niet op wieltjes en eerste huis

1. vorig jaar

ik zou heel graag een tiny house willen bouwen maar ik wil hem graag als gebouw en niet als "trailer" maar ik weet niet zo goed hoe ik moet beginnen.
    dit word mijn eerste huis dan namelijk en ik wil meteen al iets bouwen. heeft iemand tips om te beginnen ?

2. Hi @DimphieK, ik denk dat we in het zelfde schuitje zitten :)

Zelf wil ik ook een (tiny) house bouwen, maar dan niet op wielen maar op vaste grond. Hoe ik ben begonnen, is het maken van een eerste tekening zodat je 'iets' hebt om mee te rekenen. Daarnaast heel erg veel googelen (en boeken lezen) over het bouwen van huizen. Enkele interessante termen zijn houtskeletbouw, schroeffundering, zelfbouw, et cetera).

Eigenlijk komt het er op neer dat jij als particulier een 'volwaardig' huis gaat bouwen en zult moeten voldoen aan het Bouwbesluit 2012. Hierin staan alle regels waar je aan moet voldoen (maximale hoogte van je nok, minimale afmetingen van je toilet, et cetera). Hiervoor moet je dus veel googelen op termen als zelfbouw, eigen huis bouwen, bouwbesluit, et cetera).

Een ander ding is je financiering en de toestemming om op grond te mogen wonen. Elke vierkante meter in Nederland heeft een bestemming. Het bestemmingsplan voor een stuk grond kun je op het internet vinden. Het komt er dus op neer dat je niet op elk stuk grond mag wonen. Dit is ook weer een wereld op zich en dit onderdeel vind ik het lastigste. Je zult aan ontzettend veel regels moeten voldoen om aan een stuk grond te komen waar je op mag bouwen.

Succes!

Bob