Help: Afmetingen? Wielen?

1. vorig jaar

Hoi allemaal,

Ik ben een student van 20 jaar oud, en woon momenteel nog thuis. Mijn ouders gaan over 1 a 2 jaar verhuizen naar een locatie met relatief veel grond. Ze willen dan graag een b&b beginnen met meerdere kleine hutjes/caravans/etc. Ik krijg de kans om daar zelf een kleine woning te bouwen. Ik volg de Tiny House movement al langer dan een jaar, en toen ik wat ideeen voor mijn toekomstige woning begon te schetsen kwam ik al snel uit op iets dat een Tiny House genoemd kan worden. Mij idee gaat nu uit van een gebouw van 3 bij 7 meter, met een hoogte van 4,5 meter op het hoogste punt.

Na mezelf wat meer ingelezen te hebben, geloof ik dat het huisje volgens de Nederlandse wetgeving vanwege de breedte in dit geval niet op een trailer mag staan/vervoerd mag worden. Ergens anders lag ik echter dat 3 meter breed precies de grens is.

Zijn er mensen die dit proces eerder doorlopen hebben en hier meer van weten? Ik zelf vind het idee van een vast huisje, dus niet op wielen, eigenlijk prettiger, maar ik weet niet hoe dat qua vergunningen zit. Het is dus wel de bedoeling dat het huisje op het terrein van mijn ouders komt te staan, maar of daar een vergunning voor te krijgen is, is mij onbekend.

Ik zou het zeer op prijs stellen als mensen met meer ervaring me een beetje op weg zouden kunnen helpen.

Alvast bedankt!

Dylan

2. Als je hem op de grond gaat bouwen (dus niet op wielen) dan zul je wel een vergunning nodig hebben. Je mag vaak best wel wat bijbouwen (een schuur o.i.d), ook tot een nok van 4,5 meter vergunningsvrij, maar als je er dan in wil wonen moet je wel weer een vergunning hebben, omdat de bestemming anders is.
    Maar goed, een vergunning is ook niet het einde van de wereld, die kun je proberen te verkrijgen, en daarna pas je plan uitvoeren.

3. Als je wilt, kun je bij ons in Achterveld (bij Leusden) komen kijken. Wij zijn daar nu een Tinyecohouse op wielen aan het bouwen, zie hiertoe ons Blog: www.tinyecohouse.nl Ook organiseren we nog een open dag, die ruim van tevoren op ons Blog wordt aangekondigd.
    Je kunt altijd reageren via een reply via ons Blog.
    Met vriendelijke groet,
    Gerard Janssen.

of Meld je aan om te reageren!