Tiny en small in Schiedam/Vlaardingen/Rotterdam

1. vorig jaar

Ik en mijn man willen erg graag een small house (+/- 50 m2) in omgeving Schiedam/Vlaardingen/Rotterdam. Tiny is net wat te tiny voor ons en onze activiteiten, ook omdat m'n man 2 meter is. Ons ideaal is een kleine wijk van ecologische huisjes met gedeelde faciliteiten (wasmachine/auto/gereedschap/etc.). Het liefst willen we grond kopen maar dit blijkt erg moeilijk. Niet alleen vanwege de prijs, dit zou soms nog best lukken, maar ook door bestaande plannen/eisen van maximale meters glas en staal op interessante stukken grond (zó frustrerend!).
    We kregen de tip om eens te onderzoeken of er particuliere grondeigenaren zijn die interesse hebben in tijdelijke bewoning (omdat gemeenten in de praktijk vaak nogal 'stroperig' en weinig visionair zijn in hun besluitvorming). Een soort van 'anti-kraak' grondgebruik. In de gemeente Schiedam kan ik tal van plekken aanwijzen die al 10 jaar of zelfs nog langer braak liggen omdat de eigenaren iets te enthousiast gespeculeerd hebben. Die zouden een tijdelijke invulling kunnen krijgen die ook voordelig voor de eigenaar kan uitpakken. De boel ziet er wat gezelliger uit en er wordt voor 'gebruiksrecht' betaald. En dan nu mijn vragen:
    Heeft iemand deze optie al eens onderzocht en wat waren de conclusies?
    Is er iemand die interesse heeft in wonen in hetzelfde gebied en mee zou willen denken en wonen?

2. Hi Tessa! Mijn vriend en ik hebben bijna hetzelfde idee. We willen geen tiny house door zijn lengte en zouden het liefst op 50m2 willen wonen, liefst zelfs off grid.
    Mij spreken woningen door bijv. Cubicco aan, die zijn zelfs (enigszins) verplaatsbaar. Ook Hodes of Sustainer Homes bieden betaalbare woonruimte die best klein (en gelijkvloers) blijven.
    We zijn er echter ook achter gekomen dat een kavel kopen lastig is: de prijzen zijn vaak absurd en we hebben geen honderden vierkante meters nodig. Waar wel kleinere en dus betaalbare kavels worden verkocht, zit daar meestal de eis aan dat je minstens 2 verdiepingen moet bouwen.
    Wat wij het leukst zouden vinden is om bij een stad (zoals Rotterdam) een mooie kavel te kopen met meerdere mensen, waar ieder vervolgens helemaal zijn eigen dingetje op kan bouwen. Een minidorpje dus, of een (niet extreem-)tiny house village. Jouw idee om braakliggend terrein te gebruiken is ook leuk, maar dan zou ik wel graag willen weten dat je er ten minste een jaar kunt wonen. Je woning zal dan ook echt verplaatsbaar moeten zijn.
    Wat denk jij?

3. Hoi Tessa en Rina,

Ik herken veel in jullie reacties. Mijn man en ik zijn ons ook aan het orienteren, maar we richten voornamelijk op Schiedam/Vlaardingen. In Rotterdam op de Heijplaat zijn al enige vorderingen. Ik ben geinteresseerd om een actieve werkgroep op te zetten om een communitie op te richten. Laat me even weten of jullie ook interesse hebben. In mijn opini kom je verder met een groter draagvlak.

Groetjes,
    Martine

4. Hallo Rina en Martine,
    Wat fijn dat jullie ook 'in de buurt' willen wonen. Ik speel al een tijdje met het idee om bij de gemeente aan te kloppen om te kijken of er wat te organiseren valt maar heb het in mijn uppie nog niet kunnen opbrengen. Als onderdeel van een groep(je) wil ik graag een bijdrage leveren. Ik denk ook dat we dan meer kans maken.
    Rina's ideaalbeeld is vrijwel identiek aan de mijne. Het zou ZO tof zijn als we een groene wijk op kunnen zetten! Geen commune of woonwagenkamp (de groote angst van veel mensen) maar een fijne groene plek voor mensen die bewuster consumeren/leven en misschien wat voorzieningen/spullen willen delen met elkaar.
    Ik heb van een lokale groene ondernemer de tip gekregen om eens na te denken over tijdelijk gebruik van braakliggende bedrijventerreinen/kavels omdat volgens hem ondernemers flexibeler zijn dan gemeentes maar zo eenvoudig als hij het voorstelde is het volgens mij ook niet.
    De gemeente Nissewaard (Spijkenisse) is op het moment enthousiast onderzoek aan het doen naar de wensen en mogelijkheden voor Tiny Houses en ik heb 2 maanden geleden hun info avond bezocht. Om te kijken of ik de gemeente wat vond (beetje lastig in t donker) en of de reisafstand te doen is met het OV (redelijk). Maar vooral ook om te kijken hoe dat eruit ziet, een enthousiaste gemeenteraad, en of ik er van kon leren hoe ik mijn eigen gemeenteraad enthousiast kan krijgen. Want het liefst heb ik een huisje in Schiedam of omgeving. Er zijn zo veel lege plekken in de buurt, die ook al jaren vacant staan!
    Voelen jullie ervoor om elkaar een keer te ontmoeten om te kijken of we samen aan de kar kunnen trekken? Ik denk dat als we een concreet plan op stellen we de meeste kans hebben om iets voor elkaar te krijgen.

5. Ik hoor het graag als er meer mensen zijn die interesse hebben in een Tiny House in de omgeving Schiedam/Vlaardingen/Rotterdam. Stuur me een pm-metje als je mee wilt denken. Samen staan we sterker :)

6. Hallo Tessa,
    Ik wil erg graag een tiny house bouwen in de komende maanden maar het wachten is nog op een stuk grond om het huisje op te plaatsen. Weet jij misschien al iets meer hoe ver de gemeentes Schiedam en Vlaardingen zijn met toewijzing van grond voor tiny houses?
    Groet, Friedhelm, Katendrecht

7. Hi Friedhelm, zie ook mijn andere berichtje! Voor zover ik weet zijn Schiedam en Vlaardingen nog niet toe aan het aanwijzen van grond. We moeten ze eerst vertellen dat ze dat moeten doen ;).

8. Hoi, ik ben Mascha, 27 jaar en net voor mezelf begonnen. Een tiny house past precies in het leefbeeld dat ik heb, groen leven, bewust leven en vooral genieten van vrijheid. Het is niet te duur en daarom perfect voor een startend ondernemer. Ik zou het super tof vinden als we met z'n alle dit voor elkaar kunnen krijgen en onze dromen uit kunnen laten komen. Mocht ik iets kunnen doen dan hoor ik het graag en ik word graag op de hoogte gehouden van alle ontwikkelingen!

Groetjes,
    Mascha

9. Hartelijk welkom Mascha,
    we zijn op zoek naar serieus geïnteresseerden om een groep te vormen, omdat we als groep bij de gemeentes waarschijnlijk meer kans maken dat ze in actie komen. We hebben voorlopig een paar opties om iets van de grond te krijgen. Is nog niet zo eenvoudig omdat de regelgeving en de gemeentes niet direct meewerken.

1. We proberen bij een in principe geïnteresseerde gemeente in Rijnmond (dat zijn Rotterdam, Schiedam, Vlaardingen en Nissewaard (Spijkenisse)) een stukje grond los te krijgen al is het maar voor een tijdelijk experiment met meerdere tiny huisjes.
    2. We kijken uit naar te koop staande oude boerderijen zonder land in de buurt van Rotterdam, om haar erf (heeft al een woonbestemming) te gebruiken voor tiny huisjes.
    3. We kijken uit naar te koop staande percelen agrarische grond (slechts 1 hectare) in de buurt van Rotterdam, om daarop via de boerencampingregelgeving een soort tiny housecamping te maken.
    4. We kijken uit naar braakliggende percelen waarop we met toestemming van de eigenaar, maar eventueel zonder die van de gemeente kunnen staan.

Dus als je mee wilt zoeken naar geïnteresseerden, percelen landbouwgrond en percelen braakliggend stadsgrond, dan graag. En als je via via wethouders kent in de genoemde gemeentes dan zou dat ook mooi zijn.

10. Hallo,
    Ik ben Henk ten Hoeve en woon op dit moment op de Utrechtse Heuvelrug samen met mijn vrouw. Zelf ben ik opgegroeid in Vlaardingen en mijn vrouw in Rotterdam-Zuid. Onze drie kinderen zijn inmiddels de deur uit en wij zouden graag willen terugkeren naar de regio Vlaardingen,Schiedam Rotterdam. We zouden graag een klein huis laten bouwen dat duurzaam is ,maar net iets groter dan een Tiny House. Het zou inderdaad mooi zijn om met een groep mensen een stuk grond te kunnen kopen of pachten. Ons ideaal willen we echt waar maken! Natuurlijk zijn wij bereid om ons samen met anderen hiervoor in te zetten! We zien initiatieven met belangstelling tegemoet.
    Groeten,
    Henk

11. Hallo allemaal, ik heb inmiddels een aantal mensen ontmoet en het lijkt me een goed idee om elkaar een keer in het echt te ontmoeten. Ik stel voor dat we elkaar zien bij de 'Open Field Day' van de 'Tiny House Academy'?

12. Hoi!
    Ik zou heel graag mee willen doen aan deze groep! Mag ik mij nog aansluiten?

Mvg
    Judith

13. Hi Judith, hoe meer zielen hoe meer vreugd. Vooral als t ondernemende zielen zijn ;) Ik stuur je een pb’tje.

14. Top!

15. Ik sluit me ook graag aan.

Groetjes,
    Daniëlle

16. Hoi ook ik.sluit me graag aan!
    Open field day op 17 maart lijkt me goed idee!

Groetjes Carmen

17. Hoi,

Ook ik ben geïnteresseerd!
    Graag zou ik aansluiten bij de open field day op 17 maart.

Groetjes José

18. Hoi ik ben ook geïnteresseerd!
    Ook ik ben 2 meter, en stoot te vaak mijn kop in een tinyhouse.
    Daarom hebben wij bedacht om een treinstel om te bouwen.
    www.wonenineentrein.nl

Ook dus druk op zoek naar een plek.
    op zoek naar gelijk gestemden

en open field day, klinkt ook cool, lijkt me leuk aan te haken.

Moet wel zeggen dat wij niet persé vast zitten aan 010, maar omdat we er nu wonen en werken, is het wel lekker. De trein moet ook nog verbouwd, en dat is wel fijn om in de buurt te doen, gezien mijn werkplaats hier is.

Groetjes

Dirk

19. Beste allemaal,

Jullie zijn welkom om naar de Field Day te komen en elkaar daar te treffen. Ik wil alleen wel even een kanttekening plaatsen. Als jullie plannen gaan maken voor "small houses" boven de 50m2 dan is dit niet echt het geschikte platform. Het is de visie van de tiny house movement om genoegen te nemen met genoeg en dat te zoeken in een zo klein mogelijke woning. Naar mijn mening is 50m2 zelfs al te veel aangezien een gemiddelde woningen in nederland rond de 75m2 ligt. Wellicht dat dit een goed punt van discussie is voor op de field day. Ik ben namelijk van plan om tijdens de field day ook een discussieronde in het programma op te nemen.

20. 50 is ook onze absolute max (voorlopig nog een abstract nummer). Als 't past, willen wij ook kleiner. Het zal je wel verbazen hoeveel xtra ruimte je nodig hebt voor zo'n lange gast. Mij prop je overal in met m'n 1,68. Als je m'n man in een 'normaal' bed van 2 meter legt doet ie geen oog dicht :/
    Slim en creatief omgaan met wereldvriendelijke (bouw)materialen, energie en water vind ik minstens zo belangrijk als afmeting. Er zijn een heleboel manieren om 'beter' bezig te zijn. Laten we elkaar vooral niet de wet voor gaan schrijven. Daar hebben we de overheid al voor ;)

21. Nieuwer ›

of Meld je aan om te reageren!