Wonen in tiny house op agrarische grond

1. ‹ Ouder
  2. vorig jaar

Als dit werkt is het een briljant plan. Ik vraag me alleen af hoe moeilijk het is om de 'noodzakelijkheid' aan te tonen?

3. Ik heb al met een gemeente gemerkt dat bouwvlak (wat wijst op mogelijk wonen) het probleem wordt. Die zijn zeer waarschijnlijk alleen te krijgen op giantische gronden en niet op de kleine percelen. Paardenstallen e.d. zijn vaak illegaal gebouwd en feitelijk alleen gegund, althans, dat is mijn indruk voor de kleinere percelen. Gemeentes zijn hier in Zuid limburg niet bepaald happig en ze verwijzen allemaal naar structuurvisie. Geen idee of dit een gevalletje 'luiheid' is, of dat men gewoon geen tiny houses willen.

Nederland is langzaam als het gaat om verandering in regels.

4. En bijvoorbeeld een stukje grond van een boer pachten? Mag de 'knecht' misschien ook op agrarische grond van de boer wonen als dat voor de bedrijfsvoering noodzakelijk is?

5. Pachten van een boer mag wel, maar meestal gaat ook dat om grote hectaren grond en ook dat kan best veel geld kosten. De vraag is ook of een boer dat ook daadwerkelijk wil, plus je moet zelf nagaan of je elke ochtend om 05:30 uur wakker wilt worden van tractoren en/of schreeuwende varkens. Het beste idee is denk ik eerst op een camping staan, en vanuit daar zoeken naar een handiger locatie.. De regelgeving laat het gewoonweg nog niet toe....

6. Hallo Stefan,
    Interessante post. Heb je uitgewerkt dat een TH inderdaad geen bouwwerk is (met rechtsbronnen)? Zou ik graag zien. Mogelijk zelfs in verband met analyse of een TH al of niet een gebouw is.
    Groeten, Eric

7. Sowieso geen rechtsbronnen, behalve de in de eerste post genoemde link. Een tiny house is sowieso geen gebouw. Het kan/zal wel aangemerkt worden als woonwagen. Maar, op agrarisch grond mag je dus legaal een mini camping maken. Zover ik kan zien wordt er nergens direct gerefereerd dat de 'camping' in de winter dicht moet, maar de meeste boerderijcampings doen dit wel. Ik heb nog geen tijd gehad om te onderzoeken waar dit vandaan komt, maar ik neem aan dat dit met gemeenteregels te maken heeft. Dit wekend heb ik pas tijd om het uit te zoeken. En omdat je ook voor de 'camping' een kleine servicegebouw (douche en wc) mag hebben, zou je in principe dit kunnen weglaten in je tiny house. Op deze manier kun je nog altijd zeggen dat het een hele luxe caravan is. Want immers, zonder wc kunnen ze moeilijk zeggen dat het een woning is. Omslachtig? Jazeker. Ik weet wel nog niet hoe je op een grondstuk een agrarisch bedrijf kunt starten of hoe je daar naar kunt refereren, dat zal wel in samenspraak gaan met de kvk.

Als iemand daar meer over kan zeggen, graag. Al is het informatie hoe een boomkwekerij te beginnen.

Uiteindelijk zal het erom gaan wat de definitie is van wonen van de gemeente. De belastingdienst zal het weinig interesseren, verzekering net zo min. Hoe lang mag je op een camping verblijven? Als ik 5 dagen in de week op mijn camping ben, en het weekend ergens anders, is het dan wonen? Ik vrees uiteindelijk dat de gemeente gewoon gaat zeggen dat je er woont, ook al zou je alleen het weekend er zijn, en je gewoon sommeren om het tiny house weg te halen. Maar ik vraag me af hoe ze dat willen doen als het een houten caravan is. En hoeveel anders is het als een 'echte' caravan waarin alles in zit inclusief wc.

Grond kopen is duur en dat brengt gewoon risico's met zich mee. Nederland is ergens uitermate geschikt voor tiny houses, maar ergens ook weer totaal niet. Als je een zak op tafel kunt gooien, of heel goed mensen kunt paaien, dan krijg je veel geregeld in Nederland.

Ik hoop dat ik binnen een half jaar een grondstuk heb, en dan ga ik het gewoon doen. Ze moeten wel vanwege de structuurvisie (althans in Zuid-Limburg), maar ze luisteren alleen naar de grote bouwbedrijven die veel te dure 'tiny' houses aanbieden. Het hele nut is weg van een tiny house als het meer dan 60.000 euro ex btw gaat kosten. En dan heb je nog niet eens een grond.

8. Definitie hier lijkt helder aan te geven dat het plaatsen van een tiny house een bouwwerk oplevert:
    http://vergunningvrij.omgevingsvergunning.com/watisbouwen.asp

En dat voor tiny houses een bouwwerk gelijk staat aan een gebouw:
    https://www.ensie.nl/redactie-ensie/gebouw-volgens-wabo

En dus de bewering "...En omdat een tiny house geen bouwwerk voor de wet is..." lijkt mij niet correct.

Dit heb ik even bij elkaar gepuzzeld zonder op dit moment een goed overzicht te hebben van alle wet- en regelgeving op dit gebied. Ik zet het hier maar even neer om ook een voorbeeld te geven van hoe je concreet en gebaseerd op de bronnen/rechtsbronnen een beeld van jouw plannen met tiny houses samenstelt. Zodat je geinformeerd zaken kunt doen met de overheid om je project goedgekeurd te krijgen.

9. Thanks, het gaat dan vooral om dit:

Een verplaatsbaar object zoals een caravan, bloemenkraan, demontabele schuur, keetwagen, frietkraan moet als bouwwerk gezien worden indien het object plaatsgebonden is. Een object is over het algemeen plaatsgebonden indien het object meer dan 31 dagen op dezelfde plaats staat. Maar ook hier is de precieze begrenzing moeilijk vast te stellen. Een tent die bijvoorbeeld ergens 2 maanden staat zal waarschijnlijk niet als bouwen worden aangemerkt.

Prima, maar hoe ver moet ik het dan verplaatsen dan het geen bouwwerk wordt? Maar, als je dus op landbouwgrond met waarde zit, mag je dus een minicamping hebben inclusief faciliteiten. Dus ik denk niet dat elke caravan die meer dan een maand op een camping staat weg moet of wordt gezien als een bouwwerk. Dan zal geen enkele camping kunnen functioneren.

Grappig dat het niet voor een boot geld die niet verankerd is. Dus als ik een diepe vijver zou maken, woonboot erop, water erin, dan mag het wel. Als ik het goed lees.

10. Camping is recreatie, en daar mag je niet permanent op wonen. Vastgelegd in de wetten en regelgeving. De regering pakken op hun eigen regels is een nobel streven, maar praktisch onhaalbaar. Ze verzinnen dan wel weer wat om het te dwarsbomen. En Steffen je hebt gelijk, de enige vorm van samenwerking is wanneer je meer als 60.000 euro betaald voor een tiny house..dik KLOTE dus.

En dat frustreert mij ook zo aan Nederland... we willen allemaal verandering, maar je word gewoon van geen kant geholpen. Die ouwe grijze duiven in de gemeente zitten helemaal niet te wachten op werk, dan wel verandering.

Ik wacht met het bouwen van een tiny house tot dat er concreet iets op tafel ligt... anders vind ik het een waste of money. Of nouja,... inderdaad op recreatie grond staan en 4 maanden per jaar anti kraak zitten,

OF met zijn allen lekker immigreren naar Portugal waar je hele grote lappen grond met bron water alles voor 15.000 euro koopt.

11. Klopt, op een camping mag je niet wonen. Maar dan kom ik terug op de vraag wat is wonen.

Als ik elke 24 uur van een week ergens anders ben/leef, waar woon ik dan? Gaat dat het economisch verkeer bepalen? En wat als ik 3 dagen op camping A verblijf, 3 dagen op camping B en 1 dag in een hotel/hostel zit? Dat is uiteindelijk een mening van de gemeente, maar hoe willen ze dit vaststellen?

Maar al met al heeft tiny house in NL geen enkel nut totdat er medewerking komt van de gemeentes. Er is genoeg land, laat elke stad boven de x duizend mensen aan de rand gewoon een stuk grond inrichten voor tiny houses. Nieuwe baan? Verhuizen maar. Is nog duurzamer ook, woon-werk verkeer minimaliseren. Sowieso, we willen duurzaam zijn, we moeten zelfs, maar ook dat wordt tegengehouden.

12. De regelgeving stelt dat je een VAST woon of verblijf adres moet hebben. Dat betekend dat je ergens een woning of verblijf adres moet hebben waar de belastingdienst je kan vinden. een postbus aanvragen of je post bij familie of vrienden bezorgen is geen vast adres en dat mag ook maar voor een bepaalde tijd. Anders worden we zigeuners en dat wil Nederland absoluut niet ;)

De gemeente/belasting dienst wil juist dat jij in hun vizier blijft... daarom is dat hele off-grid gebeuren in Nederland ONMOGELIJK .. (zelfvoorzienend trouwens wel) maar ook dat onder strikte toezicht.

13. Ja okay, die heb ik. Dat is geen punt. Ik heb ook geen problemen om belasting te betalen. Maar dan nog rest de vraag, wat is vast. Genoeg mensen die elke week weer voor het werk ergens anders moeten zijn. Dan wordt toch ook hun inschrijfadres als woonadres gepakt, terwijl ze daar nauwelijks zijn.

14. Luister, ik ben 10 jaar militair geweest, en heb 2 jaar in de binnenvaart gewerkt. Ik woonde destijds doordeweeks op de kazerne (of in de binnenvaart op het schip) net als iemand die in de technische buitendienst werk, maar mijn woonadres is thuis! (mijn eigen gekochte of gehuurde woning op grond van de gemeente, dan heb je toch een eigen woonadres? Iemand die constant verplaatst zonder een vast woonverblijf mag gewoonweg niet. Dat kan eventjes (als jij je briefpost ontvangt bij familie of vrienden) maar dat mag ook maar voor een half jaar tot een jaar. OF je schrijf je weer in bij pa of ma.... maar goed daar kunnen haken en ogen aan zitten voor je ouders financieel gezien.

15. Zoals ik het nu begrijp kunnen we desnoods in twee gemeentes een perceel agrarische grond kopen (€5 - €10 /m2), op beide een boerencamping starten, gezamenlijk een antikraakpand huren als postadres en 6 maanden per jaar op het ene perceel 6 maanden op het andere perceel wonen.

Het is wat behelpen en niet ideaal maar om op te starten misschien toch een optie.

16. Ik denk dat het onder de huidige regels het beste is (afgezien van een meewerkend gemeente) wat geregeld kan worden.

Het moet wel landbouwgrond zijn met waarde, en dat zijn vaak percelen van makkelijk een hectare. En dan zit je toch al snel tegen 50.000 euro, minimaal. Inclusief een tiny house en je zit al tegen de prijs van een goedkoop huisje.

17. 10 huisjes op beide campings en de prijs valt best mee...
    Het probleem is niet meer of je grond kunt vinden, maar genoeg huisjes :)

18. Dude's serieus... waar zijn jullie mee bezig :D waarom niet gewoon een jaarplaats op een camping? Daar ben je voor 1400 euro voor een jaar ook klaar! Probeer het eerst toch eens uit. Jullie beginnen al met kopen van stukken agrarisch grond e.d. voor belachelijke hoge prijzen. Ervaar toch eerst hoe het is om tiny te wonen.. baby steps jongens! en dan er bij.. als je toch grond wilt kopen doe het dan over de grens... WAAR DAN OOK! En als je een camping wilt starten.... begin dan alvast te sparen want de belangstinsdienst gaat je opvreten

19. Je neemt aan dat we nog nooit tiny hebben gewoond. Als ik in mijn tiny house ga wonen ga ik er zelfs op vooruit. Ja, we lopen op de zaken vooruit, maar als niemand wat doet, zal er ook niks gebeuren. De enige reden dat we uberhaupt iets van een tiny house movement hebben is dat mensen gewoon zijn gaan bouwen.

Ik heb ook eens een tijdje op een camping gewoond, maar dat is niet wat je wil met een tiny house, nog even of je toestemming krijgt om met zo'n gevaarte op de camping te mogen. Je mag daar dan sowieso geen water lozen, dus aan je badkamer heb je al niks. Dan kun je net zo goed een caravan kopen. Ja, tijdelijk zou het kunnen totdat gemeentes met hun koppen uit het zand komen.

En grond kopen over de grens, allemaal leuk en aardig, maar sommigen van ons kunnen niet zomaar ver weg gaan wonen, anders woonde ik allang in Zweden.

Wat betreft je opmerking dat de belastingdiengst me gaat opvreten? Heb je daar meer informatie over?

Plus het lijkt op een oplossing waar niemand regels voor hoeft te overtreden of dat gemeentes aparte toestemmingen moeten verlenen waarbij je last hebt van het hele beslissingsproces. Ik zit zelf nu al meer dan een half jaar met de gemeente Heerlen in mijn haren en ze doen gewoon niks. Een ander persoon al meer dan een jaar en daar zit geen enkele vooruitgang is. Het is van de zotte dat je in Nederland niet zo mag wonen, zeker nu dat we acuut minder gas moeten gaan gebruiken. Tiny houses zijn daar een deel van de oplossing van, dat moet toegejuicht worden, niet tegengewerkt worden.

20. Ik ben het helemaal met jou eens dat tiny housing een deel van de oplossing kan zijn, maar dat neemt niet weg dat de gemeentes/overheid daar ook de vruchten van wil gaan plukken. Ik geloof best dat er op den duur complete trailer parks komen voor tiny houses, maar dat is gewoon nog niet aan de orde helaas.

Dat de belastingdienst je gaat opvreten hoef je niet lang over na te denken. Anti kraak adres is onmogelijk, want als het betreffende pand weer een bestemmingsplan heeft dan ben jeje adres kwijt, en valt alles in duigen. Je moet startkapitaal hebben anders begint de bank er niet eens aan om je duur agrarisch grond te verkopen, kijk maar naar de maandelijkse afbetaling.

Het is fucking frustrerend dat de gemeente niks doet, en ik ben het met jou eens dat er wel degelijk stappen moet ondernomen worden maar ik ben er van overtuigd dat kopen van agrarisch grond gewoon niet mogelijk is, dan wel de juiste oplossing. En er is gewoonweg te weinig animo voor tiny housing momenteel, anders hadden we met z'n allen op het maliveld moeten staan en het gewoonweg eisen van de regering!

De meesten van onze tiny house bewoners wonen op campings, of hebben geluk bij de boer. En in het geval van Marjolein, dat is gewoon mazzel, uiteindelijk staat ze er nog alleen. We moeten accepteren dat wij niet alles kunnen kopiëren en plakken wat uit Amerika komt overwaaien.. die hebben meer grond, en minder regels.

21. Wat adres betreft heb ik het geluk, ik heb een huis, dus dat probleem heb ik niet. Gelukkig ook nog in een gemeente die een dergelijk postadres toestaat. Misschien dat ik dat in de nabije toekomst open ga stellen voor andere mensen.

Ik wil niet de indruk wekken dat ik belasting wil ontduiken, mocht dat het geval zijn. Van mijn part betaal ik 100 euro per maand aan de gemeente, wel overdreven, maar daar heb ik geen problemen mee. Voor mijn huis zit ik net iets boven de 100 euro, aan de BsgW, dus inclusief afvalheffing enzo.

Ik ga me alle informatie bij elkaar vergaren, contact opnemen met de belastingdienst.

Ik meld me hier wel ergens komende week, hopelijk kan ik wat tijd creeeren om wat tijd te investeren in dit idee.

22. Nieuwer ›

of Meld je aan om te reageren!