waarom niet gewoon usa style

1. 2 jaren geleden

hallo mensen. ik ben nieuw hier.
    Nouja nieuw ik heb al heel wat gelezen maar ben pas net aangemeld.

Wij gaan een tiny house bouwen komend jaar en zijn hier nu dan ook druk mee bezig.
    Maar ik kan niet begrijpen dat er in nl bijna niet op een vrachtwagen onderstel gebouwd wordt.
    Wij hebben een zoontje van 1,5 en die moet natuurlijk ook plek hebben. ik ga er van uit dat veel meer mensen moeite hebben met de 3500kg.
    ik heb gelezen dat iedereen het argument geeft dat is dan duur met verplaatsen.
    mijn vraag is hoezo wordt dit gedacht.

Een vrachtwagen huren voor een halve dag kost 100 euro een chauffeur bijna iedereen kent wel iemand ga ik van uit.
    Als je het mij vraagt is een 4x4 pickup truck het hele jaar rijden duurder in belasting en verzekering.
    plus je hebt geen problemen met kg en je kunt een stukje langer omdat je meer kg kan hebben.

Daarnaast lees ik steeds dat mensen nu 2 keer gaan rijden omdat de th te zwaar is voor de weg dus alles moet er uit dus alsnog een busje huren??

tell my if im wrong. maar een vrachtwagen trailer klinkt handiger. (met een kindje)
    Ik snap dat veel mensen gewoon echt kleiner willen.
    Wij willen vooral ons huis kunnen verplaatsen. tiny is niet de reden.

2. Ja en nee. Ja, de 3500 kg is killing. Als ik het opnieuw zou doen, zou ik vlemmix een trailer laten maken die 6500 kg aan zou kunnen, of iets in die richting. Sowieso hebben weinig mensen een BE rijbewijs PLUS een auto die 3,5 ton mag en kan trekken. Een vrachtwagentrailer is vrij hoog, plus je hebt een lengte van heb ik jou daar. Die 7,3 meter opbouw is meer dan voldoende voor een huis icm een of twee lofts. Ik heb geen idee hoe duur een vrachtwagentrailer is, maar mocht het tiny house gebeuren eindelijk van de grond komen dankzij gemeentes en regels, dan pleeg ik meteen een belletje naar Vlemmix. Al zou de prijs het dubbele zijn, dan is het het al waard.

Ps, je kunt ook kijken naar landbouwtrailers. Die zijn vrij goedkoop, maar net als bij vrachtwagentrailers kun je lofts vergeten.

3. -image-
    ik hoop dat deze foto werk. maar ik had meer dit in gedachten. 10 meter lang is opzicht niet gek. en hier zou je natuurlijk gewoon een dieplader kunnen gebruiken. die zijn tweede hands niet zo duur. bij verplaatsen een vrachtwagen chauffeur vragen.

ik ben van mening dat ik de lengte wel vrij kort vind vooral met een zoontje erbij.
    mijn vraag is dus eigenlijk ook waarom kiezen niet meer mensen hiervoor.

nou heb ik ook vrij makkelijk praten want wij komen uit het noorden. daar is een grote trailer minder een probleem.

4. Ik heb ook een kindje en ik zie qua ruimte echt niet het probleem. Toegegeven, ik ben dan wel gewend de afgelopen 3 jaar om echt klein te wonen, dus voor mij is een effectief gebruiksoppervlakte van bijna 30m2 gewoon veel. Ik zou zeggen, ga eerst ergens een tiny house of 3 bezoeken met je gezin, vraag je af wat je wilt en wat je nodig hebt en kijk of je dan een tiny house wilt of een huis in een container, want daar kom je uiteindelijk op uit denk ik. En dan kun je net zo goed twee containers hebben, desnoods aan elkaar gekoppeld. Die kosten relatief geen drol.

Wat je met een vrachtwagenonderstel ook hebt, is het gewicht Je moet ook ergens een plaats hebben wat dat gewicht aankan. Stel je komt bij een boer terecht, dus niet op asfalt, dat gaat wel zakken lijkt me. Maar, de hoogte ben je dus kwijt bij een vrachtwagen. Want die beginnen bij een meter ofzo aan de opbouw (?), dus alles wat je niet de hoogte in kunt, moet je wel in de lengte doen. Dus effectief win je alleen aan gewicht en niet zozeer aan oppervlakte. FF ruw geschat.

Maar nogmaals, tiny house past inderdaad niet 1 op 1 op Nederlandse regels. Iedereen in de vs heeft daar een pick up truck, hier in Nederland heb je slechts een handvol auto's die op papier zo'n huisje maar mogen trekken. En als je zo'n busje plus BE rijbewijs wilt hebben kost dat inderdaad bakken met geld het hele jaar door. De gedachte is dan dat iemand met een BE rijbewijs goedkoper is dan.... euh jah... dan wat.

Ik heb even gezocht, maar zo'n vrachtwagenaanhanger kost tweede hands minder dan de Vlemmix trailer:
    https://link.marktplaats.nl/m1210645551
    Plus het gemakt om het in een loods te maken vervalt dan ook, je hebt dan echt een vrij grote loods nodig of een flinke plek buiten, die niet iedereen zo maar heeft. Ik zit wat te zoeken over de starthoogte van zo'n trailer, maar ik krijg het vermoeden dat de maximum 4 meter hoogte niet wordt bereikt. Een dieplader zou natuurlijk perfect zijn. Dat toegestane gewicht is duizelingwekkend. Je kunt daar gewoon meerdere zweedse massieve blokhutten opzetten. Dan kun je bijna gaan een huisje gaan opmetselen.

5. Je moet vooral denken waar je hem mag plaatsen.

Zit je bijvoorbeeld aan een camping te denken, dan mag je niet eens met zo'n groot ding komen. Tenzij je op een sta caravan plaats wilt gaan staan, maar daar mag je niet permanent in wonen. Dan is het verplaatsen van zulk groot object natuurlijk niet zo makkelijk...

6. Waarom mensen een TH op een trailer bouwen begrijp ik ook voor een deel niet, want je gaat niet elk weekend rijden met je huisje lijkt mij, dan neem je wel een caravan. Als ik al op een trailer ga bouwen (2m55 vind ik vrij smal en benauwd) wil ik wel langer dan 7m20 hebben, liever langer dan 10 meter. het liefst neem ik het idee/onderstel van een stacaravan, maar dan de opbouw van hout en isolatie en slaaploft.

7. De vraag is dan, waar plaats je zo'n monster? Ik heb eergisteren een "tiny house" gezien van 10mtr... nou manoeuvreren op een camping met deze grootte? haha respect! Dan erbij, als je een onderstel wilt hebben van een stacaravan... waarom neem je dan niet gewoon een sta caravan? :D Een tiny house moet uniek in zijn soort blijven vind ik.. makkelijk te verplaatsen, maar ook iets voor een langere tijd. Ecologisch, A+++++++ label er op ;)

8. Op de bouwexpo in Almere was 50 m2 nog steeds tiny, al vind ik dat persoonlijk al vrij groot. Zo ecologisch is een TH nou ook weer niet als je kijkt naar materiaal, of het wordt onbetaalbaar. Ik begrijp Wilco wel, ik zou eerder voor het onderstel van een vrachtwagenaanhanger kiezen. Vrij verplaatsen heeft voordelen, maar zelf voel ik nu geen behoefte aan een nomadenbestaan. Interessant om verschillende opties en meningen te lezen!

9. Even een paar puntjes.

1. Een vrachtwagen met chauffeur zal voor een particulier al snel zo'n €75,- per uur kosten.
    2. Een dieplader kan even laag zijn als de THOW aanhanger van Vlemmix.
    3. Zoals Vlemmix zijn THOW aanhangers op maat maakt, kan je ook een oplegger op maat bestellen.
    4. Het gewicht is geen enkel probleem, tenzij je absurt zwaar bouwt of met alle geweld in een doorweekt en drassig weiland wil staan.
    5. Parkeren op een camping is geen probleem, Nederlandse vrachtrijders zijn manoeuvreren gewend.
    6. 50m2 is voor 1 persoon vrij groot, maar met een gezin al gauw te klein.

Linksom of rechtsom, je maakt het jezelf veel makkelijker om een oplegger aan te schaffen. Alle zogenaamde bezwaren tegen vrachtwagenopleggers die ik hier heb gelezen zijn door een goede opleggerbouwer op te lossen. Maar bedenk uiteindelijk wel, aan alles zit een prijskaartje.

10. vorig jaar
    Bewerkt vorig jaar door Jan-Willem

Een van mijn cursisten kwam van de week met een hele bijzondere trailer. Een platte wagen German style. Kan laag bij de grond en 40 km/u. Eventueel kun je de wielen er zelfs nog af halen. Met dit ding kun je tot 8,1 ton bouwen.

-image-

http://www.bremer-maschinenbau.de/transporttechnik.html

11. @Jan-Willem Een van mijn cursisten kwam van de week met een hele bijzondere trailer. Een platte wagen German style. Kan laag bij de grond en 40 km/u. Eventueel kun je de wielen er zelfs nog af halen. Met dit ding kun je tot 8,1 ton bouwen.

-image-

http://www.bremer-maschinenbau.de/transporttechnik.html

Kunnen die willen onder de platte wagen gedraaid worden als je'm wil verplaatsen?

12. Deze platte wagen heeft maar 2 wielen. Dus je kunt het draaien zolang je aangekoppeld blijft.

13. Die foto is natuurlijk wel een beetje misleidend zo. Als je wil verplaatsen komt het geheel een cm of 20 omhoog om wat speling met de grond te hebben. Daar moet je in je bouwhoogte wel rekening mee houden.
    -image-
    Verder zou het best een mooie optie zijn! Bij plaatsing lekker laag bij de grond, heb je ook geen hoge trap of iets dergelijks nodig!

14. Arneuba en Bremer en wellicht nog meer maken ze.
    Vond nog een nieuwe trailer van kuiphuis:
    http://www.kuiphuis-trailers.nl/chassis-tiny-house.html
    Laadgewicht /maximum massa nog niet bij mij bekend, maar zo te zien is dit voor een trekker/ langzaam vervoer. Ik zie geen remmen of vering. Wel een zwaardere dissel.

of Meld je aan om te reageren!