetingen is wel het meest wazige excuus wat ik iemand ooit heb horen gebruiken om te duiden dat een 'tiny house' echt anders is.

5. Wat ik eigenlijk wil zeggen, als jij een pipowagen wil (om)bouwen (wat ik persoonlijk heel erg goed kan begrijpen), laat je dan niet tegenhouden door excuses waarom het niet zou kunnen. Het gaat immers niet om de buitenkant, maar of je er in kan wonen.

6. Ja je hebt absoluut gelijk hoor! Maar vind het gewoon lastig. Ook lijkt me het plaatsen van zonnepanelen makkelijker op een Tiny house dan op een pipowagen.

7. Dat zal wel meevallen toch? Alleen moet je bij een pipowagen even een frame op het dak bouwen waar die dingen in liggen, want anders liggen ze voor het mooie te plat.

8. Persoonlijk zie ik echt het verschil niet tussen een 'pipo'-wagen, Tiny House met wielen, Tiny House zonder wielen, volkstuinhuis, woonwagen, zomerhuisje, yurt, blokhut, caravan, camper, chalet, of caravan. Het is waarschijnlijk vloeken in de kerk, maar de gebruiker van het een wil niet als de gebruiker van het andere genoemd worden (woonwagenbewoner, hipster, kampeerder, yup, pipo, kunstenaar, etc) maak ik op uit verschillende posts op dit forum. Het is meer een verschil in cultuur en achtergrond van de gebruiker die de naam geeft aan een kleine woning.

De echte verschillen liggen in materiaal, afwerking, ontwerp, kleurrijk, mag en past het achter een auto, grootte, mag je er het hele jaar in wonen, comfort, bestemming van de grond. De concepten overlappen elkaar ook. De meeste hebben toch wel een keuken/douche/wc/zonnepanelen. Alle genoemde kom ik online tegen en zijn soms spartaans en soms mini villa's.

In de serie Tiny House Nation en via Pinterest heb ik ook voorbeelden gezien van de typische kleurrijke pipowagen zoals je waarschijnlijk bedoelt, maar deze had alle comfort (ik heb massa's screenshots dus het wordt even zoeken). Was het maar waar dat er privileges waren, zoals een ruim opgezette plek met aansluitingen op nutsvoorzieningen voor wie die wil gebruiken, gezamenlijke ruimtes voor activiteiten, zonder dat het een camping wordt. Wat ik tegenkom zijn huiverige gemeentes waarbij je ergens max twee jaar mag staan en veel regels.

9. Bewerkt 2 jaren geleden door Vrijbuiter

@hannahb Persoonlijk zie ik echt het verschil niet tussen een 'pipo'-wagen, Tiny House met wielen, Tiny House zonder wielen, volkstuinhuis, woonwagen, zomerhuisje, yurt, blokhut, caravan, camper, chalet, of caravan.

Er zit een behoorlijk verschil in hetgeen jij benoemd hoor.

De dik gedrukte hebben wielen, de scheef gedrukte hebben juist geen wielen, terwijl de yurt een tent is en de camper een gemotoriseerde caravan.

10. Bewerkt 2 jaren geleden door hannahb

Later vanmiddag zag ik pas het topic https://www.tinyhousenederland.nl/forum/11-wat-is-nou-echt-een-tiny-house/ die ga ik verder lezen, om de verschillen duidelijker te krijgen, al kan recreatie ook in een volledig huis. Weinig ruimte nodig hebben, kleine voetafdruk, zegt meer iets over de bewoner. Self-supporting zie ik wel als (groot) verschil.

De meeste voorbeelden die ik gaf hebben wielen, maar staan op een vaste plek. Een soms is een yurt gebouwd van strobalen of flessen in cement, het blijft verwarrend. Wielen zijn helaas vaak nodig om onder gemeenteijke regels uit te komen.

11. Het enige criterium van een Tiny House is het oppervlak, klein, alles meer is allemaal niet onderbouwd subjectief (discriminerernd) onderscheid.

12. dag Rick
    ik ben ook erg benieuwd wat de overheid gaat doen met betrekking op tinyhouse en pipowagen ,(laten we over smaak niet twisten dat heeft geen zin ).
    Ik heb een pipowagen gebouwd ,helemaal van de grond af opgebouwd ,ik heb daar 2,5 jaar aan gebouwd en met veel plezier aan gewerkt ,zonder toilet en douch ,(verschil met pipo en huisje is dat pipo alles gelijkvloers is )dus er weinig ruimte overblijft voor een toilet en douche .
    Maar de overheid kennende zal er wel een uitzondering gemaakt worden voor het 1 en ander ..

https://www.woodworking.nl/showthread.php?13453-Bouwen-van-een-pipowagen&highlight=pipowagen

Gr Popcorn

of Meld je aan om te reageren!