Gewicht??

  1. 2 jaren geleden

    @Vrijbuiter Die 3500 kg heeft niets met die Vlemmix aanhanger te maken, maar met de wetgeving.

    Ik snap wat je bedoelt, maar zo opgeschreven is het verwarrend.

    In de wet zijn meerdere types rijbewijs gedefinieerd. Voor een THOW zijn BE en CE van belang. De eerste is makkelijker te halen en iedereen kent wel iemand die zo'n papiertje heeft. De laatste is een stuk lastiger. Met BE en de juiste auto is het maximum van een beremde aanhanger 3.500 kg. Zwaarder is automatisch een CE rijbewijs.

    Tot zover wat jij zegt. Maar die 3.500 kg heeft wel degelijk met de Vlemmix aanhanger te maken. Deze is namelijk ontworpen met de eisen van een BE rijbewijs in gedachten. Het geheel heeft twee assen die elk maximaal 1.800 kg kunnen dragen, ofwel grofweg de 3,5 ton. Ook het staalwerk is qua uitvoering op dit maximum gemaakt. Natuurlijk kan het geheel een paar honderd kilo meer aan, maar de Vlemmix is door het RDW goedgekeurd voor 3.500 kg.

    Wil je net als in Amerika groter, zwaarder etc. dan is een CE rijbewijs noodzakelijk. En zal je op zoek moeten naar een andere trailer dan de Vlemmix. Of zelf iets laten ontwerpen met zwaardere assen en grover staal.

  2. Bewerkt 2 jaren geleden door hvdkamer

    @klaas Alleen hoe doen jullie dat met het gewicht? Ik heb geen idee of dit op voorhand te berekenen is [knip]

    Je vraag is denk ik wel beantwoord, maar aangezien ik zelf ook aan het tekenen ben, heb ik een praktijkvoorbeeld. Wellicht is dat duidelijker dan de theoretische antwoorden :-).

    Ik teken in SketchUp. Het voordeel is dat deze hoeken, afstanden, oppervlaktes en inhoud kan tonen. Ik teken in mm ofwel oppervlaktes worden in mm2 en inhoud in mm3 weergegeven. Dat zijn gigantische getallen, maar als je eenmaal weet waar je een komma moet zetten, prima mee te werken. Mijn idee voor een 7,2 meter lange wand -- nog even geen deuren of ramen -- is als volgt:

    -image-

    Onder en boven begin ik met een plank van 119x18 mm. Op de hoeken staat een balk van 119x44 mm. De tussenbalken zijn vervangen door I-beams in hout. Bespaart veel hout en niet veel zwakker. Met als extra voordeel veel betere isolatiewaarde. Een I-beam heb ik nu even gemaakt met twee latten van 44x18 mm en een 9 mm diepe groef waarin een 6 mm triplex plaat wordt gelijmd. De isolatie is Hempflax en ik lees dat dit weliswaar vocht kan afvoeren, maar slecht tegen plas water kan. De oplossing is een dampdoorlatend, maar waterkerende folie. Dat geeft ook nog eens een luchtspouw. Binnen denk ik aan 6 mm triplex en buiten Zweedse rabatdelen van Modiwood.

    De lat -- hoogte is 2300 minus 2 x 18 mm -- met groef heeft volgens SketchUp een inhoud 1.670.832 mm3 ofwel 0,00167 m3. In totaal 22 stuks van vurenhout met een dichtheid van 460 kg/m3. Dat geeft 16,9 kg. De isolatie is gewoon 600 mm breed en wordt tussen het geheel geklemd. Ofwel 12 stuks Hempflax met een dichtheid van 30-42 kg/m3 en dikte 100 mm. Laten we van het hoogste uitgaan en dat geeft dan 68,5 kg. Het getekende deel heeft daarmee een totaalgewicht van 118,4 kg.

    Voor het Zweeds rabat vond ik 6,7 kg/m2 en dat voegt dus 7,2 x 2,3 x 6,7 is 111 kg toe. Aan de binnenkant zoals gezegd 6 mm triplex en dat heeft een soortelijk gewicht van 700 kg/m3. De lengte is iets minder omdat er twee muren vanaf gaan.Grofweg dus 7 x 2,3 x 0,006 x 700 is 67,6 kg. De zijwand komt dan uit op 300 kg. En dat geeft weer zo'n 18 kg per vierkante meter.

    Op de Vlemmix trailer kan je maximaal een schoenendoos van 7,2 bij 2,4 bij 3,5 meter bouwen. Dat geeft een oppervlakte van 102 m2. Ik heb nu een puntdak met optimale hoe voor zonnepanelen en dat geeft 91 m2. Als ik voor wanden, vloer en dak dezelfde constructie gebruik geeft dat 1.640 kg. Plus 620 voor de trailer geeft een marge van 1.240 kg voor ramen, deur, iets zwaardere constructie vloer en inhoud. Voor die laatste kwam ik al snel richting de 1.000 kg, ofwel het blijft krap...

    Iemand noemde caravan en dat geeft een aluminium buitenwand. De dikte die ik voor een caravan kon vinden is 0,6 mm en het soortelijk gewicht is 2.700 kg/m3 ofwel 1,6 kg/m2. Dat klinkt interessant, maar ik ben bang dat dit veel lastiger wordt om zelf te doen.