Tiny wonen in Limburg

1. vorig jaar

Ben jij of ken jij iemand die in Limburg in een tiny house woont of wil gaan wonen, dan kom ik graag met je in contact om info uit te wisselen.

Gr. Ginny

2. Joe..hierzo :)

3. In zuid-limburg zijn we in ieder geval met een clubje al bezig. Ik weet niet in welk stadium jij bent, maar een persoon woont al in een tiny house, mijn tiny house is praktisch af en ben op zoek naar locaties en in Sittard zijn er mensen bezig om de gemeente enthousiast te krijgen.

4. Beste Ginny,
    Ik zou je graag een aantal vragen willen stellen voor mijn afstudeeronderzoek. Zou je ajb contact met mij kunnen opnemen op afstudeeronderzoektinyhouses@gmail.com . Ik hoor graag van je!

5. Ik ga bouwen in Egchel bij Helden. De gemeente staat tiny houses toe, als je maar aan het bouwbesluit voldoet en nul-op-de-meter. Wordt van riet, hout en leem gemaakt. Helemaal zelfbouw.

6. Interessant, in Noord-Limburg zijn de gemeentes wat minder star heb ik het idee, in Zuid-Limburg is het een beetje een drama.

Heb je eigen grond gekocht of heb je een plek weten te pachten?

7. erfpacht, kosten zijn vergelijkbaar met een hypotheek en erfpacht is aftrekbaar voor inkomstenbelasting, net als hypotheekrente.

8. Hoi Ik woon in Heythuysen en wil deze week een afspraak maken bij de gemeente of er gehoor is voor een plek voor tiny houses. Mijn plan is om er zelf één met hulp te bouwen voor mij en mijn 3 kinderen.

9. Hallo! Hier een bewoner van zuid-limburg (Maastricht) die op zoek is naar een locatie voor een Tiny house. Contact gehad met de gemeente al hier; zij raden aan om met concrete plannen te komen daar zij geen actieve rol spelen in het verwezenlijken of aanwijzen van geschikte locaties. Beetje lastig om in mijn eentje zonder hun medewerking aan de slag te gaan. Wellicht dat we samen meer kunnen bereiken?

10. @Stefan: zijn er al mogelijkheden in Zuid Limburg? [Venlo - Vaals]

11. @HansMPL & @Noel ,

Zuid-Limburg lijkt puur regeltechnisch op slot te zitten (Kom even niet op de naam, maa gaat om structuurvisie en er mag alleen bijgebouwd worden als er iets wordt afgebroken. Grote lulkoek natuurlijk, als jij een villa wilt bouwen, dan gaat dat gewoon mogen....), maar er komt verandering in, geen inside information helaas, meer een indruk. In Sittard is een groep heel sterk bezig, die nemen scholen mee in de bouw, maar dat zal denk ik nog minimaal tot de zomer duren voordat dat van de grond is. Ik vermoed (hoop) dat dat de kickstarter zal zijn in Zuid-Limburg.

Ik zoek zelf iets op de as Maastricht-Heerlen, ik heb contact gehad met de Wijk van Morgen, maar die reageren traag door alle bestuursgerechtigden, dus dat zal niks worden, andere bedrijventerreinen die woon/werk als optie hebben reageren eenvoudigweg niet.

In Heerlen is nu een raadslid van de partij van de dieren gekomen waar een kennis van mij die al in een tiny house (gedoogd-illegaal) woont, waar we een gesprek gaan krijgen. Helaas geen idee wanneer, maar dat is voorlopig onze enige politieke ingang.

We kunnen zeker samenwerken, maar op dit moment is het of eigen (bouw)grond of agrarische grond met waarde kopen, of hopen op samenwerking met de gemeente. Ik heb een beetje het geluk dat ik mijn tiny house op mijn oprit (af)bouw, waar de gemeente wel naar informeerde, maar al meer dan een half jaar niks van zich heeft laat horen. Dat heeft voor mij persoonlijk ook waarde, niet dat ik op mijn oprit wil blijven staan, maar ik zou het ook niet erg vinden :)

Het enige wat we concreet zouden kunnen doen is een woningbouwcorporatie en/of een wooncoorporatie opstarten, maar dat betekent dat we wel maar op een locatie kunnen richten. Ik heb van sommige gemeentes letterlijk te horen gekregen dat burgers/particulieren pas als laatste in aanmerking komen voor een project of wat dan ook. Bedrijven (corporaties) krijgen bij voorbaat voorrang. Dus als dit een optie is en we kunnen minimaal 5 (willekeurig gekozen) mensen met een tiny house bij elkaar krijgen, kan het wel eens nut hebben.

Ik heb de gemeente Schin op Geul proberen te porren voor een project omdat er wat consternatie was ontstaan over een verleende vergunning voor een megastal. Blijft bizar, megastallen in het landschap zijn geen enkel probleem, een paar tiny houses de grootste ellende. We zijn gewoon veel te netjes als nette burgers. Het is omdat ik weinig cash vermogen heb, anders had ik al een leuk stuk agrarische grond gekocht en gewoon doen. Dat is volgens mij de enige snelle mogelijkheid om wat af te dwingen van de gemeente. Anders laten ze je gewoon links liggen.

12. Ik ben ook geïnteresseerd om me bij een groep aan te sluiten. Zelfde verhaal als iedereen. Een tiny house is wel te realiseren, een plek om te wonen lukt in zuid limburg minder. Inderdaad een huis voor huis beleid in mijn gemeente. Een stuk grond kopen is gigantisch duur. En dan zijn er gemeentes zoals Weert die bijvoorbeeld wel prefab tiny houses neerzetten maar het nogal lelijk en vinex wijk achtig doen. een meter uit elkaar. Dan gaat een gevoel van vrijheid verloren.
    Hoe kunnen we, behalve op dit forum, elkaar concreet ontmoeten? Hoe groot is de groep geïnteresseerden hier?

13. Bewerkt vorig jaar door Pascale

Mijn man en ik (+ 2 kinderen) zijn ook op zoek naar een goede lokatie rondom Maastricht. Een stuk grond kopen is voor ons zeker een mogelijkheid. Afhankelijk van de grootte van de grond zou er plek kunnen zijn voor iemand anders. We weten alleen niet goed waar te beginnen. En vooralsnog is er weinig te koop.
    @liesbeth bos, @Noel : lijkt me goed idee om elkaar te ontmoeten. Zullen we iets organiseren?

14. Hallo, dankzij Pascale van de Partij van de Dieren is er in de gemeente Heerlen een motie aangenomen waardoor ze een onderzoek zijn gestart naar alternatieve woonvormen waaronder tiny houses. Ervan uitgaande dat hier uitgaat komen dat hier vraag naar is, kan er dan een projectplan ingediend worden. De SP is in Heerlen fel tegen omdat ze tiny houses alleen voor (rijke) hipsters zien, terwijl een tiny house een stuk goedkoper is dan een 'normaal' huis.

Ik ben per toeval een mooie locatie tegengekomen die ook nog eens de juiste bestemming heeft waardoor we (nog een andere persoon en ik) alleen een fatsoenlijk projectplan op papier moeten zetten waarbij heel sterk naar voren moet komen hoe dit potentieel ouderen kan helpen en ook de 'armen' en dat het niet alleen voor rijken is.

Enige nadeel is op dit moment de tijdlijn, 'men' verwacht dat onderzoek pas in december te hebben afgerond, dus pas in het nieuwe jaar wordt projectplan ingediend en dan is het even afwachten hoe en wat. Ergens in oktober is er nog een tiny house conferentie in Heerlen waar mensen van de gemeente worden uitgenodigd, en zoals het er nu naar uit ziet zal ik en een andere persoon nog voor een commissie komen van het onderzoek wat wel het een en ander teweeg zal brengen. Het is dan even de vraag hoeveel tiny houses er mogen komen.

Maastricht kun je net zo goed vergeten, al helemaal in het buitengebied. Tenzij je echt een goed contact hebt binnen de gemeente die voor je gaat lopen is Maastricht een illusie. Als tiny houses in Maastricht al komen, zal dat als laatste stad van Limburg zijn, zeker met de ervaringen rondom Vinkenslag. Als je per se rondom Maastricht wilt wonen, lijkt me Belgie een interessantere optie.

15. Goedendag,
    Ik heb ook interesse om te wonen in een Tiny house in zuid limburg. Dus als iemand nog kandidaten zoekt, ik hou me aanbevolen. Of als we met een paar man naar de gemeenten moeten gaan met concrete plannen. Regio Heerlen/Maastricht maakt me niet zoveel uit, wel in zuid limburg.
    Gr

16. Bewerkt vorig jaar door Guido

Ik wil bij deze mijn vrouw en mezelf ook bij de groep aanmelden die geïnteresseerd zijn in een Tiny House in Maastricht of elders in Zuid-Limburg. Grond kopen is ook hier geen probleem.

Ik heb op dit moment hierover contact met de gemeente Maastricht maar zij hebben geen grond in bezit die bedoeld is voor wonen.

@Stefan

In een van de mails die ik van de gemeente Maastricht kreeg zeiden ze:
    Toevoeging van een woning is bovendien niet zo maar meer mogelijk met het oog op het woonbeleid, dat inspeelt op de veranderende aantallen inwoners en samenstelling van de bevolking. Gemeenten in Zuid-Limburg willen een overschot van bepaalde woningen op bepaalde plekken in de toekomst, met name in de stadsrand, voorkomen. Onder voorwaarden is dit wel mogelijk, dan moet u denken aan toekomstbestendige woningen op perspectiefrijke plekken. In dat geval is hoe dan ook compensatie aan de orde, bijvoorbeeld door sloop van een andere woning of wellicht storting in een sloopfonds. Dat lijkt me in uw geval moeilijk.

en ook:
    De conclusie van mijn collega klopt: grond met bouwbestemming is in de regel reeds bestemd voor ontwikkelingen. U zou eens kunnen aankloppen bij eigenaren en/of ontwikkelaars met bouwtitels.

Wat betreft het verhaal dat Tiny Houses iets is voor rijke hipsters is een beetje gek. Ik denk als je rijk bent ga je in een mooie villa in de natuur wonen. Ik wil vooral in een Tiny house wonen omdat ik een hoge huur betaal. We hebben onze eigendom woning in januari verkocht omdat mijn vrouw vanwege reuma de trap niet meer op/af kon. Daarom wonen we nu in een nultreden woning maar wel 3x zo duur per maand.

Ik ben nu 53 over 15 jaar bereik ik de pensioengerechtigde leeftijd en heb geen aanvullend pensioen opgebouwd en ga dan dus behoorlijk in inkomen achteruit. We hebben wat spaargeld waar we eventueel een tiny house van kunnen kopen als we dan ook nog onze eigen energie opwekken scheelt dat enorm aan woonkosten en kunnen we een prettige oude dag hebben zonder (zorg/woon) toeslagen nodig te hebben van de overheid.

Mij lijkt dit een win/win situatie. Enige wat de gemeente hoeft te doen is ons een beetje prettige plek aanbieden waar we een stukje grond kunnen kopen. Of we kopen het samen of elk apart.

17. Bewerkt vorig jaar door Stefan

Hey @Guido, ze zeggen exact hetzelfde alleen steeds met iets andere woorden. Je moet iets slopen wil je iets kunnen bouwen. Je had je eigen koopwoning kunnen slopen ;)

Zonder flauwekul. Tenzij een of ander BN'er of rijke vent/dame met contacten in een tiny house in Maastricht wilt wonen, gaat het Maastricht niet worden. De status van de pogingen om Sittard weet ik niet, op dit moment lijkt een chalet-camping in Schinveld en gemeente Heerlen de beste kansen te hebben. Tenzij je ergens op prive grond gaat staan waar de eigenaar niet bang is voor de gemeente, heb je een kans. Elke gemeente geeft exact hetzefde riedeltje weer, snap ik ook wel weer, daar heb je een regionaal beleid voor.

Dus in Heerlen zijn we bezig, maar zoals gezegd duurt dat minimaal nog een een half jaar voordat er concreet iets uit zal komen, als er al iets concreets gaat uitkomen. Tegen de kerst willen we ons maatschappelijk tiny house plan klaarhebben waarin we concreet een of meerdere locaties naar voren brengen. Ik weet even niet hoe verstandig is om concreet op de mogelijke bewoners in te gaan, maar mocht dit verstandig zijn, heb jij misschien interesse om daarin te komen, als locatie Heerlen je bevalt?

18. Kun je niet met paar mensen samen een stuk grond kopen ergens in het Mergelland en daar paar Tiny houses op zetten? Heerlen is voor mij of eigenlijk vooral mijn vrouw te ver weg van haar familie en vrienden in Maastricht. Zoals gezegd heeft ze dus reuma lange stukken auto rijden lukt niet. We konden in Kerkrade aan bungalow kopen dat wilde ze toen ook niet. In Maastricht e.o. heb ik geen betaalbare bungalow kunnen vinden. We huren er nu een van een woning stichting. Prima woning heel tevreden mee maar hij is niet tekoop helaas.

Dus ja de jaren schieten voorbij voor je het weet zit je in de AOW op een houtje te bijten. Nu kan ik financieel nog iets doen daarom wil ik ons geld hierin stoppen zodat we goed zitten ook als we straks in de AOW zitten. Zonder hoge huur en energie kosten.

Mij lijkt als je met paar mensen die beetje geld hebben samen een stuk grond koopt waar ook andere een gedeelte van kunnen huren/pachten kan je er misschien met meerdere huisjes op staan.

Persoonlijk wil ik het liefste zo zuidelijk mogelijk en in de buurt van Maastricht. Paar kilometers rijden is geen probleem maar Heerlen is ons te ver helaas.

https://www.funda.nl/koop/sint-geertruid/bouwgrond/+5km/

19. @Guido, helaas gaat dat niet. Het probleem blijft hetzelfde: bouwtitels. En als je al een bouwtitel hebt, mag je er niet zomaar een woonwagen (want dat is een tiny house voor de wet) er neer zetten. Maastricht e.o. is gewoon niet betaalbaar vergeleken met Heerlen e.o., makkelijk 1,5x zo duur.

Op bouwgrond verder ingaand, vaak zit er al meteen een bouwplan aan vast, althans een bouwplan waar weer de bouwvergunning aan vasthangt en alleen als je een bouwgrond is waar nog GEEN bestemming op zit, dat is goud waard, maar daar betaal je ook de hoofdprijs voor. Dan mag je letterlijk alles doen. De gemeente kan je nog gewoon tegenhouden, maar geen bestemming is de beste bestemming.

Ik zou sowieso geen bouwgrond kopen, tenzij je buren ver genoeg wonen, zeker in NL mag je niet zomeer een behoorlijk ander huis neerzetten dan je buren. Afgezien van volledige medewerking van een gemeente, is op dit moment de beste kans grond met recreative bestemming, dus waar je vanuit de wet een caravan op mag plaatsen. Maar reken maar op weerstand van alles en iedereen. Als je zou huren zou je mogelijk op een gegeven moment huurbescherming kunnen genieten: https://zypp.nl/let-op-bij-verhuur-van-percelen-grond-aan-recreanten/

Nederlandse regels zijn bizar, Zuid-Limburg zit voorlopig goed op slot. Als je contacte hebt met boeren of mensen met veel land, dat is je beste kans voor de komende 5 jaar. Heerlen zie ik wellicht volgend jaar iets ontstaan, daarna Sittard en Maastricht als laatste in Z-Limburg. En waarschijnlijk zal eerst een grote projectontwikkelaar de eerste eer krijgen en geen particulieren. Dat heb ik eens letterlijk in een mail terug gekregen. Als particulier/burger kom je als laatste aan bod.

Een mogelijkheid is om een eigen woningbouwcorporatie of wooncorporatie op te richten om een tiny house dorp ergens te maken, maar dat gaat veel tijd en energie kosten, zeker als niet alle neuzen dezelfde kant op staan.

Als je echt geld zou hebben, de sporthal onder aan de berg bij Cadier en Keer staat nog altijd te koop, dus als je echt geld hebt, of bij elkaar kunt brengen (1 miljoen) dan is dat een goede omdat daar ook een maatschappelijk aspect bij zit.

Nog een ding, voor jou kun je het als zorgwoning gaan zien. En ga dit ook altijd specifiek benoemen in contact richting de gemeente. Zover ik weten hebben zorgwoningen een of andere uitzondering. Dus maak zelf hard waarom het voor jou een zorgwoning is en ga dan met een plan naar de gemeente.

Het zijn puur de gemeentes en de regels die alles blokkeren in Zuid-Limburg. Een collega van mij heeft een grondstuk in Margraten waar ik zou mogen staan, werkelijk perfect voor mij, maar hij wilt geen gezeur met de gemeente, begrijpelijk. Ik de gemeente gecontacteerd en krijg gewoon het standaard riedeltje te horen. Ook via een contact kreeg ik het standaard riedeltje te horen.

Als ik nou een eigen stuk grond had met op zijn minst een recreatieve bestemming (agragrische met waarden mag je zelf al op recreeeren), dan had ik de gok al gewaagd. Campings zijn ook erg huiverig en de campings die het toestaan zijn in de winter dicht en dan moet je toch weer weg. Er zijn twee campings waar ik weet waar het helemaal legaal kan, maar die zijn te ver weg voor jou (en voor mij ook) Eentje over de grens bij Vaals in Belgie en eentje over de grens bij Roermond in Duitsland, maar daar heb je alleen elektra aansluiting.

Als het erop lijkt dat er eind dit jaar geen schot in de zaak zit in Heerlen of Schinveld, dan ga ik maar naar Duitsland.

Laatst was er ook nog een bericht in de Limburger dat twee broers hun woonwagens hadden gezet op een bedrijventerrein in Voerendaal, op gehuurde grond van de gemeente Nota Bene. Uiteraard waren het halve criminelen. En hoe die het geregeld hebben gekregen? Vast en zeker niet door de brave burger uit te hangen.

En het leuke met grond kopen in Zuid-Limburg, er is bizar weinig grond te koop hier. Op bosgrond.nl , arvalismakelaars.nl , bostekoop.nl en bosverkoop.nl hebben de meeste gronden, maar het is bizar weinig (meeste is midden en Noord) en schrik niet van de prijzen. Zeker de gronden waar je legaal wat mee kunt (agrarisch met waarde of bosgrond met recreatieve mogelijkheden) zijn zeldzaam en duur. En als ze er al zijn, zijn ze binnen een week alweer verkocht.

Dus als je toch bereid bent en om grond te kopen en je wilt per se rondom Maastricht zitten, kijk in Belgie.

20. 11 maanden geleden

hmmm hoewel allemaal niet zo goed nieuws wel fijn dat jij er zoveel vanaf weet @Stefan. Een miljoen heb ik helaas niet voor die sporthal in Cadier en Keer die sporthal is mij ook niet onbekend ik kwam daar vroeger wel eens. Bedankt voor al de informatie.

Trouwens voor mensen die meer in noord limburg wonen is dit misschien iets: https://www.funda.nl/koop/kelpen-oler/huis-40679867-tiny-house-in-voorbereiding-bouwnr-1/

21. Nieuwer ›

of Meld je aan om te reageren!