Tiny wonen in Limburg

1. ‹ Ouder
  2. vorig jaar
    Bewerkt vorig jaar door Stefan

Gelukkig is die TH conferentie in Heerlen om de hoek, 11 oktober, dan krijgen we beter beeld. Als het positief wordt, dan is het alleen nog locaties zoeken aan aanbieden. Maar ik merk dat dat het moeilijkste wordt. Gemeente Heerlen heeft wat dat betreft weinig mogelijkheden en de mogelijkheden die er zijn, zullen waarschijnlijk op gronden zijn van boeren die dat natuurlijk niet willen, zels al is het een economisch voordeel.

Ik ben zelf maar begonnen met plannen maken om richting Venlo te gaan, heb al een plekje bij een particulier weten te regelen, nu nog toestemming van de gemeente.

Wat betreft die funda link, was er al mee bekend, maar voor 120.000 euro een tiny house. Nee dank je. Heb je toch nog een hypotheek nodig. Een groot deel van het tiny house is dat je dus jezelf kunt verlossen van een hypotheek. Een fatsoenlijk tiny house hoeft overigens geen 30.000 euro te kosten, als je het laat maken, zelfbouw is nog eens significant goedkoper, dus je betaald dan 90.000 euro voor een mini stukje grond?

Ik moet helaas concluderen dat tiny houses niet compatibel is met Nederland. Zeker niet als er 'te' veel mensen tiny willen leven. Dan krijg je uiteindelijk dus veel mensen in tiny houses, maar met exact dezelfde financiele strop als in een regulier woonhuis.

Heeft iemand al over de grens gekeken? Beide kanten?

3. Volgens mij als ik goed onthouden heb heb je een stuk grond van 300 meter dat is best netjes volgens mij en ja daar betaal je al gauw dik meer dan 'n ton voor hier in zlb. Geld zal het altijd kosten ofwel betaal je huur voor de grond of een koopprijs. En 48 m2 woon oppervlak nou meer dan prima voor mij en als de locatie gunstig zou zijn geweest had ik het zeker gedaan.

Ik woon nu gehuurd omdat ik geen geschikte koopwoning kon vinden voor mijn zieke vrouw we betalen nu 3x zoveel woonlasten als toen we een eigendom woning hadden. Dus wij gaan behoorlijk minder betalen als ik een leuk tinyhouse met eigen grond van 150k zou kunnen kopen hier in zlb.

Als ik geen cash geld zou hebben zou ik nog steeds een hypotheek afsluiten voor 150k zeker met deze lage rentes. Dan zou ik nog steeds flink stuk minder betalen dan we nu doen.

En zelf (laten) bouwen ja als je dat kan of iemand weet die dat voor een gunstig bedrag kan heb ik daar ook wel trek in maar net wat je zegt de grond is het duurste en dat huren heb ik geen zin in ik wil grond en huisje in vol eigendom.

Ik vind het maar niks dat ik nu een verhuurder om toestemming moet vragen om zonnepanelen op het dak te leggen of een warmtepomp aan te leggen. Om de energie kosten omlaag te brengen dat mag allemaal niet zomaar. Als je van huren afhankelijk bent zoals sociale huur dan ben je dubbel genaaid want dan kan je die kosten besparende dingen ook niet zomaar doen. De provincie heeft een stimulerings-lening met 2% rente ideaal maar de huiseigenaar moet mee ondertekenen en doet dat dus niet.

Dus huren wil ik vanaf.

Ik heb juist mijn geld voor een deel bij elkaar gekregen door eigendom te hebben en af te lossen en tegelijk betaalbaar wonen. Wij hebben niet op 100% gezeten of zelfs erboven ik heb altijd heel ruim op veilig gespeeld dus ook in de crisis tijd toen wij al wilden verkopen gewoon die crisis jaren uitgezeten en de woning nog verder opgeknapt en toen pas verkocht. Dat heeft ons flink wat gescheeld. Daarbij geld sparen.

Wij leven heel zuinig dat is een sport geworden nou ja als je dat maar lang genoeg volhoud heb je zo een leuk bedrag bij elkaar.

Belgie Duitsland trekt mij persoonlijk niet zo Duitsland is te ver weg van Maastricht en ik heb wat vrienden in België wonen daar word je als Nederlander met de nek aangekeken en is contact met de buurt niet fijn.

Als je samen op zo'n terrein woont met tinyhouses staan de neuzen allemaal zo'n beetje dezelfde kant op je kan leren van elkaar en elkaar helpen dat lijkt me wel leuk.

4. Trouwens voor mensen die meer in noord limburg wonen is dit misschien iets: https://www.funda.nl/koop/kelpen-oler/huis-40679867-tiny-house-in-voorbereiding-bouwnr-1/

Hallo mijn naam is Fredo, ook ik ben me aan het orienteren. Ik heb hier even naar gekeken, maar als ik dit lees, dan geef ik de SP-wethouder gelijk. Dit is voor de zeer rijken.

5. Bewerkt vorig jaar door Stefan

Ik mis een reactie van mij?

Fredo, ik snap niet dat je zegt dat dit voor de zeer rijken is. Zelfbouw tiny house voor onder de 20k euro, daar krijg je niks voor in NL. en die projecten, dat zijn juist de projecten van pseudo-architecten die een slag willen slaan met een hype. 120.000 euro is belachelijk, daar koop ik bijna een fatsoenlijke stenen woning van. Maar goed, hype verkoopt schijnbaar.

Wat betreft alleen neuzen dezelfde kant op? Ik merk dat de meesten (zeker niet allen) een te groot hippie gehalte hebben, te veel zweverig geblabla en weinig to geen inhoudelijke kennis en alles maar op goed geluk doen en zichzelf dan expert noemen. Ik ben gewoon een Nederlander, heb goed contact met mijn buur, maar bijzonder weinig tijd door werk, kind en andere projecten. Ik wil gewoon met rust gelaten worden en ik laat andere met rust. Hulp nodig, prima, geen probleem, maar ik hoef echt geen groentetuin samen of wekelijkse kumbaya sessie. Alsjeblieft, ik weet niet wat erger is, als hippie weggezet te worden of als hipster.

De meeste tiny house projecten in NL zijn op basis van een kommune, of een veel te duur woningbouwproject. Ik ben benieuwd hoe en wat we geregeld krijgen in Heerlen. Rondom Maastricht zie ik het alleen op prive terrein gebeuren, maar gegarandeerd binnen een week een ambtenaar op de stoep. Ik wil gewoon een plekje en that's it.

of Meld je aan om te reageren!